Mercedes-Benz wprowadza wszechstronną alternatywę w segmencie Klasy C: Klasę C All-Terrain. Po wprowadzeniu wiosną 2017 r. ciepło przyjętej wersji All-Terrain w Klasie E, nowa Klasa C jest drugim takim kombi – o efektownym wyglądzie i wielu talentach.
Mercedes-Benz Klasa C All-Terrain
Dzięki zwiększeniu prześwitu względem konwencjonalnej Klasy C Kombi o około 40 mm, a także seryjnego napędu na cztery koła 4MATIC, dwóch trybów jazdy off-roadowej oraz większych kół nowa Klasa C All-Terrain z łatwością radzi sobie w lekkim terenie. „Terenowy” design obejmuje charakterystyczną osłonę chłodnicy, specjalne zderzaki z dolnymi osłonami oraz matowe, ciemnoszare nakładki nadkoli. Ponadto najnowszy crossover z gwiazdą korzysta z rozwiązań niedawno wprowadzonej Klasy C. Należą do nich efektywne 4-cylindrowe silniki z układem miękkiej hybrydy 48 V, adaptacyjny i intuicyjny w obsłudze system informacyjno-rozrywkowy MBUX (Mercedes-Benz User Experience) oraz najnowszej generacji systemy wspomagające. Opcjonalne reflektory DIGITAL LIGHT oferują specjalne oświetlenie terenowe. Klasa C All-Terrain będzie świętować swoją światową premierę we wrześniu br., na salonie samochodowym w Monachium, i pojawi się u europejskich dealerów jeszcze w tym roku.
W porównaniu do konwencjonalnej Klasy C Kombi wersja All-Terrain ma nieco większe wymiary. Jest o 4 mm dłuższa – mierzy 4755 mm. Dzięki nakładkom nadkoli szerokość wzrosła o 21 mm, do 1841 mm. Z kolei zwiększony o około 40 mm prześwit sprawia, że wysokość pojazdu wynosi 1494 mm. Standardowy rozmiar opon to 225/55 R 17 na felgach 7,5 J x 17 H2 ET 44,5. Opcjonalnie dostępne są zestawy z ogumieniem 245/45 R 18 na obręczach 8 J x 18 H2 ET 41 oraz 245/40 R 19 na felgach 8 J x 19 H2 ET 41.
Wielkość i funkcjonalność przestrzeni ładunkowej pozostają bez zmian: sportowo stylizowany tył mieści bagażnik o pojemności od 490 do 1510 l. Oparcie tylnej kanapy w wersji Kombi składa się w proporcji 40:20:40. Standardowa specyfikacja obejmuje pokrywę bagażnika EASY-PACK.
Ponieważ wersje All-Terrain bazują na zewnętrznej linii AVANTGARDE, listwy, obramowania bocznych szyb i relingi dachowe zyskują wykończenie z polerowanego aluminium. W przypadku zamówienia pakietu Night wybrane elementy ozdobne (np. obramowania szyb, lusterka boczne, osłony zderzaków oraz listwa ochronna progu bagażnika) mają czarne, lśniące wykończenie.
Standardem w Klasie C All-Terrain jest również wnętrze AVANTGARDE. Do wyboru są tu trzy koncepcje kolorystyczne: czerń, beż macchiato/czarny i brąz sienny/czarny. Konsola środkowa jest lekko pochylona w kierunku kierowcy (o 6°), a wolnostojący zestaw wskaźników w postaci ekranu LCD wydaje się „unosić” nad resztą kokpitu. Klienci mają do wyboru wersje o przekątnej 10,25” (26,0 cm) lub 12,3” (31,2 cm).
Dla nowego wariantu zaprojektowano nowy widok „Offroad”. Zawiera on szczegółowe informacje, takie jak nachylenie drogi czy kąt skrętu kół. Wyświetlane są tu również współrzędne geograficzne i kompas.
Uwagę zwracają także fotele z charakterystycznym dla AVANTGARDE wzorem tapicerki. Wielofunkcyjna sportowa kierownica obszyta czarną skórą zapewnia odpowiedni chwyt. Ponadto standardowa specyfikacja obejmuje nastrojowe oświetlenie.
Do bardziej wymagających zadań: komfortowe zawieszenie z większym prześwitem
Wariant All-Terrain ma o około 40 mm większy prześwit niż konwencjonalna Klasa C Kombi i koła o większej średnicy. Sprawia to, że doskonale radzi sobie podczas jazdy po złej jakości nawierzchniach. Czterowahaczowe przednie zawieszenie zaopatrzono w nieco większe zwrotnice. Z tyłu pracuje układ wielowahaczowy.
Aby zapewnić zrównoważony komfort jazdy i wysoką stabilność, Klasa C All-Terrain standardowo otrzymuje komfortowe zawieszenie z pasywnym systemem tłumienia: efekt tłumienia jest dostosowany do nawierzchni i zależy od amplitudy drgań.
Kwestia charakteru: DYNAMIC SELECT z trybami terenowymi
Oprócz trybów ECO, COMFORT, SPORT i INDIVIDUAL wariant All-Terrain oferuje dwa dodatkowe tryby DYNAMIC SELECT do jazdy poza asfaltem: OFFROAD, przeznaczony do lekkiego terenu, takiego jak drogi gruntowe, żwir lub piasek, oraz OFFROAD+ z regulacją prędkości zjazdu (DSR), zalecany do nieco cięższego terenu i dróg o większym nachyleniu. Zależnie od wybranego programu system DYNAMIC SELECT odpowiednio dostosowuje charakterystykę pracy silnika, skrzyni biegów, układu kierowniczego, ESP® oraz napędu 4MATIC.
DIGITAL LIGHT z terenowym oświetleniem
Klasa C jest standardowo wyposażona w wysokowydajne reflektory LED. Na życzenie dostępny jest system DIGITAL LIGHT, znany już z nowej Klasy S, który w przypadku wersji All-Terrain oferuje specjalne oświetlenie terenowe. Podczas jazdy w lekkim terenie szerokokątne oświetlenie drogi pozwala kierowcy na szybsze dostrzeżenie przeszkód – nawet podczas pokonywania zakrętów. Funkcja włącza się po uruchomieniu trybu jazdy terenowej i jest aktywna do 50 km/h; powyżej tej prędkości automatycznie się dezaktywuje.
DIGITAL LIGHT korzysta z modułu świetlnego z trzema niezwykle mocnymi LED-ami w każdym reflektorze. Emitowanie przez nie światło jest załamywane i kierowane przez 1,3 miliona mikroluster. Rozdzielczość lamp wynosi zatem ponad 2,6 miliona pikseli na pojazd. W rezultacie oświetlenie ma niemal nieograniczone możliwości dystrybucji światła, doskonale dopasowane do aktualnych warunków. Jednak decydującym czynnikiem jest nie tylko technika reflektora, lecz również stojąca za nią cyfrowa inteligencja. Pokładowa kamera i systemy czujników wykrywają innych użytkowników drogi, a wydajne komputery w ciągu milisekund oceniają dane oraz cyfrowe mapy i przekazują do lamp „instrukcje” dotyczące aktualnego uformowania snopu światła.
Co więcej, rewolucyjną technikę oświetleniową DIGITAL LIGHT można wzbogacić o funkcje projekcyjne – dostępne opcjonalnie fabrycznie, przy zamawianiu samochodu, lub online, w sklepie Mercedes-Benz, poprzez aktualizacje bezprzewodowe. System ten może zwiększyć bezpieczeństwo jazdy, wyświetlając na drodze linie pomocnicze, symbole i animacje. Przykład: gdy samochód wjedzie w strefę robót drogowych, DIGITAL LIGHT pokazuje na nawierzchni dwie linie prowadzące, które w zbliżony sposób określają szerokość pojazdu i pozwalają łatwiej kontrolować tor jazdy. Ponadto inteligentna technika dodatkowo oświetla pieszych wykrytych w strefie zagrożenia i informuje kierowcę o złamaniu zakazu wjazdu na drogach szybkiego ruchu oraz jednokierunkowych.
Holowanie przyczepy z pomocą asystentów
Z napędem na wszystkie koła w standardzie i uciągiem do 1800 kg Klasa C All-Terrain jest przystosowana do holowania przyczepy. Lista opcji obejmuje częściowo elektryczny zaczep holowniczy (hak) ze stabilizacją przyczepy za pomocą ESP®. Odblokowuje się go przyciskiem w bagażniku, a następnie rozkłada. O prawidłowym rozłożeniu informuje zgaśnięcie lampki kontrolnej.
Przy prędkościach 65 km/h lub wyższych stabilizacja przyczepy ESP® może automatycznie interweniować w krytycznych sytuacjach, w przypadku wykrycia niepożądanych drgań – są one tłumione za pomocą naprzemiennych hamowań poszczególnych kół. Zwykle wystarcza to, aby zniwelować niebezpieczne „myszkowanie”. W razie potrzeby system zmniejsza prędkość samochodu (poprzez ograniczenie momentu obrotowego silnika i uruchomienie hamulców wszystkich czterech kół).
W przypadku połączenia z pakietem parkowania z kamerami 360° dostępny jest asystent manewrowania z przyczepą, który do prędkości 5 km/h i nachylenia drogi do 15% automatycznie reguluje kąt skrętu holującego pojazdu. Można go intuicyjnie obsługiwać za pomocą systemu MBUX. Na centralnym ekranie kierowca musi tylko wskazać kierunek manewru. Po raz pierwszy system umożliwia przeprowadzanie dowolnych manewrów na zakrętach do 90°. Układ kierowniczy jest wówczas sterowany automatycznie. Kierowca może również wybrać funkcję „holowania na wprost”, gdy przyczepa porusza się już we właściwym kierunku i wystarczy tylko kontynuować cofanie. Dzięki kilku kamerom proces manewrowania można śledzić z różnych perspektyw, a dynamiczne linie na ekranie pokazują trajektorię ruchu, szerokość pojazdu oraz odległość od rozpoznanych obiektów.
Niezachwiana trakcja: najnowsza generacja napędu 4MATIC
Większą przyczepność i stabilność jazdy, nawet na trudnych nawierzchniach, zapewnia napęd na wszystkie koła 4MATIC, który w wersjach All-Terrain należy do wyposażenia standardowego. Do 45% momentu obrotowego trafia na oś przednią, a do 55% – na tylną. Aby uzyskać jeszcze większą efektywność i połączyć napęd z 9-biegową skrzynią automatyczną, układ 4MATIC przeszedł dalsze prace rozwojowe. Nowy zespół napędu przedniej osi umożliwia przenoszenie wyższego momentu obrotowego przy optymalnym pod kątem dynamiki jazdy rozkładzie obciążenia. Co więcej, układ 4MATIC ma znaczną przewagę wagową nad swoim odpowiednikiem z poprzedniej Klasy C, co przyczynia się do redukcji emisji CO2. Technicy zdołali także zmniejszyć straty tarcia w nowej skrzyni rozdzielczej, która ma zamknięty obieg oleju i nie wymaga żadnych dodatkowych środków chłodzących.
Zelektryfikowane jednostki napędowe
Klasa C All-Terrain jest dostępna z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym. W wariancie benzynowym zastosowano nowy 4-cylindrowy silnik benzynowy (M 254) ze zintegrowanym rozrusznikoalternatorem (ISG) drugiej generacji. Na krótki czas elektryczne wsparcie może podnieść moc jednostki spalinowej nawet o 15 kW (20 KM). Dzięki rekuperacji i możliwości „żeglowania” z wyłączonym silnikiem benzynowa jednostka M 254 jest bardzo efektywna. Mercedes-Benz po raz pierwszy połączył w jednej konstrukcji wszystkie innowacje modułowej rodziny 4- i 6-cylindrowych motorów benzynowych i wysokoprężnych. Obejmują one powłokę cylindrów NANOSLIDE®, honowanie cylindrów CONICSHAPE® oraz układ oczyszczania spalin umieszczony bezpośrednio przy silniku. Nowością jest segmentowa turbosprężarka ze wspólnym przepływem, stanowiącym dalszy etap rozwoju techniki twin-scroll. Efekt: jeszcze sprawniejsza reakcja sprężarki.
Również wariant z silnikiem wysokoprężnym korzysta z instalacji miękkiej hybrydy. Czterocylindrowy silnik OM 654 M jest wyposażony w zintegrowany rozrusznikoalternator drugiej generacji i 48-woltową instalację elektryczną, może odzyskiwać energię i żeglować z wyłączonym motorem. Elektryfikacja pozwoliła na zastosowanie elektrycznej sprężarki czynnika chłodniczego układu klimatyzacji.
Kolejne atuty nowej Klasy C
Pasażerowie z przodu i z tyłu korzystają z nieco zwiększonych wymiarów zewnętrznych nowej generacji Klasy C. W porównaniu z poprzednikiem szerokość wnętrza na wysokości łokci z przodu wzrosła o 22 mm, a z tyłu – o 15 mm. W drugim rzędzie siedzeń pasażerowie mają do dyspozycji o 11 mm więcej miejsca na głowę, a zwiększona nawet o 35 mm przestrzeń na kolana sprawia, że podróżowanie jest tam jeszcze wygodniejsze.
Klasa C zrobiła kolejny duży krok naprzód pod względem cyfryzacji. W kabinie wykorzystano koncepcję wyświetlania informacji i obsługi przejętą z nowej Klasy S – tyle że w sportowej interpretacji. Podkreśla to zorientowany na kierowcę układ kokpitu: deska rozdzielcza i wyświetlacz centralny są lekko nachylone w jego kierunku.
Druga generacja systemu MBUX (Mercedes-Benz User Experience) wyróżnia się doskonałą grafiką ekranów LCD, a ich interfejs można indywidualizować, wybierając jeden z trzech stylów wyświetlania (klasyczny, sportowy, dyskretny).
Najnowsza generacja systemów wspomagających zawiera dodatkowe, zaawansowane funkcje, które zmniejszają obciążenie kierowcy w codziennych sytuacjach, zapewniając bardziej komfortową i bezpieczną jazdę. W razie niebezpieczeństwa systemy mogą w najbardziej odpowiedni sposób pomóc zareagować na zbliżającą się kolizję.
Kolejną nowością jest rozszerzona funkcja masażu przednich foteli (opcja), która obejmuje teraz cały obszar pleców: osiem komór powietrznych w oparciu zapewnia jeszcze lepszy efekt odprężenia. Po stronie kierowcy możliwy jest masaż wibracyjny. W celu jego realizacji w poduszce zintegrowano cztery silniki.
System ENERGIZING oferuje specjalne programy, które wykorzystują działanie różnych systemów z zakresu komfortu, tworząc we wnętrzu odpowiednią atmosferę – na przykład ożywczą w przypadku zmęczenia lub relaksującą w przypadku podwyższonego poziomu stresu. O dobry nastrój dba także pakiet AIR-BALANCE z rozpylaczem zapachów oraz funkcjami jonizacji i filtrowania powietrza.