Osią przewodnią konferencji prasowej Mercedes-Benz podczas targów motoryzacyjnych IAA 2019 były zrównoważone rozwiązania dla przyszłości mobilności – takie, które znajdują odzwierciedlenie zarówno w produktach, jak i w strategii biznesowej. Jednocześnie Mercedes-Benz niezmiennie pozycjonuje się jako producent luksusowych samochodów. Przykładem zrównoważonego luksusu jest koncepcyjny Mercedes-Benz VISION EQS, który we Frankfurcie świętował swój globalny debiut. Wynalazca automobilu po raz pierwszy publicznie zaprezentował tam również 19 innych pojazdów. Dodatkową atrakcją tegorocznej ekspozycji Mercedesa podczas IAA jest całkowicie odmienione stoisko w hali nr 2 – jego wystrój jeszcze bardziej skupia się na klientach.
Ekspozycja Mercedesa podczas IAA
„Jesteśmy przekonani, że potrzeby w zakresie indywidualnej mobilności na całym świecie będą nadal rosły. Szczególnie w przypadku marki Mercedes-Benz wstępuje drugi globalny trend, który zdaje się umacniać – to popyt na coś wyjątkowego, na niezwykłe produkty i doświadczenia. Naszym zadaniem jest teraz przedefiniowanie koncepcji nowoczesnego luksusu Mercedesa. Nie ma wątpliwości co do tego, że pożądany, nowoczesny luksus musi być zrównoważony – ale musi być także fascynujący” – powiedział Ola Källenius, prezes zarządu Daimler AG i szef Mercedes-Benz Cars, który nakreślił przyszły kurs luksusowej marki, ukierunkowany na zrównoważony rozwój oraz elektromobilność.
„First Move the World” (z ang. najpierw poruszać świat) – taki jest nasz cel: to głębsze znaczenie naszej pracy, a tym samym wyznacznik trendów w zakresie zrównoważonej strategii biznesowej Mercedes-Benz Cars. Ta ambicja oznacza dążenie do czegoś więcej niż realizacja krótkoterminowych założeń. Zrównoważony rozwój to niezbędny element, a jednocześnie miernik sukcesu firmy. „Pionierski duch należy do naszego DNA. Założyciele naszej firmy stali się architektami nowej mobilności – bez koni. Naszym dzisiejszym zadaniem jest indywidualna mobilność bez emisji spalin” – wyjaśnił Ola Källenius.
Obejmuje to między innymi następujące cele:
- Flota nowych samochodów całkowicie neutralna pod względem emisji CO2 – do 2039 r.
- Ponad 50% sprzedaży nowych aut to pojazdy wyposażone w elektryczne zespoły napędowe – do 2030 r.
- Neutralne pod względem emisji CO2 dostawy energii do niemal wszystkich lokalizacji produkcyjnych w Niemczech oraz neutralna pod względem emisji CO2 produkcja pojazdów w Europie – do 2022 r.
- W długoterminowej perspektywie łańcuch wartości powinien stać się cyklem wartości. Dotyczy to całego łańcucha dostaw.
- Elektromobilność stanie się podstawowym obszarem działalności Mercedes-Benz. Przyszłe architektury pojazdów są od samego początku projektowane pod kątem elektromobilności i będą miały własną elektryczną platformę.
„W przypadku kolejnej generacji modeli EQ, wspólnie z naszymi dostawcami, podjęliśmy już działania, aby część ogni w akumulatorowych wyprodukować w sposób neutralny pod względem emisji CO2” – kontynuował Ola Källenius. „Nasi klienci mogą być spokojni – otrzymają od Mercedes-Benz całościową koncepcję pojazdu, przemyślaną pod każdym względem”.
Koncepcyjny VISION EQS – nowy wymiar zrównoważonego luksusu
Koncepcyjny pojazd VISION EQS, który podczas konferencji prasowej świętował swój globalny debiut, daje wyobrażenie na temat przyszłości Mercedes-Benz. Elektryczny luksusowy sedan podkreśla, że zrównoważony rozwój jest dla marki kluczową kwestią. Jednocześnie VISION EQS stanowi nośnik najnowszych rozwiązań technicznych – to pojazd zbudowany na zupełnie nowej platformie napędu elektrycznego, w pełni elastycznej pod względem modyfikacji. Można ją wszechstronnie skalować i wykorzystywać we wszystkich modelach.
Prezentując koncepcyjny model VISION EQS, Mercedes-Benz składa również jasną deklarację na temat dalszego istnienia wysokiej klasy pojazdów oraz samodzielnej jazdy. Wyśmienity kunszt, emocjonujące wzornictwo, luksusowe materiały i indywidualna przyjemność z prowadzenia samochodu będą pożądane także w przyszłości. Koncepcja luksusu – zarówno dziś, jak i jutro – przede wszystkim opiera się bowiem na osobistej swobodzie. Dzięki inteligentnej strategii działania napędu koncepcyjny VISION EQS oferuje dogodny zasięg do 700 km (zgodnie z WLTP), a dzięki mocy ponad 350 kW i momentowi obrotowemu o wartości około 760 Nm przyspiesza od 0 do 100 km/h w mniej niż 4,5 s. Imponująca jest tu zresztą nie tylko dynamika jazdy, ale i efektywność energetyczna. Dzięki możliwości ładowania z mocą 350 kW „tankowanie” akumulatora koncepcyjnego pojazdudo 80% trwa znacznie poniżej 20 minut.
„Naszą nową elektryczną platformę po raz pierwszy opracowaliśmy wyłącznie na potrzeby luksusowych samochodów klasy średniej i pełnowymiarowych – tak, aby w pełni wykorzystać wszystkie możliwości oferowane przez tę technikę” – powiedział Ola Källenius podczas światowej premiery nowego konceptu. „Chcemy zaoferować coś więcej niż »otoczkę«, która przewozi nas z punktu A do B. Myślenie pozostaje takie samo; rozwija się i zmienia forma, którą to myślenie przybiera. Design zawsze musi wyznaczać nowe standardy. Dlatego wraz z Vision EQS ponownie wkraczamy na nową drogę.Tym razem pod hasłem »One-Bow Design« (z ang. design oparty na jednym łuku – przyp. tłum.) – wystarczy jedna wyraźna linia; całą formę definiuje jeden łuk. Bo wierzymy, że nowoczesny luksus nie polega na przepychu, ale na upraszczaniu”.
Istotne kamienie milowe na drodze do bezemisyjnej jazdy
Mercedes-Benz poszerza rodzinę swoich hybryd plug-in o trzy światowe nowości w segmencie aut kompaktowych i dwie hybrydowe odmiany SUV-ów. We Frankfurcie po raz pierwszy zadebiutowały kompakty A 250 e, A 250 e Limuzyna oraz B 250 e (zużycie paliwa w cyklu łączonym 1,4-1,6 l/100 km, emisje CO2 w cyklu łączonym 32-36 g/km, zużycie energii w cyklu łączonym 14,7-15,4 kWh/100 km)*.
Nowe kompaktowe modele z rodziny EQ Power koncentrują sięna przyjemności z (elektrycznej) jazdy oraz przydatności na co dzień. Świadczą o tym zasięg w trybie elektrycznym (ponad 70 kilometrów, NEDC) i specyfikacje silnika elektrycznego – generuje on 75 kW, co w połączeniu z 1,33-litrową 4-cylindrową jednostką benzynową daje moc systemową 160 kW (218 KM) oraz systemowy moment obrotowy 450 Nm. Zastosowanie silnika elektrycznego sprawia, że A 250 e i B 250 e wyjątkowo spontanicznie reagują na wciśnięcie pedału gazu i oferują nieprzeciętne osiągi. Przykład: wariant A 250 e przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,6 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 235 km/h.
Poza kompaktowymi hybrydami plug-in we Frankfurcie po raz pierwszy pokazano dwa nowe SUV-y z takim napędem. Mercedes-Benz GLE będzie w przyszłości dostępny jako innowacyjna wysokoprężna hybryda plug-in. Przy zachowaniu odpowiedniego stylu jazdy jego akumulator o pojemności 31,2 kWh pozwoli jednorazowo pokonać w trybie całkowicie elektrycznym ponad 100 km (według NEDC). Mercedes-Benz GLE 350 de 4MATIC (zużycie paliwa 1,1 l/100 km, emisje CO2 29 g/km, ważone zużycie energii 25,4 kW/100 km)*, bo tak nazywa się nowy wariant, jest jedynym pojazdem w segmencie, który łączy lokalnie bezemisyjną jazdę z zaletami bardzo efektywnego silnika wysokoprężnego. Oferuje on w pełni aktywny napęd na cztery koła (z funkcją tzw. momentu obrotowego na żądanie, ang. Torque on Demand), dzięki czemu jest jeszcze zwinniejszy i bezpieczniejszy w prowadzeniu.
Na targach po raz pierwszy przed światową publicznością wystąpił również Mercedes-Benz GLC 300 e 4MATIC (zużycie paliwa 2,2-2,5 l/100 km,emisje CO2 51-57 g/km, zużycie energii 16,5-17,8 kW/100 km, dane wstępne). Ten średniej wielkości SUV stanowi inteligentne połączenie funkcjonalności i zwinności w nowoczesnym „opakowaniu”, a także przestronnej kabiny oraz komfortu. Model GLC wjeżdża w nowy rok modelowy wzbogacony o jeszcze bardziej efektowny design, intuicyjny system informacyjno-rozrywkowy MBUX (Mercedes-Benz User Experience) oraz zaktualizowane systemy wspomagające.
Połączenie sportowego charakteru, elegancji i techniki
We Frankfurcie swoją globalną premierę świętowała także nowa generacja GLE Coupe w odmianach sygnowanych przez Mercedes-Benz i Mercedes-AMG. To kolejny przykład strategii Mercedesa, polegającej na zaspokajaniu potrzeb wszystkich nabywców SUV-ów premium. Dostępne w momencie debiutu mocne 6-cylindrowe silniki wysokoprężne, napęd 4MATIC z funkcją tzw. momentu obrotowego na żądanie oraz rozstaw osi o 60 mm krótszy niż w GLE przekładają się na wyjątkowe przyjemne prowadzenie. Co więcej, opór powietrza nowego GLE Coupe jest o 9% mniejszy niż poprzednika, a proporcje jego karoserii jeszcze bardziej podkreślają wysoki potencjał w zakresie dynamiki.
Nowy Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupe (zużycie paliwa w cyklu łączonym 9,3 l/100 km; emisje CO2 w cyklu łączonym 212 g/km) łączy wyjątkową, sportową elegancję i imponujące osiągi z możliwościami jazdy w terenie oraz dynamicznym designem. Sześciocylindrowy rzędowy silniko pojemności 3 litrów i mocy 320 kW (435 KM), korzystający z techniki 48 V, w pełni aktywny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+ oraz 9-biegowa automatyczna skrzynia AMG SPEEDSHIFT TCT 9G gwarantują niespotykaną zwinność. Charakterystyczne dla AMG wzornictwo osłony chłodnicy wizualnie podkreśla przynależność GLE 53 Coupe do rodziny modeli AMG.
smart: „dorosły” design na nową erę
Na targach motoryzacyjnych IAA 2019 odbyła się światowa premiera nowej generacji smartów. Wraz z przejściem na bezemisyjne napędy akumulatorowo-elektryczne marka powraca do korzeni. Już dziś oferuje kompleksową koncepcję zrównoważonej miejskiej mobilności w mieście – łącząc ponad 150-kilometrowy zasięg (NEDC) z progresywnym designemi inteligentnymi funkcjami łączności. O smarcie od początku myślanow kontekście elektromobilności. Aby to wyrazić, projektanci zainspirowali się kultowymi detalami pierwszych generacji modelu i przenieśli je do nowej ery elektrycznej mobilności. Przykład: po raz pierwszy przody nowych smartówna prąd – fortwo i forfour – różnią się od siebie. Podczas gdy 4-miejscowy wariant ma przedni pas z wzornictwem zderzaka inspirowanym literą „A”i opcjonalnymi światłami przeciwmgłowymi umieszczonymi niczym w koncepcyjnym smarcie Vision EQ fortwo, 2-osobowy fortwo otrzymał znajomą, przyjazną twarz z grillem w kształcie litery „V”.
Wszechstronny, dynamiczny i z miejscem nawet dla siedmiu osób
We Frankfurcie globalny debiut „zaliczył” też Mercedes-AMG GLB 35 4MATIC (zużycie paliwa w cyklu łączonym 7,5-7,6 l/100 km; emisje CO2 w cyklu łączonym 171-173 g/km)**. Kompaktowy SUV z 2-litrowym 4-cylindrowym silnikiem turbo, przekładnią AMG SPEEDSHIFT DCT 8G i aktywnym napędem na obie osie AMG Performance 4MATIC imponuje wysoką funkcjonalnościąi równie wysoką dynamiką jazdy, a także miejscem nawet dla siedmiu osób. Efekt: to bezkonkurencyjna propozycja w segmencie. Do swojej wszechstronności i wysokiej przyjemności z jazdy GLB 35 „dorzuca” zbalansowane właściwości terenowe. Co więcej, to pierwszy model AMGz serii 35 z charakterystyczną dla AMG osłoną chłodnicy, akcentującą przynależność do grona maszyn z Affalterbach.
W pełni elektryczny van premium i innowacyjny pojazd badawczy
Goście stoiska Mercedesa na targach IAA 2019 mogli też po raz pierwszy zobaczyć nowego EQV (zużycie energii w cyklu łączonym 27,0 kWh/100 km; emisje CO2 w cyklu łączonym 0 g/km, dane wstępne) oraz pojazd badawczy Experimental Safety Vehicle (ESF) 2019. EQV to pierwszy van premium Mercedesa na prąd i kolejny członek rodziny modeli EQ, łączący bezemisyjną mobilność z komfortowymi osiągami, wysoką funkcjonalnością oraz atrakcyjnym designem. Jego najważniejsze parametry techniczne to: zasięg 405 kilometrów (dane wstępne) oraz szybkie ładowanie wysokonapięciowego akumulatora od 10% do 80% w ciągu mniej niż 45 minut. Nabywcy EQV mogą wybierać pomiędzy dwoma różnymi rozstawami osi.
Nowy pojazd badawczy z dziedziny bezpieczeństwa – ESF 2019 – demonstruje pomysły, które obecnie badają i opracowują eksperci Mercedesa ds. bezpieczeństwa. Wśród kilkunastu prezentowanych innowacji są zarówno rozwiązania bliskie produkcji seryjnej, jak i te sięgające daleko w przyszłość. ESF 2019 bazuje na nowym GLE, w wielu sytuacjach porusza się w pełni automatycznie i dysponuje hybrydowym napędem plug-in. W czerwcu 2019 r. pokazano go po raz pierwszy, ekspertom na konferencji ESV w Eindhoven (Holandia). W niektórych aspektach EFS 2019 jest zapowiedzią tego, co nas czeka. W innych to wizja, a w jeszcze innych – wkład w dyskusję i narzędzie służące poprawie bezpieczeństwa na drodze, zgodnie ze wspaniałymi tradycjami Mercedes-Benz.
Kolejną atrakcją na stoisku Mercedes-Benz we Frankfurcie jest trójwymiarowy model nowego VoloCity. Statek powietrzny Urban Air Mobility będzie pierwszą komercyjną taksówką powietrzną Volocopter. W jego zewnętrzne wzornictwo zaangażował się zespół projektantów Mercedes-Benz.
Daimler Mobility: maksymalnie elastyczna mobilność dla modeli EQ
Daimler Mobility wspiera klientów przy przejściu na nowe, bezemisyjne napędy, oferując im atrakcyjne oferty leasingu i finansowania modeli EQ. Tym samym spełnia zróżnicowane potrzeby nabywców w zakresie elektromobilności – od wykorzystania pojazdów elektrycznych do usług na żądanie aż po atrakcyjne oferty finansowania i leasingu. Efekt: „przeskok” na mobilność elektryczną jest łatwiejszy, a sama mobilność może spełniać najwyższe wymagania.
Kolejne premiery z Affalterbach
Oprócz GLE 53 Coupe i GLB 35 na targach można po raz pierwszy zobaczyć pięć innych nowości Mercedes-AMG: A 45 (S) 4MATIC+, CLA 45 (S) 4MATIC+ oraz CLA 45 (S) 4MATIC+ Shooting Brake, a także GLC 43 4MATIC w wersjach SUV i Coupe.
Zrównoważona strategia biznesowa Daimler AG
Dla Daimlera zrównoważony rozwój oznacza trwały sposób tworzenia wartości dla wszystkich interesariuszy: klientów, pracowników, inwestorów, partnerów biznesowych oraz całego społeczeństwa. Podstawę tego rozwoju stanowi zrównoważona strategia biznesowa. Zgodnie z jej założeniami koncern bierze odpowiedzialność za ekonomiczne, ekologiczne i społeczne skutki swojej działalności biznesowej i patrzy przy tym na cały łańcuch wartości.
* Podane wartości są zmierzonymi „wartościami CO2 NEDC” zgodnie z art. 2 nr 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1153, określonego według załącznika XII rozporządzenia (WE) nr 692/2008. Dane zużycia paliwa obliczono w oparciu o te wartości. Zużycie energii elektrycznej i zasięg określono na podstawie rozporządzenia (WE) nr 692/2008.
** Podane wartości są zmierzonymi „wartościami CO2 NEDC” zgodnie z art. 2 nr 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1153. Dane zużycia paliwa obliczono w oparciu o te wartości. Zużycie energii elektrycznej i zasięg określono na podstawie rozporządzenia (WE) nr 692/2008.