Cały łańcuch wartości i cyklu życia pojazdu jest w najwyższym stopniu przyjazny dla środowiska. BMW iX przechodzi właśnie ostatnią fazę procesu przygotowań do produkcji seryjnej. Na początku sprzedaży, która rozpocznie się pod koniec 2021 r., dostępne będą modele: BMW iX xDrive50 oraz BMW iX xDrive40.
BMW iX
BMW iX stanowi nową definicję udanej koncepcji Sports Activity Vehicle (SAV). Jest to pierwszy model oparty na nowej, skalowalnej architekturze BMW Group. Rozwój i produkcja nowego BMW iX podporządkowane są całościowej koncepcji zrównoważonego rozwoju, która obejmuje przestrzeganie surowych norm środowiskowych i społecznych w wydobyciu surowców, wykorzystanie energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych oraz materiałów pochodzących z recyklingu.
– Technologia napędza postęp, którego potrzebujemy, aby stawić czoło nawet największym wyzwaniom. Dotyczy to w szczególności ochrony klimatu – mówi Oliver Zipse, prezes zarządu BMW AG. – Jesteśmy głęboko przekonani, że naprawdę wyjątkowa mobilność musi być zrównoważona. Dla BMW Group nie ma mobilności premium bez odpowiedzialności.
– Złożyliśmy obietnicę i wywiążemy się z niej: BMW iX zacznie wchodzić na rynki jeszcze pod koniec tego roku, w dwóch wersjach: jako BMW iX xDrive40 i BMW iX xDrive50 – mówi Pieter Nota, członek zarządu BMW AG odpowiedzialny za klientów, marki i sprzedaż.
Kontrolowane wydobycie surowców, produkcja z wykorzystaniem wyłącznie ekologicznej energii elektrycznej, wysoki udział naturalnych materiałów i pochodzących z recyklingu.
Kobalt i lit potrzebny do produkcji akumulatorów wysokonapięciowych jest nabywany przez BMW Group z kontrolowanych źródeł w Australii i Maroku i dostarczany producentom ogniw akumulatorowych. W produkcji samochodów w fabryce BMW Group w Dingolfing wykorzystuje się wyłącznie ekologiczną energię elektryczną z certyfikowanych źródeł. Ponadto od lutego 2021 r. BMW Group zaopatruje się w aluminium produkowane przy użyciu energii elektrycznej z instalacji fotowoltaicznych. Oszczędzająca zasoby produkcja BMW iX to również efekt szerokiego zastosowania wtórnego aluminium i tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. Wewnątrz stosowane jest drewno z certyfikatem FSC, skóra garbowana ekstraktem z liści oliwnych i inne naturalne materiały. Wykładziny podłogowe i dywaniki wykonane są z odzyskanych sieci rybackich.
– Nie przerzucamy po prostu odpowiedzialności na sieć dostawców, lecz bierzemy ją na siebie wspólnie z nimi. Korzystamy przy tym z naszego wieloletniego doświadczenia i tworzymy nowatorskie procesy w celu osiągnięcia większej przejrzystości i identyfikowalności – mówi dr Andreas Wendt, członek zarządu BMW AG odpowiedzialny za zaopatrzenie i sieć dostawców.
Silniki elektryczne: większa dynamika, mniej krytycznych surowców
Silniki elektryczne BMW iX mają konstrukcję umożliwiającą rezygnację z tzw. metali ziem rzadkich. Działają na zasadzie maszyny synchronicznej o wzbudzeniu elektromagnetycznym. Zamiast zamontowanych na stałe magnesów trwałych, wirnik w silnikach BMW iX jest wzbudzany przez dopływ energii elektrycznej. Eliminuje to konieczność stosowania krytycznych surowców do produkcji magnesów, a BMW Group uniezależnia się tym samym od ich dostępności.
Taka konstrukcja ma również pozytywny wpływ na charakterystykę mocy. Możliwość precyzyjnego sterowania wzbudzeniem wirnika zapewnia maksymalny moment obrotowy już w momencie ruszania z miejsca. Ponadto, w przeciwieństwie do konwencjonalnych silników elektrycznych, moment można utrzymywać w bardzo szerokim zakresie obrotów. Dzięki temu wrażenia z jazdy BMW iX charakteryzują się nie tylko niezwykle spontanicznym, ale i bardzo stałym oddawaniem mocy, co podkreśla typowy dla marki sportowy charakter pojazdu.
Układ napędowy BMW iX xDrive50 składający się z jednego silnika na przedniej i jednego na tylnej osi rozwija łączną moc ponad 370 kW (500 KM) i umożliwia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w niecałe 5,0 s. Napęd BMW iX xDrive40 o mocy ponad 240 kW (300 KM) zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w nieco ponad 6,0 s.
Wysoki zasięg dzięki wydajnej technologii napędu i najnowszej generacji ogniw akumulatorowych
Silnik elektryczny, skrzynia biegów i elektronika mocy BMW iX są zintegrowane we wspólnej obudowie. Kompaktowa konstrukcja zwiększa również sprawność układu napędowego. Na tle konkurencji BMW iX charakteryzuje się wyjątkową wydajnością, której towarzyszą dodatkowo optymalne właściwości aerodynamiczne i inteligentna lekka konstrukcja. Umożliwiło to uzyskanie średniego zużycia energii wg WLTP poniżej 21,0 kWh/100 km w BMW iX xDrive50 i poniżej 20,0 kWh/100 km w BMW iX xDrive40.
Podobnie jak silniki elektryczne i elektronika mocy, także akumulator wysokonapięciowy BMW iX jest elementem technologii BMW eDrive opracowanej autorsko przez BMW Group. Jest on umieszczony nisko w podłodze pojazdu i stanowi integralną część karoserii. W porównaniu z poprzednią generacją akumulatorów, grawimetryczna gęstość energii akumulatora litowo-jonowego wzrosła o kolejne 20 procent.
Ogniwa akumulatorowe są produkowane zgodnie z precyzyjnymi specyfikacjami BMW Group i składane w akumulatory wysokonapięciowe dostosowane do poszczególnych modeli. W ten sposób BMW iX xDrive50 otrzymuje w zakładach BMW Group w Dingolfing akumulator o pojemność energetycznej brutto powyżej 100 kWh. Umieszczony płasko w podłodze BMW iX xDrive40 akumulator ma pojemność energetyczną brutto wynoszącą 70 kWh. Tym samym BMW iX xDrive50 osiąga zasięg w cyklu testowym WLTP wynoszący ponad 600 km. Zasięg BMW iX xDrive40 wynosi ponad 400 km. (Wszystkie dane dotyczące osiągów, zużycia energii i zasięgu są prognozami opartymi na aktualnym stanie rozwoju pojazdu.)
Nowa technologia ładowania BMW iX umożliwia szybkie ładowanie prądem stałym o bardzo wysokiej mocy. Akumulator wysokonapięciowy BMW iX xDrive50 można ładować z mocą do 200 kW. Maksymalna moc ładowania BMW iX xDrive40 wynosi 150 kW. Dzięki temu w ciągu 10 minut można zwiększyć zasięg o ponad 120 km (xDrive50) i 90 km (xDrive40). W obu modelach poziom naładowania akumulatora wysokonapięciowego można zwiększyć z 10 do 80 procent całkowitej pojemności w niecałe 40 minut.
Nowy moduł technologiczny jako fundament dalszego postępu w kierunku zautomatyzowanej jazdy
Nowy moduł technologiczny zastosowany po raz pierwszy w BMW iX jest fundamentem postępu w zakresie automatyzacji jazdy i usług cyfrowych. Na przykład moc obliczeniowa przystosowana jest do przetwarzania o 20 razy większej ilości danych niż w poprzednich modelach. Dzięki temu można przetwarzać dwukrotnie więcej danych z systemu czujników pojazdu niż dotychczas.
– Technologie BMW iX wyznaczają standardy w branży: BMW iX ma większą moc obliczeniową do przetwarzania danych, wydajniejsze czujniki niż najnowsze pojazdy w naszym obecnym portfolio, jest kompatybilne z 5G, będzie miało nowe i ulepszone funkcje zautomatyzowanej jazdy i parkowania oraz wykorzystuje wydajny napęd elektryczny piątej generacji – mówi Frank Weber, członek zarządu BMW AG odpowiedzialny za rozwój.
Nowa stylistyka zapewniająca wspaniałe wrażenia z jazdy
BMW iX jest prekursorem przyszłej generacji samochodów, poprzez które firma na nowo definiuje zrównoważony rozwój, radość z jazdy i charakter premium. Pionierski charakter BMW iX wyraźnie widać w jego stylistyce, która została opracowana od wewnątrz na zewnątrz. BMW iX jest więc zaprojektowane jako indywidualne miejsce do życia i dobrego samopoczucia.
Dzięki wyraźnej i minimalistycznej stylistyce zewnętrznej, nowe BMW iX wyraża początek nowej formy mobilności, która konsekwentnie dostosowuje się do potrzeb pasażerów. Jego wnętrze oferuje przełomowe możliwości wykorzystania czasu jazdy w relaksie i przytulnej atmosferze oraz nową formę luksusu.
– BMW iX pokazuje, jak możemy nadać nowym technologiom bardzo nowoczesny i emocjonujący design. Pojazd jest wysoce złożony technologicznie, ale jego wygląd jest bardzo klarowny i nieskomplikowany — mówi Adrian van Hooydonk, szef działu projektowania BMW Group. – BMW iX oferuje mobilną przestrzeń, w której ludzie czują się komfortowo, a inteligencja pojazdu jest zawsze w gotowości, bez narzucania się.