Ford wprowadza na rynek nowy rodzaj pickupa – kompaktowego, stworzonego niekoniecznie dla farmerów i drwali, zadziwiająco oszczędnego i wyposażonego w zaawansowane rozwiązania i funkcje. Nowy Ford Maverick 2022 to samochód dla ludzi, którym nigdy nie przyszło do głowy, by sprawić sobie pickupa.
Nowy Ford Maverick 2022
Standardowy Maverick jest czterodrzwiowym, pięciomiejscowym pickupem, dysponującym w pełni hybrydowym układem napędowym, który według szacunków EPA zapewnia zużycie paliwa na poziomie 5,9 l/100km w jeździe miejskiej oraz zasięg 800 km na pełnym zbiorniku paliwa. Testowany, by spełnić standardy „Built Ford Tough” Maverick oferuje pomysłowe rozwiązania projektowe, ułatwiające między innymi przewóz najróżniejszych ładunków. Producent umożliwia jednocześnie dostosowanie samochodu do indywidualnych wymagań co do wnętrza i nadwozia pojazdu. Wszystko to można mieć za sugerowaną przez producenta cenę 19 995 dolarów, jeśli wybieramy wersję podstawową.
– Jako propozycja rynkowa Maverick nie ma bezpośrednich konkurentów. To świetnie wyglądający czterodrzwiowy pickup z miejscem dla pięciu dorosłych osób, ze standardowym w pełni hybrydowym napędem, który pod względem zużycia paliwa w mieście bije na głowę Hondę Civic. Oferuje również możliwość holowania przyczepy podczas weekendowych wycieczek lub na potrzeby większych prac domowych, a jego cena zaczyna się poniżej 20 000 dolarów – powiedział Todd Eckert, menedżer ds. marketingu działu samochodów ciężarowych Forda. – Maverick rzuca wyzwanie zakorzenionym stereotypom na temat możliwości pickupa. Sądzimy, że przekona on do siebie wiele osób, które nigdy wcześniej nie rozważały zakupu takiego samochodu – dodał Eckert.
Jaki więc jest ten samochód?
Nowy Ford Maverick jest kompaktowym pickupem z samonośnym nadwoziem i pierwszym pickupem w Ameryce z oferowanym w standardzie, w pełni hybrydowym układem napędowym, zapewniającym według szacunków niższe zużycie paliwa w mieście, niż Honda Civic. 2,5-litrowy, czterocylindrowy silnik spalinowy hybrydowego układu napędowego, pracujący w cyklu Atkinsona, dostarcza wraz z silnikiem elektrycznymƗ 191 KM mocy maksymalnej i 210 Nm momentu obrotowego, przekazując napęd za pośrednictwem przekładni bezstopniowej na przednie koła. Układ napędowy otrzymał lekki, elektryczny silnik trakcyjny o sporej mocy, zaprojektowany i wyprodukowany przez Forda. Oprócz zużycia paliwa szacowanego według metodologii EPA na 5,9 l/100km w mieście i zasięgu 800 km (500 mil) na jednym zbiorniku paliwa, samochód oferuje standardowo ładowność 680 kg, pozwalającą na przewiezienie typowego quada, a także możliwość holowania przyczepy o masie ponad 900 kg, co pozwala na transportowanie nawet dwóch skuterów wodnych lub sporej przyczepy campingowej.
Ci, których takie możliwości nie zadowalają, mogą wybrać 2-litrowy silnik benzynowy EcoBoost o mocy 250 KM i momencie obrotowym 376 Nm, współpracującym z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów i standardowym napędem na przednie koła lub dostępnym opcjonalnie napędem na wszystkie koła. Samochód może zostać wyposażony w pakiet holowniczy 4K, który podwaja uciąg wersji standardowej i wystarcza do holowania przyczepy o masie 1800 kg. Oznacza to możliwość ciągnięcia przyczepy z typową łodzią o długości 6,4 metra.
– Nie ma żadnych wątpliwości, że Mavericka zbudowaliśmy zgodnie z dewizą Built Ford Tough, powiedział Chris Mazur, pracownik Forda w trzecim pokoleniu, który kierował pracami nad nowym pickupem jako główny inżynier projektu. – Nasi inżynierowie byli bezlitośni, poddając go serii rygorystycznych testów drogowych, terenowych, środowiskowych i symulacji użytkowania przez klientów, aż do momentu, gdy uznaliśmy wyniki za całkowicie satysfakcjonujące. Ciężarówki Forda to ciężarówki Forda, od kół po dach – dodał Mazur.
Co znajdziesz w środku?
Maverick nie będzie wymagał od właściciela płacenia rachunków za łączność ze światem, oferuje bowiem zarówno łączność pokładową, jak i możliwości korzystania z zewnętrznych urządzeń. Jego standardowy, 8-calowy ekran dotykowy jest kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto, dzięki czemu kierowca i pasażerowie mogą korzystać w czasie jazdy ze znanych sobie rozwiązań. Maverick jest standardowo wyposażony w system FordPass Connect z wbudowanym modemem i Wi-Fi dla nawet 10 urządzeńƗƗƗ, natomiast standardowy FordPass ułatwia odnalezienie samochodu, sprawdzenie poziomu paliwa, zablokowanie i odblokowanie zamków drzwi, czy uruchomienie lub wyłączenie pojazdu – wszystko to za pomocą telefonu właściciela.
Stylowe wnętrze jest przestronne, z dobrze przemyślanymi funkcjami i wszechstronnością ułatwiającą zarówno jazdę po mieście, jak i ucieczkę od miejskiego życia. Kabina jest zaskakująco obszerna, z doskonałą przestrzenią na nogi i głowy, z komfortową szerokością na wysokości ramion i bioder oraz z wygodnymi siedzeniami z przodu i z tyłu.
– Klient kupujący taki samochód oczekuje prostych, ale dopracowanych rozwiązań, a Maverick to przemyślane, dobrze wykonane detale – powiedziała Barb Whalen, która kierowała zespołem wybierającym materiały i kolory wnętrza. – Chcemy, żeby wszystko było proste i trwałe, a jednocześnie dawało poczucie dobrze wykończonego wnętrza. Całe wnętrze zostało zaprojektowaliśmy z myślą o funkcjonalności, celowości i łatwości utrzymania porządku, co ułatwi życie naszym klientom. Użyliśmy unikalnych materiałów i faktur, jak szlifowane włókno węglowe, aby zapewnić wytrzymałość i atrakcyjność wizualną. Panel deski rozdzielczej ma wykończenie przypominające kamień, jak super wytrzymały blat z tworzywa sztucznego. Starannie rozmieściliśmy kolorowe akcenty, aby podwyższyć funkcjonalność wnętrza, tworząc pełną energii przestrzeń, w której aż chce się przebywać – dodała Whalen.
Podporządkowanie formy funkcjonalności jest widoczne w całym wnętrzu nowego Mavericka, włącznie ze sposobem zaprojektowania i wykorzystania przestrzeni. Za stworzenie sprytnych schowków i użytecznych funkcji odpowiadał Daniel George, kierujący działem wnętrz, który nazywa Mavericka „idealnym pierwszym samochodem dla swoich dzieci”.
Jego zdaniem kluczowe jest zrozumienie, w jaki sposób ludzie wykorzystują różne przedmioty przynoszone do samochodu, zamiast oczekiwania, że znajdą miejsca, w których można te rzeczy przechowywać. Podłokietniki w drzwiach mają dzieloną konstrukcję, dzięki czemu litrowa butelka z wodą może stać pionowo w zasięgu ręki, zamiast toczyć się po siedzeniach, natomiast kieszenie w drzwiach są przestronne i zapewniają na tyle dużo miejsca w pionie, by można było umieścić tam tablet lub notebooka. Pod tylnymi siedzeniami znajduje się przestronny schowek, w którym zmieści się napompowana piłka do siatkówki, torba na laptopa, rolki, narzędzia, czy inne przedmioty.
FITS – Ford Integrated Tether System – to praktyczne, uniwersalne rozwiązanie dla pasażerów tylnych siedzeń. W tylnej części centralnej konsoli znajduje się gniazdo FITS, w którym można umieścić różne akcesoria ułatwiające nieograniczoną personalizację. Dostępna gama wyposażenia dodatkowego obejmuje uchwyty na kubki, schowek lub kosz na śmieci, organizer na przewody, podwójny zaczep na torby i torebki oraz przegródki porządkujące przestrzeń pod siedzeniami. Trwają prace nad stworzeniem kolejnych akcesoriów łączonych z gniazdem FITS, a Ford zamierza opublikować geometrię gniazda, aby użytkownicy mogli za pomocą drukarek 3D samodzielnie tworzyć rozwiązania, które jeszcze lepiej będą pasowały do ich stylu życia. Różne akcesoria łatwo będzie przechowywać w schowkach pod tylnymi siedzeniami, które mogą też być wykorzystywane do nowych zastosowań.
Zestaw rozwiązań Ford Co-Pilot360 obejmuje standardowy system Pre-Collision Assist z funkcją automatycznego hamowania awaryjnego oraz automatyczne światła drogowe. Dostępne opcje, to adaptacyjny tempomat z funkcją Stop & Go, system informujący o obiektach w martwym polu widzenia z funkcją ostrzegania o ruchu poprzecznym, system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu i System aktywnego unikania zderzenia poprzez ominięcie przeszkody. Dostępnych jest pięć standardowych trybów jazdy: Normal, Eco, Sport, Slippery i Tow/Haul, dzięki czemu kierowca łatwiej i z większą pewnością siebie może wykorzystać możliwości samochodu w różnych warunkach drogowych.
Co mamy za plecami?
Maverick imponuje funkcjonalnością, z unikalnym systemem FLEXBED, który oferuje cały zestaw standardowych elementów i możliwości przekształcenia skrzyni ładunkowej w przestrzeń racjonalnie dostosowaną do potrzeb użytkownika. FLEXBED zapewnia rozwiązania w zakresie organizacji i przewozu przedmiotów, zabezpieczające ładunek, a jednocześnie umożliwiające montaż akcesoriów Forda i kreatywnych rozwiązań według własnego pomysłu. Zespół odpowiedzialny za skrzynię ładunkową opracował nowe funkcje wyciągając wnioski z obserwacji kupujących w sklepach z artykułami budowlanymi i meblami, a także studentów wprowadzających się do akademików, którzy z niemałym trudem usiłują zmieścić zakupy do małych crossoverów i samochodów osobowych, pokonując ograniczenia wynikające z samej koncepcji takich samochodów.
Użytkownicy mogą tworzyć na przykład dzielone schowki, podwyższoną podłogę, stojaki na rowery i kajaki, a także wsuwać typowe deski o przekroju 2×4 cale lub 2×6 cali w szczeliny wytłoczone przy burcie skrzyni ładunkowej. Do dyspozycji są dwa uchwyty mocujące, cztery pierścienie „D” i wbudowane w boki gwintowane otwory do przykręcenia zabezpieczeń własnej konstrukcji.
– Cała skrzynia ładunkowa jest rajem dla majsterkowiczów – uważa Keith Daugherty, inżynier, który uczestniczył w opracowaniu przestrzeni ładunkowej Mavericka. – Możesz kupić łatwy w montażu system zarządzania ładunkiem Forda i chętnie Ci go sprzedamy, ale jeśli masz własne pomysły, możesz też po prostu pójść do sklepu z narzędziami, kupić kilka ceowników i przykręcić je do skrzyni ładunkowej, tworząc indywidualne rozwiązania – dodaje Daugherty.
Można zakładać, że właścicielami Mavericka będą ludzie, którzy w życiu cenią swobodę. Mają swoje pasje i prawdziwe hobby, więc wolą wydać więcej pieniędzy na rower górski, ale już niekoniecznie na zestaw uchwytów, który pozwoli zabrać go w góry. Klienci Forda mogą zeskanować kod QR FLEXBED, znajdujący się w skrzyni ładunkowej, by uzyskać dostęp do kilku ciekawych, inspirujących pomysłów.
Gaby Grajales jest inżynierem elektrykiem, który uczestniczył w opracowaniu standardowej 12-woltowej instalacji elektrycznej, podłączonej do łatwo zdejmowanych pokryw po obu stronach tylnej części skrzyni ładunkowej, co ma ułatwić realizowanie własnych pomysłów, wymagających energii elektrycznej.
– Ludzie zawsze musieli „włamywać się” do fabrycznych wiązek elektrycznych, by zasilić takie rzeczy, jak dodatkowe oświetlenie, pompki elektryczne i inne wykorzystywane akcesoria – mówi Grajales. – Mamy lepszy pomysł, zaspokajamy potrzeby klientów, jednocześnie chroniąc okablowanie tylnych lamp i tworząc obwód z osobnym bezpiecznikiem, by uniknąć awarii układu elektrycznego. Dzięki temu masz możliwość użycia fordowskiego modułu oświetleniowego, możesz też zainstalować oświetlenie własnej konstrukcji, albo użyć punktów dostępu do 12-woltowej instalacji elektrycznej do innych celów – dodaje.
Oprócz 12-woltowej instalacji elektrycznej dla majsterkowiczów, dostępne są dwa gniazdka 110 V o mocy 400 W – jedno w skrzyni ładunkowej i jedno w kabinie – które mogą zasilać telefony, laptopy, małe telewizory, ładowarkę do akumulatorów narzędzi bezprzewodowych lub małe narzędzia elektryczne, takie jak wyrzynarka. Z boku skrzyni ładunkowej w wersji XLT znajduje się schowek, przewidziany do przechowywania haka holowniczego lub pompki powietrza, w wersji Lariat dostępne są dwa takie schowki.
Skrzynia o długości niemal 1,4 metra ma nośność 680 kilogramów, a przy opuszczonej klapie tylnej ma podłogę o długości 1,8 metra. Maverick może przewozić długie i szerokie ładunki, dzięki wielopozycyjnej klapie skrzyni ładunkowej. Klapa otwiera się w standardowy sposób, ale posiada również pozycję półotwartą – wystarczy odczepić linki podtrzymujące i zaczepić je na sworzniach blokujących, by na klapie tylnej i nadkolach można było ułożyć do 18 arkuszy sklejki o wymiarach 1,2×2,4 metra i grubości 20 mm bez konieczności ustawiania arkuszy pod kątem.
Korzystanie z dodatkowych funkcji klapy skrzyni ładunkowej jest bardzo proste. Klapa skrzyni jest wyposażona w zaciski mocujące, które mogą służyć także jako otwieracze do butelek i jest w stanie unieść obciążenie masą 227 kg, jeśli użytkownicy chcą wykorzystać ją jako ławkę. Podłoga i boczne ściany skrzyni ładunkowej znajdują się na tyle nisko, by prawie każda dorosła osoba mogła sięgnąć po przedmioty znajdujące się na podłodze skrzyni.
Jak prezentuje się samochód?
Maverick ma swój indywidualny styl, ale jego ogólny wygląd to klasyka pickupów Forda, z drzwiami, które nawiązują do charakterystycznych dla firmy opuszczanych szyb bocznych i z pasem przednim, który rozciąga się od krawędzi do krawędzi, łącząc standardowe reflektory LED i kratę wlotu powietrza, wzmacniając wyrazisty, zdecydowany wygląd pickupa.
Również tutaj forma jest wypadkową funkcji. Maverick jest „wyprostowany” i kanciasty, co zapewnia efektywne wykorzystanie przestrzeni, a przy tym wygląda młodzieńczo i atletycznie – zachowując czystość formy i unikając przesady. Nie ma szczeliny między kabiną i skrzynią ładunkową, a nakładki krawędzi skrzyni wyprowadzono pionowo i zakończono na wysokości górnej krawędzi tylnej szyby. Skrzynię zaprojektowano w ten właśnie sposób, by zapewnić lepszą ochronę przed wgnieceniami i uderzeniami, wiedząc, że użytkownicy tego pickupa będą często ładowali i rozładowywali samochód przez burty skrzyni.
Maverick oferowany jest w trzech poziomach wykończenia – XL, XLT i Lariat. Pakiet FX4, dostępny w wersjach XLT i Lariat z napędem na wszystkie koła, zwiększa możliwości terenowe dzięki wytrzymałym oponom terenowym i odpowiedniemu zestrojeniu zawieszenia, a także dodatkowej ochronie podwozia oraz trybom jazdy stworzonym do jazdy w terenie, jak błoto/żwir i piasek, a także dzięki funkcji wspomagania zjeżdżania ze stromego wzniesienia.
Tylko w pierwszym roku modelowym dostępny jest pakiet Maverick First Edition. Jest on oparty na wyposażeniu wersji Lariat i zawiera unikalną grafikę na masce silnika i dolnej części drzwi, lakierowany na czarny połysk dach, miękką osłonę skrzyni ładunkowe, klamki drzwi w kolorze nadwozia, czarne malowane na wysoki połysk nakładki na lusterka zewnętrzne oraz malowane na czarno i obrabiane maszynowo 18-calowe obręcze kół w wersji hybrydowej lub unikalne 17-calowe aluminiowe obręcze w wersji benzynowej. Samochód dostępny jest w kolorach Carbonized Gray, Area 51 i Rapid Red, zarezerwowanych dla wersji First Edition.
Ford Maverick 2022 wejdzie do sprzedaży jesienią tego roku.