Zasięg na zasilaniu wyłącznie elektrycznym do 59 km, sportowy charakter i doskonałe walory użytkowe: Audi przedstawia model Q8 z napędem hybrydowym typu plug-in. Nowy model wieńczy gamę pojazdów serii Q8 i zapewnia innowacyjne połączenie wydajności i mocy. Ten SUV coupé jest dostępny w dwóch wersjach wydajności. Q8 55 TFSI e quattro rozwija moc systemową 280 kW (381 KM), natomiast Q8 60 TFSI e quattro ma jej jeszcze więcej: 340 kW (462 KM).
Audi Q8 TFSI e quattro
Audi, prezentując Q8 TFSI e quattro, kontynuuje ofensywę elektryfikacji. Nowy SUV coupé jest już siódmym modelem z napędem hybrydowym typu plug-in wprowadzonym na rynek od połowy 2019 r. Cztery pierścienie z rozmysłem oddają zalety tej techniki napędu do rąk swoich klientów. Takie rozwiązanie gwarantuje przyjemność z jazdy na napędzie elektrycznym, łatwe ładowanie oraz świetne walory użytkowe pojazdu.
Wysokooktanowy TFSI i potężny silnik elektryczny
Podobnie jak to się dzieje w przypadku każdej hybrydy typu plug-in marki Audi, Q8 TFSI e quattro łączy w sobie najlepsze strony dwóch różnych światów motoryzacji. Silnik spalinowy TFSI 3.0 wytwarza 250 kW (340 KM) mocy oraz dostarcza moment obrotowy rzędu 450 Nm. Silnik V6 spełnia wymogi najnowszej normy emisji spalin Euro 6 AP. Silnik elektryczny wykorzystuje stale wzbudzony system synchroniczny (PSM) o mocy szczytowej 100 kW. Jego kompaktowa konstukcja jest zintegrowana z obudową ośmiostopniowej, automatycznej skrzyni biegów tiptronic. Wraz ze sprzęgłem łączącym silnik TFSI 3.0 z układem napędowym, tworzy jednostkę zwaną modułem hybrydowym.
Litowo-jonowy akumulator zamontowano pod podłogą bagażnika. Akumulator zbudowany jest ze 104 ogniw typu pouch najnowszej generacji, ułożonych w 13 modułów. Każde z ogniw o elastycznych ściankach zewnętrznych zapewnia pojemność elektryczną 48 Ah, a cały układ akumulatora ma pojemność energetyczną 17,8 kWh. To o 0,5 kWh więcej niż akumulator w jaki na początku, w roku 2019, wyposażany był model Q7 TFSI e quattro. Obecnie również w nim montowane są akumulatory najnowszej generacji — o zwiększonej pojemności, bardziej kompaktowe i lżejsze o około 40 kg.
Chłodzenie cieczą jako oddzielny obieg niskotemperaturowy, to istotny czynnik wpływający na pojemność energetyczną i parametry pracy akumulatora. W razie potrzeby obieg ten połączyć można z obiegiem płynu chłodzącego klimatyzacji lub z drugim obiegiem niskotemperaturowym odpowiedzialnym za regulację temperatury silnika elektrycznego i elektronicznego modułu mocy i sterowania. Układ tego modułu przemienia prąd stały płynący z akumulatora w prąd trójfazowy zasilający silnik elektryczny. Podczas rekuperacji przesyła natomiast prąd stały z powrotem do akumulatora.
Silnik elektryczny oraz spalinowy TFSI 3.0, przekazują moc do szybko i płynnie reagującej ośmiostopniowej, automatycznej skrzyni biegów tiptronic. Jej elektryczna pompa olejowa gwarantuje zasilanie olejem nawet wtedy, gdy silnik benzynowy V6 jest wyłączony. Stały napęd na cztery koła quattro wykorzystuje czysto mechaniczny międzyosiowy mechanizm różnicowy. Podczas normalnej jazdy mechanizm przenosi 40% momentu obrotowego na oś przednią i 60% na oś tylną. W razie potrzeby, może przekazać większą wartość na oś o lepszej przyczepności. Nawet 85% mocy silnika może zostać przekierowane na oś przednią i do 70% na oś tylną.
Dwie wersje mocy wyjściowej: 340 kW (462 KM) i 280 kW (381 KM)
Audi oferuje tego SUV-a coupé w dwóch wersjach mocy wyjściowej, które różnią się np. strategią boostingu. W trybie jazdy czysto elektrycznej, mocniejszy wariant, Q8 60 TFSI e quattro, osiąga zasięg do 56 km w testach NEDC oraz do 45 km w procedurze pomiaru WLTP. Q8 55 TFSI e quattro osiąga na silniku elektrycznym zasięg 59 km w procedurze NEDC i do 47 km w WLTP. Silniki elektryczne mogą generować moc samodzielnie, aż do osiągnięcia prędkości 135 km/h.
Model Q8 60 TFSI e quattro rozwija systemową moc wyjściową 340 kW (462 KM) i systemowy moment obrotowy 700 Nm. Kiedy oba napędy działają na najwyższych obrotach, pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,4 sekundy. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 240 km/h. Model Q8 55 TFSI e quattro osiąga systemową moc wyjściową 280 kW (381 KM) i systemowy moment obrotowy 600 Nm. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 5,8 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi również 240 km/h.
Zarządzanie hybrydowe i predyktywna strategia działania
Zarządzanie napędem hybrydowym w Audi Q8 TFSI e quattro automatycznie dobiera optymalną strategię działania do każdej podróży. SUV coupé rozpoczyna jazdę w trybie całkowicie elektrycznym EV. Przy niskiej prędkości, w nadkolach kół przednich generowany jest wymagany prawem dźwięk ostrzegawczy (dźwiękowy system ostrzegawczy pojazdu — AVAS). Silnik benzynowy załącza się dopiero wtedy, gdy kierowca z określoną siłą wciśnie prawy pedał, nazywany „aktywnym pedałem przyspieszenia”. Jeżeli chce jak najdłużej jechać na silniku elektrycznym, może na centralnym wyświetlaczu systemu MMI wybrać tryb EV.
Tryb hybrydowy, stanowiący główną strategię działania napędu Audi Q8 TFSI e quattro, obejmuje trzy tryby operacyjne : Auto, Hold i Charge. W trybie „Auto” układ hybrydowy automatycznie wybiera optymalny typ napędu: całkowicie elektryczny przy niskich prędkościach, przy wyższych prędkościach silnik TFSI, a często kombinację obu tych opcji. Uwzględnia informacje z bezpośredniego otoczenia dostarczane przez system MMI nawet wtedy, gdy wyłączona jest nawigacja.
Predyktywna strategia działania napędu włącza się, kiedy w standardowej nawigacji MMI navigation plus uruchomione zostanie prowadzenie do celu. Zadaniem systemu jest inteligentne i wydajne zagospodarowanie energii akumulatora na całej trasie. Dodatkowo, predyktywna strategia działania napędu może spowodować ładowanie akumulatora w fazach wydajnej pracy silnika, tak aby wykorzystać tę energię do jazdy czysto elektrycznej w późniejszych, nieefektywnych okresach jego funkcjonowania, na przykład w korkach lub w ruchu miejskim. Na podstawie analizy dużej liczby danych system opracowuje plan długodystansowej podróży, który stale, na bieżąco aktualizuje, uwzględniając dane nawigacji, otoczenia i informacje o ruchu drogowym dostępne online.
W trybie „Hold”, strategia działania napędu ma inny cel: z niewielkimi odchyleniami utrzymuje akumulator na bieżącym poziomie naładowania. W trybie „Charge” celem jest naładowanie akumulatora podczas jazdy do jak najwyższej pojemności. Ma to sens w sytuacji, gdy podróż kończy się w obszarze miejskim, a ostatnie kilometry mają być przejechane wyłącznie na zasilaniu elektrycznym. Wraz z wejściem na rynek modelu Q8 TFSI e quattro, jego model siostrzany — Q7 TFSI e quattro — również zostanie wyposażony w ten tryb pracy.
Nawet 80 kW energii z procesu rekuperacji
Predyktywny asystent wydajności, to w modelu Q8 z napędem hybrydowym typu plug-in bardzo ważny system. Kiedy kierowca zdejmuje nogę z pedału gazu, zapada decyzja o tym, czy pojazd przełączy się na jazdę na wolnym biegu z dezaktywowanym silnikiem TFSI (żeglowanie), czy będzie hamował silnikiem elektrycznym, odzyskując w ten sposób energię. Podczas samego żeglowania może odzyskać nawet 25 kW energii. Dodatkowo silnik elektryczny odpowiada za każde hamowanie z siłą do 0,3 g — czyli za znakomitą większość wszystkich operacji hamowania wykonywanych podczas codziennej jazdy. Hydrauliczne hamulce są aktywowane tylko w przypadku mocniejszego hamowania. Przejście od jednego sposobu hamowania do drugiego jest praktycznie niedostrzegalne. Pedał hamulca zawsze daje doskonałą informację zwrotną, co pozwala precyzyjnie modulować nacisk. Model Audi Q8 TFSI e quattro odzyskuje podczas hamowania do 80 kW energii.
Kiedy włączony jest opcjonalny, adaptacyjny asystent jazdy, predyktywny asystent wydajności aktywuje się nie tylko podczas zwalniania, ale również podczas przyspieszania. Jeżeli asystent jazdy jest wyłączony, dostarcza kierowcy wskazówek, kiedy rozsądnym byłoby zdjęcie nogi z pedału przyspieszenia. Kierowca czuje impuls poprzez aktywny pedał przyspieszenia i widzi informacje wyświetlane na opcjonalnym wyświetlaczu head-up display oraz w kokpicie cyfrowym Audi virtual cockpit (stanowiącym wyposażenie standardowe).
Model Q8 TFSI e quattro może być wyposażony w wiele najnowocześniejszych systemów wspomagania kierowcy. Jednym z najważniejszych jest adaptacyjny asystent jazdy, który podczas długiej podroży może przejąć od kierowcy większość operacji przyspieszania, hamowania, utrzymania pojazdu na pasie ruchu, nie zwalniając go jednak z odpowiedzialności. Test bezpieczeństwa pojazdu przeprowadzony przez najważniejszą europejską komisję, organizację NCAP, koncentrował się na systemach poziomu 2. W tym praktycznym teście model Q8 uzyskał najwyższy wynik.
System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select
System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select stanowi wyposażenie standardowe modelu Audi Q8 TFSI e quattro. Oferuje on wybór nawet siedmiu profili jazdy: comfort, efficiency, auto, dynamic, individual, offroad i allroad. System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select ma na przykład dostęp do charakterystyki pracy TFSI 3.0, przekładni tiptronic, zawieszenia pneumatycznego i wspomagania kierownicy. W zależności od ustawień, zmienia się również sposób współdziałania różnych układów zawieszenia. Na przykład jeżeli jest aktywowany profil dynamic i tryb S ośmiostopniowej przekładni tiptronic, silnik elektryczny zapewnia mocne dodatkowe doładowanie tzw. boosting, gdy tylko kierowca zacznie przyspieszać. W tym ustawieniu podczas hamowania jazda na wolnym biegu jest zablokowana, co sprawia, że napęd zawsze odzyskuje energię.
Podobnie jak w przypadku wszystkich hybryd typu plug-in marki Audi, modele Q8 55 TFSI e quattro i Q8 60 TFSI e quattro imponują wysokim poziomem walorów użytkowych. Oferują sporo przestrzeni dla pięciu osób, a nawet w konfiguracji podstawowej bagażniki z ułatwiającą załadunek płaską podłogą mają pojemność 505 litrów, która zwiększa się do 1625 litrów po złożeniu oparć tylnej kanapy. W zależności od wersji wyposażenia, samochodem tym można ciągnąć przyczepy o wadze do 3,5 tony (z przyhamowaniem, na wzniesieniu o nachyleniu 12%). Napęd quattro ma też zdecydowane zalety, jeżeli chodzi o przyczepność.
Wyjątkowa wygoda: ładowanie w domu i w trasie
Nowe modele hybrydowe typu plug-in są standardowo wyposażone w przewód ładowania, który można podłączyć do gniazdek domowych i przemysłowych. Dzięki maksymalnej pojemności ładowania 7,4 kW, całkowicie rozładowany akumulator można w pełni naładować w około dwie i pół godziny.
Aplikacja myAudi umożliwia korzystanie ze spersonalizowanych usług Audi connect na smartfonach. Umożliwiają one sprawdzenie stanu akumulatora i zasięgu, uruchomienie procesów ładowania, zaprogramowanie zegara ładowania i przeglądanie statystyki ładowania oraz zużycia energii. Lista stacji ładowania dostępna jest zarówno w aplikacji, jak i w nawigacji MMI navigation plus. Inną funkcją aplikacji myAudi jest włączenie klimatyzacji jeszcze przed wejściem do samochodu i rozpoczęciem podróży. W zależności od wyposażenia, można również włączyć ogrzewanie kierownicy i fotela oraz wentylację fotela.
Poza przewodem do ładowania w garażu, model Audi Q8 TFSI e quattro jest również wyposażony w przewód Mode 3 do ładowania w ładowarkach ublicznych. Dostępna na życzenie usługa ładowania Audi — e-tron Charging Service — zapewnia dostęp do 150 000 punktów ładowania prądem przemiennym w Europie za pomocą jednej karty.
Przedsprzedaż
Przedsprzedaż tej nowej hybrydy typu plug-in już wkrótce rozpocznie się w Niemczech i na innych rynkach europejskich. Standardowy pakiet stylistyki zewnętrznej S line wyostrza wygląd zewnętrzny, dodając mu wyrazistych detali na przedzie, bokach i w tyle pojazdu. Czarny pakiet stylistyczny kontrastuje z zewnętrznymi elementami pakietu S line utrzymanymi w kolorze karoserii. Reflektory diodowe Matrix LED są w wyposażeniu standardowym, tak samo jak adaptacyjne sportowe zawieszenie pneumatyczne. Na 21-calowych felgach montowane są opony 285/45, a zaciski hamulców tarczowych są pomalowane na czerwono. Sportowy pakiet S line sprawia, że wnętrze całkowicie utrzymane jest w czerni lub częściowo w szarym kolorze Rotor (na fotelach). Pakiet obejmuje sportowe fotele z tłoczeniami S, pedały i podnóżki ze stali nierdzewnej oraz dekoracje z matowego, szczotkowanego aluminium.