Toyota prezentuje zupełnie nowego crossovera Aygo X – unikalny model w segmencie A. Samochód powstał w europejskim centrum projektowym Toyoty. Nowa konstrukcja uwzględnia potrzeby i nawyki korzystania z miejskich aut w Europie. Jest to więc model stworzony w Europie dla europejskich mieszkańców miast.
Toyota Aygo X
„Segment A jest dla nas bardzo ważny. To za jego sprawą Toyota zyskuje wielu nowych klientów. A ponadto dzięki niemu realizujemy nasz priorytet, by każdemu zapewniać odpowiedni dla niego środek transportu” – powiedział Andrea Carlucci, wiceprezydent ds. produktu i marketingu Toyota Motor Europe.
Nowy najmniejszy model Toyoty został zaprojektowany na platformie GA-B w architekturze TNGA (Toyota New Global Architecture). Pierwszym samochodem zbudowanym na tej platformie był nowy Yaris, który zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2021, zaś drugim – zupełnie nowy crossover segmentu B, Yaris Cross.
Oryginalna stylistyka ze szczyptą pikanterii
Wraz z nowym Aygo X projektanci Toyoty chcą na nowo zdefiniować segment A za sprawą odważnej, wyróżniającej się stylistyki i niestandardowego rodzaju nadwozia. Zespół ze studia ED2 (Toyota European Design and Development) pod Niceą po raz pierwszy pokazał własną wizję małego miejskiego auta, prezentując w marcu tego roku koncepcyjny model Aygo X prologue.
Od pojawienia się na rynku w 2005 roku, Aygo jest czymś więcej niż tylko najbardziej przystępnym modelem Toyoty w Europie. To obecnie ¬– wraz z większym crossoverem C-HR – najbardziej lifestylowy miejski model Toyoty o mocno podkreślonej nowoczesnej stylistyce, mającej trafić w gust młodej grupy kierowców.
Dziś bardziej niż kiedykolwiek klienci Toyoty oczekują czegoś szczególnego, co pozwoli im wyrazić siebie i zademonstrować własny styl. Projektanci ED2 postanowili stworzyć samochód specjalnie dla takich osób, za punkt wyjścia biorąc dorobek modelu Aygo jako ikony stylu w segmencie A.
„Każdy zasługuje na to, by mieć atrakcyjne, modne auto. Gdy patrzę na Aygo X, z dumą mogę potwierdzić, że zespół ED2 stworzył właśnie taki samochód. Jestem przekonany, że nowa Toyota wprowadzi do segmentu A prawdziwą rewolucję” – stwierdził Ian Cartabiano, prezydent ED2.
Po bardzo pozytywnym przyjęciu przez opinię publiczną konceptu Aygo X prologue, który zwracał uwagę intrygującym dwukolorowym designem nadwozia i specjalnie opracowanym, lśniącym kolorem Sparkling Chilli Red, projektowanie Aygo X zostało przeniesione do działu designu Toyota Motor Europe w Belgii. Tam styliści bezpośrednio współpracowali z działem badań i rozwoju oraz planowania produktu, aby jak najwierniej przekształcić koncepcyjny model nowego auta w rzeczywisty produkt.
Śmiała, dwukolorowa stylistyka nadwozia Aygo X, podkreślona nowym pikantnym lakierem, tworzy wyjątkową całość, która z daleka zwraca uwagę. Opadająca ku tyłowi linia dachu sprawia, że samochód wygląda bardziej sportowo. Z przodu zaawansowane technologicznie światła tworzą dla maski ramę nawiązującą do kształtu skrzydeł. Duży, nisko osadzony grill, światła przeciwmgielne i osłona podwozia zostały uformowane w motyw sześciokąta.
Dobór kolorystyki ma ogromny wpływ na stylistykę Aygo X. Aby podkreślić jego wyrazisty charakter, Toyota sięgnęła po kolory naturalnych przypraw, takich jak delikatna zieleń kardamonu, czerwień chilli, ciepły beż imbiru czy stonowany, niebieskawo-zielony odcień jałowca (juniper). Każdy z tych kolorów tworzy kontrastującą kompozycję z czarnym dachem i tyłem nadwozia.
Wyrazisty kolor Chilli został podkreślony metalicznymi płatkami o niebieskim odcieniu. W efekcie powstał wyjątkowy lśniący kolor Sparkling Chilli Red. Młodzieżowy, chłodny lakier Juniper został opracowany specjalnie dla tego auta i sprawia, że Aygo X jeszcze bardziej się wyróżnia.
Odważna stylistyka crossovera została podkreślona nie tylko oryginalną kompozycją kolorystyczną, ale także dużymi kołami, których średnice łącznie odpowiadają 40 procentom długości nadwozia.
Pikantne kolory pojawiają się także we wnętrzu auta w postaci akcentów w kolorze nadwozia m.in. na desce rozdzielczej i konsoli centralnej, które nadają kokpitowi charakterystyczny wygląd. Po bliższym przyjrzeniu się siedzeniom można zauważyć, że w strukturę materiału tapicerki został wkomponowany znak „X”. Nazwa Aygo X znalazła także subtelne odzwierciedlenie w wyglądzie przednich świateł.
„Dwukolorowe nadwozie Aygo X natychmiast zwraca uwagę. Jego kompozycja to integralna część stylistyki auta” – podkreśla Anastasiia Stoliarova, manager ds. planowania produktu odpowiedzialna za Aygo X w Toyota Motor Europe.
W pierwszych miesiącach sprzedaży będzie dostępna specjalna, limitowana wersja Aygo X z lakierem Cardamom, ozdobiona akcentami w matowym pomarańczowym kolorze Mandarina oraz specjalnie opracowanymi, matowoczarnymi felgami aluminiowymi. Akcenty w kolorze Mandarina pojawiają się także we wnętrzu na panelach wykończeniowych i tapicerce.
Kompaktowe i zwinne auto miejskie
Wraz z Aygo X na rynku pojawia się zupełnie nowa, unikalna propozycja w segmencie A. Samochód powstał na sprawdzonej platformie GA-B, dostosowanej do mniejszych jego wymiarów. Tylna część platformy została zmniejszona, a jednocześnie skrócono przedni i tylny zwis.
Nowy crossover ma długość 3 700 mm i jest o 235 mm dłuższy od swojego poprzednika. Rozstaw osi jest większy od Aygo drugiej generacji o 90 mm. Przedni zwis jest o 72 mm krótszy niż w Yarisie. Podwozie nowego modelu umożliwia zastosowanie 18-calowych kół.
Aygo X został zaprojektowany z myślą o sprawnym poruszaniu się nawet po najwęższych ulicach miast, dlatego jest wyjątkowo zwinny. Jego promień skrętu wynosi 4,7 m, co jest jednym z najlepszych wyników w segmencie.
Szerokość nadwozia jest większa od poprzedniego modelu o 125 mm i wynosi 1 740 mm. W wyniku tego przednie fotele zostały rozsunięte o 20 mm, zwiększając przestrzeń na wysokości ramion o 45 mm. Bagażnik również jest jednym z największych w segmencie. Jego długość wzrosła o 125 mm, a pojemność o 63 litry do wartości 231 litrów.
Stylistyka dachu Aygo X nawiązuje kształtu dachu japońskiej pagody, zachowując w przybliżeniu wymiary dachu poprzedniego modelu. Wnętrze zyskało na wygodzie i przestronności m.in. za sprawą większej wysokości auta, która wzrosła o 50 mm do 1 510 mm.
Układ kierowniczy został zoptymalizowany pod kątem jazdy po europejskich miastach i przedmieściach. Nowa, dostępna opcjonalnie przekładnia S-CVT sprawia, że Aygo X jest jednym z najbardziej zrywnych samochodów w segmencie. Przekładnia pracuje płynnie i intuicyjnie, zapewniając bardzo dobrą równowagę między osiągami a zużyciem paliwa.
Stabilny i pewny w prowadzeniu
Pewność prowadzenia jest niezwykle ważna – zarówno w mieście, jak i na autostradzie. Aygo X prowadzi się pewnie i stabilnie, do czego przyczynia się wiele różnych elementów konstrukcji.
Jednym z kwestii, które wpływają na większe poczucie pewności podczas prowadzenia, jest większy prześwit i bardziej masywne nadwozie, typowe dla crossovera. Pozycja za kierownicą jest wyższa o 55 mm, dając lepszą widoczność otoczenia auta. W tym samym celu zwiększono o 10% kąt nachylenia słupka A, który wynosi teraz 24 stopnie.
Większe koła i opony dobrze współpracują ze sprawdzonym zawieszeniem, opracowanym w technologii TNGA. Stabilność prowadzenia poprawia także większa sztywność nadwozia i mniejsze jego przechyły podczas jazdy.
Przyjemna podróż
Wnętrze zostało mocniej wygłuszone dodatkowymi materiałami izolacyjnymi, poprawiając o 6 procent warunki rozmowy podczas jazdy (Articulation Index) do jednych z najlepszych w segmencie.
Przy projektowaniu Aygo X Toyota ponownie nawiązała współpracę z marką JBL, która opracowała dostępny opcjonalnie system audio klasy premium precyzyjnie dostosowany do warunków panujących we wnętrzu tego modelu. System ten składa się z 4 głośników, wzmacniacza o mocy 300 W oraz 200-milimetrowego subwoofera zainstalowanego w bagażniku. Nagłośnienie marki JBL zapewnia czyste, bogate brzmienie oraz mocne basy.
Nowy model będzie można opcjonalnie wyposażyć w składany materiałowy dach – będzie to pierwszy crossover segmentu A z takim udogodnieniem. Nowy płócienny dach został zaprojektowany tak, aby zmaksymalizować przyjemność korzystania z niego.
Wykorzystując wysokiej jakości materiały, które zwykle można znaleźć w samochodach klasy premium, płócienny dach zapewnia lepszą ochronę przed wodą i kurzem. Nowa konstrukcja owiewki poprawia trwałość i solidność dachu.
Nowoczesne technologie
Choć Aygo X jest małym miejskim samochodem, otrzymał wiele najnowszych rozwiązań i zaawansowanych technologii. Klienci będą mogli pozostać w kontakcie ze swoim Aygo X za pośrednictwem systemu Toyota Smart Connect i aplikacji MyT na smartfony. Dzięki aplikacji MyT będzie można sprawdzić lokalizację pojazdu przez GPS oraz obserwować statystyki jego pracy, takie jak analizy stylu jazdy, poziom paliwa czy różnego rodzaju ostrzeżenia. Komfort korzystania z auta podnosi także duży, 9-calowy ekran dotykowy, bezprzewodowa ładowarka telefonu i nastrojowe oświetlenie.
Najnowszy system multimedialny Toyoty w wyższych wersjach wyposażenia zawiera nawigację opartą na chmurze, która dostarcza na bieżąco informacji o trasie i inne usługi oparte na połączeniu z internetem. Technologia chmury umożliwia systematyczne bezprzewodowe aktualizacje systemu oraz wprowadzanie do niego nowych usług w trakcie używania auta, już po jego zakupie. Toyota Smart Connect oferuje również przewodową i bezprzewodową łączność ze smartfonem za pośrednictwem Android Auto™ i Apple CarPlay®.
Kolejnym atutem Aygo X są zaawansowane przednie światła główne Full LED. Światła do jazdy dziennej i kierunkowskazy składają się z dwóch diod otoczonych subtelną listwą świetlną, która o każdej porze dnia podkreśla charakterystyczny profil auta. „Przednie światła sprawiają, że Aygo X ma wyraz skupienia i pewności siebie. W Toyocie tego rodzaju stylistykę nazywamy Keen Look” – powiedział Tadao Mori, dyrektor ds. stylistyki w Toyota Motor Europe.
Bezpieczeństwo
Aygo X wprowadza do segmentu A nowe standardy bezpieczeństwa – po raz pierwszy samochód tego segmentu będzie na wszystkich rynkach bez dopłaty wyposażony w pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. Auto otrzymuje pakiet TSS 2.5 nowej generacji, oparty na współpracy kamery i radaru. Czujnik radarowy, który zastąpi dotychczasową technologię laserową, ma większą czułość i zasięg, dzięki czemu systemy TSS 2.5 działają również przy dużych prędkościach.
Aygo X będzie wyposażony w nową wersję układu wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS), wraz z którą debiutuje w tym modelu system wykrywania pieszych w dzień i w nocy oraz rowerzystów w dzień, system wspomagania kierownicy w razie ryzyka zderzenia, inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC), asystent utrzymania pasa ruchu (LTA) oraz system Collision Mitigation Support.
Aygo X otrzymało także dodatkowe usprawnienia poprawiające bezpieczeństwo bierne, w tym wzmocnienia nadwozia skutecznie pochłaniające siłę uderzenia.
Niskie koszty użytkowania
Nowy model został zaprojektowany z myślą o tym, aby maksymalnie obniżyć koszty użytkowania. Aygo X ma najniższą masę nieresorowaną ze wszystkich samochodów segmentu A i B, co przyczynia się do niskiego zużycia paliwa. Bardzo dobre właściwości aerodynamiczne auta to m.in. efekt dopracowanego kształtu przedniego zderzaka i nadkoli, co nie tylko zmniejsza spalanie, ale także ogranicza drgania podczas jazdy. Tylne nadkola zostały tak uformowane, by kierować przepływ powietrza z dala od opon, w stronę tyłu samochodu.
Za napęd Aygo X odpowiada wielokrotnie nagradzany 3-cylindrowy silnik 1KR-FE o pojemności 1,0 litra. Został on udoskonalony, aby spełnić nowe europejskie normy, jednocześnie zachowując dobre osiągi i bardzo wysoki poziom niezawodności. Według wstępnej oceny silnik Aygo X zużywa 4,7 l/100 km benzyny i emituje 107 g/km CO2.
Zaprojektowany i wyprodukowany w Europie dla europejskich klientów, nowy Aygo X będzie wyznacznikiem stylu w europejskich miastach.