Ford prezentuje najbardziej terenowy i najlepiej wyposażony w systemy łączności model F-150 Raptor w historii.
Ford F-150 Raptor 2021
Ford, lider rynku amerykańskich pickupów, stworzył w 2009 roku ikonę jazdy w terenie, wprowadzając inspirowany wyścigami pustynnymi model F-150 Raptor. Został on zaprojektowany nie tylko do szybkiej jazdy terenowej, ale także do skoków ponad muldami.
Dzisiaj samochód rodzi się na nowo w postaci zupełnie nowego F-150 Raptora trzeciej generacji, który wykorzystuje mechaniczne i techniczne zaawansowanie oraz precyzję Raptora i wzbogaca ją o udoskonaloną technikę łączności, co oznacza, że zadowolenie jego właścicieli będzie z czasem rosło.
– Raptor to prawdziwie pustynny samochód. Wprowadziliśmy go właśnie na wyższy poziom – powiedział Ali Jammoul, dyrektor programu pojazdów Ford Performance. – Nowy Raptor łączy wytrzymałość i moc, pozwalającą na szybką jazdę w terenie, z zaawansowaną techniką i komunikacją, dzięki czemu reprezentuje tzw Built Ford Tough – dodał Jammoul.
F-150 Raptor przyćmił wynikami sprzedaży sukcesy innych znanych ikon wysokich osiągów. W ciągu ostatnich czterech lat Raptor poprzedniej generacji przewyższył łączną sprzedaż całej gamy samochodów sportowych Porsche, a także wynik Chevroleta Corvette.
Gwarancja wysokich osiągów
Terenowy pickup o wysokich osiągach jest definiowany przez swoje zawieszenie, a nowy F-150 Raptor debiutuje z całkowicie przeprojektowanym układem jezdnym. Przekonstruowany układ obejmuje kompletnie nowe, pięciowahaczowe tylne zawieszenie, opracowane specjalnie dla Raptora i zaprojektowane tak, aby zapewnić większą kontrolę i większą moc przenoszoną na podłoże oraz większe możliwości w trudnym terenie przy dużych prędkościach.
– Raptor wywodzi się z wyścigów Baja 1000, a jego pięciowahaczowe tylne zawieszenie zwiększa terenową dzielność i osiągi, ponieważ zastosowaliśmy większy skok kół, niż w jakimkolwiek innym wcześniejszym Raptorze – powiedział Carl Widmann, główny inżynier Ford Performance. – Jak w pojazdach wyczynowych, każdy szczegół Raptora został zaprojektowany z myślą o precyzji prowadzenia w momentach, kiedy Twoja stopa wciska pedał przyspieszenia w podłogę, wokół widzisz tylko pustynię i słyszysz ryk silnika – dodał Widmann.
Pięciowahaczowe zawieszenie tylne wyposażono w bardzo długie wahacze wleczone, aby lepiej utrzymać pozycję osi w trudnym terenie, zastosowano też drążek Panharda i 24-calowe sprężyny – najdłuższe w pojazdach tej klasy*. Konstrukcja zawieszenia w połączeniu z bardziej wyrafinowanym oprogramowaniem zarządzającym pracą silnika oznacza, że samochód może przekazać większy moment obrotowy na tylne koła, aby szybciej ruszyć z miejsca, uzyskać lepsze przyspieszenie i precyzyjniejszą reakcję na zmiany położenia przepustnicy, jednocześnie zapewniając komfort, stabilność, dobre prowadzenie, kontrolę i przyczepność przy dużej prędkości.
Skuteczne pokonywanie zagłębień terenu i lądowanie po skokach umożliwiają amortyzatory nowej generacji FOX™ Live Valve™ z wewnętrznym skróconym obiegiem i z najnowocześniejszym sterowaniem elektronicznym, oferujące regulację tłumienia w zależności od pozycji tłoka w amortyzatorze. Największe amortyzatory, jakie kiedykolwiek zastosowano w Raptorze zostały zaprojektowane tak, aby były bardziej odporne na obciążenia termiczne i jeszcze szybciej reagowały na zmiany terenu, co daje większą pewność podczas dłuższej jazdy po pustyni. Większe korpusy amortyzatorów o średnicy 3,1 cala, wykonane z anodyzowanego aluminium, są wypełnione nowym płynem o niskich oporach tarcia, zaprojektowanym specjalnie w celu zmniejszenia strat wewnątrz amortyzatora. Służy to poprawie komfortu jazdy zarówno w terenie, jak i na asfalcie. Nowe elektronicznie sterowane zawory główne amortyzatorów zostały sprawdzone w wyścigach, a ich unowocześniona konstrukcja umożliwia tłumienie sił przekraczających 4400 niutonów w każdym amortyzatorze przy prędkościach rozwijanych w warunkach pustynnych.
Odczyty z czujników położenia zawieszenia i innych czujników rozmieszczonych wokół samochodu wpływają na niezależną zmianę współczynnika tłumienia każdego z amortyzatorów. Dzieje się tak do 500 razy na sekundę, dzięki czemu amortyzatory reagują z taką samą prędkością, z jaką ludzki mózg przetwarza informacje wizualne. W rezultacie pojazd reaguje, zanim kierowca zdąży zarejestrować zmianę warunków terenowych.
Po raz pierwszy Raptor jest dostępny z 35- lub 37-calowymi oponami – największymi, jakie fabrycznie montuje się w segmencie lekkich, pełnowymiarowych pickupów. Są to specjalnie zaprojektowane opony BFGoodrich All-Terrain T/A KO2, zapewniające maksymalną trakcję i sterowność. Raptor na 35-calowych oponach pokonuje 30-centymetrowe przeszkody, z kątem natarcia 31 stopni, maksymalnym kątem zejścia 23,9 stopnia i z kątem rampowym 22,7 stopnia.
Raptor z 37-calowymi oponami dysponuje prześwitem 33 centymetry, kątem natarcia 33,1 stopnia, maksymalnym kątem zejścia 24,9 stopnia oraz kątem rampowym 24,4 stopnia.
Zarówno zwolennicy pustynnych rajdów, jak i amatorzy samochodowej wspinaczki skalnej docenią imponujący skok kół na 35-calowych oponach, wynoszący 356 mm z przodu i 381 mm z tyłu – o 25% więcej niż w Raptorze pierwszej generacji.
Raptor dostępny w konfiguracji z długą kabiną (SuperCrew) i z rozstawem osi 368 cm, ma pełną ramę z przekrojów zamkniętych wykonaną ze stali o podwyższonej wytrzymałości oraz wysokowytrzymałe nadwozie ze stopu aluminium i kompozytów spełniające wojskowe standardy. Bardziej wytrzymałe zawieszenie, mocniejsze, wyżej położone mocowania amortyzatorów i punkty mocowania tylnych wahaczy mają za zadanie wytrzymać ostrą jazdę w terenie.
Nowy Raptor jest wyposażony w 3,5-litrowy silnik EcoBoost® twin-turbo trzeciej generacji o dużej mocy, który zapewnia solidną dawkę momentu obrotowego przy niskich obrotach, czyli dokładnie tam, gdzie jest to najistotniejsze w tego typu samochodzie. Silnik wspomagają najnowocześniejsze turbosprężarki, stopień sprężania wynosi 10,5:1, a nowe wentylatory o dużej mocy wbudowane w układ chłodzenia gwarantują, że intensywne sesje terenowej jazdy nigdy nie kończą się zbyt wcześnie.
Przy pojemności zbiornika paliwa wynoszącej 136 litrów, Raptor ma zasięg ponad 800 kilometrów bez tankowania, według szacunków EPAł.Klienci docenią dodatkową użyteczność zapewnianą przez ekskluzywny w tej klasie* system Pro Power Onboard™, dający im możliwość wykorzystania samochodu jako mobilnego generatora energii elektrycznej. Raptor może zostać zamówiony z generatorem o mocy 2,0 kilowatów przydatnym do zasilania elektronarzędzi, oświetlenia na kempingu, czy innych urządzeń, zapewniając więcej energii elektrycznej, niż jakikolwiek inny lekki pełnowymiarowy pickup dostępny na rynku.
Nowy, trzycalowy układ wydechowy o kanałach równej długości posiada zgłoszoną do opatentowania wbudowaną tzw. rurę X, unikalną “pętlę puzonową” i pierwsze w Raptorach aktywne zawory w układzie wydechowym. System wykorzystuje przelotową konstrukcję tłumika, która poprawia jakość dźwięku. Kierowca może skonfigurować cztery tryby poziomu głośności – Cichy, Normalny, Sportowy i Baja.
10-biegowa fordowska automatyczna skrzynia biegów, wyposażona w elementy sterujące nowej generacji, jest połączona z innowacyjną skrzynią rozdzielczą, zmieniającą rozdział momentu obrotowego w zależności od potrzeb. Standardowy tylny mechanizm różnicowy z elektroniczną blokadą i opcjonalny przedni mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu TORSEN® otrzymały przełożenia 4:10. Maksymalna ładowność wzrosła o 90 kilogramów, do 635 kilogramów, podczas gdy maksymalna siła uciągu również wzrasta o 890 niutonów, do 36500 niutonów uciągu „na haku”.
Technika do jazdy w terenie i po asfalcie
Nowy F-150 Raptor debiutuje z zaawansowanym technicznie kokpitem, zapewniającym komfort i interesującym stylistycznie. Nowy standardowy, konfigurowalny 12-calowy, cyfrowy zestaw wskaźników zawiera duży obszar informacji wyświetlanych na żądanie kierowcy, z grafiką i animacjami charakterystycznymi dla Raptora, danymi terenowymi i nawigacją prowadzącą od skrętu do skrętu.
Standardem jest też nowy, 12-calowy ekran centralny z możliwością dostosowania do potrzeb użytkownika, który pozwala na podzielenie ekranu i jednoczesne sterowanie wieloma systemami, w tym nawigacją, muzyką czy funkcjami samochodu.
Zdalne aktualizacje bezprzewodowe zapowiadają ogromny potencjał Raptora, który z czasem może zyskiwać nowe możliwości i podnosić sprawność systemów. Możliwe jest aktualizowanie map szlaków i systemu Trail Turn Assist, co może dodać jeszcze więcej zdolności pokonywania trudnego terenu. Kierowca może sterować swoim Raptorem za pomocą aplikacji mobilnej FordPass, która zdalnie zablokuje lub odblokuje zamki pojazdu, pomoże sprawdzić ciśnienie w oponach, poziom paliwa, a także umożliwi sterowanie nowymi funkcjami przeznaczonymi dla pickupów, jak oświetlenie strefowe, system ostrzegania o kradzieży przyczepy, system kontroli świateł przyczepy oraz opcjonalny generator Pro Power Onboard. Aktualizacje bezprzewodowe mogą rozbudować FordPass o unikalne funkcje, przydatne w czasie wycieczek w najbardziej niedostępne miejsca.
Siedem trybów jazdy systemu Terrain Management pozwala wybrać ustawienie najlepiej dopasowane do aktualnych warunków, w tym tryb Slippery (śliskie podłoże), Tow/Haul (holowanie), Sport, Normal, Off- Road, Baja i Rock Crawl (jazda po skałach). Tryby jazdy dostosowują wyczucie układu kierowniczego, zachowanie skrzyni biegów, kontrolę stabilności, dźwięk aktywnego układu wydechowego, aktywny system tłumienia, mapowanie przepustnicy i punkty zmiany biegów, a także wyświetlacz w cyfrowym zestawie wskaźników.
Opcjonalny zestaw kamer 360 stopni umożliwia obserwację przeszkód znajdujących się dookoła pojazdu, a widok z przodu umożliwia dynamiczne wyświetlanie w czasie rzeczywistym pokonywanego terenu, co pozwala ograniczyć konieczność zatrzymywania się w celu skorzystania z pomocy obserwatora. Wygodny przycisk na desce rozdzielczej aktywuje kamery 360 stopni i kamerę cofania.
Standardowy system, umożliwiający korzystanie tylko z jednego pedału Trail 1 Pedal Drive**, ułatwia ekstremalną jazdę w terenie, na przykład w trasach przeprawowych po skałach. W trudnych warunkach na bezdrożach kierowca musi zazwyczaj używać obu pedałów, zmieniając jednocześnie położenie przepustnicy i hamulca, aby posuwać się po szlaku. System Trail 1 Pedal Drive upraszcza sprawę, łącząc te czynności z aktywacją tylko pedału przepustnicy – naciśnij, aby ruszyć do przodu, puść, aby zahamować. Samochód uruchamia hamulce z siłą proporcjonalną do zdejmowania nacisku z pedału przepustnicy.
F-150 Raptor jest również wyposażony w standardowy system Trail Control, który jest rodzajem terenowego tempomatu. Kierowca wybiera zadaną prędkość, a systemy elektroniczne zarządzają przepustnicą i hamulcami, pozwalając kierowcy skupić się na wyborze kierunku jazdy w szczególnie trudnych warunkach terenowych.
Standardowy system SYNC® 4 obejmuje bardziej naturalne sterowanie głosowe, a także mapowanie w czasie rzeczywistym i dostosowywanie zawartości informacji wyświetlanych na żądanie. Klienci mogą bezprzewodowo podłączać swoje smartfony bez korzystania z łącza USB, co zapewnia bezproblemową integrację z Apple CarPlay™ lub Android Auto™, a także z aplikacjami SYNC AppLink™, takimi jak Ford+Alexa. O oprawę dźwiękową każdej przygody najlepiej zadba opcjonalny 18-głośnikowy system dźwiękowy B&O Unleashed firmy Bang & Olufsen.
Całkowicie nowe wnętrze zaprasza materiałami wyższej jakości, unikalnymi wykończeniami powierzchni i większą ilością schowków. Nową kierownicę wyposażono w laserowo wygrawerowane logo, górny znacznik centrujący oraz aluminiowe łopatki do zmiany biegów. Fotele z bardzo solidnym podparciem bocznym utrzymują kierowcę i pasażerów na miejscu, a jeszcze skuteczniejsze kubełkowe fotele Recaro® są dostępne w opcji. Drzwi, deska rozdzielcza i konsola środkowa wykończone są standardowo aluminium lub w przypadku opcjonalnych pakietów wyposażenia wnętrza, elementami z włókna węglowego.
Zamykany, składany na płasko tylny schowek jest wyposażeniem opcjonalnym, a pod tylnymi siedzeniami można schować liny lub podnośniki, niezbędne przy wydostawaniu się z kłopotów lub przy naprawie, gdy inny kierowca będzie potrzebował pomocy.
Agresywność wyglądu inspirowana odrzutowymi myśliwcami
Wytrzymałe, agresywne nadwozie wyraża ducha całego projektu F-150 Raptor. Przeprojektowany, charakterystyczny przód samochodu podkreśla jego szerokość, dodając mu masywności. Składają się na to: maska silnika z zaciemnionym wlotem powietrza i reflektory sięgające od błotnika do błotnika.
Na masce silnika pojawił się nowy wylot gorącego powietrza i funkcjonalne boczne otwory wentylacyjne na górnych krawędziach błotników inspirowane wlotami powietrza w myśliwcu F-22 Raptor. Agresywnie stylizowane przednie błotniki naśladują wygląd pyłu, unoszącego się z powierzchni opon przy dużych prędkościach. Ta sama koncepcja projektowa widoczna jest z tyłu pojazdu, z przyciemnionymi światłami tylnymi i opcjonalną nakładką na klapę skrzyni ładunkowej, rozciągającą się na całą szerokość między błotnikami.
Szersza, przednia płyta podsilnikowa zapewnia lepszą osłonę bocznych części komory silnikowej i rozszerza ochronę przed otarciami przodu. Wytrzymałe stalowe zderzaki przedni i tylny są przystosowane do wymogów jazdy terenowej, przy czym zderzak tylny zachował konstrukcję o dużym prześwicie, która pozwala na schowanie podwójnych końcówek układu wydechowego wysoko nad podłożem.
Dostępne opcjonalnie oświetlenie terenowe Rigid™ zamontowane w przednim zderzaku pomaga kierowcy rozświetlić nawet najciemniejszą noc. Dostępne są trzy różne wzory 17-calowych obręczy kół, dwa z możliwością blokady stopki opony – wszystkie zaprojektowane z myślą o maksymalnej wytrzymałości i wspaniałym wyglądzie.
Model F-150 Raptor 2021 będzie produkowany w zakładzie Forda Dearborn Truck Plant w Dearborn w stanie Michigan i będzie dostępny w salonach sprzedaży już latem tego roku.
Raptor R pojawi się w przyszłym roku.
* Klasa dużych pickupów o masie całkowitej do 8500 funtów (3856 kg).
** Trail 1-Pedal Drive jest systemem dodatkowej pomocy w prowadzeniu pojazdu. Jest uzupełnieniem uwagi kierowcy, ale nie zastępują oceny sytuacji i konieczności hamowania.
Szczegółowe informacje i ograniczenia zamieszczono w instrukcji obsługi.
Ɨ Zasięg obliczony na podstawie pojemności zbiornika 34,9 galonów (rzeczywista pojemność zbiornika 36 galonów) i przewidywanego przez EPA zużycia paliwa wynoszącego średnio co najmniej 15 mpg. Rzeczywisty zasięg może się różnić od podanego oszacowania.