Nowy GR86 jest trzecim globalnym modelem Toyoty z linii GR, czyli prawdziwych samochodów sportowych. Dołącza do GR Supry oraz GR Yarisa i tak jak te auta bezpośrednio korzysta z doświadczeń zespołu TOYOTA GAZOO Racing, wielokrotnego mistrza świata w rajdach i wyścigach.
Nowa Toyota GR86
Nowe coupe będzie przystępnym autem z linii GR, oferując szerokiej grupie klientów dostęp do sportowych osiągów i sportowej charakterystyki prowadzenia. GR86 bazuje na atutach swojego poprzednika, modelu GT86, który Toyota wprowadziła na rynek w 2012 roku, ponowne angażując się w produkcję samochodów sportowych po kilku latach przerwy. GR86 zachował klasyczny układ z silnikiem montowanym z przodu, który napędza tylne koła. Jednostka napędowa to nadal wysokoobrotowy, czterocylindrowy silnik typu bokser, ale o zwiększonej pojemności, większej mocy i wyższym momencie obrotowym. Silnik zestrojono z manualną lub automatyczną skrzynią biegów w taki sposób, by zapewnić płynne, dynamiczne przyspieszanie w pełnym zakresie obrotów.
W pracach rozwojowych nad nadwoziem skoncentrowano się na zmniejszeniu masy oraz dalszym obniżeniu środka ciężkości, by zapewnić ostrzejsze, bardziej bezpośrednie prowadzenie. Zastosowano jeszcze więcej aluminium oraz innych lekkich, wytrzymałych materiałów, by w strategicznych miejscach wzmocnić konstrukcję i zapewnić wysoką sztywność całego auta. Układ zawieszenia także został precyzyjnie dostrojony, by zapewnić wysoką jakość prowadzenia. Inżynierowie z TOYOTA GAZOO Racing wsparli projektantów modelu GR86 przy zoptymalizowaniu elementów nadwozia pod kątem aerodynamiki.
Model GR86 został po raz pierwszy zaprezentowany w kwietniu 2021 roku. Teraz coupe debiutuje w Europie, a w salonach będzie dostępne wiosną 2022 roku. Jego produkcja zostanie ograniczona do dwóch lat, co sprawia, że jest to wyjątkowa propozycja dla klientów Toyoty – zarówno entuzjastów sportowej jazdy, jak i kolekcjonerów.
Radość z jazdy – samochód w stylu Waku Doki
Nowy GR86 powstał jako „analogowy samochód na cyfrowe czasy”. Został zaprojektowany przez entuzjastów dla entuzjastów, a głównym celem była po prostu radość z jazdy – tę cechę w języku japońskim najlepiej oddaje fraza „waku doki”.
Co ważne, GR86 nie został stworzony jako samochód sportowy tylko dla purystów i osób o dużym doświadczeniu. Jego atuty można dostrzec zarówno na torze, jak i podczas codziennej jazdy po drogach.
Nowa Toyota GR86 na jeszcze wyższy poziom wyniesie te cechy, które sprawiły, że jej poprzednik, model GT86, zyskał wielu nowych fanów, przyczyniając się do zaistnienia Toyoty w kulturze motoryzacyjnej poprzez zawody sportowe dla amatorów, imprezy typy track day, a także stając się inspiracją dla tunerów i firm produkujących wyposażenie do sportowych aut. Dla wszystkich, którzy lubią personalizować swoje samochody, Toyota przygotowała cały zestaw akcesoriów z linii GR przeznaczonych do nowego modelu.
„Misją modelu GR86 jest otworzyć świat GR i sprawić, by coraz więcej ludzi czerpało z niego radość” – powiedział Yasunori Suezawa, główny inżynier modelu GR86.
GR86 – moc i osiągi nowej Toyoty
2,4-litrowy silnik typu bokser
Kluczowym elementem nowego GR86 jest, podobnie jak w przypadku modelu GT86, silnik typu bokser, który zapewnia bardzo dobre osiągi oraz obniżenie środka ciężkości. 16-zaworowa, czterocylindrowa jednostka DOHC wykorzystuje ten sam blok co w poprzednim aucie, ale jego pojemność została zwiększona z 1998 do 2387 cm3. Osiągnięto to poprzez zwiększenie średnicy cylindra z 86 do 94 mm.
Choć utrzymano ten sam stopień sprężenia (12,5:1), samochód generuje większą moc: maksymalna wartość wzrosła o około 17 procent – z 200 KM (147 kW) do 234 KM (172 kW) przy 7 tys. obr./min. W rezultacie czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h skrócił się o ponad sekundę i wynosi 6,3 sekundy (6,9 sekundy z automatyczną skrzynią biegów). Maksymalna prędkość GR86 wynosi 226 km/h dla samochodu z manualną skrzynią biegów oraz 216 km/h dla wersji ze skrzynią automatyczną.
Maksymalny moment obrotowy został zwiększony do 250 Nm, a do tego osiągany jest wcześniej – przy 3700 obr./min. (w poprzednim modelu moment obrotowy wynosił 205 Nm przy 6400–6600 obr./min.). Pozwala on na płynne, lecz zdecydowane przyspieszenie do wysokich prędkości obrotowych, co przyczynia się do przyjemnych wrażeń za kierownicą, zwłaszcza na wyjściu z zakrętu. Wartość momentu obrotowego jest taka sama w autach z manualną i automatyczną skrzynią biegów.
Jednostka napędowa została drobiazgowo dopracowana, aby możliwe było zmniejszenie jej masy, przy jednoczesnym zwiększeniu mocy. Zmiany obejmują cieńsze tuleje cylindrów, optymalizację płaszcza wodnego oraz zastosowanie pokrywy zaworów wykonanej z materiału kompozytowego. Wzmocniono także korbowody oraz zoptymalizowano kształt łożyska korbowodu i komory spalania.
Wtrysk paliwa D-4S, który wykorzystuje zarówno wtrysk bezpośredni, jak i pośredni, został dostrojony w celu szybszej reakcji na pedał gazu. Bezpośredni wtrysk ma działanie chłodzące w cylindrach, co wspomaga stosowanie wysokiego stopnia sprężania. Wtrysk pośredni działa przy niskim i średnim obciążeniu silnika, żeby zmaksymalizować wydajność.
Poprawiono również dostarczanie powietrza do silnika dzięki zmianom średnicy i długości kolektora dolotowego, co przyczyniło się do bardziej liniowego momentu obrotowego i przyspieszenia. Wlot powietrza został przeprojektowany w porównaniu z poprzednikiem, aby zoptymalizować przepływ powietrza. Dalsze korzyści uzyskano dzięki nowej konstrukcji pompy paliwowej, która zapewnia stały przepływ podczas pokonywania zakrętów, oraz mniejszej, wysokoobrotowej pompie układu chłodzenia zaprojektowanej z myślą o wydajności przy dużych prędkościach. Dodano nową chłodnicę oleju chłodzoną wodą, a grubsza konstrukcja chłodnicy ma specjalne prowadnice zwiększające ilość pobieranego powietrza chłodzącego.
W układzie wydechowym przekonstruowano m.in jego środkowy odcinek, dzięki czemu podczas przyspieszania samochód wydaje rasowy „pomruk”, a system Active Sound Control wzmacnia dźwięk silnika w kabinie.
Żeby zmniejszyć hałas i wibracje, w GR86 zastosowano nowe aluminiowe, hydrauliczne poduszki silnika, a także zmienioną, sztywniejszą konstrukcję miski olejowej o nowym kształcie żeber poprzecznych.
Skrzynie biegów
Zastosowane w GR86 sześciobiegowe skrzynie biegów – manualna i automatyczna, zostały dostrojone do większej mocy i większego momentu obrotowego silnika. Odgrywają istotną rolę w charakterystyce auta, które daje radość z jazdy.
Zastosowanie nowego oleju o niskiej lepkości i nowych łożysk pozwala na płynną zmianę biegów przy wyższej mocy silnika. Aby w pełni wykorzystać potencjał osiągów samochodu, kierowca może skorzystać z trybu Track lub wyłączyć system stabilizacji toru jazdy (VSC). Dźwignia zmiany biegów została zaprojektowana tak, by mieć krótki skok i dokładnie dopasować się do dłoni kierowcy.
W automatycznej skrzyni biegów zastosowano łopatki przy kierownicy, dzięki którym kierowca może decydować o zmianie biegów. W trybie Sport skrzynia biegów dobiera optymalne przełożenie na podstawie danych o położeniu pedałów gazu i hamulca oraz stanie, w jakim znajduje się samochód. By większa moc silnika była wykorzystywana płynnie, zainstalowano dodatkowe tarczki sprzęgłowe i nową, wysokowydajną przekładnię hydrokinetyczną.
Podwozie i prowadzenie
Lekkie podwozie o wysokiej sztywności
Znakomite prowadzenie było cechą charakterystyczną GT86. Pracując nad nowym GR86, Toyota chciała stworzyć auto, które porusza się dokładnie tak, jak oczekuje tego kierowca. By mieć pewność, że dodatkowa moc silnika przekłada się na satysfakcjonujące prowadzenie i szybkość reakcji auta, podwozie i nadwozie zostały opracowane przy użyciu lekkich, ale wytrzymałych materiałów, które zapewniają większą sztywność przy jednoczesnym zmniejszeniu masy. Zastosowano także dodatkowe wzmocnienia w kluczowych obszarach.
Z przodu dodano ukośne belki poprzeczne łączące zawieszenie z elementami nośnymi konstrukcji samochodu, poprawiając przenoszenie obciążenia z przednich kół i zmniejszając boczne przechyły. Wprowadzono łączniki o wysokiej wytrzymałości, aby połączyć płytę podłogową i mocowania zawieszenia, a maska ma nową strukturę wewnętrzną. Dzięki tym środkom sztywność przedniej części nadwozia została zwiększona o 60 proc.
Z tyłu konstrukcja klatkowa łączy górną i dolną część podwozia, a podobnie jak z przodu, nowe łączniki spajające płytę podłogową z mocowaniami zawieszenia zapewniają lepsze prowadzenie podczas pokonywania zakrętów. Sztywność skrętna nadwozia została zwiększona o 50 proc.
Koncentracja na zmniejszeniu masy i obniżeniu środka ciężkości samochodu znajduje odzwierciedlenie w zastosowaniu mocnych i lekkich materiałów w kluczowych obszarach konstrukcji. Obejmują one tłoczoną na gorąco stal o wysokiej wytrzymałości oraz aluminium. Zastosowanie klejów strukturalnych na całej powierzchni podwozia poprawia rozkład naprężeń, co stanowi o jakości połączeń struktury nośnej samochodu.
Poszycie dachu, przednie błotniki i maska zostały wykonane z aluminium, a kolejne kilogramy zaoszczędzono dzięki nowemu projektowi przednich foteli, układu wydechowego oraz wałów napędowych. To było kluczowe dla niemal idealnego wyważenia nowego GR86, w którym stosunek mas przód:tył wynosi 53:47. Sprawiło też, że jest to jeden z najlżejszych czteromiejscowych samochodów sportowych na rynku, a do tego z najniżej położonym środkiem ciężkości. Pomimo zastosowania dodatkowych elementów zwiększających bezpieczeństwo, GR86 ma niemal taką samą masę jak GT86.
Zawieszenie
W GR86 zastosowaną taką samą koncepcję zawieszenia jak w GT86, czyli niezależne przednie kolumny MacPhersona oraz podwójne wahacze z tyłu, ale układ jezdny zestrojono pod kątem jeszcze szybszych reakcji oraz większej stabilności prowadzenia. Mechanizm różnicowy Torsen o ograniczonym poślizgu zapewnia przyczepność podczas pokonywania zakrętów.
Tłumienie amortyzatorów i charakterystyka sprężyn śrubowych zostały zoptymalizowane tak, by auto prowadziło się przewidywalnie. Z przodu dodano aluminiowy wspornik mocowania silnika, a mocowanie przekładni kierowniczej zostało usztywnione.
Przy większym momencie obrotowym generowanym przez silnik o pojemności 2,4 litra, tylne zawieszenie zostało wzmocnione stabilizatorem, który teraz jest zamontowany bezpośrednio do ramy pomocniczej.
Układ kierowniczy
Nowy elektryczny układ wspomagania kierownicy ma przełożenie 13,5:1 i wymaga tylko 2,5 obrotu trójramiennej kierownicy GR86, aby przejść od oporu do oporu, dzięki czemu autem łatwo się manewruje. Nowy, zintegrowany silnik wspomagania zamontowany na kolumnie zmniejsza masę i zajmuje mniej miejsca. Mocowanie przekładni zostało usztywnione za pomocą tulei z gumy o zwiększonej sztywności.
Hamulce
Z przodu i z tyłu zamontowano wentylowane tarcze hamulcowe, odpowiednio o średnicy 294 i 290 mm. W standardzie samochód jest wyposażony w układy wspomagania hamowania – ABS, Brake Assist, kontrolę trakcji (TC), system stabilizacji toru jazdy (Vehicle Stability Control) i asystenta ruszania pod górę (Hill-start Assist), wraz z systemem ostrzegania o awaryjnym hamowaniu.
Stylistyka Toyoty GR86
Stylistyka nadwozia i aerodynamika
Sylwetka GR86 nawiązuje do nisko zawieszonej, muskularnej karoserii GT86, która oddaje klasyczną koncepcję auta sportowego z silnikiem montowanym z przodu napędzającym tylne koła. Samochód nawiązuje też do wspaniałych sportowych aut Toyoty sprzed lat jak modele 2000GT czy Corolla AE86.
Wymiary zewnętrzne są zbliżone do tych z GT86, ale nowe auto jest niższe o 10 mm (1 310 mm wysokości) i ma szerszy o 5 mm rozstaw osi (2 575 mm). Kluczowe znaczenie dla przyjemności z prowadzenia i pozytywnych wrażeń z jazdy ma obniżenie środka ciężkości, co we wnętrzu przełożyło się na obniżenie o 5 mm punktu biodrowego kierowcy.
Nowe reflektory LED mają, tak jak w GR Suprze, układ wewnętrzny w kształcie litery L, a grill otrzymał charakterystyczny dla aut z linii GR motyw siatki. Nowa, funkcjonalna tekstura listwy przedniego zderzaka jest sportowym atrybutem, bo pomaga zmniejszyć opór powietrza.
Patrząc z boku, sylwetkę auta podkreślają potężne przednie błotniki oraz wyraziste progi, a linia nadwozia biegnąca przez górną część błotników i drzwi nadaje autu solidną postawę. Tylne błotniki są równie wyraziste, a zwężająca się ku tyłowi kabina podkreśla szeroki rozstaw kół i nisko położony środek ciężkości. Tylne światła o mocnym, trójwymiarowym wyglądzie łączą się z listwami biegnącymi wszerz auta.
Korzystając z doświadczeń TOYOTA GAZOO Racing w motorsporcie, wprowadzono szereg elementów aerodynamicznych, w tym przednią zaporę oraz otwory wentylacyjne za przednimi nadkolami, które pomagają kontrolować przepływ powietrza oraz zmniejszają turbulencje wokół opon. Wykończone na czarno lusterka mają zakrzywiony kształt, który przyczynia się do lepszej aerodynamiki. Lotki zamontowane przy tylnych nadkolach oraz na tylnym zderzaku pomagają kontrolować przepływ powietrza i poprawiają stabilność auta. W wyższej wersji wyposażenia do krawędzi klapy bagażnika dodano jeszcze spojler.
W zależności od wersji, w GR86 montowane są 17-calowe, 10-ramienne felgi aluminiowe z oponami Michelin Primacy HP lub 18-calowe czarne felgi z oponami Michelin Pilot Sport 4.
Wnętrze – kabina i bagażnik
Wnętrze GR86 zaprojektowano pod kątem jak najlepszej użyteczności oraz łatwości w korzystaniu z dostępnych w aucie systemów. Rozmieszczony poziomo panel wskaźników zapewnia kierowcy szerokie pole widzenia i pomaga skupić się na prowadzeniu pojazdu.
Rozmieszczenie przycisków i pokręteł wokół kierowcy jest intuicyjne i pomaga w łatwej obsłudze. Panel klimatyzacji z dużymi, podświetlanymi diodami LED pokrętłami i przyciskami w kolorze Piano Black umieszczono w konsoli środkowej, a w podłokietnikach drzwi zintegrowano klamki. Środkowy podłokietnik jest funkcjonalny dzięki uchwytom na napoje, ma też dwa porty USB oraz gniazdo AUX.
Przednie sportowe fotele mają smukły kształt i zapewniają dobre trzymanie ciała. Są też wyposażone w niezależne od siebie podkładki wspierające. Dostęp na tylne fotele ułatwia dźwignia zamontowana w oparciu przedniego fotela.
Dwie kompozycje kolorystyczne wnętrza odzwierciedlają dynamiczny charakter auta – czerń ze srebrnymi akcentami lub czerń z detalami tapicerki, przeszyć, dywaników i boczków drzwi w kolorze głębokiej czerwieni. Tylne siedzenia składają się przy pomocy zaczepów w kabinie lub paskiem zwalniającym w bagażniku. Po złożeniu tylnych oparć przestrzeń ładunkowa jest na tyle duża, by zmieścić cztery koła, w sam raz dla osób jeżdżących swoim GR86 na imprezy typu track day.
Multimedia
Status GR86 jako wyjątkowego auta sportowego podkreślony jest w wielu detalach, takich jak animacja z logotypem GR na siedmiocalowym wyświetlaczu przed kierowcą oraz na ośmiocalowym ekranie dotykowym.
System multimediów ma zwiększoną pamięć operacyjną, co przekłada się na szybsze działanie. W standardzie ma cyfrowy tuner DAB, Bluetooth oraz łączność ze smartfonami przy pomocy Apple CarPlay® i Android Auto™. Dodatkową łączność oraz możliwość ładowania urządzeń zapewniają porty USB oraz gniazdo AUX. Dzięki zastosowaniu nowego modułu wymiany danych (Data Communication Module), GR86 został wyposażony w system eCall, który w razie wypadku automatycznie powiadamia służby ratunkowe.
Tablica wskaźników przed kierowcą zawiera wielofunkcyjny wyświetlacz na lewo od centralnie umieszczonego obrotomierza z cyfrowym prędkościomierzem. Przy pomocy przycisków na kierownicy można dostosować prezentowane informacje. W trybie Sport obrotomierz jest podświetlany na czerwono.
Gdy kierowca wybierze tryb Track, ukaże się przed nim inny układ wskaźników, który został zaprojektowany przy udziale zawodników zespołu TOYOTA GAZOO Racing. Wyświetlana jest linia obrotów silnika, wybrany bieg, prędkość, a także temperatura silnika i cieczy chłodzącej, co pomaga kierowcy od razu zorientować się w parametrach auta oraz lepiej dopasować moment zmiany biegu.
TOYOTA GAZOO Racing
Prace Toyoty nad modelami z linii GR – dwumiejscowym coupe GR Suprą, inspirowanym rajdami GR Yarisem i nowym GR86, wpisują się w misję wykorzystywania doświadczeń i wiedzy z motorsportu, by tworzyć coraz lepsze samochody drogowe i dać kierowcom możliwość, by czerpali radość z jazdy.
Sukcesy zespołu TOYOTA GAZOO Racing w zawodach na całym świecie to silna platforma do budowania więzi z fanami, a także do pracy nad nowymi technologiami i elementami, które z rajdów lub wyścigów mogą zostać przeniesione na drogi.
Od 2012 roku zespół TOYOTA GAZOO Racing zdobył cztery tytuły mistrza świata w wyścigach długodystansowych, zarówno w klasyfikacji kierowców, jak i producentów, oraz czterokrotnie triumfował też w wyścigu Le Mans 24 Hours. Rajdowy zespół TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team od 2017 roku wywalczył trzy tytuły mistrza świata w klasyfikacji kierowców oraz dwa wśród producentów z modelem Yaris WRC. TOYOTA GAZOO Racing regularnie startuje też w Rajdzie Dakar. W 2019 roku zespół z bazą w RPA triumfował specjalnie w tym celu przygotowanym Hiluxem.