Pod maskę Pumy ST trafiają zaawansowane technologie sportowe, takie jak pierwszy w segmencie mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym LSD i opatentowane przez firmę Ford sprężyny zawieszenia ze zmiennym kierunkiem działania. Model oferuje również zmienne tryby jazdy, oczywiście z trybem sportowy, ale także – po raz pierwszy w samochodzie Ford Performance – z trybem Eco, dzięki czemu Puma zyska jeszcze bardziej na wszechstronności.
Nowy Ford Puma ST
- Nowy Ford Puma ST rozwija moc 200 KM, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,7 sekundy i oferuje klientom pierwszy w segmencie opcjonalny mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym LSD oraz podnoszące wszechstronność tryby jazdy od Eco do Toru wyścigowego.
- Pierwszy SUV Ford Performance w Europie korzysta ze specjalnie zaprojektowanego podwozia: belka skrętna sztywniejsza o 40% niż w Fieście ST niweluje wyższy środek ciężkości, a sprężyny zawieszenia ze zmiennym kierunkiem działania poprawiają zwrotność.
- Odważna, sportowa stylistyka, ekskluzywny lakier Mean Green, 19-calowe felgi aluminiowe i fotele Recaro, system wczesnego informowania o niebezpieczeństwie na drodze, a jednocześnie innowacyjny MegaBox i najlepsza w segmencie przestrzeń ładunkowa.
Pod maskę Pumy ST trafiają zaawansowane technologie sportowe, takie jak pierwszy w segmencie mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym LSD i opatentowane przez firmę Ford sprężyny zawieszenia ze zmiennym kierunkiem działania. Model oferuje również zmienne tryby jazdy, oczywiście z trybem sportowy, ale także – po raz pierwszy w samochodzie Ford Performance – z trybem Eco, dzięki czemu kierowcy otrzymają wsparcie w szerokiej gamie scenariuszy drogowych.
Wszystkie te innowacje zapewniają elektryzujące wrażenia z jazdy, z których słyną w Europie modele Ford Performance, udało się jednocześnie zachować komfort i elastyczność nowego kompaktowego SUV-a Forda.
Napędzający Pumę ST silnik EcoBoost o pojemności 1,5‑litra i o mocy 200 KM1 umożliwia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 6,7 sekundy. Udoskonalone zawieszenie otrzymało opracowaną dla tego modelu belkę skrętną, stabilizator poprzeczny i nastawy amortyzatorów. Reakcje układu kierowniczego są o 25 procent szybsze, a w układzie hamulcowym zastosowano o 17 procent większe tarcze niż w standardowej wersji Pumy. Specjalnie opracowane opony Michelin Pilot Sport 4S przyczyniają się do utrzymania stabilności SUV-a Forda.
Poprawa osiągów i drapieżna stylistyka idą w parze z innowacyjnymi rozwiązaniami, takimi jak system wczesnego informowania o niebezpieczeństwie na drodze2 oraz praktyczny w codziennej eksploatacji Ford MegaBox, zapewniający 80 litrów przestrzeni na niezbędne przedmioty pod podłogą bagażnika.3
– Prawdziwych entuzjastów samochodowych przyjemności nie zadowolą półśrodki tylko dlatego, że życie wymaga bardziej „rozsądnego” samochodu. Naszym priorytetem stało się więc nadanie Pumie ST takiej sprawności i dawki emocji, jakie ma każdy model ST, bez poświęcania jej praktycznych walorów – powiedział Stefan Muenzinger, kierujący europejskim oddziałem Ford Performance. – Wierzymy, że stworzyliśmy najlepiej prowadzący się mały SUV w segmencie. Naprawdę daje kierowcy poczucie skomunikowania ze światem i jednocześnie wrażenia, jakich oczekuje się po ST. Prowadzenie jest przyjemnością.
Nowa definicja SUV-a
We współpracy Ford Performance z firmą Michelin powstały opony o wyjątkowej specyfikacji, które są idealnym uzupełnieniem cech udoskonalonego zawieszenia Pumy ST i dzięki którym udało się osiągnąć kompromis sportu i wyrafinowanej kultury jazdy – jednego z najważniejszych walorów pojazdów segmentu SUV.
Opony Michelin Pilot Sport 4S mogą w pełni wykorzystać skuteczność przenoszenia napędu, jaką zapewnia mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Quaife, oferowany jako element opcjonalnego pakietu Performance.
Puma ST jest pierwszym małym SUV-em w Europie, który będzie oferowany z opcjonalnym mechanizmem LSD, poprawiającym przyczepność przednich kół i ułatwiającym pokonywanie zakrętów, a w szczególności zmniejszającym podsterowność przy wychodzeniu z łuku.
W pełni mechaniczny system przekazuje moment obrotowy na koła o największej przyczepności, zmniejszając poślizg kół i umożliwiając kierowcy pełne wykorzystanie dostępnej mocy silnika.
Mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym LSD współpracuje z kontrolą wektorowania momentu napędowego, która poprawia przyczepność i zmniejsza podsterowność poprzez przyhamowywanie wewnętrznego przedniego koła podczas pokonywania zakrętów. Równowaga między tymi dwoma funkcjami została dopracowana przez Ford Performance, by zapewnić optymalną przyczepność kół na suchych nawierzchniach i płynność jazdy na mokrych.
Puma wykorzystuje udoskonaloną architekturę segmentu B, zmodyfikowaną w celu równoważenia wyższego środka ciężkości pojazdu. Zwiększono sztywność belki skrętnej tylnego zawieszenia aż do 2000 Nm/stopień, co stanowi wzrost o ponad 40% w porównaniu z parametrami zawieszenia tylnego Fiesty ST i 50% w porównaniu z zawieszeniem wersji standardowej Pumy, zastosowano też stabilizator przechyłów o przekroju 28 mm, montowany do ramy. O stabilność na zakrętach dba również przedni stabilizator o przekroju 24 mm.
Chronione patentem sprężyny zawieszenia kół ze zmiennym kierunkiem działania zapewniają większą stabilność w zakrętach, zwrotność i precyzyjniejsze reakcje Pumy ST. Model korzysta z zestawu indywidualnych, niezamiennych, kierunkowo nawijanych sprężyn, pozwalających uzyskiwać zmiany kierunku sił w tylnym zawieszeniu. Układ umożliwia przekazywanie sił bocznych na zakrętach bezpośrednio na te sprężyny, zwiększając sztywność poprzeczną zawieszenia.
Zestaw sprężyn współpracuje z dwururowymi amortyzatorami Hitachi, które dobierają siłę tłumienia zależnie od częstotliwości, regulując sztywność i umożliwiając lepszą kontrolę ruchów nadwozia, przy jednoczesnym zachowaniu precyzji niwelowania drobnych niedoskonałości drogi podczas szybkiej jazdy. Aby zachować kontrolę przy dużych obciążeniach zawieszenia, opracowano specjalne odbojniki amortyzatorów.
Przełożenie przekładni kierowniczej układu Pumy ST wynosi 11,4:1 – jest prawie o 25 procent bardziej bezpośrednie niż w wersji standardowej Pumy, dzięki połączeniu specjalnej konstrukcji zmodyfikowanych zwrotnic z krótszymi drążkami kierowniczymi i bardziej bezpośrednią przekładnią listwy zębatej, co zapewnia lepszą reakcję podczas skręcania.
– Układ kierowniczy jest w centrum uwagi każdego modelu ST, ponieważ ma kluczowe znaczenie dla interakcji między kierowcą a pojazdem. Poczucie panowania nad reakcjami Pumy ST jest wyjątkowe. Bezpośrednie i precyzyjne zachowanie pojazdu daje kierowcy pewność – kluczowy element, niezbędny dla czerpania przyjemności z jazdy – powiedział Muenzinger.
Pod kątem realnych osiągów ST zoptymalizowano również skuteczność układu hamulcowego. Przednie tarcze powiększono o 17 procent w porównaniu ze standardową wersją Pumy, do średnicy 325 mm, z tyłu montowane są tarcze w rozmiarze 271 mm. Układ wspomagania siły hamowania Pumy ST jest dostrojony pod kątem stosowania zmiennej siły hamowania, wyczucia i informacji zwrotnej o opóźnieniu, które są niezbędnym czynnikiem dynamicznej jazdy.
Dynamiczne osiągi i kultura pracy napędu EcoBoost
Zaawansowany silnik benzynowy Ford EcoBoost o pojemności 1,5 litra i mocy 200 KM – po raz pierwszy wprowadzony w wielokrotnie nagradzanym modelu Fiesta ST – jest wyposażony w nowoczesny system turbodoładowania, wysokociśnieniowy bezpośredni wtrysk paliwa i podwójny, niezależnie działający układ zmiennych faz rozrządu, zapewniające osiągi samochodu sportowego przy oszczędnym zużyciu paliwa.
Całkowicie aluminiowy, trzycylindrowy silnik zapewnia szybszy przyrost momentu obrotowego w niskim zakresie obrotów, do czego przyczynia się turbosprężarka z radialno-osiowym wlotem i zintegrowany kolektor wydechowy, który poprawia sprawność jednostki, pomagając szybciej osiągnąć optymalną temperaturę dzięki skróceniu drogi, jaką spaliny muszą pokonać między cylindrami i turbosprężarką – oba te elementy skracają czas wytworzenia ciśnienia doładowania i reakcji na otwarcie przepustnicy.
Silnik osiąga moc maksymalną przy 6000 obr/min, a maksymalny moment obrotowy, podniesiony do 320 Nm, jest dostępny w zakresie 2500‑3500 obr/min, co wpływa na szybkie reakcje i liniowo rozwijane przyspieszenie.
Oprócz specjalnie zaprojektowanego kolektora dolotowego i zapewniającego swobodny przepływ układu wydechowego, wpływających na wyższe osiągi, Puma ST otrzymała również nowe zawieszenie silnika, ograniczające przechyły i minimalizujące niepożądane ruchy, szczególnie podczas pokonywania ostrych zakrętów, co służy komfortowi codziennej eksploatacji.
Układ aktywnego zaworu wydechowego wzmacnia naturalnie sportowy dźwięk trzycylindrowego silnika, by wrażenia z jazdy były jak najlepsze. Ford Performance uzyskał dźwięk wydechu Pumy ST lepiej pasujący do charakteru kulturalnego SUV-a – model jest o około 1 decybel cichszy niż Fiesta ST, we wnętrzu panuje więc spokojniejsza atmosfera.
Kolejna innowacja, zastosowana w branży po raz pierwszy, godzi w silniku 1,5 EcoBoost sportowe ambicje z rozsądnym zużyciem paliwa. System dezaktywacji cylindrów Forda był pionierskim rozwiązaniem wykorzystanym w silniku trzycylindrowym, automatycznie zatrzymującym podawanie paliwa i pracę zaworów jednego z cylindrów silnika w warunkach, w których pełna pojemność skokowa nie jest potrzebna, na przykład podczas toczenia się lub jazdy z niewielkim zapotrzebowaniem na moc.
System ten może wyłączyć lub ponownie włączyć jeden z cylindrów w ciągu 14 milisekund – 20 razy szybciej niż trwa mgnienie oka – zapewniając przewidywane zużycie paliwa 6,0 l/100km i emisję CO2 na poziomie 134 g/km* według NEDC (6,9 l/100 km i 155 g/km WLTP).1 Silnik korzysta również z filtra cząstek stałych, redukującego emisję sadzy.
Puma ST jest oferowana z tą samą bezpośrednią, płynnie działającą sześciostopniową manualną skrzynią biegów, która przenosiła napęd Fiesty ST, dysponującą krótszym przełożeniem głównym, umożliwiającym przyspieszenie w 6,7 sekundy od 0-100 km/h. Prędkość maksymalna wynosi 220 km/h na 19-calowych kołach z obręczami ze stopu aluminium.
Tryby jazdy dopasowane do Twojego nastroju
Wybierane przez kierowcę tryby jazdy są podstawą wszechstronności Pumy ST. Tryby jazdy zmieniają charakter Pumy ST w zależności od scenariusza drogowego lub nastroju, oferując zakres od trybu Tor wyścigowy, który ustawia konfigurację wyczynowego SUV-a pod kątem maksymalnej frajdy z jazdy, po tryb Eco, dostępny po raz pierwszy w modelu ST.
- W trybie Normal mapowanie silnika, kontrola trakcji, elektroniczna kontrola stabilności ESC, aktywny zawór wydechowy i elektryczne wspomaganie układu kierowniczego (EPAS) są skonfigurowane tak, by zapewnić naturalne reakcję i poczucie panowania nad samochodem.
- W trybie Eco mapowanie silnika i reakcja przepustnicy są skonfigurowane pod kątem maksymalnej oszczędności paliwa.
- W trybie Sport mapowanie silnika wyostrza jego reakcje na zmiany położenia pedału przepustnicy, a ustawienia EPAS są modyfikowane celem dostarczenia większej ilości informacji zwrotnych i precyzyjniejszego kierowania przy szybkiej jeździe. Aktywny zawór kontroli hałasu otwiera się, aby zintensyfikować sportowe brzmienie układu wydechowego. Tryb sportowy jest dostępny od razu po naciśnięciu specjalnego przycisku na kierownicy
- W trybie Tor wyścigowy wszystkie funkcje dynamiki pojazdu są dostrajane tak, by uzyskać jak najlepsze czasy okrążeń, kontrola trakcji jest wyłączona, a interwencje ESC następują dopiero przy dużym uślizgu kół, aby uzyskać najczystsze wrażenia z jazdy.
Ponadto, trzy tryby działania systemu ESC umożliwiają kierowcom wybór pomiędzy pełną kontrolą systemu, trybem poślizgu z ograniczoną interwencją; i pełną dezaktywacją systemu.
Zaprojektowany wyłącznie do użytku na torze wyścigowym, dostępny jako część opcjonalnego, wyczynowego pakietu Ford Performance, system Launch Control, pozwoli kierowcom osiągnąć maksymalną satysfakcję z powtarzalnych, szybkich przyspieszeń, uzyskiwanych przy ruszaniu ze startu zatrzymanego. System włączany jest przez kierowcę za pomocą przycisków sterujących na kierownicy, uruchamia przekazujący dane wyświetlacz cyfrowy w 12,3‑calowym zestawie wskaźników.
Przytrzymanie otwartej przepustnicy informuje system, że należy zwiększyć obroty silnika i automatycznie utrzymywać je na granicy dopuszczalnych obrotów, co na ekranie wyświetlacza powoduje wypełnianie wskaźnika informującego, kiedy samochód jest gotowy do startu.
Całkowite zwolnienie sprzęgła umożliwia najszybsze ruszenie ze startu zatrzymanego z udziałem elektronicznego systemu kontroli stabilności (ESC), z kontrolą trakcji, kontrolą wektorowania momentu napędowego i układem kompensacji momentu skręcającego na kierownicy, dzięki odpowiedniej kontroli dostarczanej mocy i momentu obrotowego.
Przyciągające wzrok sylwetka i elementy wyposażenia
Sportowa stylistyka Pumy – opadająca linia dachu i silnie zaakcentowane nadkola – harmonizują z bardziej ekstremalnym projektem, jakim jest Puma ST, łącząca tę formę z wyraźnym przeznaczeniem.
Splitter z wytłoczonym oznakowaniem Ford Performance, zintegrowany z przednim zderzakiem, ma za zadanie zwiększyć o prawie 80 procent siłę docisku przedniej osi pojazdu, zapewniając większą stabilność i przyczepność. Duży tylny spojler dachowy poprawia właściwości aerodynamiczne, do czego przyczynia się również charakterystyczny dyfuzor wbudowany w tylny zderzak. Typowe dla ST górne i dolne kratki mają zapewniać lepsze chłodzenie silnika.
W ofercie dla Pumy ST znajdziemy 19-calowe felgi aluminiowe, dostępne w wykończeniu magnetytowym i metalowym oraz sześć kolorów nadwozia: Agate Black, Desert Island Blue, Fantastic Red, Frozen White, Magnetic i odważny Mean Green, przeznaczony wyłącznie dla ST. Błyszczące czarne wykończenie dachu, obramowania osłony chłodnicy, bocznych wlotów powietrza, obudów lusterek zewnętrznych i tylnego spojlera dachowego są standardem, dzięki czemu model jest łatwiejszy do zidentyfikowania.
Przed wejściem do efektownego wnętrza samochodu, elektrycznie składane lusterka boczne, będące wyposażeniem standardowym, po odblokowywaniu drzwi wyświetlają na ziemi logo ST.
Wewnątrz, podgrzewane, wzmocnione fotele sportowe Recaro – z tłoczonym logo ST i przyczepnym obiciem Miko Dynamica – mocno utrzymują kierowcę i pasażera w zakrętach. Logo ST mają również osłony podwozia Ford Performance, płaska u dołu, obita skórą kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów. Fotele, pasy bezpieczeństwa, mieszek dźwigni zmiany biegów i dywaniki z logo ST są wykończone szwami w kolorze Metal Grey.
Ekskluzywne wnętrze Pumy ST nadal oferuje najobszerniejszą w swojej klasie przestrzeń bagażową, wynoszącą 456 litrów3, którą wzbogaca innowacyjny MegaBox Forda. Elastyczne rozwiązanie przestrzeni bagażowej to głęboki, uniwersalny pojemnik na niezbędne przedmioty pod podłogą bagażnika o pojemności 80 litrów, który może łatwo pomieścić dwie torby golfowe ustawione w pozycji pionowej.
Wśród standardowych elementów podnoszących komfort znalazły się: podkładka ładowania indukcyjnego smartfonu, podgrzewana przednia szyba Quickclear, przednie i tylne czujniki parkowania, czujnik deszczu oraz system komunikacji i rozrywki Ford SYNC 3, umożliwiający kierowcom sterowanie systemem audio, nawigacją i podłączonymi smartfonami za pomocą prostych poleceń głosowych.4
System SYNC 3, obsługiwany poprzez 8-calowy kolorowy ekran dotykowy, który na powitanie wyświetla logo Ford Performance, jest kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto™, dostępnymi bez dodatkowych kosztów. Dostępny jest też system audio klasy premium B&O.
Oferowany w jako wyposażenie standardowe modem FordPass Connect5 umożliwia właścicielom Pumy ST zdalne sterowanie wybranymi funkcjami pojazdu, jak odblokowywanie drzwi i lokalizacja pojazdu – za pośrednictwem aplikacji mobilnej FordPass.6 Dzięki modemowi system może informować o niebezpieczeństwie na drodze2 nawet wówczas, gdy zagrożenie to znajduje się za zakrętem lub przed pojazdami poprzedzającymi i kierowca nie jest go w stanie jeszcze dostrzec.
Inne dostępne systemy wspomagania kierowcy obejmują układ aktywnego wspomagania hamowania z funkcją autonomicznego hamowania na skrzyżowaniu2, System wspomagający parkowanie2, System ostrzegający przed pojazdami na drodze poprzecznej z aktywnym wspomaganiem hamowania2 oraz tempomat adaptacyjny z systemem rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości i systemem utrzymania na pasie ruchu.2
– Nasza nowa Puma ST jest praktyczna i niezwykle wyrafinowana, zwraca uwagę proporcjami SUV-a, ale zapewnia emocje jakich zwykle dostarczają hot-hatche” – powiedział Muenzinger.
Osiągi i zużycie paliwa
1,5-litra EcoBoost (6-biegowa skrzynia manualna) 200KM
- CO2 od(g/km wg NEDC) – 134
- Zużycia paliwa od (l/100 km wg NEDC) Cykl miejski – 7,6
- Zużycia paliwa od (l/100 km wg NEDC) Cykl miejski – 5,0
- Zużycia paliwa od (l/100 km wg NEDC) Jazda mieszana – 6,0
- CO2 od (g/km WLTP) – 155
- Zużycie paliwa od (l/100 km WLTP) – 6,9
- Prędkość maksymalna km/h – 220
- 0-100 km/h sek. – 6,7
- 50-100 km/h sek. (na 4. biegu) – 5,9
Masy i wymiary
1,5-litra EcoBoost (6-biegowa skrzynia manualna) 200KM
- Masa własna (kg) – 1358
- Masa całkowita pojazdu (kg) – 1815
- Masa całkowita z przyczepą (kg) – 2565
- Max. masa przyczepy z hamulcami (kg) – 750
- Max. masa przyczepy bez hamulca (kg) – 640
- Nacisk na hak (kg) – 75
- Dopuszczalne obciążenie dachu (kg) – 25
- Dane homologacyjne dotyczące zużycia paliwa i emisji CO2 zostaną podane przed rozpoczęciem sprzedaży.
- Systemy asystenckie wspomagające kierowcę są uzupełnieniem jego uwagi, ale nie zastępują oceny sytuacji i konieczności kontrolowania pojazdu przez kierowcę.
- Masa przewożonych ładunków ograniczona jest dopuszczalną masą pojazdu i rozkładem tej masy na osie.
- Nie prowadź samochodu, gdy jesteś zdekoncentrowany. W miarę możliwości korzystaj z systemów sterowania głosem; bez nich nie korzystaj z urządzeń mobilnych podczas jazdy. Niektóre systemy mogą nie być dostępne, kiedy pojazd znajduje się w ruchu. Nie wszystkie systemy są kompatybilne ze wszystkimi telefonami.
- Systemy mogą wymagać aktywacji.
- Dostępna do pobrania jest aplikacja FordPass, kompatybilna z wybranymi systemami operacyjnymi smartfonów. Za przesyłanie wiadomości i danych mogą obowiązywać dodatkowe opłaty.