Bardziej wyrazisty design, rozbudowane opcje indywidualizacji oraz system informacyjno-rozrywkowy MBUX – tak skrócie Mercedes-AMG ulepsza swoje modele klasy biznes, czyli E 53 4MATIC+ Limuzyna i Kombi. Odnowiony przedni pas nadaje Klasie E o wysokich osiągach jeszcze silniejszą prezencję. Specjalna osłona chłodnicy AMG z konturem w kształcie litery „A” potęguje wrażenie optycznej szerokości, podobnie jak spłaszczone reflektory LED. Szereg zabiegów stylistycznych sprawia, że tylny pas Limuzyny wygląda jeszcze bardziej muskularnie.
Mercedes-AMG E53 4MATIC+
Obejmują one dwuczęściowe światła, nowy zderzak i nową wkładkę dyfuzora. We wnętrzu panuje zdecydowanie sportowy charakter – to m.in. zasługa nowej kierownicy AMG Performance oraz specyficznych dla AMG funkcji MBUX. Zelektryfikowany silnik o pojemności 3,0 litrów, z podwójnym turbodoładowaniem za pomocą turbosprężarki oraz dodatkowego elektrycznego kompresora, generuje moc 320 kW (435 KM) i maksymalny moment obrotowy 520 Nm. Jego rozrusznik-alternator EQ Boost na krótko zapewnia dodatkowe 16 kW mocy plus 250 Nm momentu obrotowego, a także zasila pokładową instalację elektryczną 48 V. Inne ważne informacje techniczne to przekładnia AMG SPEEDSHIFT TCT 9G oraz w pełni aktywny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+.
„Nasza odmieniona Klasa E 53 4MATIC+ została znacząco udoskonalona, zarówno z nadwoziem Limuzyna, jak i Kombi. Wizualna aktualizacja oferuje naszym klientom prawdziwą wartość dodaną, którą w imponującym stylu podkreśla nasz charakterystyczny grill AMG. Zachowaliśmy sprawdzony zespół napędowy ze zelektryfikowanym motorem o pojemności 3,0 litrów. Zmodernizowane zawieszenie oferuje teraz jeszcze większą rozpiętość między komfortem na dalekich trasach a precyzją i dynamiką prowadzenia” – powiedział Tobias Moers, prezes zarządu Mercedes-AMG GmbH.
Nowe funkcje w skrócie:
- Przeprojektowany przedni pas z charakterystyczną dla AMG osłoną chłodnicy i reflektorami LED o spłaszczonym kształcie
- Przedni zderzak z wyprofilowaniem na kształt litery „A”, z pięcioma pionowymi poprzeczkami w środkowej części
- Dwuczęściowe, w całości diodowe tylne światła w Limuzynie odpowiednio przystosowane wkłady tylnych lamp w Kombi
- Zmodyfikowany tylny zderzak w Limuzynie, nowa wkładka dyfuzoraw Limuzynie i Kombi
- 19-calowe obręcze kół z lekkich stopów – po raz pierwszyo aerodynamicznie zoptymalizowanym wzorze z pięcioma podwójnymi ramionami
- 20-calowe obręcze kół z lekkich stopów, także o aerodynamicznie zoptymalizowanym wzorze z pięcioma podwójnymi ramionami
- Wzbogacona gama lakierów z trzema nowymi odcieniami: srebrny high-tech, szary grafit i srebrny mojave
- System informacyjno-rozrywkowy MBUX ze specyficznymi dla AMG funkcjami i widokami dla panelu wskaźników oraz centralnego wyświetlacza (dotykowego), intuicyjną obsługą głosową oraz opcjonalną kontrolą zbliżeniową
- Nowa kierownica AMG Performance z trzema zaokrąglonymi, podwójnymi ramionami, harmonijnie zintegrowanymi przyciskami oraz dwoma okrągłymi klawiszami AMG
- Srebrno-szara/perłowa skóra nappa z kontrastowymi, czerwonymi przeszyciami w opcji
- Opcjonalny pakiet AMG Dynamic Plus
Dwa przetłoczenia i okrągłe, podwójne końcówki układu wydechowego
Z zewnątrz Limuzynę i Kombi wyróżnia pokrywa silnika z dwoma charakterystycznymi, masywnymi wybrzuszeniami, a także duże, przedzielone dwiema listwami wloty powietrza po bokach zderzaka oraz nowy przedni spojler ze srebrnym, chromowanym wykończeniem. Aerodynamikę poprawiają prowadnice powietrza lakierowane na kolor lśniącej czerni. Z tyłu E 53 identyfikują podwójne, okrągłe elementy ozdobne rur wydechowych, dostępne z czarnym lub chromowanym wykończeniem (wysoki połysk). Ponadto Limuzyna otrzymuje nowe, dwuczęściowe tylne światła, w całości w technice LED, a Kombi – nowe wkłady lamp.
Dynamiczną prezencję podkreślają przeprojektowane 19-calowe obręcze kółz lekkich stopów, o zoptymalizowanym aerodynamicznie kształcie z pięcioma podwójnymi ramionami. Opcjonalnie dostępne są 20-calowe lekkie obręcze kół, także o aerodynamicznie zoptymalizowanym wzorze z pięcioma podwójnymi ramionami oraz z szerszym rantem, lakierowane na kolor czarny (mat) lub tytanowoszary (lśniące wykończenie). Jeszcze bardziej sportowy wygląd E 53 zyskują za sprawą pakietu AMG Night z szeregiem czarnych dodatków, w tym z opcjonalnym przyciemnionym grillem.
Wnętrze z innowacyjnym systemem informacyjno-rozrywkowym MBUX
Wnętrze nowych E 53 wita podróżujących charakterystycznym dla AMG wykończeniem i wyposażeniem, luksusowymi materiałami oraz najnowszej generacji systemem operacyjnym MBUX. Syntezę ekskluzywności i sportowej aury stanowią sportowe siedzenia, obite mieszanką czarnej skóry syntetycznej ARTICO oraz mikrofibry DINAMICA, z kontrastowymi, czerwonymi przeszyciami i emblematami AMG. Dla wszystkich dostępnych tapicerek można zamówić opcjonalnie pakiety foteli AMG Performance. Do wyboru są też czerwone pasy bezpieczeństwa i różne elementy ozdobne.
Dwa wyświetlacze – lewy odpowiada za panel wskaźników, a prawy za ekran systemu operacyjnego – łączą się pod wspólną szklaną taflą, tworząc panoramiczny kokpit. W przypadku zegarów użytkownik ma do wyboru jednąz trzech wersji graficznych interfejsu: Modern Classic, Sport oraz Supersport. Szczególne wrażenie robi ta ostatnia, z centralnym, okrągłym obrotomierzem oraz dodatkowymi informacjami w postaci wykresów umieszczonych po jego lewej i prawej stronie. Poprzez menu AMG kierowca może wywoływać różne specjalne widoki, takie jak aktualne parametry silnika, wskaźnik zmiany biegu, rozgrzewanie, miernik przeciążeń czy RACETIMER.
Opcjonalnie nowe warianty E 53 oferowane są z aplikacją AMG TRACK PACE, czyli z wirtualnym inżynierem wyścigowym. Podczas jazdy torowej aplikacja stale monitoruje ponad 80 parametrów pojazdu (np. prędkość, przyspieszenie), wyświetla czasy okrążeń oraz różnicę w stosunku do czasu odniesienia. Funkcja rozszerzonej rzeczywistości MBUX pozwala na wyświetlenie idealnej linii zapisanego toru jazdy na centralnym ekranie lub opcjonalnym wyświetlaczu head-up. Taki wirtualny instruktor pozwala systematycznie poprawiać czasy okrążeń.
Nowa kierownica AMG Performance w standardzie
Świeże wzornictwo i harmonijnie zintegrowane przyciski sprawiają, że nowa kierownica AMG Performance współtworzy jeszcze ściślejsze połączenie człowieka z maszyną. Trzy zaokrąglone, podwójne ramiona łączą stabilnośćz lekkością, a obręcz kierownicy jest typowa dla świata wyścigów. Nabywca ma do wyboru obszycie ze skóry, mikrofibry DINAMICA lub połączenie skóryi mikrofibry – na życzenie z funkcją ogrzewania. W kole kierownicy znajduje się mata z czujnikiem pojemnościowym, który rozpoznaje, czy kierowca trzyma swoje dłonie na wieńcu. Jeśli system wykryje, że przez pewien czas tego nie robi, uruchamia szereg ostrzeżeń, a w razie konieczności aktywuje Asystenta awaryjnego hamowania (Emergency Brake Assist).
Za pomocą metalowych manetek zmiany biegów, umieszczonych po leweji prawej stronie za obręczą kierownicy, przekładnia AMG SPEEDSHIFT TCT 9G może być obsługiwana ręcznie. Zmodernizowane łopatki zostały ergonomicznie dostosowane do kształtu nowej kierownicy AMG Performance – są nieco większe niż poprzednio i umieszczono je niżej.
Rzędowy 6-cylindrowy silnik z rozrusznikiem-alternatorem EQ Boost
Rzędowa 6-cylindrowa jednostka o pojemności 3,0 litrów pod maską E 53 zapewnia wyśmienite osiągi i charakteryzuje się inteligentną elektryfikacją. Rozrusznik-alternator EQ Boost łączy rozrusznik i alternator w jedną mocną jednostkę elektryczną, umieszczoną pomiędzy silnikiem spalinowyma przekładnią. Działa ona nie tylko jako alternator, ale realizuje też funkcje hybrydowe, takie jak „boost” (zastrzyk siły napędowej – do 16 kW mocy i 250 Nm momentu obrotowego), rekuperacja, zmiana punktu obciążenia, tryb „żeglowania” oraz praktycznie niedostrzegalne ponowne uruchomienie silnika w ramach działania funkcji start/stop.
Ta innowacja, a także inteligentne doładowanie za pomocą turbosprężarki oraz dodatkowej sprężarki elektrycznej, mają wspólny cel: podniesienie typowych dla AMG osiągów i dynamiki jazdy przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa i ograniczeniu emisji spalin. Rozrusznik-alternator zapewnia wsparcie podczas ruszania, a dodatkowa elektryczna sprężarka bezzwłocznie wytwarza wysokie ciśnienie doładowania dla szybszego zwiększenia momentu obrotowego na potrzeby przyspieszania – aż do chwili „rozkręcenia się” dużej turbosprężarki, zasilanej strumieniem spalin. W rezultacie 3,0-litrowy silnik odznacza się niezwykle spontaniczną reakcją i zapewnia bardzo dynamiczną reakcję bez zjawiska tzw. turbodziury. Dodatkową zaletą jest wysoka kultura pracy 6-cylindrowej „rzędówki”.
Prędkość maksymalna 270 km/h, większe hamulce
Pakiet kierowcy AMG pozwala na zwiększenie elektronicznie ograniczonej prędkości maksymalnej nowych wariantów E 53 do 270 km/h (standard: 250 km/h). Wysokowydajny układ hamulcowy został oczywiście przystosowany do mocy i osiągów pojazdu: przednia oś ma nawiercane, wentylowane tarczeo wymiarach 370 x 36 mm, z 4-tłoczkowymi zaciskami stałymi i napisem „AMG”, a tylną wyposażono w wentylowane tarcze 360 x 26 mmz pływającymi zaciskami 1-tłoczkowmi.
Krótkie czasy zmiany biegów, wysoka efektywność: przekładnia AMG SPEEDSHIFT TCT 9G
Trzylitrowy silnik R6 jest sprzężony z przekładnią AMG SPEEDSHIFT TCT 9G, która imponuje wyjątkowo krótkimi czasami zmiany biegów, szybką reakcją na polecenia wydawane manetkami, funkcją podwójnego wysprzęglenia i możliwością wielokrotnych redukcji. Niezależnie od tego, czy kierowca korzysta z trybu automatycznego, czy sam wybiera przełożenia za pomocą łopatek przy kierownicy, zmiany biegów w górę lub w dół odbywają się natychmiast. Przekładnia odpowiada bardzo responsywnie, zwłaszcza programie jazdy Sport+ i w trybie ręcznym, a w zależności od wybranego trybu pozwala zarówno na dynamiczne przyspieszenia, jak i wspiera oszczędny styl jazdy.
Zmiana charakterystyki za dotknięciem palca: AMG DYNAMIC SELECT
Korzystając z pięciu trybów jazdy DYNAMIC SELECT (Slippery, Comfort, Sport, Sport+ i Individual), można jednym ruchem dłoni zmienić charakterystykę nowych reprezentantów serii 53 – od efektywnej i komfortowej aż do bardzo sportowej. Tryby modyfikują kluczowe parametry pojazdu, takie jak reakcja silnika czy praca skrzyni biegów, zawieszenia oraz układu kierowniczego. Z trybami jazdy zintegrowano kontrolę dynamiki pojazdu AMG DYNAMIC z trzema poziomami do wyboru (Basic, Advanced, Pro); każdyz nich wpływa np. na strategię działania ESP® lub napędu 4×4.
Niezależne zawieszenie AMG RIDE CONTROL+
Większa zwinność, neutralne prowadzenie w zakrętach i większa przyczepność – to wszystko zasługa pneumatycznego zawieszenia AMG RIDE CONTROL+ opracowanego w Affalterbach. Wielokomorowe zawieszenie pneumatyczne ze szczególnie sportowym zestrojeniem sprężyn/amortyzatorów i płynną regulacją tłumienia ADS+ (Adaptive Damping System) łączy wyjątkową dynamikę jazdy z wysokim komfortem. Twardsza charakterystyka sprężyn, na przykład podczas pokonywania zakrętówi hamowania, skutecznie zmniejsza przechyły nadwozia.
Amortyzacja każdego koła jest dostosowywana do aktualnej sytuacji na drodze i stanu nawierzchni. Odbywa się to szybko i precyzyjnie, przy użyciu dwóch oddzielnych zaworów w amortyzatorach – jednym dla sił odbicia, drugim dla sił ugięcia. Kierowca ma do wyboru trzy różne tryby tłumienia (Comfort, Sport, Sport+).
Napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+
W pełni aktywny napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC+ łączy optymalną przyczepność i przyjemność z dynamicznej jazdy oraz wysoki poziom bezpieczeństwa jazdy w każdych warunkach: na suchej i mokrej nawierzchni oraz na śniegu. Przejście z napędu tylnej osi do napędu wszystkich czterech kół i odwrotnie odbywa się płynnie, ponieważ inteligentne sterowanie napędem zostało zintegrowane z ogólną konstrukcją samochodu.
Pakiet AMG Dynamic Plus
Z myślą o zapewnieniu jeszcze bardziej emocjonujących wrażeń z jazdyw nowych wariantach E 53 debiutuje opcjonalny pakiet AMG Dynamic Plus, łączący techniczne i wizualne dodatki wyposażenia zarezerwowane dotąd dla wersji 8-cylindrowych. Najważniejsze z nich to program jazdy RACE z trybem Drift, kierownica AMG Performance obszyta mikrofibrą DINAMICA lub skórąz przyciskami do szybkiej zmiany programu i funkcji dynamiki jazdy, oraz polakierowane na czerwono zaciski hamulcowe, które optycznie podkreślają sportowy charakter samochodu.
Dane techniczne w skrócie:
Mercedes-AMG E 53 4MATIC+ Kombi
- Silnik -3.0 R6 z turbosprężarką oraz dodatkowym, elektrycznym kompresorem
- Pojemność skokowa -2999 ccm
- Moc maks. -320 kW (435 KM) przy 6100 obr./min+ dod. 16 kW (22 KM) z EQ Boost
- Maks. moment obr. -520 Nm przy 1800-5800 obr./min+ dod. 250 Nm z EQ Boost
- Układ napędowy -w pełni aktywny napęd 4x4AMG Performance 4MATIC+
- Przekładnia -AMG SPEEDSHIFT TCT 9G
- Zużycie paliwa w cyklu łączonym -8,7-9,0 l/100 km*
- Emisje CO2 w cyklu łączonym -200-207 g/km
- Przyspieszenie 0-100 km/h -4,6 s
- Prędkość maksymalna -250 km/h**
Mercedes-AMG E 53 4MATIC+ Limuzyna
- Silnik -3.0 R6 z turbosprężarką oraz dodatkowym, elektrycznym kompresorem
- Pojemność skokowa -2999 ccm
- Moc maks. -320 kW (435 KM) przy 6100 obr./min+ dod. 16 kW (22 KM) z EQ Boost
- Maks. moment obr. -520 Nm przy 1800-5800 obr./min+ dod. 250 Nm z EQ Boost
- Układ napędowy -w pełni aktywny napęd 4x4AMG Performance 4MATIC+
- Przekładnia -AMG SPEEDSHIFT TCT 9G
- Zużycie paliwa w cyklu łączonym -8,5-8,8 l/100 km*
- Emisje CO2 w cyklu łączonym -194-200 g/km
- Przyspieszenie 0-100 km/h -4,5 s
- Prędkość maksymalna -250 km/h**
* podane wartości zostały określone zgodnie z zalecaną metodą pomiarową. Są to „wartości CO2 NEDC” zgodnie z art. 2 nr 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1153; dane zużycia paliwa obliczono w oparciu o te wartości;** ograniczona elektronicznie, z pakietem kierowcy AMG – 270 km/h