Peugeot 9X8 to znacznie więcej niż samochód wyścigowy. Stał się już obiektem kultowym, urzeczywistnieniem rewolucji estetycznej i technicznej, przedstawicielem designu najwyższej próby. Matthias Hossan, dyrektor stylu Peugeot, umieścił hybrydowy hipersamochód Peugeot 9X8, który już wkrótce wystartuje w 2022 roku na torach wyścigów długodystansowych, w scenerii brutalistycznej architektury.
Peugeot 9X8 – hybrydowy Hypercar
Dla Agnieszki Doroszewicz, fotografki mody i hipersamochodów, była to okazja do zabawy grą świateł, wydobycia wszystkich kontrastów i cech faktury betonu. Jej zdjęcia są jak metafora historycznego, 24-godzinnego wyścigu Le Mans, podczas którego światło zmienia się z upływem kolejnych godzin zmagań.
Projektując nowy hybrydowy hipersamochód 9X8, zespół działu designu Peugeot ustawił wysoko poprzeczkę. Bolid ma wszystkie elementy stylistyczne marki: sylwetkę przyczajonego kota, płynnie biegnące linie nadwozia zwieńczone sportowymi elementami, czyste i mocno wyprofilowane płaszczyzny boków samochodu oraz, rzecz jasna, charakterystyczny układ świateł z trzema śladami pazurów typowych dla marki. Wykwintny i rasowy Peugeot 9X8 wzbudza emocje i ucieleśnia szybkość.
1. PERFEKCYJNY PROJEKT
Zaprojektować samochód wyścigowy to jedno z największych marzeń każdego designera. Prawdopodobieństwo, że się urzeczywistni, było do tej pory bliskie zeru. Ważniejsze od piękna nadwozia i zgodności ze stylistyką marki były osiągi. Do tego stopnia, że samochody wyścigowe praktycznie nie różniły się między sobą budową. Praca projektantów ograniczała się więc do drobnych detali i do wzoru malowania nadwozia.
W przypadku hybrydowego hipersamochodu Peugeot 9X8 inżynierowie i projektanci bardzo blisko ze sobą współdziałali. Wynikiem ich pracy nad stworzeniem wyczynowego samochodu jest harmonia stylu i techniki: „Poziom współpracy był absolutnie niespotykany” – opowiada Matthias Hossann, dyrektor stylu Peugeot. „Byliśmy w codziennym kontakcie z zespołem Peugeot Sport, naprawdę pracowaliśmy ręka w rękę”.
„Aby określić założenia przyszłego samochodu wyścigowego, zorganizowaliśmy najpierw konkurs w gronie projektantów. Otrzymaliśmy wiele propozycji. Projekt wywołał niesamowity entuzjazm. Nie bez znaczenia była perspektywa, że pewnego dnia nasze dzieło stanie do rywalizacji z najbardziej prestiżowymi markami na świecie na najbardziej kultowym torze wyścigowym!”.
„Gdy tylko określone zostały założenia projektowe z pomocą inżynierów Peugeot Sport, ruszyły prace. Inżynierowie skupili się nad uzyskaniem jak najlepszych osiągów, nie idąc w tym względzie na żadne kompromisy, wykorzystując możliwości innowacyjnych przepisów i pozostawiając maksymalną przestrzeń dla kreatywności projektantów nadwozia hipersamochodu. Peugeot 9X8 jest wyrazem założeń nowych przepisów dotyczących hipersamochodów (LMH), przyjętych przez Francuski Automobilklub Zachodni, organizatora 24-godzinnego wyścigu Le Mans oraz FIA (Fédération Internationale Automobile), a jednocześnie zachowuje najważniejsze cechy samochodów Peugeot. Stanie się kamieniem milowym w historii wyścigów długodystansowych”.
2. LEW
Główną motywacją zaangażowania Peugeot w sport samochodowy był fakt, że pełni on rolę doskonałej kuźni pomysłów i fantastycznie napędza innowacyjność. We wszystkich dziedzinach, sport samochodowy wkracza w nowe obszary, gdzie nieustannie rodzą się nowe pomysły i panuje kreatywność.
Hybrydowy hipersamochód 9X8 jest idealnym ambasadorem stylistyki Peugeot i inspiratorem przyszłych zmian. Świetnie wpisuje się w ruch zmian zapoczątkowany we wszystkich samochodach marki, w tym w najnowszym Peugeot 308. Zresztą to właśnie Peugeot 9X8 zainaugurował nowe logo z głową lwa wprowadzone na początku 2021 roku jeszcze przed pojawieniem się w Peugeot 308.
„Nie chcieliśmy stworzyć zwykłego i tylko ładnego samochodu wyścigowego” – wyjaśnia dalej Matthias Hossann. „Technologia zastosowana w Peugeot 9X8 jest w całości sygnowana przez Peugeot Sport i to musiało być widoczne w naszym projekcie. Nie idąc na żadne kompromisy w dziedzinie osiągów samochodu, staraliśmy się nadać mu niepowtarzalny wygląd o czystej, płynnej linii nadwozia, która zrywa z bardzo geometrycznymi projektami samochodów poprzedniej generacji, startujących w wyścigach długodystansowych”.
Innym znakiem rozpoznawczym know-how działu stylu Peugeot jest wykorzystanie koncepcji Peugeot i-Cockpitu w kabinie Peugeot 9X8. Podobnie jak w projektach samochodów seryjnych, zachowano tę samą staranność w opracowywaniu stylistyki wnętrza, co przy projektowaniu wyglądu zewnętrznego. Zarówno kierowca, jak i kibice przed ekranami, muszą bez najmniejszych wątpliwości rozpoznawać, że jest to Peugeot. Co więcej, kokpit Peugeot 9X8 został zaprojektowany kompleksowo, by zapewnić kierowcom jak najwięcej ergonomii i intuicyjnych rozwiązań.
3. WSZYSTKO PO NOWEMU
Obserwatorzy i specjaliści są jednomyślni: Peugeot 9X8 zdecydowanie odcina się od wcześniejszych generacji samochodów wyścigowych, i to wszystkich marek. Otwiera nową erę.
„This Peugeot 9X8 is a true milestone in motorsport” („Peugeot 9X8 jest prawdziwym kamieniem milowym w sporcie samochodowym”) – oznajmili przyszli kierowcy po obejrzeniu samochodu: „Będą czasy sprzed i po Peugeot 9X8, i my będziemy mieli szczęście w tym uczestniczyć!”.
„Na ścianach studia projektowego, gdzie zrodził się Peugeot 9X8, zawiesiliśmy trzy kluczowe słowa: kultowy, wydajny, emocjonujący” – opowiada Matthias Hossann. „W ten sposób cały zespół stale miał je na uwadze, niezależnie od stopnia zaangażowania każdego z członków na poszczególnych etapach rozwoju projektu. Na pierwszym miejscu umieściłem słowo KULTOWY, ponieważ chciałem, by powstał samochód natychmiast rozpoznawalny, a zarazem zrywający z przeszłością i będący odbiciem gruntownej zmiany pokoleniowej”.
„Pomimo atrakcyjności wielu propozycji złożonych w ramach wewnętrznego konkursu dla projektantów, dosyć szybko dokonano wyboru założeń projektu. Miał zerwać z kanonami samochodów ostatniej generacji, startujących w wyścigach długodystansowych. Zaproponowano samochód, który w mniejszym stopniu był samochodem wyścigowym, a bardziej samochodem Peugeot. Zaproponowano bolid, mogący skupić wokół siebie fanów sportu samochodowego, ale nie tylko. Był to samochód sportowy, który teoretycznie mógłby poruszać się zarówno po normalnej drodze, jak i po torze wyścigowym”.
4. BEZ SPOJLERA
Najbardziej uderzającą cechą koncepcji, która dla wielu doskonale unaocznia nowe podejście, jest brak tylnego spojlera, co nadaje konstrukcji unikatowy charakter.
Tylny spojler po raz pierwszy pojawił się w wyścigach długodystansowych w Le Mans w 1967 roku i od tej pory stał się niekwestionowaną normą. Od 1971 roku, a więc dokładnie od 50 lat, nie pojawił się żaden samochód bez tylnego spojlera. Świadczy to o śmiałości i innowacyjności projektantów i inżynierów Peugeot.
Podczas prac nad Peugeot 9X8 wiele wysiłków poświęcono na zaprojektowanie tylnej części samochodu. W pierwotnym szkicu samochodu, który zdawał się szykować do skoku, pojawiła się trochę pochylona kabina, pikująca w dół, i tę dynamikę widzimy dziś w tylnych kołach.
5. ELEKTRYK!
W przeszłości Peugeot wygrał już trzykrotnie w Le Mans samochodami dwóch różnych generacji: modelem 905 z silnikiem benzynowym V10 w latach 1992 i 1993 oraz 908 z silnikiem V12 HDI-FAP w roku 2009. Peugeot 9X8 wyznacza początek nowej ery również dzięki technologiom, które się w nim pojawiają. „Wyścigi długodystansowe oparte są na przepisach, które pozwalają nam na zaprezentowanie know-how Peugeot w dziedzinie budowy zelektryfikowanych jednostek napędowych” – wyjaśnia Olivier Jansonnie, dyrektor techniczny projektu.
Przez swój hybrydowy napęd na 4 koła Peugeot 9X8 upodabnia się do innych modeli Peugeot, takich jak Peugeot 3008 czy Peugeot 508. Łączy 6-cylindrowy, widlasty silnik spalinowy bi-turbo o pojemności 2,6 litra i mocy 500 kW (680 KM), umieszczony na tylnej osi, z silnikiem/generatorem elektrycznym o mocy 200 kW umieszczonym na przedniej osi.
„Samochodem Peugeot 9X8” – zaznacza Olivier Jansonnie – „marka Peugeot otwiera nowy rozdział sportu samochodowego z napędem hybrydowym. Wyczyny sportowe wkraczają w erę elektryfikacji i stają się bardziej ekologiczne, bez rezygnacji z rywalizacji”.
„Chcieliśmy podkreślić tę przemianę technologiczną i kulturową nowym, charakterystycznym kolorem nadwozia Kryptonite” – dodaje Matthias Hossann. „Nieco wcześniej, przed hybrydowym hipersamochodem 9X8, wprowadziliśmy ten lakier w nowym modelu seryjnym, również hybrydowym 508 PSE (Peugeot SPORT ENGINEERING), który dzieli z Peugeot 9X8 wiele wspólnych technologii, nie tylko kolor nadwozia. Oba samochody w odstępie kilku tygodni wprowadziły markę Peugeot w erę elektryfikacji sportu wyczynowego”.
6. WIRTUALNY
Zespół działu stylu Peugeot wykorzystuje w swoich projektach zaawansowane technologie. Ale nie tylko. Matthias Hossann wyjaśnia:
„Praca projektantów to nieprzerwany ciąg przechodzenia i powracania pomiędzy rysunkami a narzędziami odwzorowywania 3D, które pozwalają na realizację etapów wizualizacji w rzeczywistości wirtualnej”.
Aby stworzyć bryły przestrzenne, projektanci posługują się narzędziami 3D oraz oprogramowaniem CAD (Computer Aided Design – projektowanie wspierane komputerowo). Technologia ta pozwala również na szybkie udostępnianie plików podczas współpracy z zespołami inżynierów. A gdy przestrzenne bryły projektu są już gotowe, przychodzi czas na etap odwzorowania w rzeczywistości wirtualnej.
„Moment, w którym pokazaliśmy kompletny samochód Peugeot 9X8 zespołowi inżynierów z wykorzystaniem hełmów wirtualnej rzeczywistości, był silnym przeżyciem. Olivier Jansonnie, dyrektor techniczny długi czas pozostawał z googlami VR na oczach, obchodząc samochód ze wszystkich stron. Jego entuzjazm był kluczowy!”.
7. NOC
„W zespole stylu Peugeot jest wielu fanów wyścigów długodystansowych, a w szczególności 24-godzinnego w Le Mans. Byli na wyścigu w charakterze widzów i wiedzą, że, gdy nocą obserwuje się tor, trudno rozróżnić samochody. Niektóre można rozpoznać po dźwięku silnika, lecz w wielu miejscach oglądanie wyścigu ogranicza się do śledzenia wstęgi świateł oddalających się w ciemności”.
„Aby Peugeot 9X8 nie był podobny do żadnego innego samochodu i mógł być łatwo rozpoznawany zarówno w dzień, jak i w nocy, zwróciliśmy szczególną uwagę na elementy świetlne. Samoistnie narzucił się nam charakterystyczny układ świateł i motyw trzech pazurów, występujący we wszystkich naszych obecnie produkowanych samochodach seryjnych. Nie było zbyt trudno wkomponować go w przód nadwozia hipersamochodu 9X8, ale zaprojektowanie tego rozwiązania w tylnej części samochodu przysporzyło nam wiele pracy. Wbudowaliśmy trzy świecące ślady pazurów w oddzielne elementy z tworzywa kompozytowego, których szczeliny umożliwiają odprowadzenie strumienia powietrza. Nie możemy doczekać się, by zobaczyć efekt naszej pracy w czasie wyścigu na torze!”.
Agnieszka Doroszewicz, fotografka, która wykonała serię zdjęć Peugeot 9X8, od razu zauważyła potencjał jedynych w swoim rodzaju tylnych świateł Peugeot 9X8:
„Postanowiliśmy rozłożyć naszą sesję na cały dzień i przedłużyć ją do późnych godzin nocnych” – opowiada. „Mogłam dzięki temu uzyskać na zdjęciach efekt nawiązujący do 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Światło dzienne, sztuczne oświetlenie, mocna iluminacja z reflektorów łączą się z wyrazistym motywem świetlnych śladów pazurów na samochodzie. Oczywiście nie jesteśmy w Le Mans, jednak odnajdujemy na tych obrazach całą atmosferę wyścigu w Le Mans!”.
8. AGNIESZKA
„Short. Black. Strong. Like a decent espresso” – tak opisuje siebie fotografka Agnieszka Doroszewicz, pasjonatka designu, architektury i mody. „Fotografia pozwoliła mi na połączenie tych trzech pasji. Jednak jako fotografka, nigdy nie chciałam ograniczać się do tylko jednej dziedziny. Pracowałam zarówno dla czasopism, jak i w sesjach modowych, dla projektantów, agencji i firm, dla operatorów telefonii czy branży elektroniki. Hipersamochody i samochody wyścigowe pojawiły się dodatkowo, prawie przez przypadek. Fotografia samochodowa jest teraz absolutnie fascynująca. Widać silne dążenie do nowości i wymaganie czegoś unikatowego”.
Agnieszka, mieszkająca w Hamburgu w Niemczech, jest absolwentką Uniwersytetu Nauk Stosowanych w fotografii i designie. Od 2007 roku prowadzi własną działalność i angażuje się zarówno w sesje shootingu, jak i w postprodukcję.
„Często zapraszano mnie do pracy w Le Mans i na inne 24-godzinne wyścigi długodystansowe, na Nürburgringu (Niemcy), czy w Spa (Belgia). Jednak Le Mans ma najbogatszą historię i jest moim absolutnym faworytem. Każdą cząstką ciała można poczuć tę atmosferę, ekscytację, napięcie i oczywiście lata historii tego wyścigu. Nie da się od tego uciec. Le Mans jest jedną z najczystszych i najdoskonalszych form wyścigów samochodowych”.
„Każda sesja jest pełna anegdotycznych sytuacji. W czasie tej z udziałem Peugeot 9X8 było przeraźliwie zimno! Jednak nic nie osłabiło entuzjazmu Matthiasa i jego zespołu. Wzięli udział w całej sesji, a ich obecność była bardzo mobilizująca i wiele skorzystaliśmy z tej współpracy. Poza tym miejsce gdzie robiliśmy ujęcia było absolutnie fantastyczne: kontrast pomiędzy minimalistyczną estetyką samochodu Peugeot 9X8 a brutalistyczną architekturą robił ogromne wrażenie, zaś szorstka patyna betonu doskonale kojarzyła się ze światem torów wyścigowych”.