Od serii specjalnej do regularnej oferty: Audi R8 V10 z napędem na tylną oś, staje się stałym elementem oferty czterech pierścieni. W tym kontekście przeprojektowano stylistykę zewnętrzną modelu, tak by stał się on jeszcze bardziej efektowny. Model zostanie wyposażony w nowe funkcje, takie same jak R8 V10 quattro. Montowany centralnie silnik V10 o mocy 397 kW (540 KM) i napęd na tylną oś, zapewniają ogromną przyjemność z jazdy. W tym samym czasie w ofercie znajdzie się też Audi R8 LMS GT4 w wersji zbliżonej do produkcyjnej, również wyposażone w napęd na tylną oś, w nowej stylistyce i z szeregiem optymalizacji wpływających na dynamikę pojazdu. Sportowy samochód stworzony z myślą o zewnętrznych klientach/zespołach wyścigowych w międzynarodowej kategorii GT4, oferuje jeszcze więcej opcji precyzyjnej regulacji podzespołów.
„Na początku roku 2018 wypuściliśmy limitowaną serię Audi R8 V10 RWS” – mówi Oliver Hoffmann, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH. „Jego pochodzący z wyścigowego modelu R8 LMS napęd na tylną oś oraz ogromna dynamika, z miejsca zdobyły uznanie naszych klientów. Teraz, jako oddzielny model R8 V10 RWD, samochód ten staje się stałą częścią rodziny R8. Nadajemy mu nowy, ostrzejszy wygląd, jakim pochwalić się może Audi R8 quattro. Jednocześnie wypuszczamy na rynek Audi R8 LMS GT4 w nowej, odświeżonej stylistyce.”
Seryjnie produkowane: Audi R8 V10 RWD
Stylistyka Audi R8 V10 RWD
Nowe cechy stylistyczne doskonale podkreślają dynamiczny charakter Audi R8 V10 RWD. Samochód ten dostępny jest w wersjach Coupé i Spyder. Osłona chłodnicy Singleframe jest teraz szersza i bardziej płaska. Szczeliny na łączeniu osłony i maski silnika nawiązują do ikony marki, modelu Audi Sport quattro.
Wloty powietrza oraz splitter w przodzie pojazdu, a zwłaszcza grill wylotu powietrza w tyle, są teraz szersze. Dyfuzor, po którego bokach znajdują się dwie okrągłe rury wydechowe, został przesunięty w górę. Filtr powietrza umieszczony w komorze silnika ma nową pokrywę, która może być wykonana z tworzywa sztucznego lub z włókna węglowego.
Panele przykrywające boczne wloty powietrza Audi R8 V10 RWD podkreślają specjalny status tego modelu. Górny panel utrzymany jest w błyszczącym, czarnym kolorze Mythos, a dolny pomalowany jest tą samą barwą co całe nadwozie. Przedni spojler, nakładki na progi oraz dyfuzor, standardowo polakierowano w błyszczącej czerni. Alternatywnie dostępny jest pakiet stylistyczny „carbon”, a dla wersji Spyder powiększony pakiet stylistyczny „czerń”. Do palety kolorów lakierów dodano barwę szarą Kemora. Opcjonalnie pierścienie Audi w logo mogą być również błyszcząco czarne. Fotel kierowcy i fotel pasażera pokryte są skórą i Alcantarą. Przed pasażerem umieszczono błyszczące logo „RWD”.
Serce sportowego samochodu: silnik 5,2 FSI
Jednostkę napędową Audi R8 V10 RWD zamontowano za przedziałem pasażerskim. Wolnossący silnik V10 fascynuje niesamowitym dźwiękiem, błyskawicznymi reakcjami oraz ogromnym momentem obrotowym. 5.2 FSI ma moc 397 kW (540 KM) i przy prędkości obrotowej 6500 obr./min. osiąga maksymalny moment obrotowy rzędu 540 Nm. Moment przenoszony jest na tylną oś za pośrednictwem siedmiobiegowej, automatycznej skrzyni biegów S tronic oraz mechanicznie blokowanego dyferencjału.
Audi R8 V10 RWD Coupé (łączne zużycie paliwa w l/100 km: 12,9; łączna emisja CO2 w g/km: 293 – 294) od 0 do 100 km/h rozpędza się w 3,7 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 320 km/h. Takie same wartości dla wersji Spyder (łączne zużycie paliwa w l/100 km: 13,1: łączna emisja CO2 w g/km: 298 – 299) to odpowiednio 3,8 sekundy i 318 km/h.
Gratka dla purystów: ekstremalna dynamika pojazdu
Napęd na tylną oś Audi R8 V10 RWD dostarcza specjalnego rodzaju przyjemności z jazdy. Jeśli aktywowany jest tryb sportowy oraz elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC, zestrojenie zawieszenia oraz systemy wspomagania kierowcy pozwalają na wejście w kontrolowany poślizg. Wspomaganie kierownicy zapewnia stały kontakt kół z nawierzchnią. Standardowo Audi R8 V10 RWD wyposażone jest w czarne, 19-calowe, kute felgi z oponami w rozmiarze 245/35 w przodzie i 295/35 w tyle. Na życzenie dostępne są też felgi 20-calowe ze sportowymi oponami. Wpływają one na dynamikę pojazdu, jego przyczepność i hamowanie przy dużych obciążeniach.
Obciążenia rozkładają się na obie osie w stosunku 40:60. Wersja Coupé bez dodatkowych elementów i bez kierowcy waży tylko 1595 kg. Rezygnacja z wału napędowego, wielopłytkowych sprzęgieł quattro i mechanizmu różnicowego przedniej osi sprawiła, że R8 V10 RWD jest o około 65 kg lżejsze niż R8 quattro. R8 Spyder V10 RWD waży 1695 kg i jest o ok. 55 kg lżejsze od R8 Spyder V10 quattro. Podobnie jak wszystkie modele rodziny R8, karoserię zbudowano z aluminium na bazie Audi Space Frame (ASF), wiele innych podzespołów zrobiono z CFRP – tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym.
Audi R8 V10 RWD produkowane jest w dużej mierze ręcznie, w zakładzie produkcyjnym Audi Böllinger Höfe. Na europejskim rynku nowy model pojawi się na początku roku 2020.
Samochód wyścigowy: Audi R8 LMS GT4
Wyścigowy samochód klasy GT4, którego ok. 60 procent podzespołów pochodzi z modelu produkowanego seryjnie, podobnie jak jego wersja drogowa produkowany jest również w Böllinger Höfe. Auto przeznaczone jest dla zewnętrznych, prywatnych teamów wyścigowych. Poprzednia jego wersja począwszy od roku 2018 zdobyła 17 tytułów mistrzowskich w różnych seriach wyścigów. Teraz na rynku pojawia się wersja odświeżona. Nowe Audi R8 LMS GT4 po raz kolejny zachwyca dynamiką jazdy, a jego wygląd czerpie inspiracje wprost z modelu produkcyjnego. 5.2-litrowy silnik V10 o mocy 364 kW (495 KM), zgodnie z przepisami napędza to wyścigowe auto za pośrednictwem siedmiobiegowej, dwusprzęgłowej skrzyni biegów.
Dwie innowacje ułatwiają kierowcom walkę o punkty i trofea wyścigowe nawet w trudnych warunkach. Po raz pierwszy można tu precyzyjnie regulować pracę ABS-u i układu kontroli trakcji TC. Charakterystyka programu umożliwia uzyskanie różnych ustawień, które kierowca w zależności od warunków pogodowych, warunków na torze, czy przyczepności opon, może włączać podczas wyścigu. W tym celu Audi R8 LMS GT4 jest wyposażone w kierownicę w wersji wyścigowej GT2. Dwa przełączniki obrotowe dla ABS i TC są umieszczone centralnie na kierownicy, bezpośrednio w polu widzenia kierowcy. To pozwala mu natychmiast reagować na nowe wyzwania i konfigurować ustawienia obu systemów, jednocześnie skupiając wzrok na torze. Ponieważ większość serii wyścigowych GT4 nakazuje zmiany kierowcy podczas wyścigu, indywidualne preferencje można łatwo i dokładnie ustawić przed i po pit stopie.
Dzięki tym ulepszonym opcjom konfiguracji, kierowcy Audi R8 LMS GT4 są teraz jeszcze bardziej konkurencyjni. Obecnie funkcjonuje 27 różnych serii wyścigowych GT4 w Ameryce, Azji, Australii, Europie i Afryce Południowej. Większość z nich to pełnosezonowe mistrzostwa, ale są też cykliczne imprezy takie jak 24-godzinne wyścigi na torze Nürburgring i w Dubaju. Puchar Audi Sport Seyffarth R8 LMS w Europie i Puchar Audi Sport R8 LMS z rundami w Azji i Australii, oferują uczestnikom możliwość konkurowania w identycznych samochodach. W innych Audi R8 LMS GT4 konkuruje nawet z jedenastoma różnymi modelami różnych producentów.