Wyostrzony design, szczególnie w przedniej i tylnej części pojazdu, innowacyjne rozwiązania techniczne i sportowa elegancja: to cechy flagowego okrętu segmentu premium spod znaku czterech pierścieni – Audi A8. Tak luksusowa limuzyna emanuje pewnością siebie i progresywnym charakterem. Nowe, wysokiej klasy reflektory i światła tylne inspirują innowacyjnymi funkcjami i formą. Są ucieleśnieniem gamy najnowocześniejszych rozwiązań technicznych prezentowanych zawsze przez modele serii A8. Ten najbardziej luksusowy spośród pojazdów rodem z Ingolstadt, tworzy również — zarówno dla kierowcy jak i dla pasażerów – nowoczesne i zorientowane na użytkownika środowisko cyfrowe.
Nowe Audi A8
Będący następcą Audi V8 model A8, który na rynku pojawił się w roku 1994, jest prekursorem segmentu luksusowych limuzyn marki rodem z Ingolstadt – symbolem i pionierem statusu oraz prestiżu. Czwarta generacja tej luksusowej limuzyny, funkcjonująca na rynku od roku 2017, na zupełnie nowy poziom wyniosła jego moc, design i wyposażenie. Wyostrzona stylistyka w połączeniu z ugruntowanymi rozwiązaniami technicznymi i wyjątkowym komfortem tylnej kanapy, definiują koncepcję premium marki Audi w tym segmencie. Luksusowa limuzyna reprezentuje jednocześnie symbiozę komfortu i sportowego prowadzenia, dzięki czemu oferuje cały wachlarz wspaniałych wrażeń z jazdy. Dzięki precyzji wykonania wszystkich detali i dzięki wielu inteligentnym funkcjom, nowe Audi A8 jest pionierem wysokiej wartości technologii mobilności zorientowanej na użytkownika.
Jeszcze więcej prestiżu i autorytetu: stylistyka zewnętrzna
Audi A8 to limuzyna świadcząca o wysokim statusie i emanująca autorytetem. Teraz, po odmłodzeniu serii modelowej, jego stylistyka zewnętrzna jest jeszcze bardziej reprezentacyjna, emanująca pewnością siebie i atletyczna. Podstawa grilla osłony chłodnicy Singleframe jest szersza, a jego kratownicę zdobi chromowana rama rozszerzająca się od dołu ku górze. Boczne wloty powietrza są teraz bardziej pionowe i podobnie jak reflektory zaprojektowane zupełnie od nowa. Dolna krawędź reflektorów, po zewnętrznej ich stronie tworzy charakterystyczny kontur. Podsumowując, nowo zaprojektowane i precyzyjnie zaaranżowane elementy stylistyczne w przedniej części nadwozia znacząco wpływają na jeszcze lepszą prezencję i autorytet A8.
Widok z boku jeszcze bardziej uwidacznia progresywny charakter tej luksusowej limuzyny. Kopuła dachu biegnie płasko. Rozciągnięte linie karoserii podkreślają długość pojazdu, szerokie nadkola nawiązują do montowanego tu standardowo układu napędowego quattro. We wszystkich wariantach modelu dolna partia drzwi jest wklęsła i zakończona krawędzią skierowaną w stronę drogi. W części tylnej dominują szerokie chromowane klamry, personalizowana sygnatura świateł z cyfrowymi elementami OLED i ciągły, złożony z segmentów pas świateł. Dyfuzor w zderzaku tylnym został zaprojektowany na nowo, a jego nowa stylistyka podkreślona została delikatnymi, poziomymi przetłoczeniami. Nowe Audi A8 wyposażono w cztery zoptymalizowane pod kątem przepływu gazów rury wydechowe w okrągłych osłonach — to element charakterystyczny dla modeli Audi typu S, rozpoznawalny jako detal sportowej stylistyki.
Audi, jako opcję oferuje klientom również pakiet stylistyki zewnętrznej „Chrom” oraz — po raz pierwszy w A8 — nowy pakiet stylistyki zewnętrznej S line. Ten drugi nadaje części przedniej dynamicznego charakteru i jeszcze bardziej różnicuje ją od wersji bazowej: podobnie jak w S8, wyrazista krawędź w obszarze bocznych wlotów powietrza akcentuje widok z przodu. Jeszcze większą wyrazistość zapewnia dodatkowy pakiet wykończenia w czerni. Paleta kolorów lakieru A8 zawiera jedenaście barw, w tym nową metaliczną zieleń District, błękit Firmament, szarość Manhattan i błękit Ultra. Nowością w Audi A8 jest pięć kolorów matowych — szary Daytona, srebrny Florette, zieleń District, szary Terra i biały Glacier. Program Audi exclusive daje klientowi możliwość zamówienia samochodu w dowolnie wybranym przez siebie kolorze.
Karoseria o długości 5,19 m
Ulepszenia związane z odmłodzeniem modelu powodują tylko minimalne zmiany wymiarów flagowego modelu Audi. Rozstaw osi A8 wynosi 3,00 m, jego długość — 5,19 m, szerokość — 1,95 m, a wysokość — 1,47 m. S8 jest o około centymetr dłuższe. Karoserię A8 zbudowano zgodnie z zasadą Audi Space Frame (ASF): w 58 procentach składa się ona z części aluminiowych. Przedział pasażerski jest zbudowany z formowanych na gorąco komponentów stalowych. Uzupełnieniem tej konstrukcji jest wyjątkowo odporny na siły skrętne, wykonany z polimeru wzmacnianego włóknem węglowym, panel tylny o ultra wysokiej wytrzymałości. Koncepcję lekkiej konstrukcji uzupełniają wykonane z magnezu wzmocnienia mocowań amortyzatorów. Sztywna karoseria jest podstawą precyzyjnego prowadzenia, doskonałego komfortu i akustycznego spokoju na pokładzie.
Cyfrowe reflektory diodowe Matrix i światła tylne OLED
Cyfrowe reflektory diodowe Matrix wykorzystują technologię DMD (ang. digital micromirror device — cyfrowe urządzenie mikrolustrzane) podobną do tej, która stosowana jest w projektorach video. Każdy reflektor składa się z około 1,3 miliona mikrozwierciadeł, które rozpraszają światło na małe piksele, co oznacza, że w ten sposób można bardzo precyzyjnie sterować promieniem światła. Nową funkcją, którą dzięki tej technice można było zastosować, są światła precyzyjnie sytuujące samochód na pasie autostrady. Polega ona na tym, że reflektory emitują pasmo wyjątkowo jasno oświetlające pas ruchu po którym auto się porusza. Światło prowadzące przydaje się szczególnie w miejscach remontu dróg, ponieważ na wąskim pasie pomaga kierowcy w utrzymaniu toru jazdy. Cyfrowe reflektory diodowe Matrix mogą generować dynamiczną animację – powitalną i pożegnalną – w momencie blokowania i odblokowywania pojazdu. Jest ona wyświetlana na podłożu lub na ścianie.
Odmłodzone Audi A8 jest standardowo wyposażone w cyfrowe światła tylne OLED (OLED = organiczna dioda elektroluminescencyjna). Zamawiając samochód można wybrać jedną z dwóch tylnych sygnatur świetlnych, w S8 — jedną z trzech. Kiedy w systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select wybrany jest tryb dynamic, pojawia się jeszcze jedna sygnatura świateł, dostępna tylko w tym trybie.
Cyfrowe światła tylne OLED, w powiązaniu z systemami wsparcia kierowcy, dysponują funkcją sygnalizowania zbliżającego się obiektu: jeżeli inny pojazd pojawi się w odległości do dwóch metrów od zaparkowanego A8, aktywowane są wszystkie segmenty świateł OLED. Do funkcji dodatkowych należą dynamiczne kierunkowskazy oraz sekwencje powitalne i pożegnalne.
Minimalizm jako metoda stylistyczna
Wnętrze A8 jawi się niczym przestronny, ale jednocześnie uniwersalny, dostosowany do przeróżnych potrzeb salon. Oferuje otwartą, przyjazną przestrzeń. Jego architektura jest konsekwentnie utrzymana w liniach poziomych – w ten sposób podkreśla szerokość auta. Język formalny jest zawsze powściągliwy. W ciemności pakiet oświetlenia konturowego plus (dostępny standardowo z pakietem Audi design oraz w S8) elegancko organizuje przestrzeń wnętrza. W tylnej części dostępne są lampki do czytania, w których zastosowano technikę diodową Matrix.
Gama foteli i ich wyposażenia w odmłodzonym A8 jest zróżnicowana. Wszystkie fotele są bardzo wygodne, a tylne mają w tej chwili poszerzone portfolio dostępnych opcji. Topową wersją wyposażenia jest fotel relaksacyjny w modelu A8 L. Oferuje wiele możliwości regulacji oraz podnóżek opuszczany z fotela przedniego. Pasażerowie mogą ogrzewać na nim stopy lub skorzystać z masażu o różnej intensywności. Pakiet fotela relaksacyjnego obejmuje również masaż pleców za pomocą 18 poduszek pneumatycznych, elektrycznie regulowane komfortowe zagłówki i opcjonalnie przedłużoną konsolę środkową dostępną również z opcjonalnym rozkładanym stolikiem, czterostrefową luksusową klimatyzację automatyczną oraz nowe ekrany. Lodówka z barkiem dostępna w programie Audi exclusive jeszcze bardziej podkreśla luksus wnętrza Audi A8.
Wysokiej jakości rzemieślnicze wykonanie podkreśla charakter wnętrza A8. Przejawia się ono w precyzyjnej perforacji obić foteli, w otwierających się i zamykających elektrycznie elementach dekoracyjnego panelu w przodzie, w otworach wentylacyjnych i w aksamitnej skórze na komfortowych zagłówkach. Standardowo fotele obite są skórą Valetta. Opcjonalnie dostępna jest skóra Valcona z możliwością wyboru kolejnego koloru: koniakowego brązu. Nowością w pakiecie jest mikrofibra Dinamica na panelach wewnętrznych drzwi, która opcjonalnie może również być zastosowana jako obicie słupków lub sufitu.
Charakterystyczna dla odmłodzonego A8 jest szeroka gama dostępnych pakietów konfiguracji wnętrza. Należą do nich pakiety Audi design w kolorze pastelowego srebra oraz wnętrze S line utrzymane w czerni, czerwieni merlot lub w barwie koniakowej. Wachlarz opcji uzupełnia kilka pakietów skórzanych i wyposażenia ze skóry Audi Exclusive. Opcjonalny pakiet jakości powietrza obejmuje jonizator i funkcję emitowania zapachu.
Wrażliwa i rozważna: koncepcja obsługi
Koncepcja obsługi MMI touch response w Audi A8 bazuje na dwóch wyświetlaczach (10,1″ i 8,6″) oraz na funkcji głosowej. Dialog z systemem rozpoczyna się od wywołania słowami „Hej, Audi!”. W pełni cyfrowy kokpit cyfrowy Audi virtual cockpit, z opcjonalnym wyświetlaczem danych na szybie w zasięgu wzroku kierowcy head-up display, uzupełnia koncepcję obsługi oraz podkreśla nastawienie na wygodę kierowcy.
Nowe rozwiązania: nawigacja i Audi connect
Standardem w odmłodzonym Audi A8 jest nawigacja MMI Navigation plus. Bazuje ona na modułowej platformie Infotainment trzeciej generacji (MIB 3). Seryjne usługi online i Car-2-X z Audi connect uzupełniają system nawigacji. Są one podzielone na dwa pakiety: Audi connect Navigation & Infotainment oraz Audi Safety & Service z Audi connect Remote & Control.
Odpowiedź na potrzeby: nowe ekrany w tylnej części pojazdu
Jeśli chodzi o sprzęt infotainment, dostępne są nowe, atrakcyjne opcje sprzętowe. Nowe ekrany montowane z tyłu auta są dostosowane do oczekiwań pasażerów zajmujących tylne fotele. Zamontowano tam dwa 10,1-calowe wyświetlacze full HD przymocowane do oparć foteli przednich. Wyświetlają one zawartość urządzeń przenośnych pasażerów i posiadają funkcję odbioru streamingu danych audio i wideo, na przykład ze znanych platform streamingowych, telewizyjnych bibliotek mediów czy z sieci komórkowych.
Zaawansowany system muzyczny Bang & Olufsen stworzono z myślą o wymagających miłośnikach najwyższej jakości dźwięków. Emitowany przez system trójwymiarowy dźwięk jest teraz słyszalny również w tylnym rzędzie siedzeń. Wzmacniacz o mocy 1920 W dostarcza dźwięk do 23 głośników, a głośniki wysokotonowe wysuwają się elektrycznie z deski rozdzielczej. Pilot dla pasażerów siedzących z tyłu, obecnie na stałe przymocowany do podłokietnika środkowego, umożliwia kontrolowanie z tylnego fotela wielu funkcji wygody i rozrywki. Jednostka sterująca z wyświetlaczem dotykowym OLED ma wielkość podobną do smartfona.
Trzy pakiety: systemy wspomagania kierowcy
W odmłodzonym Audi A8 dostępnych jest około 40 systemów wspomagania kierowcy. Niektóre z nich — w tym systemy bezpieczeństwa Audi pre sense basic i Audi pre sense front — są elementami wyposażenia standardowego. Opcje pogrupowano w pakiety Park, City i Tour. Pakiet Plus łączy w sobie wszystkie trzy powyższe. Funkcje takie jak asystent jazdy nocą i kamery 360° dostępne są oddzielnie.
Elementem pakietu Park jest asystent parkowania plus: może on automatycznie pokierować tą dużą limuzyną i wprowadzić ją na równoległe do ulicy miejsce parkowania lub z niego wyprowadzić. Kierowcy nawet nie musi być w pojeździe.
Pakiet City obejmuje asystenta skrzyżowań, asystenta ruchu poprzecznego z tyłu, asystenta zmiany pasa ruchu, system ostrzegania przy wysiadaniu oraz system ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense 360˚, który w połączeniu z aktywnym zawieszeniem inicjuje działania ochronne w razie kolizji.
Pakiet Tour jest najbardziej wszechstronny ze wszystkich. Jego podstawą jest adaptacyjny asystent jazdy, który reguluje wzdłużne i poprzeczne panowanie nad pojazdem w całym zakresie prędkości. Za systemami wspomagania w Audi A8 stoi centralny sterownik wsparcia kierowcy (zFAS), który nieustannie oblicza model otoczenia pojazdu.
Uniwersalny i wydajny: silnik
Odmłodzone Audi A8 dostępne jest z pięcioma silnikami. 3.0 TDI i 3.0 TFSI to sześciocylindrowe silniki V6. 4.0 TFSI, dostępny w A8 i S8 w różnych wariantach mocy, posiada wbudowaną technikę „cylinder on demand”. Wersja hybrydowa typu plug-in TFSI e, łączy silnik 3.0 TFSI z silnikiem elektrycznym.
Jednostka 3.0 TDI montowana jest w Audi A8 50 TDI quattro i w A8 L 50 TDI quattro. Gwarantuje moc 210 kW (286 KM) i moment obrotowy rzędu 600 Nm, dostępny już przy 1750 obr./min i niezmienne do 3250 obr./min. Ten wysokoprężny silnik pozwala rozpędzić A8 50 TDI i A8 L TDI 50 od 0 do 100 km/godz. w 5,9 sekundy i osiągnąć elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 250 km/godz.
Silnik 3.0 TFSI o mocy 250 kW (340 KM) napędza Audi A8 55 TFSI quattro i A8 L 55 TFSI. W Chinach dostępny jest wariant o mocy 210 kW (286 KM). Zapewnia on moment obrotowy rzędu 500 Nm w zakresie od 1370 do 4500 obr./min. Rozpędza się od 0 do 100 km/godz. w 5,6 sekundy (wersja L: 5,7 sekundy).
4.0 TFSI generuje moc 338 kW (460 KM) oraz moment obrotowy 660 Nm, dostępne w zakresie od 1850 do 4500 obr./min. Pozwala to na sportową jazdę: A8 60 TSFI quattro oraz A8 L 60 TFSI quattro przyspieszają od 0 do 100 km/godz. w 4,4 sekundy. Cechą charakterystyczną tego silnika V8 jest system „cylinder on demand” (COD), który przy umiarkowanej jeździe tymczasowo dezaktywuje cztery cylindry.
Audi S8 — inspirujące parametry pracy w klasie luksusowej
Audi S8 TSFI quattro to topowa, sportowa wersja tej linii modelowej. Silnik biturbo V8 generuje moc 420 kW (571 KM) i moment obrotowy 800 Nm w zakresie od 2050 do 4500 obr./min. Standardowy sprint realizuje w 3,8 sekundy. System COD gwarantuje zwiększenie wydajności. Klapy w układzie wydechowym zapewniają jeszcze bogatsze brzmienie silnika. Najmocniejszy model z rodziny A8 zjeżdża z linii montażowej z bardzo bogatym wyposażeniem standardowym. Zawiera ono, między innymi, unikatowe połączenie innowacyjnych podzespołów zawieszenia. S8 wyjeżdża z fabryki z predyktywnym, aktywnym zawieszeniem, sportowym mechanizmem różnicowym i dynamicznym układem czterech kół skrętnych. Wyraziste elementy stylistyki wewnętrznej i zewnętrznej jeszcze bardziej podkreślają sportowy charakter tego samochodu. Na znaczących rynkach – w Chinach, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Korei Południowej – Audi S8 jest oferowane wyłącznie z powiększonym rozstawem osi. Wydłużenie i podwyższenie pojazdu, dzięki uzyskanej w ten sposób dodatkowej przestrzeni nad głową i większym miejscu na nogi, oznaczają znacznie większą wygodę użytkowników.
Wszystkie wspomniane powyżej silniki są standardowo wyposażone w technikę mild hybrid (MHEV), która korzysta z głównego układu elektrycznego A8 o napięciu 48 V.
Dwa silniki, jeden akumulator: Audi A8 z napędami hybrydowymi typu plug-in
Audi A8 60 TFSI e quattro i A8 L 60 TFSI e quattro to modele hybrydowe typu plug-in (PHEV). Silnik 3.0 TFSI jest tu wspierany przez kompaktowy silnik elektryczny. Akumulator litowo-jonowy zamontowany z tyłu może magazynować energię 14,4 kWh netto (brutto: 17,9 kWh) — czyli znacznie więcej niż wcześniej. Dzięki mocy systemowej 340 kW (462 KM) i systemowemu momentowi obrotowemu 700 Nm, Audi A8 60 TFSI e quattro rozpędza się od 0 do 100 km/godz. w 4,9 sekundy.
Kierowcy modeli hybrydowych typu plug-in mogą wybrać jeden z czterech trybów jazdy. EV oznacza jazdę całkowicie elektryczną, Hybrid to wydajne połączenie obu rodzajów napędu, Hold służy oszczędzaniu dostępnej energii elektrycznej, natomiast w trybie Charge silnik spalinowy ładuje akumulator. Maksymalna pojemność ładowania — prądem zmiennym — wynosi 7,4 kW. Klienci mogą ładować akumulator za pomocą kompaktowego układu ładowania e-tron we własnym garażu lub za pomocą kabla Mode 3 w trasie. W Europie usługa ładowania Audi e-tron charging service daje dostęp do około 250 000 punktów ładowania.
Tiptronic, quattro i sportowy mechanizm różnicowy: całe spektrum wrażeń z jazdy
Wszystkie silniki Audi A8 współpracują z szybką i delikatnie zmieniającą biegi ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów tiptronic. Dzięki elektrycznej pompie oleju, automatyczna skrzynia biegów może zmieniać biegi nawet wtedy, gdy silnik spalinowy nie pracuje. Stały napęd na cztery koła quattro z samoblokującym międzyosiowym mechanizmem różnicowym jest elementem wyposażenia standardowego, które opcjonalnie może być uzupełnione o sportowy mechanizm różnicowy (standard w S8, niedostępny w modelach hybrydowych typu plug-in). Aktywnie dystrybuuje on moment obrotowy między kołami osi tylnej podczas szybkiego pokonywania zakrętów, a tym samym sprawia, że prowadzenie jest jeszcze bardziej sportowe i stabilniejsze.
Progresywna technika: układ zawieszenia
Standardowy układ zawieszenia w Audi A8 imponuje swym wyważonym charakterem. Łączy w sobie radość ze sportowej jazdy z emanującym pewnością komfortem, po części dzięki określonym profilom jazdy dostępnym w systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z regulacją tłumienia stanowi wyposażenie standardowe. Innym elementem wyposażenia standardowego jest progresywny układ kierowniczy. Dynamiczny układ czterech kół skrętnych w A8 jest dostępny opcjonalnie, a w S8 jest standardem.
Predyktywne aktywne zawieszenie
Nowym dla A8 podzespołem jest predyktywne aktywne zawieszenie. Może ono indywidualnie, przy pomocy elektrycznych siłowników, odciążać lub dociążać każde z kół dodatkową mocą i w ten sposób aktywnie regulować położenie podwozia w każdej sytuacji na drodze. Predyktywne aktywne zawieszenie w odmłodzonym Audi A8 zapewnia fascynujące wrażenia z jazdy. Kiedy w systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select włączony jest tryb dynamic, duża limuzyna pokazuje swoje sportowe oblicze. Mocno wchodzi w zakręty, a karoseria twardo obniża się podczas hamowania. Dla odmiany w trybie comfort +, samochód płynnie przejeżdża po nierównościach. W tym przypadku układ kierowniczy współpracuje z przednią kamerą, dzięki czemu rozpoznaje nierówności i predyktywnie reguluje pracę siłowników.
W trybie komfort+ predyktywne aktywne zawieszenie ma szczególną cechę: zintegrowana funkcja pochylania w zakrętach zmniejsza przyspieszenie boczne działające na pasażerów. Po wejściu w zakręt system ten unosi stronę nadwozia znajdującą się po zewnętrznej stronie zakrętu i obniża drugą stronę, pochylając ją do trzech stopni w kierunku zakrętu. Przy prędkościach pomiędzy 80 a 130 km/h i przy przyspieszeniu bocznym do 0,4 g, pokonywanie zakrętów jest ledwo wyczuwalne.
Podczas jazdy na wprost w trybie comfort+, aktywne zawieszenie kompensuje ruchy podwozia. Aby ułatwić komfortowe wsiadanie i wysiadanie z samochodu, nadwozie podnosi się i obniża nawet o 50 mm.
Asortyment obręczy kół dla odmłodzonego Audi A8 obejmuje wymiary od 18 do 21 cali i sześć nowych konstrukcji przygotowanych przez Audi i Audi Sport. W najwyższych modelach tej serii, na przykład w Audi S8, mogą zostać zainstalowane tarcze hamulcowe wykonane z materiału ceramicznego wzmacnianego włóknem węglowym (nie dotyczy to modeli z napędem hybrydowym typu plug-in lub z silnikami sześciocylindrowymi).
A8 L Horch: przygotowany specjalnie na rynek chiński
Audi A8 L w wersji przeznaczonej na rynek chiński ma 5,45 m długości, czyli jest o 13 cm dłuższe niż model A8 L w wersji europejskiej i amerykańskiej. Ekskluzywność wnętrza tej wersji podkreślają przeszycia w kształcie rombów, wytłaczane logotypy na poduszkach oraz czarne dywaniki z długim włosiem. Specjalnie zaprojektowana osłona chłodnicy Singleframe z pionowymi klamrami wskazuje jasno, że jest to model luksusowy. Dodatkowo auto to oferuje chromowane detale, na przykład na obudowach lusterek, specyficzne sygnatury świetlne z tyłu, większy dach panoramiczny, emblematy, emblemat Horch na słupku C, unikatowy design obręczy kół oraz dodatkowe wyposażenie standardowe obejmujące np. fotel relaksacyjny. Topowy model Audi oferuje chińskim klientom pragnącym nadać autu szczególnie eleganckiego wyglądu dwukolorowe malowanie. W takim przypadku dostępne są trzy nakładane ręcznie kombinacje kolorystyczne: czerń Mythos i srebro Florette, srebro Florette i czerń Mythos oraz błękit Firmament i błękit Ultra. Barwy wymienione jako pierwsze są nakładane pod tzw. linią tornado.