Bronco to samochód, który, m.in. za sprawą designu, w niezwykły sposób łączy nostalgiczne odwołania do przeszłości Forda z nowoczesnymi i przetestowanymi w najcięższych warunkach rozwiązaniami technicznymi. Bronco jest autem nietuzinkowym, budzącym wielkie emocje, a jednocześnie zdolnym do podjęcia nawet najtrudniejszych terenowych wyzwań. A w takich warunkach kluczowe znaczenie ma układ zawieszenia, który w Bronco wyznacza standardy w tej klasie aut.
Bronco Built Wild
Bronco – nowa rodzina samochodów Forda wyłącznie z napędem 4×4, przedefiniowuje jazdę z dala od ubitych szlaków dzięki zawieszeniu, które poprawia właściwości jezdne w różnych warunkach terenowych, jednocześnie nie pogarszając prowadzenia na drogach asfaltowych.
– Wysłuchaliśmy czego potrzebują miłośnicy off-roadu w kwestii możliwości samochodu i kontroli nad nim. Dowiedzieliśmy się wiele na temat tego, co można poprawić w oferowanych obecnie uterenowionych SUV-ach – powiedział Mark Grueber, marketing menadżer Bronco. – To m.in. niewielki komfort jazdy i słaba precyzja układu kierowniczego. W odpowiedzi na potrzeby entuzjastów stworzyliśmy lżejsze i sprawniejsze zwieszenie zestrojone w ten sposób, by zapewnić większą pewność podczas jazdy w terenie, ale bez konieczności rezygnacji z komfortu i kontroli na autem – dodał.
Każde Bronco, by mogło spełnić obietnicę Built Wild, ma unikalne zawieszenie High-Performance Off-Road Stability Suspension (z przodu jest ono niezależne). Wszystkie sprężyny są dłuższe w celu zapewnienia większego skoku, a amortyzatory HOSS wyjątkowo wytrzymałe, co przekłada się na lepszą stabilność tak na drodze, jak i w terenie.
Zawieszenie HOSS podnosi poprzeczkę możliwości terenowych jeszcze wyżej w Bronco serii Badlands lub z pakietem off-roadowym Sasquatch. W wyposażeniu znajdują się tutaj wytrzymalsze amortyzatory z technologią specjalnych zaworów, które zwiększają absorpcję energii na końcu skoku, poprawiając tym samym zachowanie auta przy wysokich prędkościach.
Dwu- i czterodrzwiowe Bronco: legendarne możliwości HOSS
Z dziedzictwem innowacji w środowisku off-roadowym sięgającym 1966 r., całkiem nowe dwu- i czterodrzwiowe Bronco prezentuje niezrównaną pewność siebie za sprawą zdolności do bardzo pewnej i szybkiej jazdy po nierównościach terenowych.
W dwu- i czterodrzwiowym Bronco zawieszenie HOSS zapewnia kontrolę pionowych i bocznych ruchów karoserii w sposób znany z samochodów startujących w rajdach pustynnych. Za bazę służy tutaj zawieszenie Ford T-6 drugiej generacji. Takie samo jest wykorzystywane w wyczynowym prototypie Bronco R Baja, w którym zastosowano niezależne zawieszenie przednie wzorowane na tym z Forda F-150 Raptor, z dwoma aluminiowymi wzmacnianymi wahaczami i kolumną resorującą ze sprężynami z długim skokiem, wytrzymałymi amortyzatorami HOSS i stabilizatorem.
Ten nowoczesny układ gwarantuje zdecydowanie wyższy komfort jazdy i lepszy kontakt opony z podłożem. Zębatkowy układ kierowniczy wyposażony w elektryczne wspomaganie z trzema trybami pracy, zapewnia lepszą precyzję zarówno na szosie jak i w terenie. Mniejsze są także wpływy napędu na układ kierowniczy.
Z tyłu Bronco wyposażono w amortyzatory i progresywne sprężyny poprawiające kontrolę wzdłużnych ruchów nadwozia oraz sztywną, 220-milimetrową oś zapewniającą autu dużą ładowność. Brak stabilizatora gwarantuje duży wykrzyż osi.
– Kombinacja niskiej masy i znacznego ugięcia zawieszenia poprawia prowadzenie na nierównościach podczas jazdy z dużymi prędkościami i wzmaga pewność siebie kierowcy, pozwalając mu jechać bez zakłóceń przez serię dużych wybojów, tak jak to można obserwować w rajdach terenowych – powiedział Jamie Groves, inżynier programu Bronco. – Kiedy zaś trzeba pokonywać np. przeszkody skalne znaczny wykrzyż osi pozwala pełzać przez ekstremalne przeszkody – dodał.
System HOSS jest integralną częścią pakietu Sasquatch i opcją w serii Badlands, pozwalając na jeszcze agresywniejszą jazdę w trudnym terenie. Są to m.in. specjalnie zestrojone amortyzatory Bilstein o długim skoku i aktywnej charakterystyce z zaworami odpowiadającymi za kontrolę pracy na końcu skoku (zapewniają one ponadto zwiększony prześwit) oraz stabilizator o mniejszej średnicy (płynniejsza reakcja na przechyły).
– Zachowanie w bardzo trudnym terenie i przewaga we właściwościach jezdnych, jakie daje dobrze opracowane niezależne przednie zawieszenie (np. obecne w samochodach 4×4 jak F-150 Raptor czy wyczynowych terenowych półciężarówkach) sprawiają, że na ich tle sztywne przednie osie są zupełnym przeżytkiem – powiedział Groves. – W zgodzie z tym trendem HOSS daje zarówno początkującym jak i doświadczonym kierowcom samochód 4×4, który zapewnia lepsze wrażenia z jazdy w każdym terenie i przy każdej prędkości – dodał.
Technologia to nie wszystko, liczy się też wyjątkowy wygląd: nowy lakier dla Bronco
Ford Bronco z wczesnych lat produkcji stanowił inspirację dla nowego lakieru Bronco na rok modelowy 2022.
Styliści zajmujący się kolorami i materiałami opracowali lakier Eruption Green Metallic, będący nowoczesną interpretacją Mallard Green, który był dostępny w Bronco pierwszej generacji od początku produkcji do połowy lat 1970.
– Miłośnicy samochodów, a w szczególności fani Bronco, przywiązują dużą wagę do kolorów i będą zachwyceni lakierem Eruption Green – powiedziała Barb Whalen, menadżer Forda zajmująca się materiałami i kolorami. – Lakiery wspaniale ewoluują dzięki technologii. Eruption Green jest nowoczesny, ale jednocześnie jednoznacznie nawiązuje do dziedzictwa oryginalnego Bronco. Kolor jest inspirowany roślinami zimozielonymi, z żółtą poświatą, co wyjątkowo mocno wiąże go z naturą – dodała.