MotoNews.pl

Samochód koncepcyjny Renault MORPHOZ

04 marca 2020

Marka, model | ,
Renault-Morphoz

Ten futurystyczny samochód Renault przedstawia wizję osobistego samochodu, który można udostępniać innym i to w niedalekiej przyszłości, po 2025 roku. To właśnie MORPHOZ. Konstruktorzy wykorzystali przyszłą modułową platformę Aliansu dla samochodów elektrycznych CMF-EV i opracowali kilka konfiguracji mocy, specyfikacji użytkowych, zasięgu oraz kabiny i pojemności bagażnika.

Renault MORPHOZ

Zgodnie z DNA marki strategia designu Renault odzwierciedla kolejne etapy życia. Samochód koncepcyjny MORPHOZ symbolizuje czas „Family”. To jednak nie tylko wizja przyszłej mobilności. Stylistyka, detale, wygląd kabiny zapowiadają nową gamę modeli elektrycznych Renault, która pojawi się w najbliższych latach. Główną przeszkodą w zakupie samochodu elektrycznego jest zasięg lub wyobrażenia klienta na temat zasięgu samochodu. Ta bariera wkrótce zniknie. Samochód koncepcyjny Renault MORPHOZ jest tego najlepszym przykładem.

Renault Morphoz 1

„Samochód koncepcyjny MORPHOZ zwraca uwagę śmiałą modułową konstrukcją, innowacyjnym designem, skoncentrowaniem na człowieku i ułatwianiem kontaktów rodzinnych i społecznych. Jest idealnym odzwierciedleniem nowej filozofii LIVINGTECHTM w stylistyce Renault. Technologie pod każdą postacią – stylistyki, pokładowej sztucznej inteligencji, możliwości komunikacji, rozwiązania wnętrza – służą nowym doświadczeniom z podróży wszystkich użytkowników. Na co dzień i podczas weekendowych czy wakacyjnych wyjazdów. Samochód koncepcyjny MORPHOZ pozwala doświadczyć nowego życia”. – Laurens van den Acker, dyrektor ds. designu przemysłowego Grupy Renault

„MORPHOZ jest zapowiedzią naszych przyszłych modeli elektrycznych o wysokich osiągach. Modułowa platforma przeznaczona dla samochodów elektrycznych CMF-EV zapewnia optymalną sprawność energetyczną, a wydłużony rozstaw osi z kołami wysuniętymi na krańce nadwozia i płaska podłoga stwarzają nowe możliwości dla projektantów. W efekcie mamy samochód z rekordowo przestronnym wnętrzem i designem, który przyciąga wzrok”. – Gilles Normand, dyrektor pionu samochodów elektrycznych i usług związanych z mobilnością Grupy Renault

Renault Morphoz 2

Platforma przeznaczona dla samochodów elektrycznych

Wizja mobilności elektrycznej i przyszłych samochodów Renault, które ją ucieleśniają, nie byłaby możliwa bez odpowiedniej platformy. Renault MORPHOZ wykorzystuje nową modularną platformę CMF-EV przeznaczoną wyłącznie dla samochodów z napędem elektrycznym.

Podobnie jak nowa platforma CMF-B, wprowadzona w ubiegłym roku w Clio i wykorzystana w Nowym Capturze, została opracowana przez Alians. Umożliwia optymalne projektowanie i produkowanie samochodów elektrycznych, a także ma dużą przewagę nad platformami zaprojektowanymi dla samochodów z silnikami spalinowymi lub przystosowanymi do obu rodzajów napędu (spalinowego i elektrycznego).

Renault Morphoz 6

Przede wszystkim oferuje nowe możliwości kształtowania stylistyki: innowacyjna konstrukcja platformy zapewnia duży rozstaw osi z kołami przesuniętymi na krańce nadwozia, zdecydowanie krótszy zwis z przodu i z tyłu oraz płaską podłogę. W ten sposób samochód zyskuje nowe proporcje, a jego sylwetka zwraca uwagę. Wraz z cieńszym akumulatorem, platforma CMF-EV umożliwia konstruowanie samochodów o niższym zawieszeniu, z niższym dachem przy zachowaniu przestronnego wnętrza. To znacząco poprawia aerodynamikę samochodu. Krótka maska silnika pozwala na zwiększenie długości kabiny i uzyskanie bardziej eleganckiej linii nadwozia.

Nowa platforma zapewnia także bardziej dynamiczną jazdę dzięki optymalnej konstrukcji podwozia i nadwozia uwarunkowanej wymaganiami samochodu elektrycznego. Umieszczenie akumulatorów pod podłogą, w tylnej części samochodu, obniża środek ciężkości.

Renault Morphoz 7

Platforma stwarza także nowe możliwości aranżacji kabiny i regulacji jej wielkości. Silnik elektryczny jest mniejszy od spalinowego i pozwala na zaprojektowanie cieńszej i przesuniętej do przodu deski rozdzielczej. W ten sposób jest więcej miejsca na schowki i dla pasażerów, zwłaszcza na nogi na tylnych siedzeniach. Nie ma tunelu na układ przeniesienia napędu – płaska podłoga zapewnia więcej miejsca na nogi. Oznacza to, że teraz każdy samochód z niższego segmentu będzie miał tak obszerne wnętrze jak dotychczas samochody z wyższego segmentu!

MORPHOZ ― samochód, który możesz modyfikować w zależności od potrzeb

Renault MORPHOZ to modułowy studyjny crossover z napędem w 100% elektrycznym, z możliwością indukcyjnego doładowania nawet podczas jazdy. Zapewnia dostęp do internetu i mobilnych usług oraz możliwość jazdy autonomicznej poziomu 3. Podobnie jak zaprezentowany w 2017 roku koncepcyjny SYMBIOZ jest to samochód przeznaczony dla indywidualnego użytkownika z możliwością udostępniania go innym.

Renault Morphoz 8

Modularność MORPHOZ polega na transformacji między dwoma wersjami: krótką wersją City i przedłużoną wersją Travel. Samochód dostosowuje się do oczekiwań użytkowników, którzy potrzebują środka transportu do krótkich, codziennych przejazdów i na dłuższe wyjazdy, na przykład na wakacje.

Wersja City ma akumulator, którego pojemność idealnie wystarcza na codzienne potrzeby, a wersja Travel jest wyposażona w dodatkowy akumulator, który pozwala na pokonywanie długich tras, np. po autostradach.

Tryb City

Krótka wersja City Renault MORPHOZ ma długość 4,40 m. Rekordowy przy takiej długości rozstaw osi 2,73 m bez problemu pozwala na zamontowanie akumulatora o pojemności 40 kWh. To czyni go lekkim i pozwala uniknąć niepotrzebnych kosztów. Wnętrze jest tak obszerne jak w samochodach wyższej klasy.

Renault Morphoz 9

Konfiguracja MORPHOZA wyróżnia się charakterystycznym układem świateł z wyrazistym „spojrzeniem”, które podkreślają dodatkowe diody LED. Samochód ma wyjątkowy styl dzięki krótkiej masce, atletycznym zderzakom i kołom rozsuniętym na krańce nadwozia, które praktycznie nie ma zwisu. To wręcz ikona miejskiego elektrycznego samochodu.

Tryb Travel

Przedłużona wersja Travel Renault MORPHOZ ma długość 4,80 m. Rozstaw osi jest proporcjonalnie większy (2,93 m), aby stworzyć miejsce na większy akumulator i dla pasażerów. Umożliwia to zainstalowanie dodatkowego akumulatora o pojemności 50 kWh (by zwiększyć łączną pojemność akumulatorów do 90 kWh), a jednocześnie zapewnia więcej miejsca na nogi i dwa dodatkowe bagaże. W tej wersji samochód jest przygotowany na długie trasy. Dodatkowo transformacja sprawia, że sylwetka i tył stają się smuklejsze, a aerodynamika lepsza. Wersja Travel ma odmienną stylistykę przodu.

Renault Morphoz 10

Koncepcja „Travel Extender”

Pojemność nominalna akumulatorów Renault MORPHOZ w wersji City (40 kWh) zapewnia zasięg 400 km, który w zupełności wystarcza na codzienne przejazdy w mieście i okolicach. Jest na tyle uniwersalny, że odpowiada na ponad 90% potrzeb użytkowników.

Pozostałe 10% wiąże się z długimi wyjazdami. Wtedy MORPHOZ otrzymuje dodatkowy akumulator zgodnie z koncepcją „Travel Extender”. Na stacji obsługi samochód ulega transformacji w wersję Travel. Specjalna klapa w podłodzie otwiera się dokładnie nad odpowiednim urządzeniem stacji i pod podłogą instalowany jest dodatkowy akumulator o pojemności 50 kWh. Wystarczy kilka sekund i MORPHOZ opuszcza stację z akumulatorami, które umożliwiają pokonanie 700 km po autostradzie.

Renault Morphoz 11

Po powrocie użytkownik zajeżdża na stację, zwraca dodatkowy akumulator, a samochód powraca do konfiguracji City o pojemności 40 kWh. Zwrócone akumulatory są ładowane, by były gotowe do kolejnego użycia. W czasie gdy nie są wykorzystywane w samochodach, stacja może je również wykorzystać do ładowania miejskich rowerów elektrycznych, magazynowania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł, oświetlenia infrastruktury czy znajdującego się obok budynku.

Dane techniczne samochodu koncepcyjnego RENAULT MORPHOZ

  • Długość: 4,40 m (wersja City) / 4,80 m (wersja Travel)
  • Szerokość: 2 m
  • Wysokość: 1,55 m
  • Rozstaw osi: 2,73 m (wersja City) / 2,93 m (wersja Travel)
  • Silnik: 1 silnik elektryczny
  • Akumulator trakcyjny: 40 kWh (wersja City) / 90 kWh (wersja Travel)
  • Moc: 100 kW (wersja City) / 160 kW (wersja Travel)
  • Ładowanie akumulatora trakcyjnego: ładowanie indukcyjne samochodu podczas postoju i podczas jazdy
  • Koła pędne: przednie
  • Internet: 5G
  • Dostęp do Internetu: wifi G5
Zdjęcia: Renault