Po wprowadzeniu na rynek nowego samochodu wyścigowego GT3 marka Mercedes-AMG przedstawia kolejne wcielenie GT4 – modelu, który odnosi sukcesy na całym świecie. Poza odświeżonym designem Mercedes-AMG GT4 przeszedł optymalizacje techniczne, których zadaniem jest m.in. podniesienie osiągów w wyścigach wytrzymałościowych. Lepsze chłodzenie silnika i hamulców sprawia, że nowy GT4 może niezawodnie zapewniać najwyższe osiągi na torze także w warunkach ekstremalnie wysokich temperatur powietrza.
Mercedes-AMG GT4
363 wyścigi, 137 miejsc na podium, 151 klasowych zwycięstw i 53 wygrane w klasyfikacji generalnej: lista osiągnięć Mercedesa-AMG GT4 od chwili wprowadzenia na rynek w 2018 r. jest naprawdę imponująca. W ciągu ostatnich dwóch lat „młodszy brat” Mercedesa-AMG GT3 na całym świecie zyskał status jednego z najbardziej uznanych aut wyścigowych w rozwijającym się segmencie GT4. Jak do tej pory marka samochodów sportowych o wysokich osiągach z Affalterbach dostarczyła prywatnym zespołom ponad 120 egzemplarzy modelu. Wraz z nowym wcieleniem GT4, Mercedes-AMG dodatkowo podnosi wysoki poziom konkurencyjności swojej cenionej maszyny.
Lepsze chłodzenie silnika i hamulców
Do zalet nowego Mercedesa-AMG GT4 należy zoptymalizowane chłodzenie hamulców przedniej osi, a także skuteczniejszy układ chłodzenia jednostki napędowej. Przed przegrzaniem elementów układu hamulcowego zapobiegają zarówno powiększony wlot powietrza chłodzącego hamulce, jak i wymiarowo stabilne przewody pneumatyczne o większej średnicy. Efekt: lepsze właściwości jezdne oraz ograniczone zużycie eksploatacyjne, co jest szczególnie istotne podczas wyścigów wytrzymałościowych. Nowy, karbonowym kanał powietrzny, odpowiednio dopasowana izolacja cieplna i zoptymalizowane adaptery zacisków poprawiają przepływ powietrza wokół elementów podatnych na nagrzewanie. Zoptymalizowane chłodzenie hamulców uzupełniają nowo opracowane tarcze przedniej osi, zaprojektowane z myślą o większej wytrzymałości i wydłużeniu cyklu eksploatacji. Do jeszcze skuteczniejszego chłodzenia sprawdzonego 4-litrowego silnika V8 biturbo AMG przyczynia się nowa lokalizacja chłodnicy oleju, a także nowy karbonowy kanał odprowadzanego powietrza oraz na nowo wyprofilowana krawędź maski z materiału wzmacnianego naturalnym włóknem. W rezultacie Mercedes-AMG GT4 może niezawodnie zapewniać swoje osiągi nawet przy ekstremalnie wysokich temperaturach powietrza.
Nowa koncepcja oświetlenia
Aktualizacja Mercedesa-AMG GT4 obejmuje również zmodyfikowane przednie i tylne światła, odpowiadające modułom zastosowanym w Mercedesie-AMG GT3. Ich konstrukcja jest zgodna z obecnymi drogowymi wersjami Mercedesa-AMG GT. Poza odświeżonym wzornictwem nowa koncepcja oświetlenia ma również walory praktyczne: nowe, wysokowydajne reflektory LED zapewniają znacznie lepszą iluminację toru. W ciemności lub przy słabej widoczności zapewnia to decydujące korzyści w zakresie bezpieczeństwa i osiągów.
Zoptymalizowane prowadzenie
Kolejna przeprowadzona optymalizacja dotyczy modyfikacji tylnych wahaczy, które również są podobne do tych stosowanych w nowym GT3. Wyróżnia je znacznie dłuższa żywotność. W efekcie Mercedes-AMG GT4, który ma na koncie m.in. już trzy klasowe zwycięstwa w 24-godzinnym wyścigu na torze Nürburgring, jest jeszcze lepiej przygotowany do udziału w „maratonach” wytrzymałościowych. Inną nowością w modelu GT4 na rok 2020 jest zastosowanie powiększonego zbiornika płynu hamulcowego, zoptymalizowanego pod kątem szczególnych wymagań panujących w wyścigach długodystansowych.
Najwyższe standardy bezpieczeństwa
Oprócz dalszego rozwoju technicznego Mercedes-AMG GT4 już od chwili premiery wyróżnia się szeregiem zalet – w tym wyjątkowo wysokimi standardami bezpieczeństwa. Klatka bezpieczeństwa wykonana z wysoko wytrzymałej stali jest tu przykręcona do aluminiowej ramy przestrzennej, a w dachu znajduje się luk dachowy. Karbonowa klatka bezpieczeństwa kierowcy ze zintegrowanym zagłówkiem zapewnia znacznie wyższy poziom ochrony niż tradycyjne fotele wyścigowe. Kompleksową koncepcję bezpieczeństwa uzupełnia wydajny system gaśniczy. Zastosowana w GT4 sprawdzona elektronika wyścigowa jest łatwa w obsłudze i serwisowaniu. Samochód został wyposażony na przykład w specjalną kontrolę trakcji oraz wielofunkcyjny ABS. Układy te bazują na technice modelu GT3, podobnie jak sekwencyjna wyczynowa skrzynia biegów z regulowanym mechanizmem różnicowym. Zawieszenie z podwójnymi wahaczami oraz amortyzatorami z regulacją ugięcia i odbicia zapewnia bardzo precyzyjne prowadzenie i wyjątkową responsywność. Innowacyjna kontrola momentu obrotowego silnika V8 biturbo stanowi gwarancję dokładności jego dozowania – i przekłada się na pożądane reakcje. Dzięki temu kierowcy na wszystkich poziomach umiejętności szybko zdobywają zaufanie do pojazdu.
Specyfikacje techniczne nowego Mercedesa-AMG GT4**:
- Silnik – 4.0 V8 biturbo AMG
- Pojemność skokowa – 3982 cm3
- Moc – do 350 kW (476 KM)**
- Maks. moment obrotowy – do 630 Nm**
- Zespół napędowy – układ transaxle: silnik z przodu, przekładnia przy tylnej osi, połączenie za pomocą rury reakcyjnej (Torque Tube)
- Przekładnia – sekwencyjna wyczynowa 6-biegowa skrzynia AMG z mechanicznym (regulowanym), samoblokującym mechanizmem różnicowym i magnezową obudową, manetki przy kierownicy, sterowana pneumatycznie
- Nadwozie – aluminiowa rama przestrzenna, klatka bezpieczeństwa z wysoko wytrzymałej stali, nadwozie z elementami z włókien węglowych
- Bezpieczeństwo – karbonowa klatka bezpieczeństwa kierowcy zgodna z najnowszymi standardami FIA, dopasowana wyściółka fotela, zintegrowany zagłówek, luk dachowy, wydajny system gaśniczy
- Zawieszenie – aluminiowe podwójne wahacze poprzeczne z przodu i z tyłu, amortyzatory o regulowanej sile odbicia i ugięcia, nowe wytrzymałe tylne wahacze
- Elektronika – wyścigowa elektronika z nowym systemem kontroli momentu obrotowego, zoptymalizowane systemy wsparcia kierowcy: kontrola trakcji AMG TRACTION CONTROL, wyścigowy ABS, funkcja wyścigowego ruszania, przyjazna w serwisie wyścigowa, wytrzymała wiązka
- Układ kierowniczy – elektromechaniczne wspomaganie
- Hamulce – wyścigowy układ hamulcowy z regulowanym ABS-em; samowentylujące kompozytowe tarcze; zoptymalizowane chłodzenie z powiększonymi wlotami powietrza i wymiarowo stabilnymi przewodami pneumatycznymi; nowo opracowane przednie tarcze, nowy karbonowy przewód powietrzny i zoptymalizowane adaptery zacisków, większy zbiornik płynu hamulcowego; 6-tłoczkowe zaciski z przodu i 4-tłoczkowe z tyłu; Średnica tarcz 390 mm przód / 355 mm tył
- Koła – lekkie obręcze AMG, 11×18“, kute
- Opony – przód: 305/660-18 / tył: 305/680-18
- Masa własna – < 1390 kg**
- Dł./szer./wys. – 4619 mm / 1996 mm / 1284 mm
- Rozstaw osi – 2630 mm
- Pojemność zb. paliwa – 120 l (bezpieczny wyścigowy zbiornik)
- Przyspieszenie 0-100 km/h – poniżej 4 s**
- Prędkość maks. – ponad 250 km/h**
- Cena – 209 000 euro (specyfikacja fabryczna, bez VAT)
**zależnie od balansu klasyfikacji osiągów