Nowy Mercedes-AMG GT Black Series jest blisko spokrewniony z maszynami wyścigowymi. Jak blisko? Kierowca GT3 Maro Engel w imponującym stylu zademonstrował to na północnej pętli Nürburgringu. Notując oficjalnie zmierzony i poświadczony notarialnie czas 6:43,616 min dla toru o długości 20,6 km (bez prostej na odcinku T13) oraz 6:48,047 min dla nitki o długości 20,832 km (z prostą w sekcji T13), nowy „meteor” V8 plasuje się w czołówce kategorii „samochodów sportowych” dopuszczonych do ruchu ulicznego i zajmuje pierwsze miejsce wśród w pełni standardowych, niezmodyfikowanych modeli.
Mercedes-AMG GT Black Series
Maro Engel maksymalnie wykorzystał potencjał, jaki seryjnie oferuje nowy Mercedes-AMG GT Black Series – w tym jego najpotężniejszy w historii seryjny silnik AMG V8 o mocy 537 kW (730 KM), wyrafinowaną aerodynamikę oraz liczne możliwości regulacji zawieszenia. Na przykład przedni spojler, wykonany z włókna węglowego, został wysunięty do położenia Race, a dolne i górne płaty tylnego skrzydła przyjęły środkową pozycję. Regulowane zawieszenie AMG z adaptacyjną regulacją tłumienia zostało obniżone o 5 mm z przodu i o 3 mm z tyłu, by jeszcze bardziej wzmocnić efekt działania przedniego dyfuzora. Równocześnie ustawiono maksymalne możliwe pochylenie kół: -3,8° z przodu oraz -3,0° z tyłu. W przypadku regulowanych stabilizatorów 35-letni Engel, jako zawodowy kierowca, zdecydował się na najtwardsze z trzech możliwych ustawień, a z 9-stopniowej skali kontroli trakcji AMG wybierał pozycję szóstą lub siódmą – w zależności od odcinka toru. Nabywcy AMG GT Black Series również mogą korzystać ze wszystkich tych ustawień.
To samo dotyczy opon Michlien Pilot Sport Cup 2 R MO z „miękką” mieszanką, które stanowią standardowe wyposażenie samochodu i zostały opracowane we współpracy z firmą Michelin jako partnerem rozwojowym konstrukcji, specjalnie dla topowej odmiany AMG GT. Najwyższy możliwy poziom bezpieczeństwa obok standardowego, ceramicznego układu hamulcowego AMG zapewnił opcjonalny pakiet Track z systemem ochrony w razie dachowania i czteropunktowymi pasami bezpieczeństwa.
„To był naprawdę imponujący przejazd” – powiedział Maro Engel po ukończeniu rekordowego okrążenia. „AMG GT Black Series jest znacznie szybszy niż mój wyścigowy GT3 – na odcinku Kesselchen dochodzi niemal 270 km/h, a na długiej prostej Döttinger Höhe osiąga znacznie ponad 300 km/h. Pokonać północną pętlę w 6:48,047 minuty produkcyjnym samochodem drogowym, w takich warunkach, to coś naprawdę niesamowitego. AMG GT Black Series oferuje wiele możliwości regulacji, podobnie jak mój wyścigowy wariant GT3 – pozwoliło mi to stworzyć konfigurację dostosowaną do moich potrzeb”.
Także pod względem efektywności aerodynamicznej Mercedes-AMG GT Black Series ma wiele wspólnego z samochodem wyścigowym. Bezpośrednio ze świata motorsportu pochodzi na przykład pokrywa silnika z włókien węglowych z dwoma dużymi wylotami spalin. Służą one do odprowadzania z komory silnika ciepłego powietrza płynącego z umieszczonej pod kątem (pochylonej) chłodnicy. Zwiększa to ogólną siłę docisku, podobnie jak wyrafinowana koncepcja tylnego skrzydła i osłonięte w dużej mierze podwozie.
„To naprawdę imponujące, jak duży docisk generuje Black Series oraz jak pewnie i niezawodnie można nim jeździć, nawet na absolutnym limicie. Czapki z głów przed projektantami z Affalterbach za to, co tu zrobili. Bardzo się cieszę, że mogłem zademonstrować te fascynujące inżynierskie umiejętności – i »wykręcić« tak wyśrubowany czas okrążenia” – dodał Engel.
Tak jak w przypadku Demiana Schafferta, inżyniera rozwojowego AMG, który tego samego dnia ustanowił nowy rekord okrążenia Mercedesem-AMG GT 63 S 4MATIC+ (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 12,5 l/100 km; emisje CO2 w cyklu łączonym: 286 g/km), warunki przejazdu Maro Engela nie były idealne. Gdy 4 listopada 2020 r. o godzinie 17:02 kierowca minął bramę świetlną systemu pomiarowego, północna pętla była słabo oświetlona, a niektóre fragmenty tego niezwykle wymagającego toru nie były jeszcze całkowicie suche. Temperatura powietrza podczas pokonywania rekordowego okrążenia wynosiła 7°C, a asfaltu – 10°C.
Czasy okrążeń zostały precyzyjnie zmierzone przez neutralnych ekspertów z wige SOLUTIONS. Stan pojazdu oraz pomiary potwierdził również niezależny notariusz. Spektakularny przejazd można obejrzeć na filmie, pod adresem: http://amg4.me/GT_BS_ring_lap.
Informacje dodatkowe: dlaczego na północnej pętli Nürburgringu obowiązują dwa różne czasy okrążenia?
Północna pętla toru Nürburgring (niem. Nordschleife) uchodzi za najtrudniejszy tor wyścigowy na świecie i jest uwzględniana w harmonogramie każdego nowego projektu Mercedes-AMG. Rekordowe okrążenie stanowi więc najtrudniejszy sprawdzian właściwości sportowego auta. Czasy są określane dla dwóch odcinków: o długości 20,6 oraz 20,832 km.
Od 1997 r. punktem odniesienia jest nitka o długości 20,6 km. To na niej specjalistyczny magazyn „sport auto” wydawany przez Motor Presse Stuttgart prowadzi pomiary w ramach tzw. „Supertestu”. Ze względów historycznych nie została tu uwzględniona krótka prosta przy trybunie T13, prowadząca od zjazdu z północnej pętli na tor Grand Prix do zjazdu z pętli Grand Prix na Nordschleife. Z tego powodu linia startu znajduje się na końcu trybuny T13 (kierunek północny), a linia mety jest na początku trybuny (kierunek południowy) – i dlatego po lotnym starcie nie jest mierzone pełne okrążenie. Całkowita długość przejazdu wynosi dokładnie 20,6 km.
W 2019 r. dodano oficjalne okrążenie Nürburgringu – organizowane przez spółkę operacyjną „Nürburgring 1927 GmbH & Co. KG”. Jest ono o 232 metry dłuższe, ponieważ linie startu i mety się tu ze sobą pokrywają (również znajdują się w sekcji T13). Samochody pokonują więc pełne okrążenie północnej pętli o długości 20,832 km i to na nim mierzone są ich czasy przejazdu (z lotnym startem).
Aby oba rekordowe wyniki zostały uznane, spełnione muszą być liczne warunki. Pomijając pomiar czasu za pomocą skalibrowanego układu czujnika fotoelektrycznego, oficjalnym próbom ustanowienia i bicia rekordu zawsze towarzyszy notariusz. Oprócz monitorowania pomiaru czasu sprawdza on i zatwierdza samochody oraz ich ogumienie. Klasyfikacja poszczególnych klas pojazdów bazuje na oficjalnych kategoriach Niemieckiego Federalnego Urzędu ds. Ruchu Drogowego („Kraftfahrtbundesamt” KBA).
Dane techniczne Mercedes-AMG GT Black Series w skrócie:
- Silnik – 4.0 V8 biturbo
- Pojemność skokowa – 3982 cm3
- Moc maksymalna – 537 kW (730 KM) przy 6700-6900/min
- Maksymalny moment obrotowy – 800 Nm przy 2000-6000/min
- Napęd – na tylne koła
- Przekładnia -AMG SPEEDSHIFT DCT 7G
- Zużycie paliwa w cyklu łączonym – 12,8 l/100 km*
- Emisje CO2 w cyklu łączonym – 292 g/km
- Klasa efektywności – G
- Przyspieszenie 0-100 km/h – 3,2 s
- Prędkość maksymalna – 325 km/h
* wartości określone zgodnie z wytycznymi (wartości WLTP CO2 zgodne z Art. 2 rozporządzenia (EU) 2017/1153; na ich podstawie obliczono wartości zużycia paliwa)