Ford zaprezentował dziś nową, specjalną wersję pięciodrzwiowego hot hatcha, Focusa ST, która dzięki regulowanemu zawieszeniu i lekkim felgom pozwala na bardziej dynamiczne prowadzenie, zapewniając doskonałe wrażenia z jazdy po drogach i torach wyścigowych.
Nowy Ford Focus ST Edition
Focus ST Edition, dostępny na zamówienie na wybranych rynkach europejskich, to jak dotąd najbardziej dynamiczna wersja czwartej generacji Focusa ST, która oferuje fanom szybkiej jazdy możliwość dostosowania dynamiki pokonywania zakrętów do własnych preferencji, dzięki regulowanemu zawieszeniu typu coilover, zestrojonemu przez Ford Performance.
Reakcje samochodu w zakrętach i dynamikę jazdy dodatkowo wzmocniono przez zastosowanie standardowych w tej wersji samochodu felg aluminiowych formowanych ciśnieniowo (tzw. Flow Forming), co zmniejsza masę nieresorowaną, przyczyniając się do bardziej satysfakcjonującej i pewnej jazdy. Klienci, którzy chcą poprawić osiągi i przyczepność na suchej nawierzchni, mają do dyspozycji opcjonalne opony wyczynowe, które współpracują z zaawansowanymi sportowymi układami, takimi jak hydraulicznie aktywowany elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (eLSD) oraz możliwość wyboru trybu jazdy, w tym trybu torowego.
Ford Performance opracował Focusa ST Edition wyłącznie w wersji pięciodrzwiowego hatchbacka, by zapewnić najniższą możliwą masę dla jak najlepszej kontroli i precyzji prowadzenia, jednocześnie silnik benzynowy EcoBoost o pojemności 2,3-litra i sześciobiegowa manualna skrzynia biegów¹ gwarantują maksymalne poczucie satysfakcji za kierownicą.
Nadwozie wyróżnia się niedostępnym w innych modelach Focusa lakierem Azura Blue, efektownymi czarnymi detalami z wysokim połyskiem oraz charakterystycznym czarnym dachem. We wnętrzu rzucają się w oczy m.in. częściowo pokryte skórą sportowe fotele Recaro, niebieskie przeszycia i podkreślony czerwonym kolorem przycisk rozrusznika.
„Nowy Focus ST Edition oferuje jeszcze większą precyzję prowadzenia i kontrolę nad kompaktowym hot-hatchem” – powiedział Stefan Muenzinger, menedżer działu Ford Performance w Europie. „Zapewnia entuzjastom sportu nie tylko lepsze panowanie nad pojazdem i szybkość reakcji, ale także daje możliwość dostosowania charakterystyki i stabilności samochodu do potrzeb klienta.”
Focus ST Edition jest dostępny na zamówienie w Polsce, Austrii, Niemczech, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii, a jego dostawy rozpoczną się we wrześniu.
Precyzja i kontrola prowadzenia Focusa ST Edition
Klienci otrzymają Focusa ST Edition z fabrycznymi nastawami zawieszenia, opracowanymi przez Ford Performance i gruntownie przetestowanymi, między innymi na Północnej Pętli niemieckiego toru Nürburgring.
Zawieszenie, precyzyjnie dostrojone pod kątem podniesienia stabilności i kontroli na zakrętach oraz współdziałania z mocnym układem napędowym, oferuje kierowcom elastyczność w zakresie dalszego dostrojenia do specyficznego środowiska i stylu jazdy.
Dwudrożnie regulowany system gwintowanego zawieszenia, wyprodukowany przez ekspertów sportów motorowych, firmę KW Automotive, wykorzystuje dwururowe amortyzatory ze stali nierdzewnej oraz malowane proszkowo sprężyny, wykończone w niebieskim kolorze Ford Performance Blue. Prześwit Focusa ST Edition został obniżony o 10 mm z przodu i z tyłu w porównaniu ze standardowym Focusem ST, a klient ma możliwość regulacji wysokości o kolejne 20 mm. Sztywność sprężyn została zwiększona o ponad 50 procent w porównaniu ze standardowym Focusem ST.
Dwanaście ustawień tłumienia dobicia – oporu ruchu amortyzatora w górę, gdy koło styka się z wybojem na drodze, oraz 16 ustawień odbicia – prędkość, z jaką amortyzator powraca do neutralnego położenia po ruchu w górę, dają kierowcy Focusa ST większą kontrolę nad reakcjami samochodu na zakrętach.
Focus ST Edition jest dostarczany z dokumentacją techniczną, zawierającą zalecane ustawienia zawieszenia dla różnych warunków jazdy – w tym ustawienia opracowane dla toru Nürburgring – co pomoże fanom jazdy wyczynowej w dostrojeniu podwozia i uzyskaniu satysfakcjonujących wrażeń.
Lekkie 19-calowe felgi aluminiowe zmniejszają masę nieresorowaną o 10 procent na każdym z narożników pojazdu. Koła są odlewane w procesie płynnego formowania, które zagęszcza stop aluminium, w konsekwencji zwiększając wytrzymałości na rozciąganie i odporność na wstrząsy przy mniejszym zużyciu materiału. Lżejsze koła lepiej sprawują się na nierównych, kamienistych nawierzchniach, a przy tym zmniejszają obciążenia amortyzatorów i sprężyn zawieszenia, poprawiając kontakt opony z nawierzchnią, co przekłada się na poprawę przyczepności i reakcji samochodu.
Model wyposażony jest standardowo w opony Michelin Pilot Sport 4S, można jednak skorzystać z opcjonalnych opon z wysokim współczynnikiem prędkości, gwarantujących wyższą przyczepność – Pirelli P Zero Corsa, doskonałych do wyczynowych prób na suchej nawierzchni i na torze.
Focus ST Edition nadal korzysta z zaawansowanych rozwiązań sportowych, podnoszących osiągi, takich jak innowacyjny system eLSD, który wykorzystuje hydraulicznie uruchamiane sprzęgła do przekazywania nawet 100 proc. dostępnego momentu obrotowego na koło mające lepszą przyczepność, co pomaga przeciwdziałać utracie trakcji. Szybciej reagujący i oferujący większą precyzję, niż tradycyjny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, może z wyprzedzeniem regulować sposób rozłożenia momentu napędowego na koła, opierając się na danych z silnika i czujników pojazdu.
Całkowicie aluminiowy silnik EcoBoost o pojemności 2,3-litra wykorzystuje turbosprężarkę twin-scroll o niskiej bezwładności oraz zmodyfikowane układy dolotowy i wydechowy, dzięki czemu osiąga moc 280 KM przy 5 500 obr/min i moment obrotowy 420 Nm w zakresie 3 000 4 000 obr/min. Zastosowano również rozwiązanie, pozwalające zmniejszać zwłokę charakterystyczną dla pracy turbosprężarki, sprawdzone wcześniej w Fordzie GT oraz w pick-upie F-150 Raptor, które wyraźnie szybciej uwalnia wysoką moc silnika w sportowym i torowym trybie jazdy.
Start od 0 do 100 km/h zajmuje 5,7 sekundy, a wysokie przyspieszanie ze startu zatrzymanego jest osiągane dzięki funkcji płaskiej zmiany biegów, która utrzymuje przepustnicę otwartą w momencie, gdy kierowca rozłącza sprzęgło w celu zmiany przełożenia sześciostopniowej, manualnej skrzyni biegów. Focus ST Edition może rozwinąć prędkość maksymalną 249 km/h (155 mph).
Kierowcy mogą również korzystać z wyboru kilku trybów jazdy, dokonujących korekt charakterystyki układu eLSD, parametrów otwarcia przepustnicy, elektrycznego wspomagania układu kierowniczego (EPAS) i elektronicznej kontroli stabilności (ESC), dostosowując zachowanie pojazdu do scenariusza jazdy. Torowy tryb Track zapewnia najbardziej dynamiczne reakcje i najmniejszą ingerencję ze strony systemu ESC, dzięki czemu kierowca ma maksymalną przyjemność z panowania nad pojazdem.
Podobnie jak w przypadku standardowego Focusa ST, sportowy charakter samochodu został dodatkowo wzmocniony dzięki specjalnej konstrukcji zwrotnic przedniego zawieszenia, ustawieniom dwuzakresowego systemu wspomagania kierownicy EPAS, wyczynowemu, odpornemu na fading układowi hamulcowemu z przednimi tarczami o średnicy 330 mm i tylnymi tarczami o średnicy 302 mm.
Charakterystyczny styl wersji ST Edition
Praktycznego pięciodrzwiowego hatchbacka w wersji ST Edition rozpoznamy od razu po ekskluzywnych elementach wyposażenia, podkreślających styl nadwozia i wnętrza.
Charakterystyczny niebieski kolor lakieru nadwozia Azura Blue kontrastuje z czarnymi, błyszczącymi detalami górnej osłony chłodnicy, błotników przedniego zderzaka i nakładek na lusterka zewnętrzne, a także tylnego spojlera dachowego i tylnego dyfuzora. Panel dachowy jest również pokryty czarnym błyszczącym lakierem i uzupełniony o plakietki ST w czarnym obramowaniu.
W kabinie wyposażeniem standardowym są częściowo skórzane fotele sportowe Recaro z niebieskimi przeszyciami, charakterystycznymi dla Ford Performance. Ten sam efekt zastosowano na skórzanej kierownicy ST, mieszku dźwigni zmiany biegów, bokach konsoli środkowej i dywanikach podłogowych. Przycisk zapłonu silnika jest podkreślony sportowym, czerwonym kolorem, harmonizującym z emblematami ST.
Focus ST Edition dołącza do opracowanej przez Ford Performance linii Focusów ST, dostępnych jako pięciodrzwiowy hatchback i kombi. Model jest dostępny z napędem benzynowym 2,3-litra EcoBoost o mocy 280 KM lub 190-konną 2-litrową jednostką Diesla z serii EcoBlue oraz siedmiostopniową automatyczną skrzynią biegów, współpracującą z silnikiem benzynowym EcoBoost.
# # #
Ford Focus ST, 280 KM, silnik benzynowy 2,3-litra EcoBoost, – homologowana emisja CO2 od 184 g/km, zużycie paliwa od 8,0 l/100 km wg. WLTP.
Ford Focus ST, 280 KM, silnik benzynowy 2,3-litra EcoBoost, – homologowana emisja CO2 od 180-189 g/km, zużycie paliwa od 7,8-8,3 l/100 km wg. WLTP.
Ford Focus ST, 190 KM, silnik benzynowy 2,0-litra EcoBoost, – homologowana emisja CO2 136-142 g/km, zużycie paliwa 5,2-5,4 l/100 km wg. WLTP.