MotoNews.pl

Eksperymentalne Ferrari HY-KERS w Genewie

08 marca 2010

Ferrari HY-KERS 6

Ferrari prezentuje w Genewie “vettura laboratorio” (pojazd eksperymentalny) oparty o model 599 GTB Fiorano wyposażony w zaawansowany, nowy napęd hybrydowy.

Technologia hybrydowa to jedno z rozwiązań, które Ferrari testuje podczas swoich badań i prac rozwojowych mających sprawić, że produkcyjne wersje pojazdów tej marki staną się jeszcze bardziej wydajne. Eksperymenty z udziałem technologii alternatywnych stanowią element długoterminowej strategii firmy, którą ogłoszono w 2007 roku. Ma ona formę planu pięcioletniego mającego na celu redukcję zużycia paliwa i emisji CO2 w autach Ferrari. Są już pierwsze jaskółki, świadczące o tym, że plan ten jest realizowany – nowe Ferrari California (debiut w 2008 roku) i 458 Italia (debiut w 2009 roku) emitują o 30% mniej CO2 w porównaniu z modelami z roku 2007.

Koncept HY-KERS prezentowany na wystawie motoryzacyjnej w Genewie to przykład tego, jak Ferrari bada zastosowania technologii hybrydowej w sportowych samochodach o najwyższych osiągach. Głównym założeniem firmy było zachowanie właściwości jezdnych i osiągów typowych dla jej samochodów mimo nieuchronnych wad związanych z wagą napędu hybrydowego, znacznie zwiększającą ciężar całkowity pojazdu.

Ferrari odwołało się więc do swojego doświadczenia w wyścigach samochodowych i pod maskę 599 GTB włożyło lekki napęd hybrydowy, by pojazd nie stracił nic na swej dynamice. Udało się to dzięki bardzo precyzyjnemu połączeniu wszystkich elementów systemu, umieszczeniu go poniżej środka ciężkości i zadbaniu o to, by nie zmniejszyć w żaden sposób przestrzeni w kabinie i przedziale bagażowym. Płaskie baterie litowo-jonowe umieszczono pod panelem podłogi, w aerodynamicznym podwoziu. W rezultacie środek ciężkości HY-KERS znajduje się jeszcze niżej niż w standardowym 599 GTB. Część dodatkowej wagi związanej z zastosowaniem silnika elektrycznego, generatora i baterii została zrównoważona przez brak tradycyjnego rozrusznika i akumulatora.

Technologia stosowana przez Ferrari w F1 znalazła także swoje odbicie w wyglądzie, konstrukcji i rozwiązaniach technicznych nowego silnika elektrycznego, który przyczynia się również do zoptymalizowania dynamiki wzdłużnej i poprzecznej pojazdu. W zależności od prędkości, jaką rozwija auto – na przykład podczas jazdy w warunkach miejskich – system hybrydowy może działać wyłącznie w oparciu o napęd elektryczny. W efekcie oczywiście obniża się zużycie paliwa i emisja spalin.

Ważący 40 kg, kompaktowy, wysokonapięciowy silnik elektryczny zastosowany w HY-KERS połączono z 7-biegową, dwusprzęgłową skrzynią F1. Jednostka elektryczna generuje ponad 100 KM mocy, zgodnie z celem Ferrari, by zrównoważyć każdy dodatkowy kilogram wagi pojazdu przez zwiększenie mocy napędu o przynajmniej 1 KM.

Zdjęcia: Ferrari