Wprowadzając na rynek eVito i eSprintera w 2019 roku, Mercedes-Benz Vans jasno zakomunikował swój udział w rozwoju bezemisyjnego komercyjnego transportu towarowego na obszarach miejskich.
eVito Tourer, którego sprzedaż właśnie się rozpoczyna, pod względem osiągów i zasięgu oznacza nowy wymiar komercyjnego transportu pasażerskiego z napędem elektrycznym: może być używany jako hotelowy shuttle bus, duża taksówka lub pojazd na potrzeby usług przewozów współdzielonych.
Mercedes-Benz eVito Tourer
Szybkie ładowanie – duży zasięg – wiele zastosowań
Nowy Mercedes-Benz eVito Tourer wygląda jak Vito z silnikiem spalinowym. Jednak pod podłogą znajduje się elektryczny układ napędowy (eATS), który napędza przednie koła z mocą szczytową 150 kW. Energia jest magazynowana w akumulatorze litowo-jonowym umieszczonym nisko, centralnie w podwoziu – takie położenie korzystnie wpływa na właściwości jezdne eVito Tourera. Maksymalne prędkości: 160 km/h dostępna seryjnie i opcjonalna 140 km/h, zapewniają sprawne przemieszczanie się nawet poza miastem.
Mercedes-Benz eVito Tourer wyposażony został w chłodzoną wodą ładowarkę pokładową AC (OBC) o mocy 11 kW. Oznacza to, że jest przygotowany do ładowania prądem przemiennym w domu lub w publicznych stacjach ładowania. Ładowanie odbywa się przez złącze CCS po lewej stronie przedniego zderzaka.
Umożliwia to również ładowanie prądem stałym (DC). Dzięki maksymalnej mocy ładowania wynoszącej 110 kW na stacji szybkiego ładowania DC, eVito Tourera można naładować od 10 do 80 procent w ok. 45 minut. Akumulator o pojemności użytkowej 90 kWh umożliwia przejechanie 360 kilometrów 2,3.
Dzięki inteligentnej strategii działania Mercedes-Benz eVito Tourer ładuje się również podczas jazdy. W trybie wybiegu lub hamowania mechaniczny ruch obrotowy jest zamieniany na energię elektryczną i wykorzystywany do ładowania akumulatora wysokonapięciowego (rekuperacja). Kierowca ma na to duży wpływ – może w razie potrzeby regulować siłę rekuperacji za pomocą manetek przy kierownicy.
Szczególnie wydajny i komfortowy styl jazdy zapewnia nowa funkcja w eVito Tourer: poziom rekuperacji D AUTO. Zgodnie z zasadą „Jedź przewidująco i oszczędzaj energię”, asystenci bezpieczeństwa współpracują wówczas ze sobą, wymieniając dane, a poziom rekuperacji jest dostosowywany do sytuacji drogowej w czasie rzeczywistym. Kierowca może ponadto wybrać jednym przyciskiem jeden z trzech programów jazdy, zyskując w ten sposób maksymalny komfort lub maksymalny zasięg.
Dzięki umieszczeniu akumulatora w podwoziu, w żaden sposób nie ogranicza on przestrzeni we wnętrzu.
W ten sposób eVito Tourer spełnia najwyższe wymagania pod względem funkcjonalności i różnorodności zastosowań w wielu obszarach transportu pasażerskiego. Lokalnie bezemisyjną furgonetkę można zamówić w dwóch różnych długościach: 5140 milimetrów oraz w wersji ekstra długiej, która oferuje aż 5370 milimetrów. Firmy taksówkarskie, a także te oferujące usługi przejazdów współdzielonych mają do dyspozycji szeroką gamę konfiguracji miejsc.
Dzięki dwóm kanapom z tyłu eVito Tourer staje się wygodnym pojazdem typu shuttle, który spełnia wszystkie wymagania nowoczesnego transportu pasażerskiego, zapewniając zwinną i wyjątkowo cichą jazdę. Elastyczna konfiguracja siedzeń sprawia, że można go wyposażyć na przykład w maksymalnie dziewięć foteli z możliwością ustawienia ich na wprost siebie. Produkcja eVito Tourer jako pojazdu seryjnego zostanie zintegrowana z normalnym procesem produkcyjnym zakładu w Vitorii w północnej Hiszpanii, gdzie produkowane są również Mercedes-Benz Vito, Klasa V i EQV. Umożliwi to elastyczną i synergiczną produkcję w bezpośredniej korelacji z zamówieniami klientów.
Równie praktyczny jak model z konwencjonalnym napędem – przy porównywalnym całkowitym koszcie posiadania (TCO)
eVito Tourer już w wersji seryjnej zawiera wiele dodatkowych elementów wyposażenia w porównaniu z modelem z napędem konwencjonalnym, na przykład 17-calowe felgi lub podgrzewany fotel kierowcy. Dostępne są również liczne systemy wspomagające i bezpieczeństwa, takie jak aktywny asystent hamowania, asystent wspomagania koncentracji, asystent świateł drogowych plus i tempomat. Po raz pierwszy, jako wyróżnik w tym segmencie, dla eVito Tourer dostępne jest także opcjonalnie zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC. Zaletami systemu są zwiększony komfort jazdy, także pod względem akustycznym, a także mniejsze zużycie paliwa przy dużych prędkościach.
Cena eVito Tourer zaczyna się w Polsce od 310 990 z VAT.
Mercedes-Benz EQV 300 ekstra długi: elektryczny i inteligentny
Jednocześnie z eVito Tourerem rusza sprzedaż nowego, zasilanego akumulatorem MPV od Mercedes-Benz, czyli EQV, którego będzie można zamawiać również w wersji ekstra długiej: 5370 mm. EQV to drugi model z rodziny EQ Mercedes-Benz, który łączy bezemisyjną mobilność z przekonującymi osiągami jezdnymi, wysoką funkcjonalnością i estetyką designu. Jest przeznaczony zarówno dla rodzin dbających o środowisko, jak i amatorów sportu, którzy muszą przewieźć więcej sprzętu, lub firm użytkujących pojazdy typu shuttle. Akumulator o użytecznej pojemności 90 kWh umożliwia przejechanie 353 kilometrów 2,3. Zachowując te same osiągi ekstra długi EQV oferuje jeszcze więcej miejsca dla pasażerów i bagażu przy maksymalnej pojemności bagażowej 1410 l.