MotoNews.pl

Nowe BMW i4 z napędem eDrive piątej generacji

26 listopada 2019

Marka, model | ,
BMW-eDrive

Wraz z pierwszym modelem średniej klasy premium o napędzie czysto elektrycznym BMW przenosi najważniejsze cechy charakterystyczne marki w erę bezemisyjnej mobilności – Napęd BMW eDrive piątej generacji w 2020 roku po raz pierwszy zostanie wprowadzony w BMW iX3, a w roku 2021 będzie stosowany także w BMW iNEXT i BMW i4 – Zaawansowana technologia ogniw akumulatorowych w BMW i4 pozwala uzyskać sportowe osiągi i zasięg wynoszący około 600 km.

Pierwszy model BMW Group o napędzie czysto elektrycznym dla klasy średniej premium łączy dynamikę jazdy, sportowo-elegancki design i jakość premium, a także komfort i funkcjonalność czterodrzwiowego Gran Coupé z bezemisyjną mobilnością. Zapowiada tym samym nową erę radości z jazdy.

Nowe BMW i4

Przyszłość mobilności elektrycznej będzie kształtowana przez technologię BMW eDrive piątej generacji, która zadebiutuje w produkowanym od 2020 roku BMW iX3 i będzie później stosowana również w BMW iNEXT i BMW i4. Dzięki technologii BMW eDrive piątej generacji, która obejmuje również najnowsze innowacje w dziedzinie ogniw akumulatorowych, BMW i4 wyznacza nowe standardy sportowych osiągów i oferuje zasięg wynoszący około 600 kilometrów.

BMW EDrive 1

BMW iX3

Rozwój BMW i4 jest częścią szeroko zakrojonej ofensywy produktowej BMW Group w zakresie modeli z napędem elektrycznym. Firma oferuje obecnie największy wybór modeli w pełni elektrycznych i hybrydowych plug-in wśród konkurentów. Do roku 2023 oferta BMW Group będzie już obejmować 25 modeli z napędem elektrycznym. Poprzez portfolio modeli, które obejmuje zarówno wydajne silniki spalinowe, jak i nowoczesne napędy hybrydowe plug-in oraz napędy czysto elektryczne, międzynarodowe przedsiębiorstwo uwzględnia zróżnicowane wymagania i życzenia swoich klientów w różnych regionach świata. Niezależnie od wybranego rodzaju napędu wszystkie obecne i przyszłe modele cechuje typowa dla marki radość z jazdy, która w każdym modelu odczuwana jest nieco inaczej.

Technologia BMW eDrive piątej generacji zapewniająca optymalną dynamikę, wydajność i zasięg

Technologia napędowa BMW i4 wyznacza nowe standardy w zakresie gęstości mocy, wydajności i zasięgu podczas bezemisyjnej jazdy. Silnik elektryczny, elektronika mocy, ładowarka i akumulator wysokonapięciowy zostały opracowane całkowicie od nowa. Razem tworzą one technologię BMW eDrive piątej generacji, dzięki której BMW Group dokonuje kolejnego znaczącego postępu w dziedzinie napędów elektrycznych. Technologia BMW eDrive piątej generacji od 2020 roku będzie wprowadzana najpierw w BMW iX3, a następnie w BMW iNEXT i BMW i4. Opracowany dla BMW i4 silnik elektryczny generuje moc maksymalną na poziomie 390 kW (530 KM), która jest równa mocy silnika V8 w obecnych modelach BMW z silnikiem spalinowym. Jego spontaniczne oddawanie mocy pomaga BMW i4 uzyskiwać doskonałe osiągi i nadzwyczajnie wysoką wydajność.

Istotnym elementem napędu BMW eDrive piątej generacji jest również nowo zaprojektowany akumulator wysokonapięciowy wykorzystujący najnowszą technologię ogniw akumulatorowych. Opracowana dla BMW i4 wersja akumulatora wysokonapięciowego charakteryzuje się wyjątkowo płaską konstrukcją i zoptymalizowaną gęstością energii. Przy wadze około 550 kilogramów osiąga pojemność energetyczną wynoszącą około 80 kWh. Dzięki temu BMW i4 uzyskuje zasięg oscylujący wokół 600 kilometrów.

BMW EDrive 2

BMW i4

Gran Coupé o charakterystycznej stylistyce i osiągach

Produkcja czysto elektrycznego BMW i4 rozpocznie się w 2021 roku, po czym model stopniowo będzie wprowadzany na światowe rynki motoryzacyjne. Produkcja nowego modelu będzie odbywać się w głównym zakładzie firmy w Monachium, w którym powstawać będzie między innymi BMW serii 3 Limuzyna z konwencjonalnym silnikiem spalinowym oraz z hybrydowym napędem plug-in, BMW serii 3 Touring z napędem konwencjonalnym, a od lata 2020 roku także z napędem hybrydowym plug-in, BMW serii 4 Coupé i BMW M4 Coupé (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 10,0-9,3 l/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 227-213 g/km). Oprócz sportowo-eleganckiej stylistyki BMW i4, to czterodrzwiowe coupé charakteryzuje się imponującymi osiągami. Pierwsze Gran Coupé marki BMW i przyspiesza od 0 do 100 km/h w około 4,0 s i osiąga prędkość maksymalną ponad 200 km/h.

Elastyczna konstrukcja pojazdu, płaski, nisko umieszczony akumulator wysokonapięciowy oraz kompaktowa technologia napędowa otwierają szerokie możliwości realizacji specyficznej dla danego modelu stylistyki. BMW i4 łączy charakterystyczne proporcje czterodrzwiowego coupé z typowymi cechami stylistycznymi modelu marki BMW i. Dynamicznie wydłużone linie i precyzyjne ukształtowanie powierzchni idą w parze z aerodynamicznie zoptymalizowanymi cechami nadwozia oraz specyficznymi dla BMW i akcentami na rzecz zrównoważonego rozwoju. Wysoki komfort wsiadania i wysiadania dla pasażerów z tyłu oraz przestronne wnętrze z możliwością wszechstronnego wykorzystania zapewniają wysoką funkcjonalność na co dzień i podczas długich podróży. Tym samym BMW i4 można jednoznacznie zidentyfikować jako BMW Gran Coupé – i równie wyraźnie jak pojazd elektryczny.

Modułowa, elastyczna technologia napędu i magazynowania energii

Napęd elektryczny BMW i4, podobnie jak ładowarka i akumulator wysokonapięciowy, został opracowany autorsko przez BMW Group. Produkcja odbywa się we własnym zakresie lub według wytycznych BMW Group. W celu ciągłej optymalizacji wszystkich komponentów wykorzystywane jest doświadczenie zdobyte podczas opracowywania technologii BMW eDrive poprzednich generacji.

BMW EDrive 3

BMW iNEXT

Bogate know-how BMW Group w dziedzinie napędów elektrycznych stanowi podstawę skalowalnego systemu modułowego, którego komponenty mogą być elastycznie integrowane w różnych koncepcjach pojazdów. Technologia BMW eDrive piątej generacji obejmuje wysoce zintegrowany system napędowy, w którym silnik elektryczny, przekładnia i elektronika mocy umieszczone są w jednej obudowie. Ten system napędowy jest kompatybilny ze wszystkimi koncepcjami pojazdów i będzie dostępny w różnych poziomach mocy dla różnych modeli. Wysoce zintegrowana konstrukcja systemu pozwala na znaczne zwiększenie gęstości mocy, a także zmniejszenie masy i nakładów produkcyjnych. Do produkcji silników elektrycznych przyszłej generacji nie będą już wymagane materiały należące do pierwiastków ziem rzadkich.

Ładowarka kolejnej generacji charakteryzuje się jednolitym pakietem, odpowiednim dla wszystkich przyszłych konstrukcji pojazdów. Może być ona stosowana zarówno w modelach hybrydowych plug-in, jak i w pojazdach o napędzie czysto elektrycznym i jest przystosowana do mocy ładowania do 150 kW. W BMW i4 pozwala to na naładowanie akumulatora wysokonapięciowego do około 80 procent pełnej pojemności energetycznej w ciągu około 35 minut. Odpowiada to czasowi ładowania wynoszącemu około sześciu minut dla zasięgu 100 kilometrów.

Zdjęcia: BMW