Czy można połączyć wszystkie cechy wspomniane w tytule w jednym aucie? Okazuje się, że można, a to wszystko w hybrydowej odmianie Forda S-MAX, który jeszcze nigdy nie był tak oszczędny, dynamiczny i dostępny w zelektryfikowanej wersji. W czym tkwi fenomen tego auta i dlaczego to idealny wybór dla nowoczesnej, dynamicznej rodziny?
Nowy Ford S-MAX Hybrid
- Niezwykle oszczędny napęd hybrydowy, który może być świetną alternatywą dla silników wysokoprężnych.
- Dynamika i oszczędność w trasie oraz lokalna jazda bezemisyjna na silniku elektrycznym w mieście to idealne połączenie zalet jednostki konwencjonalnej z elektryfikacją.
- Mnóstwo praktycznych rozwiązań i ogrom przestrzeni nawet dla siedmioosobowej rodziny.
Zelektryfikowany napęd bez ograniczeń
Jeśli ktoś interesuje się nowymi napędami zelektryfikowanymi, ale żywi pewne obawy związane z użytkowaniem całkowicie elektrycznych pojazdów, może sięgnąć po hybrydę FHEV, która zapewnia oszczędne i bardziej przyjazne środowisku podróżowanie, potrafi także dostarczyć namiastkę wrażeń z jazdy samochodem elektrycznym, ale z drugiej strony nie ogranicza użytkownika zasięgiem i koniecznością ładowania. Jeśli zalety hybrydy połączy się z walorami dużego auta rodzinnego, wynikiem będzie uniwersalny, dynamiczny i bardzo oszczędny samochód zarówno do jazdy po mieście, jak również dalekich podróży z całą rodziną i bagażem.
W nowym Fordzie S-MAX Hybrid udało się skutecznie połączyć wszystkie wspomniane cechy. Auto nadal oferuje całą przestrzeń i elastyczność dotychczasowych modeli S-MAX w wersjach pięcio- i siedmiomiejscowych oraz zalety nowego układu hybrydowego dzięki zintegrowaniu 60-ogniwowego akumulatora litowo-jonowego z wodoodporną strukturą pochłaniającą uderzenia pod podłogą w tylnej przestrzeni bagażowej. Dzięki temu, że pakiet akumulatorów o pojemności 1,1 kWh wykorzystuje system chłodzenia cieczą, możliwe było ścisłe upakowanie ogniw akumulatora w celu oszczędności miejsca i przestrzeni wewnątrz. Ponadto specjalnie zaprojektowany układ wydechowy z dwoma wyjściami jest poprowadzony wokół akumulatora, aby dostosować się do jego niskiej pozycji. A jak działa ten system?
Moc elektryczna w hybrydowym Fordzie S-MAX pozwala poczuć wrażenia z jazdy samochodem elektrycznym. Technologia hamowania regeneracyjnego przechwytuje nawet 90 procent energii, która w konwencjonalnym aucie tracona jest podczas hamowania. Odzyskana energia wykorzystywana jest do zasilania akumulatora trakcyjnego. W ten sposób wygenerowana i zmagazynowana moc jest przesyłana do silnika elektrycznego, który może samodzielnie napędzać przednie koła, aby np. cicho i sprawnie ruszyć z miejsca, jechać z niewielką prędkością po parkingu lub bocznych uliczkach osiedlowych. Pozwala to na cichą, komfortową i lokalnie bezemisyjną jazdę w mieście, natomiast w trasie, przy znikomym obciążeniu jednostki spalinowej np. zjeżdżając ze wzniesienia, na całkowite jej wyłączenie w celu oszczędzania paliwa. Układ chłodzenia cieczą akumulatora eliminuje potrzebę stosowania wentylatora chłodzącego, pomagając jeszcze bardziej zredukować poziom hałasu wewnątrz kabiny. A jak się prezentuje spalanie?
Silnik elektryczny współpracuje z wolnossącą jednostką spalinową o mocy 152 KM i momencie obrotowym 200 Nm o pojemności 2488 cm3, zapewniając rewelacyjną elastyczność i niskie spalanie na poziomie średnio 6,4 l/100km (emisja CO2 od 146-147 g/km WLTP). To wszystko sprawia, że hybrydowy S-MAX jest świetną alternatywą dla odmian wysokoprężnych. Posiada ich największą zaletę, czyli niskie spalanie w trasie, ale ma również znaczącą wartość dodaną w postaci napędu elektrycznego, który z kolei pozwala obniżyć zużycie paliwa w mieście.
Również pod względem osiągów Ford S-MAX Hybrid niczym nie ustępuje konwencjonalnym odmianom. Silnik o mocy 190 KM zapewnia przyspieszenie 0-100 km/h w 9,8 sekundy, a prędkość maksymalna to 185 km/h. Olbrzymią zaletą jest płynne, liniowe przyspieszenie za sprawą bezstopniowej skrzyni biegów, która uzupełnia z natury sportowy charakter S-MAXa. Ponadto napęd wspierany jest przez przeprojektowany sterownik silnika-generatora, który płynnie przełącza się między napędem czysto elektrycznym, hybrydowym i benzynowym.
Opracowana przez Forda, wspomniana wyżej w pełni hybrydowa skrzynia biegów z rozdziałem mocy jest również wyposażona w symulowaną funkcję zmiany biegów, aby jeszcze bardziej zwiększyć sportowe wrażenia z jazdy. System automatycznie dostosowuje prędkość obrotową silnika do zmiany prędkości pojazdu, aby zwiększyć zaangażowanie kierowcy i dać mu więcej wrażeń z jazdy. Wybór biegów jest kontrolowany za pomocą ergonomicznego pokrętła zmiany biegów, które oferuje dodatkowy tryb maksymalizacji hamowania silnikiem podczas holowania lub zjeżdżania ze stromych wzniesień, co zapewnia wygodniejszą jazdę i maksymalne odzyskiwanie energii. Zaawansowany układ napędowy umożliwia również holowanie przyczepy o masie do 1750 kg w przypadku pięciomiejscowego wariantu S-MAX Hybrid i 1560 kg w wariancie siedmiomiejscowym.
Elastyczna przestrzeń na każdą okazję
Ford S-MAX może być wyposażony w aż 7 miejsc, dzięki czemu nawet duża rodzina jest w stanie bardzo komfortowo podróżować. Tylna przestrzeń jest niezwykle elastyczna, dlatego też można ją w dużym zakresie konfigurować, zapewniając maksymalną praktyczność w zależności od potrzeb. Dwa dodatkowe miejsca w trzecim rzędzie mogą być w każdej chwili złożone, aby zapewnić mnóstwo przestrzeni na bagaż dla 5-osobowej rodziny. Ponadto siedzenia w drugim rzędzie mogą być niezależnie przesuwane zwiększając przestrzeń ładunkową lub zapewniając więcej miejsca na nogi podróżnym. Regularne kształty bagażnika Forda S-MAX umożliwiają przewożenie ładunków o wysokości do prawie 1 metra i szerokości ponad 1 metra między tylnymi nadkolami. Nawet przy wykorzystaniu wszystkich siedmiu miejsc siedzących, przestrzeń bagażowa oferuje 285 litrów. Przy pięciu osobach na pokładzie, pojemność bagażnika to 965 litrów, natomiast gdy autem podróżują dwie osoby, mają one do dyspozycji aż 2020 litrów.
Ogromną zaletą Forda S-MAX Hybrid są także funkcjonalne rozwiązania, które znacząco ułatwiają codzienną eksploatację. Mowa nie tylko o obszernych schowkach, np. w konsoli środkowej, ale również o dużych uchwytach na kubki, dodatkowym schowku pod podłogą bagażnika czy też trzem niezależnym uchwytom isofix w drugim rzędzie. W codziennym użytkowaniu, szczególnie, gdy na tylnych miejscach zasiadają dzieci, przyda się niewielkie lusterko w podsufitce do wygodnego obserwowania przewożonych pociech. Zimą świetnie sprawdza się elektryczne podgrzewanie przedniej szyby, które błyskawicznie usuwa szron, lód i śnieg i pozwala szybko wyruszyć w drogę bez męczącego skrobania.
Patrząc na statystyki sprzedaży, Ford S-MAX jest jednym z najchętniej wybieranych vanów na polskim rynku. Uzupełnienie dostępnych napędów o nowoczesny i oszczędny układ hybrydowy pozwoli na umocnienie jego pozycji na rynku.