Ford poszerzył gamę modeli wyposażonych w zelektryfikowane napędy, wprowadzając na rynek nową wersję Kugi, wyposażoną w hybrydowy, benzynowo-elektryczny układ napędowy. SUV osiąga zasięg 1000 km w obu trybach – hybrydowym oraz bezemisyjnym i nie wymaga zewnętrznego źródła ładowania.
Nowy Ford Kuga FHEV
Akumulator Kugi Hybrid o pojemności 1,1 kWh jest automatycznie uzupełniany energią dostarczaną zarówno przez 2,5-litrowy silnik benzynowy, pracujący w cyklu Atkinsona, jak przez system ładowania regeneracyjnego, energią odzyskiwaną podczas jazdy wybiegiem lub w czasie hamowania. Zgromadzona energia napędza silnik elektryczny, podnosząc osiągi samochodu, obniżając zużycie paliwa silnika benzynowego lub zapewniając możliwość korzystania z bezemisyjnej jazdy, wyłącznie w trybie elektrycznym. Kuga Hybrid przełącza się płynnie, bez udziału kierowcy między trybami zasilania, zgodnie ze skonfigurowanymi scenariuszami jazdy.
W pełni hybrydowy układ napędowy Forda Kugi jest wyjątkowy w ofercie wersji, dostępnych dla tego modelu – oferuje jednocześnie najwyższe osiągi i kulturę jazdy bezemisyjnej, bez konieczności ładowania akumulatora z zewnętrznego źródła, a także całkowity zasięg 1000 km, co było do niedawna osiągalne wyłącznie dla silników wysokoprężnych.
Hybrydowy SUV jest również pierwszym Fordem Kuga, który łączy w sobie zelektryfikowany układ napędowy z zaawansowanym napędem na obie osie Intelligent All-Wheel Drive, dostępnym na wybranych rynkach w opcji. Zarówno wersje z napędem na przednią oś, jak i inteligentnym napędem na wszystkie koła zwiększają przyjemność korzystania z mocy 190 KM dzięki funkcji symulacji zmiany przełożeń przekładni automatycznej, łączącej oba źródła mocy. Rozwiązanie to zaprojektowano z myślą o przywróceniu w przekładni automatycznej efektu skokowego przyrostu mocy przy zmianie biegów, znanego z konwencjonalnej skrzyni, który podnosi zaangażowanie kierowcy.
– Każdy z naszych zelektryfikowanych modeli Kuga oferuje inny dobór korzyści. W przypadku nowego Forda Kuga Hybrid są to: oszczędność paliwa i zasięg porównywalny z zasięgiem diesla, poczucie pewności prowadzenia oferowane przez inteligentny napęd na wszystkie koła oraz spokój ducha właściciela, który nie musi myśleć o ładowaniu z zewnętrznego źródła, a może korzystać z bezemisyjnej jazdym – powiedział Roelant de Waard, wiceprezes ds. marketingu, sprzedaży i serwisu w Ford of Europe. – Ford stara się zaoferować na tyle szeroki wybór zelektryfikowanych pojazdów, aby każdy klient mógł znaleźć idealne rozwiązanie, które wpasuje się w jego potrzeby. Gama modelu Kuga jest tego najlepszym przykładem.
Ford Kuga Hybrid, produkowany w Walencji, jest jednym z 17 zelektryfikowanych pojazdów, które Ford zamierza wprowadzić na rynek europejski przed końcem przyszłego roku. Hybrydowy SUV może wspierać firmową strategię elektryfikacji napędów europejskiej gamy modelowej Forda dzięki zainwestowaniu 24 milionów euro w najnowocześniejszy zakład montażu akumulatorów w fabryce w Walencji.
Kuga Hybrid uzupełnia wszechstronną gamę zelektryfikowanych wersji jednego modelu, dołączając do ładowanej z sieci wersji Kuga Plug-In Hybrid oraz 48-woltowej miękkiej hybrydy, Kugi EcoBlue Hybrid. W ofercie modelu towarzyszą jej wersje napędzane tradycyjnymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi oraz szeroki wybór układów przeniesienia napędu.
Praktyczna jak Kuga, elastyczna jak hybryda
Zastosowanie w pełni hybrydowego napędu benzynowo-elektrycznego wymagało opracowania nowej Kugi od podstaw, aby w oszczędnym opakowaniu zachować niespotykaną przestronność wnętrza i wszystkie praktyczne walory SUV-a oraz wysoką kulturę prowadzenia.
Funkcja bezgłośnego startu umożliwia ruszanie w trybie bezemisyjnym, z wykorzystaniem wyłącznie silnika elektrycznego. To naprawdę relaksująca forma przemieszczania się, szczególnie w mieście, gdzie ruch uliczny wymusza częste zatrzymywanie. Pełny hybrydowy zespół napędowy korzysta z trybu jazdy bezemisyjnej, na napędzie elektrycznym, na krótkich dystansach, eliminując jednocześnie obawy o zasięg.
Zdolność do przejechania 1000 km na jednym zbiorniku paliwa sprawia, że Kuga Hybrid jest atrakcyjną alternatywą dla modeli z silnikami Diesla. Kuga Hybrid zapewnia zużycie paliwa od 5,4 l/100 km i emisję CO2 od 125 g/km, szacowane w cyklu WLTP (od 5,1 l/100 km i od 118 g/km w cyklu NEDC). Przy 54-litrowym zbiorniku paliwa, całkowity zasięg Kugi Hybrid jest o ponad 30 procent dłuższy niż ładowanej z sieci Kugi Plug-In Hybrid, która dysponuje zasięgiem jazdy bezemisyjnej 56 km, szacowanym w cyklu WLTP (72 km w cyklu NEDC).
Dzięki temu, że nie trzeba ładować akumulatora z zewnętrznego źródła zasilania, Kuga Hybrid okazuje się atrakcyjnym rozwiązaniem dla klientów zdecydowanych na zakup samochodu z napędem elektrycznym, którzy mają utrudniony dostęp do ładowarek publicznych i ograniczone możliwości korzystania z domowej instalacji elektrycznej, czy instalacji w miejscu pracy. To również świetny wybór dla klientów szukających auta, mogącego jeździć w trybie bezemisyjnym z inteligentnym napędem na wszystkie koła.
Akumulator o pojemności 1,1 kWh, składający się z 60 ogniw, wykorzystuje układ chłodzenia cieczą, który eliminuje potrzebę stosowania wentylatora chłodzącego. Wpływa to na niższy poziom hałasu i poprawia komfort akustyczny w kabinie. Lepsze chłodzenie pozwala również na umieszczenie ogniw akumulatora blisko siebie. To duża oszczędność przestrzeni, dzięki której na przestronności zyskało wnętrze, zwłaszcza w wymiarze wysokości nad głowami pasażerów w pierwszym rzędzie (1 metr od siedziska do dachu), uzyskano też 1481 litrów przestrzeni ładunkowej za przednimi siedzeniami.
System wymiennika ciepła spalin pomaga szybciej osiągnąć efektywną temperaturę pracy silnika, umożliwiając Kudze Hybrid szybsze przejście w tryb jazdy bezemisyjnej na silniku elektrycznym po zimnym starcie, przyspiesza też osiągnięcie komfortu termicznego w kabinie w chłodne dni. Wyższa wydajność akumulatora przyczynia się również do uzyskania maksymalnej wysokiej zdolności holowania – 1600 kg dla wersji z napędem na przednie koła.
Układ napędowy Kugi Hybrid umożliwia płynną, liniową reakcję na pedał przyspieszenia, jednocześnie automatycznie przełączając się, dzięki udoskonalonemu sterownikowi silniko-generatora, między trybami zasilania: czysto elektrycznym, hybrydowym i benzynowym. Przekładnia automatyczna nowej generacji, łącząca oba źródła mocy, została zaprojektowana specjalnie do współpracy z 2,5-litrowym silnikiem benzynowym – dzięki płynnej zmianie przełożeń zapewnia wyższe wskaźniki efektywności, przy niższym zużyciu paliwa, w różnych warunkach jazdy. Prędkość 100 km/h model z napędem na przednie koła osiąga w czasie 9,1 sekundy.
Funkcja symulowanych przełożeń – aktywowana w trybie normalnym lub sportowym – dostosowuje prędkość obrotową silnika wraz ze zmianą prędkości pojazdu, aby zmniejszyć efekt „gumowej” reakcji na pedał przyspieszenia, typowy dla przekładni bezstopniowych.
– Wsłuchaliśmy się w opinie klientów, aby upewnić się, że Kuga Hybrid będzie gwarantowała przyjemność prowadzenia – powiedział Glen Goold, naczelny inżynier programu Kuga. – Funkcja symulowanej zmiany biegów sprawia, że SUV bardziej angażuje kierowcę, dzięki reakcjom znanym z tradycyjnych przekładni, działających poprzez zmianę przełożenia kół zębatych, a dodatkową zaletą przekładni jest ograniczenie hałasu.
Kuga Hybrid jest również dostępna na wybranych rynkach z układem napędu na wszystkie koła Intelligent All-Wheel Drive, który dokonuje pomiarów przyczepności i reaguje zmianą proporcji przekazywanego momentu obrotowego między kołami przedniej i tylnej osi, aby zapewnić bezpieczną trakcję na różnych nawierzchniach. Układ nie ma znaczącego wpływu na zwiększenie zużycia paliwa, a funkcja odłączania napędu na wszystkie koła dodatkowo poprawia oszczędność, automatycznie załączając napęd na przednie koła w sprzyjających warunkach jazdy.
Bardziej relaksujące podróże
Kugę Hybrid można zamawiać, wybierając w szerokiej ofercie wersji wyposażenia: Trend, Titanium, Titanium X, ST Line, ST Line X i Vignale, które oferują wszechstronne pakiety systemów wspomagania kierowcy oraz elementów podnoszących komfort.
Oferowany w standardzie modem FordPass Connect umożliwia kierowcom planowanie szybszych, mniej stresujących podróży, dzięki aktualizacjom ruchu w czasie rzeczywistym dla systemu nawigacji, udostępnia też w aplikacji mobilnej FordPass szereg wygodnych funkcji, pozwalających łatwo zlokalizować samochód, zdalnie go zablokować i odblokować, a nawet zdalnie go uruchomić.
Stanowisko bezprzewodowego ładowania telefonów jest elementem wyposażenia standardowego, natomiast opcjonalnie dostępne są: wysokiej klasy system audio B&O oraz system informacyjno rozrywkowy Ford SYNC 3, obsługiwane przez 8 calowy centralny wyświetlacz dotykowy.
Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, zaprojektowane z myślą o zwiększeniu pewności za kierownicą, ograniczeniu wysiłku i podniesieniu bezpieczeństwa, obejmują: adaptacyjny tempomat (ACC), wzbogacony o system Stop & Go, system rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości i system utrzymania na pasie ruchu, umożliwiające bezproblemowe poruszanie się na autostradzie, a także w w ruchu miejskim, z częstym zatrzymywaniem samochodu. System wspomagający parkowanie Park Assist umożliwia wykonywanie w pełni zautomatyzowanych manewrów parkowania za jednym naciśnięciem przycisku
W nowym Fordzie Kuga zadebiutował nowy system utrzymania na pasie ruchu z asystentem monitorowania martwego pola (BSA). Opcjonalny system monitoruje, czy w martwym polu lusterek zewnętrznych nie znajduje się inny pojazd, a w przypadku ryzyka kolizji aplikuje moment obracający kierownicę, aby ostrzec kierowcę i skłonić do rezygnacji z manewru zmiany pasa ruchu.
Debiutujący także w nowym Fordzie Kuga opcjonalny asystent unikania kolizji na skrzyżowaniach monitoruje zagrożenie kolizją z pojazdami nadjeżdżającymi po równoległych pasach i może automatycznie włączyć hamulce, zapobiegając w ten sposób lub łagodząc skutki wypadków w sytuacjach, gdy kierowca przecina drogę poruszania się innego pojazdu.