Nowy Jeep Grand Cherokee MY2021 wyznacza nowe standardy w segmencie pełnowymiarowych SUV-ów. Zaprezentowany 7 stycznia 2021 w Detroit nowy model Jeep Grand Cherokee L to model produkcyjny, który będzie sprzedawany na rynku północnoamerykańskim.
Jeep Grand Cherokee L
Najczęściej nagradzany SUV w historii zapewnia jeszcze więcej legendarnych możliwości 4×4, właściwości jezdne klasy Premium i najwyższej jakości kunszt wykonania, luksusowe i komfortowe wnętrze, najbardziej zaawansowane w swojej klasie systemy bezpieczeństwa i technologie, teraz po raz pierwszy w wersji trzyrzędowej.
- Oparty na legendarnych zdolnościach terenowych Jeepa® 4×4, oferujący luksusowe wyposażenie obejmujące najnowocześniejsze technologie nowy Jeep Grand Cherokee 2021, teraz w wersji 7-osobowej, zapewnia Klientom wyjątkowe wrażenia.
- Trzy systemy napędu Jeep 4×4 i wiodący w swojej klasie system zarządzania trakcją Selec-Terrain oferujący aż pięć różnych trybów jazdy kontynuują i doskonalą tradycję legendarnych możliwości terenowych, zapewniając większy prześwit i większą głębokość brodzenia w porównaniu z poprzednią generacją.
- Nowa architektura pojazdu, niezależne zawieszenie przednie i tylne oraz ekskluzywne zawieszenie pneumatyczne Quadra-Lift z elektronicznym adaptacyjnym tłumieniem wstrząsów zapewniają wiodące w swojej klasie możliwości i doskonałą dynamikę jazdy.
- Autentyczny design nadwozia i wyjątkowa jakość wykończenia zapewniają elegancką, nową stylistykę nadwozia z charakterystycznymi elementami wyróżniającymi markę Jeep, do których należą klasyczny siedmioszczelinowy grill, większy kąt natarcia z przodu i trapezoidalne nadkola.
- Przestronne wnętrze klasy Premium oferuje w wyposażeniu standardowym 10” wyświetlacze na tablicy rozdzielczej, w tym bezramkowy ekran cyfrowego zestawu wskaźników i radio z ekranem dotykowym, nowe oświetlenie LED z oświetleniem ambientowym, fotel kierowcy i pasażera z funkcją masażu oraz personalizowane strefy klimatyzacji.
- Elegancka, pikowana skóra Palermo, elementy wykończenia z drewna orzecha o wyraźnych słojach, 21” felgi oraz nowoczesne udogodnienia klasy Premium oferowane w standardzie w pakiecie Reserve Package dla wersji Summit zapewniają najwyższy poziom luksusu.
- Wyposażony w ponad 110 zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i ochrony, w tym systemy wspomagania kierowcy składające się na autonomiczną jazdę poziomu L2 oraz kamera z widokiem 360o i asystent jazdy nocnej – system noktowizyjny. Zaawansowany system autonomicznej jazdy poziomu L2 bez konieczności trzymania rąk na kierownicy (funkcja „hands-free”) będzie dostępny pod koniec 2021 r. dla Grand Cherokee L MY2022.
- Technologie nowej generacji, w tym najbardziej zaawansowany system Uconnect w historii z bezprzewodowym Apple CarPlay i Android Auto, wyświetlacz przezierny typu HUD – Head Up Display – do wyświetlania kluczowych informacji na przednich szybach, cyfrowe lusterko wsteczne, bezramkowy ekran cyfrowego zestawu wskaźników, system monitorowania tylnej kanapy oraz najwyższej jakości, ekskluzywny 19-głośnikowy system audio McIntosh o mocy 960 Watt.
Legendarne zdolności 4×4 Jeepa
Jeep Grand Cherokee L 2021 oferuje ulepszone, niezrównane zdolności terenowe oraz wyjątkową dynamikę jazdy szosowej. Legendarne możliwości terenowe zapewniają trzy systemy 4×4 – Quadra-Trac I, Quadra-Trac II i Quadra-Drive II z tylnym elektronicznym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu (eLSD). Wszystkie trzy systemy są wyposażone w aktywną skrzynkę rozdzielczą poprawiającą przyczepność, przenosząc moment obrotowy na koła o największej przyczepności.
Quadra-Trac I to jednostopniowa, aktywna skrzynia rozdzielcza wykorzystująca dane wejściowe z wielu czujników w samochodzie, aby z wyprzedzeniem regulować rozdział momentu obrotowego, a następnie reaktywnie wprowadzać poprawki, jeśli wystąpi poślizg opony. Po wykryciu poślizgu kół aż 100% dostępnego momentu obrotowego jest natychmiast kierowane na oś o największej przyczepności.
Dwustopniowa, aktywna skrzynia rozdzielcza Quadra-Trac II z redukcją biegów niskiego zakresu wykorzystuje dane wejściowe z wielu czujników w samochodzie, aby z wyprzedzeniem regulować rozdział momentu obrotowego, a następnie reaktywnie wprowadzać poprawki, jeśli wystąpi poślizg opony. System Quadra-Drive II w mgnieniu oka rozpoznaje poślizg danego koła i przekazuje aż 100% dostępnego momentu obrotowego na oś o największej przyczepności. Aby zwiększyć przyczepność podczas pokonywania stromych wzniesień, nierównego terenu lub wyjątkowo słabych powierzchni trakcyjnych, skrzynia rozdzielcza obejmuje tryb Low 4WD. Ten drugi bieg zwielokrotnia moment obrotowy silnika 2,72 razy i blokuje sprzęgło dla maksymalnej przyczepności.
Quadra-Drive II z dwustopniową aktywną skrzynią rozdzielczą i tylnym eLSD zapewnia wiodącą w branży zdolność trakcyjną. System natychmiast wykrywa poślizg opon i płynnie przekazuje moc na inne koła zachowujące przyczepność do podłoża. W pewnych przypadkach system zdolny jest do „przewidywania” zaniku trakcji i aktywnego minimalizowania lub eliminacji tego zjawiska. Quadra-Drive II jest dostępny w wersji Overland 4×4 wyposażonej w pakiet Off-Road Group oraz w standardzie dla poziomu wyposażenia Summit.
Zawieszenie pneumatyczne Quadra-Lift
Ekskluzywne zawieszenie pneumatyczne Jeep Quadra-Lift, teraz z elektronicznym układem adaptacyjnego tłumienia, zapewnia wiodący w swojej klasie prześwit i głębokość brodzenia. System automatycznie dostosowuje regulację amortyzatorów do zmieniających się warunków drogowych w celu zwiększenia komfortu, stabilności i kontroli.
Zawieszenie pneumatyczne Quadra-Lift w Jeepie Grand Cherokee L 2021 działa automatycznie, lecz może również być sterowane manualnie z konsoli centralnej i oferuje wybór jednego z pięciu nastawów wysokości zawieszenia przygotowanych pod kątem optymalizacji własności jezdnych:
- NRH: prześwit normalny 8.3 cali (212 mm) – do jazdy po zwykłych drogach: niższe zużycie paliwa oraz ulepszone własności aerodynamiczne
- Off-road 1: prześwit podwyższony o 1.6 cala (+40mm) w stosunku do NRH – do jazdy w lekkim terenie (9.9 cali)
- Off-road 2: zapewnia legendarne zdolności terenowe Jeepa, oferując do jazdy w ciężkim terenie prześwit podwyższony o 2.4 cale (+60mm); 9% więcej w stosunku do poprzedniej generacji) w stosunku do NRH. To najlepszy w swojej klasie prześwit wynoszący 10.9 cali i głębokość brodzenia do 24 cali (więcej o cztery cale w stosunku do poprzedniej generacji)
- Park Mode: prześwit obniżony o 1.8 cala (46mm) w stosunku do NRH, aby ułatwić wsiadanie i wysiadanie z pojazdu (obniża poziom pojazdu dwukrotnie szybciej w stosunku do poprzedniej generacji). Pozycje NRH i Park Mode ustawiane są manualnie i pozwalają kierowcy bezpośrednio kontrolować wysokość zawieszenia. Udoskonalenia zawieszenia pneumatycznego obejmują nową konstrukcję z dwoma zbiornikami, umożliwiającą bardziej kontrolowane i szybsze działanie.
- Aero Mode: prześwit obniżony o 0.8 cala (21mm) w stosunku do NRH. Aero Mode ustawiany jest samoczynnie w zależności od prędkości jazdy celem optymalizacji osiągów i zużycia paliwa. W trybie Sport Mode następuje automatyczne obniżenie prześwitu do poziomu Aero Mode celem optymalizacji aerodynamiki podczas jazdy.
System pozwala zwiększyć prześwit pojazdu w zakresie do 4,17 cala (106 mm). W skład układu Quadra-Lift wchodzą cztery miechy pneumatyczne, dzięki którym w sposób odczuwalny wzrasta także komfort jazdy. Przełożenie pełzania w układzie przeniesienia napędu wynosi dla Grand Cherokee L 44:1.
W wersji z systemem zmiennej wysokości zawieszenia Qudra-Lift, podstawowe parametry nowego Jeepa Grand Cherokee L 2021 do jazdy terenowej są następujące: kąt natarcia 30,1 stopnia, kąt zejścia 23,6 i kąt rampowy 22,6 stopnia.
System zarządzania trakcją Selec-Terrain
Wiodący w swojej klasie system zarządzania trakcją Selec-Terrain dostępny w Jeepie Grand Cherokee L MY 2021 umożliwia klientom wybranie najkorzystniejszych ustawień napędu podczas jazdy na drodze i po bezdrożach tak, aby samochód jak najsprawniej poruszał się w terenie zachowując optymalną trakcję niezależnie od podłoża. Selec-Terrain potrafi koordynować do 6 funkcji układu przeniesienia napędu, podziału momentu obrotowego 4×4, układu hamulcowego oraz nastawów zawieszenia – m.in. otwarcie przepustnicy, zmianę przełożeń, pracę skrzynki rozdzielczej oraz systemy kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy ESC, układ przeciwblokujący (ABS) i wyczucie układu kierowniczego.
Do dyspozycji użytkownika pojazdu oddano pięć programów umożliwiających komfortową jazdę w niemal każdych warunkach – po śniegu, kamieniach, piasku, błocie itp.
Kontrola zjazdu ze wzniesienia pozwala kierowcom kontrolować prędkość Grand Cherokee L na stromych, nierównych wzniesieniach, korzystając z elektronicznych łopatek zmiany biegów montowanych w standardzie we wszystkich modelach, bez konieczności naciskania na pedał przyspieszenia lub hamulca. System kontroli zjazdu ze wzniesienia jest standardem w modelach Overland i Summit i działa zarówno podczas jazdy w przód, jak i w tył.
Wyposażony w opcjonalny pakiet Off-Road, model Overland 4×4 ze znaczkiem Trail Rated oferuje wiodące w swojej klasie osiągi w pięciu kluczowych kategoriach – właściwości trakcyjne, głębokość brodzenia (do 24 cali), zwrotność, artykulacja zawieszenia i prześwit. Pakiet Off-Road zawiera również wytrzymałe stalowe osłony podwozia, tylną oś z elektronicznie sterowanym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizg, 18” aluminiowe koła z wytrzymałymi, całorocznymi oponami.
Wielokrotnie nagradzane jednostki napędowe
Nowy Jeep Grand Cherokee L 2021 jest dostępny z dwoma potężnymi silnikami o osiągach sprawdzonych w każdej sytuacji na drodze.
W wyposażeniu standardowym oferowany jest silnik Pentastar V-6 3.6 L, wykonany w całości z aluminium, generujący moc 290 KM i 257 lb.ft. momentu obrotowego. Doceniany za swoją moc i zaawansowane rozwiązania techniczne, w tym kadłub o kącie rozwarcia cylindrów 60°, silnik Pentastar V-6 zapewnia płynną pracę, wzmocnioną przez akcesoria przykręcane bezpośrednio do bloku silnika. Silnik Pentastar V-6, siedmiokrotny zdobywca tytułu „Wards 10 Best Engines and Propulsion Systems” jest kompaktowy i posiada dwa niezależne fazowane wałki rozrządu w obu głowicach cylindrów oraz zintegrowane kolektory wydechowe.
Dwa wałki rozrządu umieszczone w górnej części głowicy cylindrów z zaworami ssącym i wylotowym o dwustopniowym stopniu regulacji wzniosu w połączeniu z systemem system zmiennych faz rozrządu (Variable Valve Timing, VVT) zapewniają optymalną moc silnika, a także optymalne spalanie w całym przedziale obciążenia i obrotów.
Oszczędzająca paliwo technologia start-stop (ESS) jest oferowana w standardzie dla silnika Pentastar V-6. System ESS został zmodernizowany i udoskonalony dla Grand Cherokee L. Zmiany dotyczą elementu rezerwy ciśnienia w ośmiostopniowej skrzyni biegów dostarczającego specjalny olej przekładniowy do elementów współpracujących podczas zmiany biegów w momencie rozruchu, aby umożliwić szybkie uruchomienie silnika. Udoskonalone sterowanie układem napędowym i nowa technologia rozruchu minimalizują przedwczesne ponowne uruchamianie silnika spowodowane delikatnym naciskiem stopy kierowcy na pedał hamulca. Hałas, wibracje i uciążliwość korzystania (NVH) przy ponownym uruchamianiu zredukowano dzięki ulepszonym elementom sterującym i aktywnym mocowaniom silnika.
3,6-litrowy silnik Pentastar V-6 jest zdolny do holowania przyczepy o masie do 6200 funtów, a jego szacowany, wiodący w swojej klasie, zasięg na jednym baku wynosi prawie 500 mil.
Układ zmiennych faz rozrządu (VVT) z dwoma niezależnymi zestawami krzywek sterujących zaworami zapewnia lepszą oszczędność paliwa w szerokim zakresie momentu obrotowego silnika Pentastar V-6. Prawie 90% maksymalnego momentu obrotowego silnika jest dostępne w przedziale od 1800 do 6400 obr./min. – to ważna kwestia podczas holowania.
Klienci poszukujący większej mocy mogą wybrać wielokrotnie nagradzany 5,7-litrowy silnik V-8 generujący moc 357 KM i 390 lb.ft. momentu obrotowego dostarczanego w szerokim zakresie obrotów.
Silnik V-8, wyposażony w żeliwny blok z aluminiową głowicą cylindrów, zapewnia osiągi i wydajność dzięki technologii VVT i Fuel Saver Technology (dezaktywacja cylindra). Dzięki systemowi Fuel Saver Technology komputer sterujący pracą silnika odcina dopływ paliwa i iskrę oraz dezaktywuje cztery z ośmiu cylindrów w sytuacjach, gdy pełna moc V-8 nie jest potrzebna, np. podczas jazdy po autostradzie zmniejszając w ten sposób zużycie paliwa i emisję spalin do atmosfery. System natychmiast aktywuje ponownie wyłączone cylindry, gdy kierowca wciśnie pedał przyspieszenia.
5,7-litrowy silnik V-8 ma wiodący w swojej klasie uciąg 7200 funtów
Silnik V-8 w Grand Cherokee L wykorzystuje technologię dezaktywacji cylindra, która wyłącza cztery cylindry podczas lekkiego przyspieszania lub jazdy na autostradzie. System działa w rozszerzonym zakresie w stosunku do poprzednich generacji i jest niezauważalny dla kierowcy. Silnik zapewnia moc V-8 podczas przyspieszania i jazdy z dużym obciążeniem oraz pracę czterocylindrową, gdy wymagany moment obrotowy jest mniejszy niż maksymalny dostępny dla czterech cylindrów. W zależności od scenariusza jazdy, dezaktywacja cylindra może zwiększyć oszczędność paliwa od 5 do 20%.
Oszczędność paliwa jest większa dzięki zastosowaniu technologii VVT redukującej pracę silnika podczas pompowania poprzez późniejsze zamknięcie zaworu dolotowego i zwiększenie procesu spalania. Pozwala to na przeniesienie większej ilości energii na koła, a nie jej utratę ze spalin w postaci ciepła. System VVT poprawia również skuteczność przewietrzania silnika, zwiększając tym samym jego wydajność i moc.
Każdy silnik współpracuje z wytrzymałą, solidną ośmiostopniową automatyczną skrzynią biegów TorqueFlite, która zmniejsza zużycie paliwa oraz zapewnia precyzyjną i płynną zmianę biegów. Szeroki zakres przełożeń pomaga dostosować obroty silnika do konkretnego zadania – niezależnie od tego, czy jest to jazda po autostradzie, czy eksploracja terenowych szlaków. Elektronicznie sterowana ośmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów samoczynnie dostosowuje parametry swojej pracy do aktualnej sytuacji na drodze w oparciu o dane wejściowe, takie jak zmiany momentu obrotowego silnika, wykrywanie wzniesienia, temperatura oraz przyspieszenie wzdłużne i boczne.
Nowością w Grand Cherokee L 4×4 2021 jest odłączany napęd przedniej osi. Jeśli pojazd wyczuje, że warunki drogowe nie wymagają napędu na wszystkie koła, odłączenie przedniej osi powoduje automatyczne przełączenie Grand Cherokee L na napęd na dwa koła, zmniejszając opór układu napędowego i zwiększając oszczędność paliwa. Napęd 4×4 włącza się automatycznie w razie potrzeby.
Produkowany w nowym zakładzie Mack Plant w Detroit, Jeep Grand Cherokee L 2021 pojawi się w salonach dealerów marki Jeep na terenie USA w drugim kwartale 2021 roku i będzie dostępny w czterech różnych poziomach wyposażenia – Laredo, Limited, Overland i Summit. Natomiast produkcja nowego dwurzędowego Jeepa Grand Cherokee i jego zelektryfikowanej wersji 4xe rozpocznie się w fabryce Mack pod koniec 2021 roku.