Rozwiązanie idealne dla dojeżdżających do pracy dzień w dzień do 20 km, ale również planujących wykorzystywanie samochodu na dłuższych trasach. Ford Polska po długiej przerwie spowodowanej pandemią przedstawił nowy model Kuga PHEV.
Ford Kuga Plug-In Hybrid
Ford Kuga oferuje najbardziej wszechstronną gamę zelektryfikowanych układów napędowych spośród wszystkich Fordów. W gamie znajdziemy trzy napędy spalinowe oraz trzy zelektryfikowane – tradycyjną hybrydę, miękką hybrydę oraz hybrydę ładowaną z gniazdka. Model w porównaniu z poprzednikiem uzyskuje wydajność wyższą o prawie 30 procent.
Mieliśmy okazję sprawdzić na kilkuset kilometrowej trasie ostatni z napędów, spisujący się dobrze w jeździe autostradowej, a nadzwyczajnie w jeździe miejskiej. Spalanie średnie na drodze ekspresowej wyniosło ok. 5,6 l/100 km, natomiast na odcinkach podmiejskich i miejskich spadało znacznie poniżej 5 l/100 km. Samochód może także być używany w trybie w pełni elektrycznym, np w zielonych strefach miast, gdzie wpuszczane są tylko pojazdy bezemisyjne, lub o bardzo niskiej emisji – takie strefy powstają w całej Europie. Można też w tanim trybie EV dojeżdżać do pracy po nocnym ładowaniu – wtedy zasięg samochodu, jadącego bez wykorzystania silnika spalinowego sięga 56 km.
Co to jest napęd hybrydowy typu Plug-In?
Pojazdy z napędem hybrydowym typu Plug-in są wyposażone w silnik spalinowy, elektryczny oraz zespół akumulatorów trakcyjnych o pojemności większej niż w tradycyjnych hybrydach. Akumulator ten można ładować zarówno ze zwykłego gniazdka 230V, przez domową stację ładowania jak i w publicznych stacjach ładowania. Możemy więc założyć, że każdej nocy w ciągu ok. 6 godzin akumulator osiągnie poziom naładowania wystarczający do przejechacni w trybie EV drogi do pracy i z powrotem. Akumulator można także ładować, wykorzystując energię kinetyczną powstałą podczas hamowania lub zwalniania, która w przeciwnym wypadku zostałaby zmarnowana – rekuperacja dba o utrzymanie dostatecznego naładowania akumulatora nawet podczas dłuższych odcinków poza miastem. Najskuteczniejsza jest jednak w mieście.
Architektura z dwoma źródłami mocy łączy 2,5-litrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy pracujący w cyklu Atkinsona i silnik elektryczny, pracujący też jako generator prądu oraz akumulator litowo-jonowy o pojemności 14,4 kWh, zapewniając łącznie moc maksymalną 225 KM. Zużycie paliwa podawane przez producenta wynosi od 1,4 l/100 km w cyklu WLTP.
Ford Kuga PHEV ma akumulator zamontowany pod podłogą, dzięki czemu środek ciężkości samochodu jest nisko, a bateria nie ogranicza pojemności przestrzeni bagażowej i pasażerskiej. Mieliśmy okazję odczuć to na trasie, gdzie auto doskonale prowadzi się na krętych drogach. Do wzorcowego zawieszenia Forda doszedł więc atut baterii, poprawiającej rozkład pionowy masy i obniżającej środek ciężkości samochodu.
Tryby jazdy
Tryb EV pozwala na przejechanie nawet 56 km z prędkością do 130 km/h, a po wykorzystaniu energii z baterii samochód w dalszym ciągu jest oszczędniejszy niż pojazd z konwencjonalnym napędem – automatycznie i niezauważalnie wybiera źródło napędu, czyli decyduje bez ingerencji kierowcy, który z napędów wykorzystać – silnik spalinowy, elektryczny, czy połączenie obydwu. Kierowca ma jednak pewien wybór – może zdecydować o jednym spośród czterech trybów pracy:
- Auto EV to domyślny tryb samochodu elektrycznego, który automatycznie przełącza między napędem elektrycznym a spalinowym, jak najczęściej używając silnika elektrycznego, a silnika spalinowego tylko w razie konieczności
- EV Now (EV Teraz) – tryb wymuszający korzystanie z napędu elektrycznego dopóki poziom energii w akumulatorze na to pozwala (np w strefach jazdy bezemisyjnej)
- Tryb EV Later (EV później) wykorzystuje częściej silnik spalinowy, aby oszczędzać energię akumulatora do późniejszego wykorzystania, na przykład po, to by wykorzystać ją w strefie zerowej emisji.
- EV Charge (Ładowanie) to tryb, który podczas jazdy wykorzystuje dodatkowo silnik spalinowy do naładowania akumulatora nawet do 80%. Zapewnia to dodatkowy zasięg w trybie elektrycznym, co można wykorzystać w dalszej części podróży.
Baterię samochodu typu Plug-in Hybrid można naładować w pełni w czasie 6 godzin, podłączając ją do zewnętrznego źródła energii elektrycznej, np gniazdka domowej instalacji elektrycznej 230 V. Domowa stacja ładowania Wallbox umożliwia naładowanie baterii w ciągu zaledwie 4 godzin.
Ceny Forda Kuga Plug-In Hybrid
Najtańsza wersja nowego Forda Kuga P 2.5 Plug-In Hybrid, rozwijająca moc 225 KM ze skrzynią automatyczną eCVT i napędem na przednie koła kosztuje w pakiecie inauguracyjnym w wersji TITANIUM 156 900 PLN. Za wersję ST-LINE płacimy 167 500 PLN, a za wersję VIGNALE 186 900 PLN.