Dzięki niezwykłej pracy wykonanej w Centro Stile Alfa Romeo, produkcyjna wersja Alfy Romeo Tonale jest niezwykle wierna samochodowi koncepcyjnemu, z którego się wywodzi.
Nowa Alfa Romeo Tonale 2022
Stworzona z myślą o młodych i dynamicznych mieszkańcach miast, Tonale, cechuje się wyrazistym, zmysłowym i wybiegającym w przyszłość designem, wyznaczając nowe kanony stylistyczne, które pozostaną punktem odniesienia w przyszłych modelach Alfy Romeo: 5-otworowe, aluminiowe obręcze kół, zegary w „teleskopowej” tablicy rozdzielczej, 3-ramienna sportowa kierownica i reflektory główne o sinusoidalnie wygiętym kształcie.
Kompaktowe wymiary Tonale
Długość 4,53 m, szerokość 1,84 m i wysokość 1,6 m łączą w sobie wyjątkowość włoskiego kunsztu i oryginalny, współczesny styl typowy dla Alfy Romeo, tworząc syntezę prestiżowego dziedzictwa i spojrzenia w przyszłość.
Widzimy charakterystyczne cechy stylistyczne, które weszły do historii światowej motoryzacji, jak „GT Line”, która biegnie od tyłu do reflektorów, przywołując na myśl kształty Giulii GT i przeplatając się z pełnymi i eleganckimi bryłami nadwozia, przypominającymi kultowe modele, jak 8C Competizione. Z przodu znajduje się niepowtarzalne „Trilobo” oraz charakterystyczny grill Alfy Romeo „Scudetto” w centralnym punkcie.
Reflektory adaptacyjne (matrycowe) „3+3” z nową matrycą Full-LED
Przywodzą na myśl dumny wygląd modelu SZ Zagato lub samochodu koncepcyjnego Proteo. Trzy moduły, opracowane we współpracy z firmą Marelli, tworzą unikalną linię przodu samochodu i jednocześnie zapewniają światła dzienne, dynamiczne kierunkowskazy oraz funkcję „Welcome and Goodbye” (aktywowaną za każdym razem, gdy kierowca włącza lub wyłącza samochód), aby zapewnić najlepsze warunki oświetlenia dzięki wprowadzeniu dwóch zaawansowanych technologii.
Pierwsza z nich, „Adaptive Driving Beam”, stale dostosowuje światła mijania w zależności od prędkości i warunków jazdy; druga, „Glare-Free High Beam Segmented Technology”, automatycznie wykrywa ruch przed samochodem i/lub jazdę z przeciwnego kierunku, aby uniknąć oślepiania przez inne samochody; wreszcie trzeci moduł, automatycznie aktywowany podczas pokonywania zakrętów, aby zapewnić najlepsze możliwe oświetlenie boczne. Technologie te zapewniają większą wydajność – pod względem trwałości i oszczędności energii, dzięki dwukrotnie większej intensywności światła w porównaniu z konwencjonalnymi lampami halogenowymi i niższej emisji – oraz większe bezpieczeństwo, dzięki mniejszemu zmęczeniu oczu i lepszemu komfortowi jazdy.
W tylnych światłach zastosowano te same elementy stylistyczne, co w światłach przednich, tworząc krzywą sinusoidalną, która oplata całą tylną część samochodu, tworząc niepowtarzalną i charakterystyczną sygnaturę świetlną. Zmysłowość i dynamizm samochodu przejawiają się również w ogromnej tylnej szybie, będącej hołdem dla modelu Alfa Romeo 8C Competizione, oraz we wzorze obręczy kół, które odwzorowują „tarczę telefonu”.
Wnętrze zainspirowane historią wyścigów Alfy Romeo
Wnętrze Tonale jest silnie skoncentrowane na kierowcy, z łatwym dostępem do wszystkich elementów sterujących, co zapewnia bezpieczne i niezrównane wrażenia z jazdy. Z taką samą troską potraktowano pasażerów, którym zapewniono idealną przestrzeń do komfortowego podróżowania. W rezultacie powstało wnętrze zaprojektowane dla i wokół pasażerów, charakteryzujące się drobiazgową dbałością o szczegóły oraz najwyższą jakością.
Wnętrze Tonale wzbudza prawdziwe emocje, nie wspominając o najnowszej technologii, która zapewnia łączność i komfort, przy jednoczesnym zachowaniu przyjemności ze sportowej jazdy.
Lepsze wrażenia z jazdy i ochrona wartości rezydualnej
Jako pierwsza na świecie, Alfa Romeo Tonale debiutuje z technologią niewymienialnego tokena (NFT), prawdziwą innowacją w sektorze motoryzacyjnym. Alfa Romeo jest pierwszym producentem samochodów, który połączył samochód z cyfrowym certyfikatem NFT. Technologia ta oparta jest na koncepcji „blockchain card”, poufnego i niemodyfikowalnego zapisu głównych etapów „życia” samochodu. Ta charakterystyczna funkcja off-board, możliwa do natychmiastowego wykorzystania i zrównoważona, podkreśla innowacyjny charakter Alfy Romeo. Za zgodą klienta, NFT rejestruje dane pojazdu, generując certyfikat, który może być wykorzystany jako gwarancja, że samochód był prawidłowo utrzymywany, co ma pozytywny wpływ na jego wartość rezydualną. Na rynku samochodów używanych, certyfikacja NFT stanowi dodatkowe źródło wiarygodnego pochodzenia, na które mogą liczyć właściciele i dealerzy. Równocześnie nabywcy będą spokojni przy wyborze swojego samochodu.
Alfa Romeo interpretuje wykorzystanie oprogramowania i łączności w celu zwiększenia komfortu jazdy kierowcy, który jest i pozostaje w centrum uwagi. Tonale jest wyposażone w najbardziej zaawansowaną technologię, która zapewnia komfort jazdy, przy jednoczesnym zachowaniu przyjemności z jazdy typowej dla Alfy Romeo.
Funkcje asystenta głosowego Amazon Alexa
Jedną z najważniejszych nowości Alfy Romeo Tonale są wbudowane funkcje asystenta głosowego Amazon Alexa, dzięki którym w swoim samochodzie można zawsze „czuć się jak w domu”, a codzienne wykonywane czynności mogą być jeszcze prostsze i wygodniejsze. Pełna integracja z Amazon – dzięki funkcji „Secure Delivery Service”, Tonale można wybrać jako miejsce dostawy zamówionych paczek, odblokowując drzwi i pozwalając kurierowi pozostawić je wewnątrz samochodu, a wszystko to przy zachowaniu całkowitego bezpieczeństwa.
Można również otrzymywać stałe aktualizacje na temat stanu samochodu, będąc w zaciszu własnego domu, poznać poziom naładowania akumulatora i/lub paliwa, znaleźć punkty użyteczności publicznej, znaleźć ostatnią lokalizację samochodu, wysyłać polecenia zdalnego blokowania i odblokowywania itp. Alexa może być również wykorzystywana, by dodać produkty do listy zakupów, wyszukać pobliską restaurację lub ustawić światła lub ogrzewanie podłączone do systemu automatyki domowej, a wszystko to przy zachowaniu maksymalnej koncentracji na drodze.
Nowy system informacyjno-rozrywkowy
Alfa Romeo Tonale jest w standardzie wyposażona we wbudowany i całkowicie nowy system informacyjno-rozrywkowy. Dzięki spersonalizowanemu systemowi operacyjnemu Android i łączności 4G z aktualizacjami Over-the-Air (OTA), oferuje on również treści, funkcje i usługi, które są na bieżąco aktualizowane.
System ten obejmuje w pełni cyfrowy ekran zegarów o przekątnej 12,3”, główny ekran dotykowy na desce rozdzielczej o przekątnej 10,25” oraz wyszukany, wielozadaniowy interfejs, dzięki któremu wszystko jest na wyciągnięcie ręki, bez odwracania uwagi od drogi. Dwa duże ekrany Full TFT o łącznej przekątnej 22,5” są najlepsze w swojej klasie w tym segmencie.
Funkcje wspomagające kierowcę
Technologia służy również bezpieczeństwu i komfortowi – autonomiczna jazda na poziomie 2., z nowymi zaawansowanymi systemami wspomagania kierowcy (ADAS), które działają zgodnie z filozofią Alfy Romeo. Również w tym przypadku oprogramowanie jest zgodne z DNA marki, a w centrum uwagi pozostaje kierowca. Dzięki temu wszystkie systemy działają, nie zakłócając komfortu kierowcy, a kontrola i emocje związane z prowadzeniem samochodu pozostają niezmienne.
Do wyposażenia należą: Inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC), aktywny asystent utrzymania pasa ruchu (LC) i asystent jazdy w korkach („Traffic Jam Assist”), które automatycznie dostosowują prędkość i tor jazdy, utrzymując samochód na środku pasa ruchu i w odpowiedniej odległości od pojazdu jadącego z przodu, zapewniając w ten sposób bezpieczeństwo i komfort.
Tonale jest również wyposażone w inne innowacyjne urządzenia i technologie, które doskonalą interakcję pomiędzy kierowcą, samochodem i drogą: od autonomicznego systemu awaryjnego hamowania („Autonomous Emergency Braking”), który ostrzega kierowcę o niebezpieczeństwie i włącza hamulce, aby uniknąć lub złagodzić skutki kolizji z pieszym lub rowerzystą, poprzez system wykrywania znużenia u kierowcy („Drowsy Driver Detection”), który ostrzega kierowcę, jeśli zacznie być zmęczony i senny, system monitorowania martwego pola („Blind Spot Detection”), który wykrywa pojazdy w martwych polach i ostrzega o zbliżającym się pojeździe, aby uniknąć kolizji, po system wykrywania obiektów na drodze cofania („Rear Cross Path Detection”), który ostrzega o pojazdach zbliżających się z boku podczas cofania.
Do kompletu tych wszystkich systemów bezpieczeństwa jazdy dochodzi wysokiej rozdzielczości kamera 360° z dynamiczną siatką.
Najnowocześniejsza elektryfikacja by wzmocnić DNA marki
Dla marki, Tonale stanowi naturalny punkt wejścia w świat elektryfikacji, ale zgodnie ze swoim śmiałym podejściem, Alfa Romeo wyznacza wzorzec – elektryfikacja musi służyć marce i jej DNA, z misją odkrycia na nowo sportowego charakteru na miarę XXI wieku. Jest to konkretne zobowiązanie na rzecz przyszłości ukierunkowanej na zrównoważoną mobilność, przy jednoczesnym zachowaniu wierności pierwotnym wartościom.
Przewidziane są dwa poziomy elektryfikacji: Hybrid i Plug-in Hybrid
Tonale debiutuje z silnikiem Hybrid VGT („Variable-Geometry Turbo”) o mocy 160 KM, zaprojektowanym specjalnie dla Alfy Romeo. Jej turbosprężarka o zmiennej geometrii w zestawieniu z 7-biegową, dwusprzęgłową skrzynią biegów Alfa Romeo TCT i 48-woltowym silnikiem elektrycznym „P2″ o mocy 15 kW i momencie obrotowym 55 Nm sprawia, że 1,5-litrowy silnik benzynowy może napędzać koła nawet wtedy, gdy silnik spalinowy jest wyłączony.
Alfa Romeo zdecydowała się na takie rozwiązanie techniczne, aby zaoferować autentyczne wrażenia ze zelektryfikowanej jazdy. Napęd umożliwia uruchomienie i jazdę w trybie elektrycznym przy niskich prędkościach, a także podczas parkowania i długiej jazdy. W momencie wprowadzenia na rynek dostępna będzie także wersja hybrydowa o mocy 130 KM, również zestawiona z 7-biegową skrzynią biegów Alfa Romeo TCT i 48-woltowym silnikiem elektrycznym „P2″.
Najwyższe osiągi gwarantuje wyjątkowy układ napędowy Plug-in Hybrid Q4 o mocy 275 KM, który przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,2 sekundy, a jego zasięg w trybie wyłącznie elektrycznym wynosi nawet 80 km* w cyklu miejskim (ponad 60 km* w cyklu mieszanym), co stanowi najlepszą wartość w klasie w tym segmencie. Standardowo w układzie napędowym Plug-in Hybrid układ napędu Q4 zapewnia niezrównany poziom bezpieczeństwa i przyjemności z jazdy.
Technologia hybrydowa Alfy Romeo
Dzięki nowej technologii hybrydowej Alfa Romeo Tonale zapewnia klientom autentyczne wrażenia z jazdy hybrydą, w imię najwyższych osiągów i wysokiej wydajności. Wszystko to dzięki połączeniu nowego 1,5-litrowego silnika benzynowego z silnikiem elektrycznym, co dodatkowo zwiększa szybkość reakcji. Wrażenia z jazdy również stają się prawdziwie wszechstronne i relaksujące, biorąc pod uwagę różne dostępne funkcje, do których należą m.in.:
- „Silent Start” (cichy rozruch): uruchamianie samochodu bez konieczności włączania silnika benzynowego, wyłącznie w trybie EV
- „Energy Recovery” (odzyskiwanie energii): odzyskiwanie energii, która w przeciwnym razie zostałaby zmarnowana, podczas gdy samochód zwalnia („e-Coasting”) i hamuje („Regenerative Braking”)
- „Boost & Load Point Shift”: „e-Boosting” pozwala na zwiększenie momentu obrotowego na kołach dzięki silnikowi elektrycznemu, wspomagającemu silnik benzynowy; ponadto, wykorzystując odpowiednio skalibrowany moment obrotowy (napędowy lub hamujący) generowany przez silnik elektryczny, można zoptymalizować punkt pracy silnika benzynowego
- „Electric Drive” (napęd elektryczny): samochód może poruszać się cicho i przy zerowej emisji spalin, korzystając wyłącznie z silnika elektrycznego, przy wyłączonym silniku benzynowym.
Nowa Alfa Romeo Tonale może pracować w różnych wariantach jazdy, korzystając wyłącznie z silnika elektrycznego (i przy wyłączonym silniku benzynowym). Jest to możliwe dzięki szerokiej gamie elektrycznych trybów pracy, znanych jako „EV capabilities”, które obejmują:
- „e-Creeping”: silnik elektryczny zapewnia możliwość ruszania zwykle spotykaną w pojazdach ze skrzynią automatyczną, dla prędkości, która może wahać się od 0 km/h do prędkości uzyskiwanej przy wolnych obrotach silnika benzynowego na pierwszym biegu lub na biegu wstecznym
- „e-Launch”: uruchamianie samochodu wyłącznie za pomocą silnika elektrycznego
- „e-Queueing”: samochód może poruszać się w korku ulicznym, stając i ruszając w trybie całkowicie elektrycznym
- „e-Parking”: ułatwienie manewrów parkowania, które mogą być wykonywane wyłącznie przy użyciu napędu elektrycznego, aby zapewnić praktyczną i cichą jazdę.
- „EV capabilities” są dostępne w zależności od stanu naładowania akumulatora i wymaganej mocy wyjściowej.
Ofertę silników dopełnia nowy silnik wysokoprężny o pojemności 1,6 litra i mocy 130 KM, dysponujący momentem obrotowym 320 Nm, zestawiony z 6-biegową, dwusprzęgłową, automatyczną skrzynią biegów Alfa Romeo TCT i napędem na przednie koła.
Klienci w centrum uwagi Alfy Romeo
Wraz z Tonale, Alfa Romeo wprowadza serię nowych usług, które na nowo definiują doświadczenia klienta i obejmują całą gamę samochodów marki.
Cyfrowe doświadczenia – zakup samochodu przez klienta może odbyć się online, w zaciszu własnego domu, w trzech prostych krokach, poprzez dostęp do interfejsu identycznego jak ten, który używany jest w salonach dealerskich.
Rozszerzona gwarancja – nieustanne wysiłki na rzecz poprawy jakości produktu zaowocowały udostępnieniem innowacyjnej rozszerzonej gwarancji Alfy Romeo, wydłużającej ochronę głównych komponentów samochodu do 5 lat. Gwarancja na akumulatory w hybrydowych wersjach Tonale również została wydłużona do 8 lat lub 150 000 km przebiegu, stając się najlepszą ofertą w tym segmencie.
Alfa Romeo Certified
Alfa Romeo Certified – to program przeznaczony dla klientów z rynku samochodów używanych. Celem jest zapewnienie identycznych wrażeń związanych z zakupem, jak przy zakupie nowego samochodu. Główne cechy tej usługi to:
- Zakres gwarancji równoważny z zakresem gwarancji na nowy samochód
- „Satysfakcja lub zwrot pieniędzy” w ciągu 10 dni lub przy przebiegu 1000 km
- Brak kosztów serwisowania przez 15 000 km lub 1 rok
- 120 kontroli samochodu
- Indywidualne usługi posprzedażowe i finansowe
- Jazda próbna
- W okresie gwarancji, pomoc drogowa 24/7 w całej Europie.
Alfa Romeo Videocheck – to usługa związana z obsługą posprzedażną, stworzona z myślą o szczególnych relacjach, jakie łączą klientów z ich samochodami. Jedyny cel – jakość usług i przejrzystość dla klientów. Jeśli w warsztacie okaże się, że samochód wymaga więcej pracy niż uzgodniono z klientem, mechanicy będą mogli przeprowadzić procedurę za pośrednictwem aplikacji mobilnej, aby zatwierdzić wykonanie pracy i wysłać filmik, który zostanie dołączony do kosztów naprawy. Klient będzie mógł wtedy częściowo lub całkowicie zaakceptować lub odrzucić nowy kosztorys.
Najlepsza w swojej klasie dynamika jazdy
Tonale stanowi punkt odniesienia w segmencie pod względem dynamiki jazdy. Zapewnia doskonałe zachowanie dynamiczne typowe dla samochodów sportowych, czego dowodem jest najlepszy rozkład masy i najbardziej bezpośredni układ kierowniczy w tym segmencie (13,6), a także fakt, że jest jedynym modelem w swojej klasie wyposażonym w Zintegrowany układ hamulcowy (IBS) i łopatki zmiany biegów wykonane z aluminium. Zastosowanie stałych zacisków Brembo, z 4 tłoczkami i samowentylowanymi tarczami z przodu oraz pełnymi tarczami z tyłu, przyczynia się do poprawy skuteczności hamowania.
W Tonale zastosowano w pełni niezależne zawieszenie MacPherson z amortyzatorami z systemem „Frequency Selective Damping” (FSD). Aby jeszcze bardziej zwiększyć jej wyjątkowe właściwości jezdne, nawet na nawierzchniach o niskiej przyczepności, Tonale oferuje dwa rodzaje napędu: napęd na wszystkie koła Q4 w wersji Plug-in Hybrid e-Q4 oraz napęd na przednie koła w wersji Hybrid i diesel. Te ostatnie są również wyposażone w elektroniczny, samoblokujący mechanizm różnicowy Alfy Romeo. Specyfikację techniczną dopełnia aktywne zawieszenie „Dual Stage Valve” z elektronicznie sterowaną siłą tłumienia. Krótko mówiąc, siadając za kierownicą nowej Alfy Romeo Tonale można poczuć się jak za kierownicą samochodu, który zachęca do podróży, nie zważając na cel.
Nowa strategia gamy
Alfa Romeo Tonale wprowadza nową strategię gamy, dzięki której konfigurowanie samochodu przez klienta stanie się jeszcze łatwiejsze. Dostępne są dwa główne poziomy wyposażenia: Super i Ti, oba z jasno zdefiniowaną specyfikacją techniczną, która zaspokoi potrzeby najbardziej wymagających klientów. Poziom wyposażenia Super, będący wejściowym poziomem do wyjątkowego komfortu Alfy Romeo, można wzbogacić o wersję Sprint, która zawiera dodatkowe liczne opcje o zdecydowanie sportowym charakterze. Z kolei poziom wyposażenia Ti, który uwydatnia elegancję i wyrazisty charakter Tonale, można rozbudować wybierając wersję Veloce, aby uzyskać maksymalne osiągi i sportowy charakter.
Produkcja we Włoszech w Pomigliano na specjalnej linii produkcyjnej
Alfa Romeo Tonale jest produkowana w odnowionym zakładzie Stellantis, Giambattista Vico w Pomigliano d’Arco (Neapol) – jednym z najnowocześniejszych zakładów produkcyjnych Grupy – na zmodernizowanej linii produkcyjnej przeznaczonej dla nowego modelu Alfy Romeo, ze specjalnie stworzoną, ultranowoczesną jednostką montażową.
Zaprojektowany w 1968 roku przez Alfę Romeo i działający od 1972 roku kompleks przemysłowy wyprodukował do tej pory 5 milionów samochodów i zdobył liczne międzynarodowe nagrody, w tym: w 2012 roku srebrny certyfikat World Class Manufacturing (WCM) i nagrodę Automotive Lean Production dla najlepszego zakładu w Europie, a następnie w 2013 roku złoty medal WCM. W ubiegłym roku zakład przeszedł gruntowną modernizację, aby sprostać wyzwaniom przyszłości, czego dowodem jest przyjęcie najbardziej innowacyjnych technologii do produkcji samochodów hybrydowych przez wyszkolonych pracowników oraz poszanowanie środowiska naturalnego.