BMW iX3 łączy w sobie radość z jazdy bez lokalnej emisji spalin z typowym sportowym charakterem BMW oraz komfortem i wszechstronną funkcjonalnością i przestrzenią popularnego modelu BMW X3. Wraz z nowym modelem BMW Group konsekwentnie kontynuuje ofensywę w segmencie pojazdów ze zelektryfikowanymi układami napędowymi określoną w strategii NUMBER ONE > NEXT. Po raz pierwszy kompetencje technologiczne z rozwoju samochodów BMW i zostały wykorzystane w modelu BMW z napędem czysto elektrycznym należącym do podstawowej marki BMW.
BMW iX3
Nowe BMW iX3 jest odzwierciedleniem strategii „Power of Choice”, poprzez którą BMW Group uwzględnia indywidualne oczekiwania klientów oraz obowiązujące ramy prawne na całym świecie. BMW X3 będzie pierwszym modelem oferowanym zarówno z wysoce wydajnymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, jak i w wersji hybrydowej plug-in oraz z napędem stricte elektrycznym. Nowe BMW iX3 wejdzie na rynek jeszcze w 2020 roku, a jego sprzedaż rozpocznie się w Chinach. To będzie pierwszy model tej marki produkowany w chińskich zakładach produkcyjnych joint venture BMW Brillance Automotive w Shenyang i przeznaczony do sprzedaży na całym świecie.
Nowe BMW iX3 zawdzięcza swój pionierski charakter unikalnemu połączeniu wydajności silnika elektrycznego, zoptymalizowanej gęstości energii akumulatora wysokonapięciowego oraz dużej mocy ładowania. Jest to rezultat wielu lat konsekwentnej pracy rozwojowej BMW Group w dziedzinie elektromobilności. Postęp, jaki dokonał się od momentu wprowadzenia na rynek obecnego BMW i3, umożliwił zwiększenie zasięgu technologii BMW eDrive piątej generacji poprzez inteligentne poprawianie wydajności, a tym samym rezygnację z nieproporcjonalnie dużych akumulatorów mających negatywny wpływ na masę pojazdu, dynamikę jazdy i zużycie energii.
Premiera technologii BMW eDrive piątej generacji
Debiut nowego BMW iX3 jest jednocześnie premierą technologii BMW eDrive piątej generacji. Silnik elektryczny, elektronika mocy, technologia ładowania i akumulator wysokonapięciowy w ich najnowszych wersjach stanowią znaczący postęp w zakresie charakterystyki mocy, zużycia energii i zasięgu. Te elementy opracowane przez BMW Group od 2021 roku będą również stosowane w modelach BMW iNEXT i BMW i4. Dzięki tym cechom nowe BMW iX3 stanowi zarówno nowoczesną, jak i adekwatną do dzisiejszych czasów ofertę w segmencie samochodów elektrycznych. Technologia BMW eDrive piątej generacji osiągnęła wyjątkowo wysoki poziom dojrzałości w stosunku do konkurencji, oferując tym samym doskonałe warunki do ekonomicznego i zrównoważonego zastosowania w modelach wielkoseryjnych. Jednocześnie wysoka atrakcyjność koncepcji pojazdu odpowiada rosnącemu na całym świecie zapotrzebowaniu na samochody elektryczne klasy premium. Tak więc nowe BMW iX3 pojawia się w idealnym czasie.
Wysoce zintegrowana technika napędowa
Optymalizacja wydajności i charakterystyki oddawania mocy to zasługa w szczególności wysoce zintegrowanej technologii napędu nowego BMW iX3. Silnik elektryczny, przekładnia i elektronika mocy są po raz pierwszy umieszczone we wspólnej obudowie. Silnik elektryczny nowego BMW iX3 pracuje na zasadzie maszyny synchronicznej o wzbudzeniu elektromagnetycznym bez użycia magnesów. Taka konstrukcja pozwala całkowicie zrezygnować z surowców należących do tzw. ziem rzadkich w procesie produkcji.
Gęstość mocy silnika elektrycznego została zwiększona o 30 procent w porównaniu z poprzednimi samochodami elektrycznymi BMW Group. Sprawność silnika wynosi obecnie nawet 93%, w porównaniu z niespełna 40% w przypadku silników spalinowych. Nowy silnik oferuje moc 210 kW (286 KM) i maksymalny moment obrotowy 400 Nm, który inaczej niż w konwencjonalnych silnikach elektrycznych nie spada znacząco przy wyższych obrotach. BMW iX3 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,8 s.
To stawia go na równi z BMW X3 30i z konwencjonalnym napędem. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 180 km/h. Napęd na tylne koła zapewnia klasyczne wrażenia z jazdy BMW w połączeniu z doskonałą trakcją dzięki ARB i wyjątkową wydajnością.
Najnowszą wersję akumulatora wysokonapięciowego wyróżnia najnowocześniejsza technologia ogniw akumulatorowych. W szczególności znacząco zwiększyła się pojemność w stosunku do rozmiarów i masy akumulatora. W porównaniu z bateriami stosowanymi dotychczas w BMW Group w pojazdach elektrycznych grawimetryczna gęstość energii 188 pryzmatycznych ogniw nowego BMW iX3 jest wyższa o około 20 procent. Pojemność energetyczna brutto 80 kWh, z czego wykorzystywanych jest 74 kWh i wysoka sprawność napędu daje nowemu BMW iX3 zasięg do 460 km w cyklu testowym WLTP i do 520 km w cyklu testowym NEDC.
Jedną z innowacji technologicznych po raz pierwszy zastosowaną w technologii BMW eDrive piątej generacji, jest jednostka ładująca. Oprócz 400-woltowego zasilania akumulatora wysokiego napięcia zasila ona również 12-woltową instalację elektryczną pojazdu. Przy korzystaniu z przyłączy prądu zmiennego umożliwia jedno- i trójfazowe ładowanie o mocy do 11 kW. Przy podłączeniu do stacji szybkiego ładowania prądem stałym możliwe są moce ładowania do 150 kW. Umożliwia to naładowanie wysokonapięciowego akumulatora nowego BMW iX3 w ciągu 34 min od 0 do 80 procent całkowitej pojemności. W ciągu 10 minut można też zwiększyć zasięg o 100 km w cyklu WLTP.
Zoptymalizowana wydajność sprzyja wysokiej przydatności do długich tras
Wyjątkowa sprawność silnika elektrycznego i wysoka moc ładowania dają nowemu BMW iX3 nieprzeciętną przydatność do długich tras. Na przykład podczas podróży z Monachium do Berlina BMW iX3 potrzebuje mniej przerw na ładowanie, i to krótszych niż w przypadku porównywalnych samochodów elektrycznych, których wydajność obniżają większe i cięższe akumulatory wysokonapięciowe. Wydajność i komfort optymalizują też cyfrowe usługi BMW Connected Charging. Funkcja E-Route optymalizuje przy planowaniu trasy zalecane przerwy na ładowanie i dostarcza użytecznych informacji o stacjach ładowania, takich jak dostępność, metoda uwierzytelniania czy ciekawe miejsca w pobliżu.
Również adaptacyjna rekuperacja przyczynia się do zwiększenia wydajności i komfortu jazdy. Intensywność odzysku energii hamowania dostosowuje się do sytuacji w ruchu drogowym określonej na podstawie danych nawigacyjnych i czujników systemów wspomagających kierowcę. Na przykład podczas zbliżania się do skrzyżowania, odcinka drogi z ograniczeniem prędkości lub do poprzedzającego pojazdu rekuperacja jest wykorzystywana w największym możliwym stopniu, podczas gdy na otwartej drodze, gdy tylko kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, aktywowana jest funkcja swobodnego toczenia. Alternatywnie dla adaptacyjnego odzysku energii hamowania w trybie jazdy D kierowca może również ustawić wysoki, średni lub niski poziom rekuperacji. Ponadto po ustawieniu dźwigni biegów w pozycji B można aktywować najwyższą moc rekuperacji, uzyskując charakterystyczne dla samochodów elektrycznych BMW Group wrażenie jazdy „na jednym pedale”.
Uzupełnieniem zorientowanej na efektywność konstrukcji BMW iX3 jest udoskonalona pompa ciepła, która została włączona do wyposażenia standardowego.
Sportowe prowadzenie i doskonała trakcja
Akumulator wysokonapięciowy najnowszej generacji ma bardzo płaską konstrukcję. Umożliwia to instalacje nisko w podłodze pojazdu. Dzięki temu środek ciężkości BMW iX3 znajduje się o 7,5 cm niżej niż w wariantach z konwencjonalnym napędem, co sprzyja dynamice jazdy. Charakterystyczna dla tego modelu jest rama zawieszenia tylnego, która zapewnia jednostce napędowej odpowiednią przestrzeń montażową. Oferowany w standardzie adaptacyjny układ jezdny obejmuje sterowane elektronicznie amortyzatory, których charakterystyka dostosowuje się do nawierzchni drogi i sytuacji na drodze. Poprawia to zarówno komfort toczenia, jak i dynamikę jazdy nowego BMW iX3. Opcjonalny adaptacyjny układ jezdny M oferuje wybitnie sportową charakterystykę amortyzacji.
Szybkie oddawanie mocy silnika elektrycznego i układ jezdny skonfigurowany specjalnie dla tego modelu dają nowemu BMW iX3 sportowo zwinne właściwości jezdne. Znany z BMW i3 innowacyjny system trakcyjny ARB i wysoka stabilność jazdy sprawiają, że nawet w niesprzyjających warunkach pogodowych i na nieutwardzonym terenie samochód doskonale radzi sobie jak na Sport Activity Vehicle z napędem na jedną oś.
Produkty BMW Charging i usługi cyfrowe BMW Connected Charging
Szeroki zakres usług BMW Charging nawiązuje do uruchomionego przez BMW Group już w 2013 r. programu BMW 360° Electric. Już wtedy BMW Group odegrało pionierską rolę w promowaniu elektromobilności, oferując innowacyjne rozwiązania w zakresie ładowania w domu i w miejscach publicznych. W nowym BMW iX3 oferowana będzie po raz pierwszy nowa szybka ładowarka uniwersalna. Obejmuje ona kabel ładowania, który przez przejściówki można podłączać do gniazdek domowych i przemysłowych. Kolejną nowością jest oferowana przez kooperantów w niektórych krajach stacja Smart Wallbox. Można ją zintegrować z istniejącym systemem automatyki domowej i umożliwia ona po raz pierwszy dokumentację kosztów energii elektrycznej ponoszonych podczas ładowania w domu, co jest istotne przy użytkowaniu samochodu służbowego.
Karta BMW Charging umożliwia kierowcy dostęp do aktualnie ponad 450 tysięcy publicznych stacji ładowania na całym świecie. Nowa oparta na chmurze nawigacja BMW Maps zwiększa precyzję i szybkość kalkulacji tras i godziny przyjazdu. Oprócz znanych już z BMW i3 funkcji, takich jak nawigacja ze wskazaniem zasięgu na mapie i szczegółowymi informacjami o publicznych stacjach ładowania – od adresu po dostępność, typ gniazda i moc ładowania po przetwarzanie płatności – w samochodzie i w aplikacji dostępne są jeszcze inne funkcje. Oprócz planowania nawigacji, w tym zaleceń postoju na ładowanie, obejmują one również informacje o ciekawych miejscach w pobliżu publicznych punktów ładowania oraz możliwość wyszukiwania stacji szybkiego ładowania.
BMW iX3 jest standardowo wyposażone w system operacyjny ID7 najnowszej generacji umożliwiający bezprzewodową aktualizację oprogramowania w samochodzie, podobnie jak w telefonach komórkowych.
Wysoce wydajny napęd, szerokie zastosowanie surowców wtórnych w produkcji komponentów aluminiowych i termoplastycznych, unikanie stosowania pierwiastków ziem rzadkich i stuprocentowe wykorzystanie energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w produkcji i wytwarzaniu ogniw akumulatorów wysokonapięciowych pomagają nowemu BMW iX3 osiągnąć wyjątkowo korzystny bilans ekologiczny. W przypadku BMW iX3 przewaga nad napędzanym silnikiem wysokoprężnym BMW X3 xDrive 20d wynosi ponad 30 procent przy korzystaniu ze średniej europejskiej energii elektrycznej, oraz około 60 procent przy korzystaniu wyłącznie z ekologicznej energii elektrycznej.
Proporcje i wszechstronność SAV-a, nowe koła aerodynamiczne
Wygląd zewnętrzny nowego BMW iX3 ma charakterystyczne proporcje samochodu typu Sports Activity Vehicle. W ten sposób sygnalizuje solidny charakter klasy premium i wszechstronne właściwości modeli BMW X, które pozostały bez zmian również w połączeniu z napędem bez lokalnej emisji spalin. Specyficzne cechy stylistyczne tego modelu optymalizują właściwości aerodynamiczne, a także wizualnie podkreślają koncepcję podporządkowaną idei zrównoważonego rozwoju. Pas przedni i nerki BMW są podobnie jak podwozie w dużej mierze zamknięte; również tył przyczynia się do zmniejszania oporów powietrza.
Ponadto nowe aerodynamiczne obręcze kół ze stopów lekkich zapewniają odpowiedni przepływ powietrza wokół pojazdu. Koła aerodynamiczne zastosowane po raz pierwszy w nowym BMW iX3 zmniejszają współczynnik oporu powietrza o około 5 procent w porównaniu z pojazdem z konwencjonalnymi obręczami kół ze stopów lekkich. Efekt ten uzyskano dzięki wysokiej jakości rotorom w stylistyce V Spoke, których powierzchnie znacznie uspokajają przepływ powietrza. Wynikający z tego wzrost efektywności zwiększa zasięg nowego BMW iX3 o około 10 km w nowym cyklu testowym WLTP. Wraz z aerodynamicznie zaawansowanym podwoziem w obszarze dyfuzora tylnego, rozpórkami zawieszenia podwozia oraz aktywnymi klapami powietrza elektryczny SAV ma współczynnik oporu powietrza (Cx) równy 0,29.
Atmosfera Premium i BMW IconicSounds Electric we wnętrzu.
Podobnie jak na zewnątrz, tak i wewnątrz subtelne niebieskie akcenty wskazują na elektryczny napęd nowego BMW iX3. Oprócz tego klarowne elementy obsługi, wysokiej jakości materiały i stylowe powierzchnie stwarzają we wnętrzu typową dla SAV atmosferę klasy premium. Charakterystyczną wszechstronność widać w przestronności wnętrza, która jest na tym samym poziomie, co w BMW X3 z konwencjonalnym napędem. Złożenie dzielonego w stosunku 40:20:40 oparcia kanapy tylnej pozwala zwiększyć pojemność bagażnika zależności od potrzeb z 510 do nawet 1560 l.
Po raz pierwszy w BMW iX3 wrażenia z elektrycznej jazdy wzbogacone są o brzmienia BMW IconicSounds Electric odzwierciedlające reakcje pojazdu i dające im dodatkową emocjonalną głębię. Zmianom nacisku na pedał jazdy towarzyszy płynnie modulowany dźwięk, a rekuperacji w fazach hamowania silnikiem czy hamulcami delikatnie przefiltrowane brzmienie, dzięki czemu każda sytuacja podczas jazdy ma swój odpowiedni podkład dźwiękowy.
Po naciśnięciu przycisku start/stop rozbrzmiewa krótka kompozycja, która wprowadza kierowcę w nastrój do elektrycznej jazdy. Jest to element wyposażenia standardowego nowego BMW iX3; odgłosy napędu oferowane są w połączeniu z linią stylistyczną Impressive i stanowią autorskie dzieło projektantów dźwięku i akustyków BMW. Sygnał przy naciśnięciu przycisku start/stop w BMW iX3 to pierwszy sygnał seryjny, który powstał w wyniku współpracy Hansa Zimmera i projektanta dźwięku BMW Renza Vitale. Odgłosy napędu opracowane w kooperacji z Hansem Zimmerem będą dostępne w późniejszym terminie w samochodach hybrydowych i elektrycznych BMW.
Nowe BMW iX3 oferowane jest w dwóch atrakcyjnych liniach stylistycznych. Również wyposażenie standardowe Inspiring zawiera wiele elementów zwiększających komfort, bezpieczeństwo i radość z jazdy. Obejmuje ono lakier metalizowany i 19-calowe koła aerodynamiczne, reflektory diodowe, szklany dach panoramiczny i automatyczną obsługę klapy tylnej, jak również system asystujący kierowcy Professional zawierający regulator prędkości z funkcją Stop & Go, asystenta kierowania i prowadzenia po pasie ruchu, a także funkcję ostrzegania przy zmianie pasa ruchu i ostrzeganie przed zjechaniem z pasa ruchu, system Park Distance Control z czujnikami z przodu i z tyłu, wskaźnik ciśnienia w oponach i system alarmowy. Inne elementy wyposażenia to m.in. kierownica sportowa, pakiet schowków, oświetlenie ambientowe, elektrycznie regulowane fotele z funkcją pamięci po stronie kierowcy oraz klimatyzacja automatyczna z technologią pompy ciepła, w tym sterowanie 3-strefowe oraz ogrzewanie postojowe i klimatyzacja postojowa. Wyposażenie standardowe obejmuje również BMW Live Cockpit Professional, w tym zoptymalizowaną nawigację, inteligentnego asystenta osobistego BMW, integrację smartfonów Apple CarPlay i Android Auto, zdalną aktualizację oprogramowania, cyfrowe usługi BMW Connected Charging, system telefoniczny z funkcją ładowania bezprzewodowego oraz system audio z odbiornikiem radiowym DAB.
Opcjonalnie dostępny pakiet wyposażenia Impressive obejmuje 20-calowe obręcze kół ze stopów lekkich w nowej, zoptymalizowanej aerodynamicznie stylistyce oraz diodowe reflektory adaptacyjne. Ponadto wyposażenie uzupełniają akustyczne przednie szyby boczne, dostęp komfortowy, tapicerka skórzana Vernasca oraz sportowe fotele przednie z podparciem lędźwiowym. Dodatkowy komfort i bezpieczeństwo zapewnia także wyświetlacz BMW Head-Up, asystent świateł drogowych i asystent parkowania Plus wraz z kamerą cofania, asystentem cofania i funkcją Surround View. Sterowanie BMW za pomocą gestów, system nagłośnienia Surround marki Harman Kardon oraz hotspot Wi-Fi wzmacniają ekskluzywną atmosferę i zwiększają komfort jazdy.