Rzut oka na historię firmy Mazda pokazuje, że oznaczenie MX znacznie wyprzedziło premierę najlepiej sprzedającego się roadstera świata, modelu MX-5 – na przestrzeni lat pojawiło się ono kilkanaście razy w wielu produkcyjnych, koncepcyjnych i wyczynowych modelach Mazdy.
Mazda MX-30
Wszystkie modele posiadały w nazwie litery MX dlatego, że bez względu na reprezentowany typ pojazdu podejmowały wyzwanie tworzenia i rozpowszechniania nowych wartości, nie pozwalając ograniczać się konwencjom. Również Mazda MX-5 w chwili swojej premiery w roku 1989 była właśnie takim samochodem. W okresie, gdy przemysł motoryzacyjny odchodził od aut sportowych oferowanych w rozsądnych cenach, Mazda wbrew panującym trendom zaproponowała doskonałą reinterpretację klasycznego roadstera z tylnym napędem, w nowoczesnym wydaniu.
Stylistyka inspirowana koncepcją „Human Modern”
Styl Mazdy MX-30 zachowuje piękne, starannie wydobywane formy cechujące język projektowania Kodo. Jednocześnie, jest on silniej inspirowany koncepcją „Human Modern” – badania bardziej ekspresyjnego kierunku w projektowaniu, który odzwierciedla nowe, dopiero kształtujące się wartości i style życia.
Koncepcja „Human Modern” stała się źródłem wielu niepotykanych wcześniej kierunków projektowania. Nadwozie samochodu cechuje bezkompromisowa prostota mająca podkreślać piękno zwartej bryły. Z kolei drzwi typu freestyle i górna, przeszklona partia kabiny z mocnymi obramieniami nadają wnętrzu poczucie obszernej i jasnej przestrzeni.
Kabinę zaprojektowano tak, by zapewniać pasażerom wrażenie „otulenia otwartością”. Wśród elementów, które temu sprzyjają, są pływająca konsola środkowa oraz nietypowe materiały, mające maksymalnie ograniczać uciążliwość dla środowiska.
Wnętrze Mazdy MX-30
Zespół projektowy zwracał szczególną uwagę nie tylko na wybór właściwych materiałów do urządzenia wnętrza, lecz również na eksponowanie ich w sposób najlepiej ukazujący ich zalety.
Na przykład, tradycyjny korek został użyty na powierzchni konsoli środkowej tak, aby podkreślić fakturę i wizualne ciepło tego materiału. Na boczkach drzwi wykorzystano tkaninę z włókna o fakturze sprawiającej wrażenie przenikania się z powietrzem, co jeszcze silniej akcentuje poczucie lekkości i otwartości wnętrza, tworzone przez wiele starannie dopracowanych detali.
Obydwa te materiały zaprojektowano jako przyjazne dla środowiska i odnawialne. Tkanina na tapicerkę drzwi powstaje z recyklingu plastikowych butelek, natomiast korek pozyskuje się z kory drzew bez ich ścinania. Co więcej, Mazda zastępuje tapicerkę z prawdziwej skóry materiałem imitującym ją, lecz nie pochodzącym od zwierząt.
Mazda MX-30 jako pierwszy model tej marki wyposażona jest w panel sterowania klimatyzacją z ekranem dotykowym – o przekątnej 7 cali, umieszczonym w dolnej partii konsoli środkowej. Elementy sterowania są czytelnie rozmieszczone i inteligentnie pogrupowane, co sprzyja bezpiecznej i intuicyjnej obsłudze.
Od projektu i technologii, po materiały i funkcjonalność, wszystkie elementy kabiny tworzą konsekwentną całość – przestrzeń, która już w chwili otwarcia drzwi i następnie przez cały czas jazdy, aż do opuszczenia pojazdu stwarza atmosferę ufności i spokoju.
Prowadzenie samochodu
Mazda ma ambicję wzbogacać życie ludzi o radość czerpaną z posiadania i prowadzenia samochodu. Producent rozwija wizję samochodów harmonijnie współistniejących ze środowiskiem naturalnym Ziemi i ze społeczeństwem. Dlatego z przekonaniem podejmuje i rozwiązuje istniejące wyzwania oraz poszukuje nowych wyzwań w dziedzinie motoryzacji poprzez twórcze i perspektywiczne myślenie. Postawa ta stanowi trzon wizji Mazdy na przyszłość.
MX-30 wprowadza wśród modeli Mazdy nową technikę napędu elektrycznego, nazwaną e–Skyactiv. Dzięki maksymalnej mocy systemu wynoszącej 107 kW/145 KM i maksymalnemu momentowi obrotowemu 270,9 Nm napędzana na przednie koła Mazda MX-30 może przyśpieszać od 0 do 100 km/h w 9,7 sekundy.
Przy zużyciu energii na poziomie 19 kWh/100 km (i emisjach CO2 0 g/km; wg normy WLTP w cyklu mieszanym) , akumulator litowo-jonowy e-Skyactiv o pojemności 35,5 kWh zapewnia modelowi MX-30 zasięg 200 km w cyklu mieszanym (wg normy WLTP), co znacznie przekracza średnie dzienne zapotrzebowanie klientów europejskich, wynoszące 48 kilometrów.
W ramach pogłębiania filozofii projektowania skupionej na człowieku, z której wyłoniły się takie nowe technologie, jak architektura Skyactiv-Vehicle, konstruktorzy zaadaptowali do nowego modelu wielokierunkowe struktury pierścieniowe i zastosowali elektryczny system e-GVC Plus (G-Vectoring Control Plus), by w pełni wykorzystać unikatowy charakter i własności pojazdu elektrycznego.
Dla modelu MX-30 Mazda opracowała własną, oryginalną koncepcję aktywnego pedału gazu. Jest to modyfikacja tradycyjnego pedału gazu, pozwalająca skrócić czas reakcji urządzenia na impuls. Ponadto, poprzez głośniki systemu audio emitowany jest dźwięk przyśpieszania, pomagający w percepcji przyrostu momentu obrotowego – rozwiązanie to ułatwia kierowcy dokładne panowanie nad prędkością pojazdu. MX-30 wyposażona jest także w łopatki przy kierownicy dla jeszcze pełniejszej satysfakcji z prowadzenia samochodu elektrycznego.
Działając wspólnie, systemy te mają na celu zapewniać pełną spójność reakcji pojazdu na impulsy i decyzje kierowcy, jednorodne i gładkie przejścia pomiędzy działającymi siłami przeciążeń poprzecznych i wzdłużnych oraz poprawiać zarówno zwinność, jak i stabilność jazdy na zakrętach, co w sumie składa się na jeszcze bardziej wyrafinowane przeżycia z prowadzenia każdej Mazdy.
Zaawansowane parametry bezpieczeństwa
W swoim dążeniu do kształtowania społeczeństw przyszłości, wolnych od wypadków samochodowych, Mazda nieustannie pracuje nad poprawą parametrów bezpieczeństwa w ramach swojej filozofii Mazda Proactive Safety.
Zestaw zaawansowanych technik bezpieczeństwa i-Activsense użytych w modelu MX-30 jest poszerzony o nową funkcję, dodaną do systemu SBS (Smart Brake Support, czyli inteligentnego wspomagania hamowania) i przeznaczoną do zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach, oraz o funkcję Emergency Lane Keeping – zapobiegania niekontrolowanemu opuszczeniu drogi, opracowaną po to, by pomóc kierowcom w zachowaniu właściwego toru jazdy na drogach z krawężnikami lub stromym skrajem, nawet tam, gdzie brakuje oznaczeń pasa ruchu.
Pomimo użycia drzwi typu freestyle, bez słupka środkowego, nadwozie MX-30 łączy w sobie wysoką sztywność ze zdolnością skutecznego pochłaniania energii, co przekłada się na doskonałą ochronę przed skutkami kolizji. Inżynierowie Mazdy zastosowali najnowocześniejsze rozwiązania techniczne i koncepcje rozwojowe, włącznie z dokładnie zaprojektowaną strukturą chroniącą akumulator wysokiego napięcia.
Styl nadwozia Mazdy MX-30
Wygląd zewnętrzny Mazdy MX-30 łączy powab intrygującej nowoczesności z wrażeniem siły i elegancji właściwym dla pojazdu SUV. Jej projektanci wspólnym wysiłkiem znaleźli najnowszy wyraz dla języka stylistycznego KODO – Dusza Ruchu: czystość pełnych i mocnych brył, wydobycie piękna poprzez eliminację wszystkich zbędnych elementów. Naturalna obecność przestrzeni wewnątrz tej silnej, prostej, a jednak drobiazgowo dopracowanej formy stanowi o klasie tego nadwozia, rozumianej w kategoriach Human Modern.
Widok z przodu
Spojrzenie na Mazdę MX-30 od przodu jest punktem wyjścia dla wytworzenia sobie jej obrazu jako konsekwentnej bryły nacechowanej prostotą, siłą i pełną dynamiki witalnością. Jednocześnie, odbiera się ją jako coś znajomego, nie wymagającego oswajania się. W modelu tym projektanci odeszli od motywu skrzydła, wizualnej wizytówki innych produkty w tej linii modelowej. Chociaż jego szczątkową obecność nadal można wyczuć, teraz wszystkie refleksy i napięcia zbiegają się w umieszczonym pośrodku logo Mazdy, które staje się centralnym punktem frontalnego wyglądu samochodu.
Nowy, pełen siły grill przedni, stanowiący przełom w nowym pojmowaniu stylistyki KODO, zrasta się płynnie z głęboko wyrzeźbionymi formami okalającymi reflektory i tworzy kompozycję, która choć nowa, nadal wyraża charakterystyczną dla Mazdy witalność.
Widok z boku
Wrażenie silnej i spójnej bryły kontynuowane jest w widoku boków nadwozia – obszernych, konsekwentnych i ujmująco prostych powierzchni. Mogą się one wydawać płaskie, lecz w istocie zawierają w sobie odważne pofalowania ciągnące się od partii przedniej po kulminację bryły w masywach biodrowych.
Aby nasycić te proste formy energią, słupki A poprowadzono śmiałą, stromą linią – w ten sposób rytmizują one przepływ form, tworząc wyrazisty efekt „Charge and Release” – skumulowania, a następnie rozładowania napięcia. Z kolei słupki C schodzą na tylną partię nadwozia mocno nachylone, pod ostrym kątem, stapiając dach i kabinę z mocno osadzoną bryłą tyłu nadwozia.
Wersje kolorystyczne
Boczne obramienia biegnące od słupków A do C wzdłuż ścian kabiny i w bocznych partiach pokrywy bagażnika pokryte są lakierem metallic w kolorze kontrastującym z głównym kolorem nadwozia. Rozwiązanie to zarówno akcentuje opływowe kształty kabiny, jak i sprzyja jej spójnemu wtopieniu w partię tylną. Sam dach jest czarny, by jeszcze mocniej podkreślać silne łuki tworzone przez te wykończone na metaliczny połysk elementy.
Dach z kontrastowymi obramieniami będzie dostępny w kolorach srebrnym lub ciemnoszarym (Silver, Dark Metallic). W zestawieniu z barwami nadwozia Soul Red Crystal, Polymetal Gray lub Ceramic Metallic, będzie on współtworzył wrażenie lekkości i wyrazistego kontrastu, stosowne dla idei projektowania Human Modern.
Alternatywnie, klienci mają do wyboru pięć standardowych kolorów na całość nadwozia – są to: Polymetal Gray, Machine Gray, Arctic White, Ceramic White i Jet Black.
Projekt reflektorów i lamp tylnych
W modelu MX-30 wykorzystano podobny wzór reflektorów, jak w pozostałych modelach Mazdy nowej generacji – mają one formę cylindryczną, a ich wygląd łączy w sobie głębię i ekspresję. Dla podkreślenia trójwymiarowej bryły zespolonych lamp tylnych, ich skrajnie zewnętrzne partie z kręgami światła również ukształtowane są cylindrycznie i dopasowane do kloszy obudowy.
Styl wnętrza Mazdy MX-30
Drzwi typu freestyle ułatwiają takie rozplanowanie wnętrza, by kabina stanowiła wygodne i wzbudzające zaufanie otoczenie kierowcy i pasażerów. Użyte w niej najnowocześniejsze rozwiązania techniczne i stylistyczne dają poczucie jasnej i swobodnej przestrzeni.
Uwagę zwraca staranny dobór nowych, przyjaznych dla środowiska materiałów oraz dokładność ich montażu i wykończenia. Efekt w pełni realizuje koncepcję stylu Human Modern – otrzymujemy wygodne i modne wnętrze, wzbudzające poczucie ufności i spokoju.
Przestrzeń wokół siedzeń przednich
Mazda MX-30 zachowuje charakterystyczne dla tej marki rozplanowanie kabiny w postaci dopracowanego ergonomicznie kokpitu, wyraźnie ześrodkowanego na kierowcy, a jednocześnie posuwa o krok dalej koncepcję układu horyzontalnego, który ma tworzyć we wnętrzu poczucie prostoty i poszerzać je wizualnie.
Jedną ze zmian obliczonych na stworzenie poczucia większej prostoty w urządzeniu kabiny jest użycie – po raz pierwszy w modelach Mazdy – panelu sterowania klimatyzacją z ekranem dotykowym o przekątnej 7 cali. Co więcej, pływająca konsola środkowa, panel elementów sterowania na tablicy rozdzielczej, konsola wskaźników za kierownicą wraz z osłaniającym ją daszkiem i otaczające ją elementy wykończenia zaprojektowane są tak, aby wywoływać wrażenie ciągłości i lekkości form.
Innowacje te mają cel funkcjonalny, ale opracowane zostały także po to, by oddziaływać na zmysły i podnosić postrzeganą jakość wnętrza kabiny. Przed realizacją projekt był udoskonalany we współpracy stylistów i inżynierów, z wykorzystaniem danych analitycznych na temat cech ludzkich.
W efekcie już od chwili otwarcia drzwi kabina Mazdy MX-30 wywołuje wrażenie przestronności i swobody i wzmacnia u każdego poczucie harmonijnej jedności z pojazdem.
Przestrzeń wokół siedzeń tylnych
Boczki tylnych drzwi ukształtowane są w podłokietniki przypominające boczne oparcia domowej kanapy. W ten sposób MX-30 wykorzystuje drzwi typu freestyle do stworzenia w tylnej części kabiny przytulnego miejsca, wzbudzającego skojarzenia z umeblowaniem salonu.
Pływająca konsola
Osobliwością w kabinie MX-30 jest środkowa konsola pływająca, niezależna od tablicy rozdzielczej i wizualnie dominująca wśród innych komponentów zabudowy wnętrza. W jej przedniej górnej części umieszczony jest nowy ekran dotykowy o przekątnej 7 cali; w kondygnacji dolnej znajdują się schowki i półeczki na drobne przedmioty osób zajmujących przednie siedzenia.
Mazda MX-30 – podstawowe dane techniczne
- Typ nadwozia – SUV
- Liczba miejsc – 5
- Typ silnika – synchroniczny na prąd przemienny
- Układ chłodzenia – chłodzenie cieczą
- Długość całkowita × szerokość całkowita x wysokość całkowita – 4395 mm × 1795 mm × 1555 mm
- Rozstaw osi – 2655 mm
- Układ napędowy – e-Skyactiv
- Zawieszenie kół przednich – kolumny Macpherson
- Zawieszenie kół tylnych – belka skrętna
- Układ kierowniczy – przekładnia zębatkowa
- Hamulce (przód/tył/sterowanie) – tarcze wentylowane / tarcze pełne / układ hamulcowy uczestniczący w procesie odzysku energii
- Rozmiar opon – 215/55 R18
Dane na temat akumulatora trakcyjnego
- Typ – litowo-jonowy
- Ogniwa – pryzmatyczne
- Napięcie całkowite – 355 V
- Całkowita pojemność akumulatora – 35,5 kWh
- Ładowanie prądem stałym (DC) – wg specyfikacji COMBO, maks. 50 kW
- Ładowanie prądem przemiennym (AC) – maks. 6,6 kW