Nowy GLA kompletuje obecną generację kompaktowych samochodów Mercedes-Benz jako ósmy taki model w ofercie. Jednocześnie stanowi „bilet wstępu” do gamy SUV-ów z gwiazdą. W porównaniu z poprzednikiem może pochwalić się znacznie bardziej wyrazistym charakterem: z wysokością 1611 mm (1616 mm z relingami dachowymi) przewyższa go o ponad 10 cm.
Nowy Mercedes-Benz GLA
Odpowiednio wyższa, typowa dla SUV-ów pozycja za kierownicą łączy się z większą ilością miejsca nad głowami podróżujących z przodu. Znacznie wzrosła także przestrzeń na nogi z tyłu – i to pomimo faktu, że nowy GLA jest o 1,5 cm krótszy od poprzednika.
Cechy typowe dla aut terenowych obejmują pionowy przedni pas, krótkie nawisy karoserii oraz osłony ochronne dookoła nadwozia pojazdu. Modele z napędem 4MATIC są standardowo wyposażone w pakiet Off-Road Engineering Package z dodatkowym trybem jazdy, funkcją kontroli prędkości zjazdu i animacjami parametrów terenowych na wyświetlaczu systemu multimedialnego, a w połączeniu z reflektorami MULTIBEAM LED – także ze specjalną funkcją terenowego oświetlenia.
Podstawowe informacje na temat nowego Mercedesa GLA
- Jest o ponad 10 cm wyższy od poprzednika, ale i o 1,5 cm krótszy
- Oferuje więcej miejsca nad głowami z przodu i znacznie więcej miejsca na nogi z tyłu
- Potrafi reagować w sytuacjach awaryjnych, gdy nie zrobi tego kierowca – standardowo montowany system aktywnego wspomagania hamowania Active Brake Assist w wielu sytuacjach może przeprowadzić autonomiczne hamowanie w celu uniknięcia kolizji lub złagodzenia jej skutków
- Wzbogaca zakres pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy, uzupełniając je np. o funkcje: asysty przy skręcaniu, tworzenia korytarza życia, ostrzegania przy wysiadaniu (ostrzega kierowcę o zbliżaniu się rowerzystów lub innych pojazdów) oraz ostrzegania o pieszych, gdy zostaną oni wykryci w pobliżu przejść dla pieszych
- To podstawowy model w rodzinie SUV-ów Mercedes-Benz oraz sportowy, „life’stylowy” brat GLB
- Odznacza się korzystnym współczynnikiem oporu powietrza Cd (od 0,28)
- W wersji 4MATIC standardowo oferuje pakiet Off-Road Engineering Package;
- Seryjnie oferuje intuicyjny w obsłudze system informacyjno-rozrywkowy MBUX (Mercedes-Benz User Experience)
- Zastępuje udany model: pierwsza generacja GLA trafiła do ponad miliona klientów
- Premiera rynkowa modelu w Europie nastąpi wiosną 2020 r., a następnie trafi on na rynki USA i Chin.
Dzięki systemom wsparcia nowy GLA stawia też kolejny krok w zakresie aktywnego bezpieczeństwa. Udoskonalone systemy oferowane w ramach pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy obejmują np. funkcje: asysty przy skręcaniu, tworzenia korytarza życia, ostrzegania przy wysiadaniu (ostrzega kierowcę o zbliżaniu się rowerzystów lub innych pojazdów) oraz ostrzegania o pieszych, gdy zostaną oni wykryci w pobliżu przejść dla pieszych. GLA jest w stanie zareagować, gdy nie zrobi tego kierowca. Aktywny asystent hamowania – Active Brake Assist – w wielu sytuacjach może przeprowadzić autonomiczne hamowanie, aby uniknąć kolizji lub ograniczyć jej skutki. System może również hamować z prędkości do ok. 60 km/h w przypadku wykrycia przed autem stojących pojazdów lub pieszych przechodzących przez jezdnię. W zależności od sytuacji pozwala to zapobiegać zderzeniom nawet przy prędkości do 50 km/h.
Nowy GLA pojawi się w europejskich salonach sprzedaży wiosną 2020 r. Dzięki globalnej obecności modelu Mercedes-Benz przewiduje, że w całym cyklu życia GLA stanie się jednym z najchętniej wybieranych aut kompaktowych z gwiazdą i w rankingu popularności uplasuje się tuż za Klasą A. Model jest produkowany w Rastatt (Niemcy), Hambach (Francja) i, na rynek lokalny, w Pekinie (Chiny).
Mocne i efektywne 4-cylindrowe silniki, najnowsze systemy wspomagania kierowcy, system multimedialny MBUX, a także kompleksowa kontrola komfortu ENERGIZING sprawiają, że nowy model ma wszystkie zalety obecnej generacji kompaktów Mercedesa. Równocześnie GLA odznacza się korzystną aerodynamiką – jego współczynnik oporu powietrza Cd wynosi od 0,28.
Pewny siebie i dynamiczny: design zewnętrzny
GLA ma wyraziste ogólne proporcje z krótkimi nawisami karoserii. Przedni pas płynnie łączy się tu ze słupkiem A i wizualnie zwartą kabiną pasażerską. Jego optyczną pewność siebie podkreślają przetłoczenia na masce wraz z kołami o średnicy do 20 cali, zamontowanymi na równi z zewnętrzną krawędzią nadkoli.
Pozycja siedząca kierowcy i pasażera z przodu jest wyższa i bardziej wyprostowana niż w poprzedniku, a zatem bardziej typowa dla SUV-ów. Kierowca i pasażer z przodu siedzą o 140 mm wyżej niż w Klasie A i 50 mm wyżej niż w Klasie B. W porównaniu z pierwszą generacją modelu poprawiono również widoczność we wszystkich kierunkach – głównie dzięki zoptymalizowanemu przekrojowi słupków dachowych, które teraz zasłaniają mniejszy obszar.
Jednym z głównych celów projektantów nowego GLA były jego wartości użytkowe. Położenie wzdłużne tylnych siedzeń można opcjonalnie regulować w zakresie 14 cm, a ich oparcie ustawić bardziej pionowo, co pozwala wygospodarować dodatkową przestrzeń na przedmioty takie jak duże pudełka. Nawet wtedy z tyłu pozostaje jeszcze dużo miejsca dla jednej lub dwóch osób, ponieważ oparcia siedzeń w tym wariancie są dzielone w proporcji 40:60. Ponadto oparcia kanapy mogą być dzielone w stosunku 40:20:40,a standardowe wyposażenie obejmuje podłogę bagażnika o regulowanej wysokości.
Czysto i schludnie: nowa funkcja myjni samochodowej
Jako pierwszy model w swojej klasie nowy GLA ma funkcję myjni samochodowej, znaną już ze swojego starszego brata – GLS-a. Za pomocą jednego przycisku lusterka zewnętrzne zostają złożone, a szyby w drzwiach i przesuwany dach – zamknięte. Informacje z czujnika deszczu są wówczas ignorowane, więc wycieraczki pozostają wyłączone. Klimatyzacja przełącza się w tryb recyrkulacji powietrza, a po kilku sekundach wyświetlany jest obraz z przedniej kamery zestawu kamer 360° (o ile takowy jest w wyposażeniu danego egzemplarza), aby pomóc kierowcy podczas wjazdu do myjni. Ustawienia te są automatycznie dezaktywowane, gdy kierowca wyjeżdżaz myjni i przekracza prędkość 20 km/h.
Wyjątkowy komfort na długich trasach i mnóstwo radości z jazdy: zawieszenie
Przednia oś nowego GLA korzysta z kolumn typu MacPherson. Zastosowanie wahaczy poprzecznych kutych z aluminium pozwala zmniejszyć masę auta i masy nieresorowane. Zwrotnice wykonane są jako odlewy aluminiowe.
Z tyłu nowy GLA ma zaawansowaną oś czterodrążkową, skonfigurowaną pod kątem maksymalnej stabilności jazdy, jakości resorowania oraz dynamiki wzdłużnej i poprzecznej. Tylną oś zamontowano na ramie pomocniczej odizolowanej od nadwozia za pomocą gumowych tulei, dzięki czemu z zawieszenia na nadwozie przenoszonych jest mniej drgań.
Rozstaw kół względem poprzednika wzrósł o ponad 4 cm – do 1605 i 1606 mm (odpowiednio, przód i tył). Większe nadkola i większa średnica kół (obręcze od 17 do 20 cali) przekładają się na większy prześwit(143 mm, + 9 mm).
Większa przyczepność, gdy trzeba: napęd na wszystkie koła 4MATIC
Opcjonalnie nowy GLA może być wyposażony w stały napęd na wszystkie koła 4MATIC z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego pomiędzy osiami. Komponenty układu 4MATIC obejmują przystawkę odbioru mocy zintegrowaną ze z automatyzowaną dwusprzęgłową skrzynią biegów oraz mechanizm różnicowy tylnej osi ze sprzęgłem wielopłytkowym. Sprzęgło składa się z sześciu talerzy (12 powierzchni ciernych) z powłoką z włókna węglowego i jest w stanie przenosić moment obrotowy o wartości nawet 1000 niutonometrów. Do stopnia jego zużycia przystosowano mechanizm automatycznej regulacji.
W przeciwieństwie do poprzedniego modelu, w którym zastosowano układ hydrauliczny, w nowym GLA sprzęgło jest napędzane elektromechanicznie. Podczas normalnej w programach Eco/Comfort bazowy rozkład momentu (oś przednia:oś tylna) wynosi 80:20, a w programie Sport – 70:30. W trybie terenowym sprzęgło działa jak blokada międzyosiowego mechanizmu różnicowego, a podstawowy rozkład siły napędowej wynosi 50:50.
Przydatny w lekkim terenie: pakiet Off-Road Engineering Package
Modele 4MATIC są standardowo wyposażone w pakiet Off-Road Engineering Package, obejmujący m.in.
- specjalną funkcję oświetlenia terenowego (w połączeniu z reflektorami MULTIBEAM LED; szeroki strumień światła ułatwia dostrzeżenie przeszkód w wymagającym terenie podczas jazdy w ciemności,z prędkością do 50 km/h),
- dodatkowy terenowy tryb jazdy (dostosowuje nie tylko charakterystykę napędu 4MATIC, ale i dostarczanie mocy silnika oraz sterowanie ABS-em),
- animacje parametrów terenowych na środkowym ekranie(m.in. przechył),
- funkcję regulacji prędkości zjazdu (DSR), działającą w zakresie prędkości ok. 2-18 km/h.
Mocne i efektywne: silniki
Nowy GLA korzysta z 4-cylindrowych jednostek benzynowych i wysokoprężnych, które na potrzeby nowej generacji kompaktowych Mercedesów zostały całkowicie zmodernizowane. W porównaniu z poprzednią generacją silników charakteryzują się znacznie wyższą mocą oraz lepszą efektywnością. W planach jest także lokalnie bezemisyjny model z hybrydowym układem napędowym plug-in trzeciej generacji.
Bazowy wariant GLA 200 korzysta z 1,33-litrowego silnika benzynowego o mocy 163 KM z funkcją odłączania cylindrów przy częściowym obciążeniu.
Dane techniczne Mercedes – Benz GLA 200 w skrócie:
- Silnik R4, turbo
- Pojemność skokowa 1332 ccm
- Moc maksymalna 120 kW (163 KM) przy 5500 obr./min
- Maksymalny moment obrotowy 250 Nm przy 1620 – 4000 obr./min
- Przekładnia zautomatyzowana, dwusprzęgłowa, 7G-DCT
- Zużycie paliwa w cyklu łączonym 5,6-5,9 l/100km*
- Emisje CO2 w cyklu łączonym 129-135 g/km*
- Przyspieszenie 0-100 km/h 8,7 s
- Prędkość maksymalna 210 km/h
* Podane wartości są zmierzonymi „wartościami CO2 NEDC” zgodnie z art. 2 nr 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1153, określonego według załącznika XII rozporządzenia (WE) nr 692/2008. Dane zużycia paliwa obliczono w oparciu o te wartości.