MotoNews.pl

Nowa Mazda CX-60 PHEV – flagowy SUV “Crafted in Japan”

10 marca 2022

Marka, model | ,
Mazda-CX-60-2022

Nowa Mazda CX-60 wkracza na europejski rynek pojazdów segmentu SUV z pierwszym w wydaniu tej marki napędem pełnej hybrydy typu plug-in z ładowaniem akumulatora trakcyjnego ze źródeł zewnętrznych. CX-60 poszerza ofertę producenta w segmencie SUV i jest pierwszym z dwóch nowych modeli w ramach rodziny opartej na dużej platformie Mazdy, które pojawią się na rynkach całej Europy w ciągu najbliższych dwóch lat.

Nowa Mazda CX-60 PHEV

Jako samochód demonstrujący zaangażowanie Mazdy w realizację wszechstronnego podejścia do zrównoważonej mobilności i przekonanie marki do zasady wprowadzania właściwych rozwiązań we właściwym czasie, Mazda CX-60 ma spełniać rosnące potrzeby tego segmentu. Producent wzbogaca tym modelem oferowaną gamę SUV, łączących najnowsze parametry ekologiczne z przyjemnością prowadzenia, charakterystyczną dla każdego samochodu Mazdy.

Mazda CX 60 2022 7

Mazda CX-60 w wersji PHEV (z napędem hybrydowym z możliwością ładowania akumulatora z gniazdka) wprowadza pierwszy u tego producenta układ napędowy pełnej hybrydy typu plug-in. W ten sposób nowy, flagowy model Mazdy reprezentuje wszystko, co marka ta zawarła w swoich genach w okresie ostatnich stu lat – od wybitnego designu nadwozia i wnętrza, przez inspiracje najlepszym japońskim rzemiosłem, po najnowsze innowacje technologiczne skupione na człowieku i przodujące w skali światowej układy napędowe.

Stylistyka nadwozia i wnętrza

Imponująca siła wizualna pięknego, dynamicznego stylu nowej Mazdy CX-60 wyraża całą inteligencję i elegancję najnowszych osiągnięć w ramach filozofii projektowania Kodo wplecioną w atletyczną architekturę pojazdu SUV z silnikiem z przodu i napędem na tylne koła.

Nacechowany elegancją projekt wnętrza, potwierdzający klasę premium łączy w sobie różne materiały i faktury, takie jak drewno klonowe, skóra Nappa, nietypowo tkane japońskie tkaniny, detale chromowane oraz specjalne przeszycia tablicy rozdzielczej.

Mazda CX 60 2022 8

Technologie skupione na człowieku zostały ponownie przemyślane i dopracowane tak, by podnosić na jeszcze wyższy poziom doznania Jinba-Ittai i bardziej niż dotychczas spełniać indywidualne potrzeby kierowców. Przełomowy system Mazda Driver Personalisation – systemu dostosowującego optymalną pozycję za kierownicą – rozpoznaje która z zapamiętanych osób siada na miejscu kierowcy i automatycznie adaptuje otoczenie – ustawienia fotela, kierownicy, lusterek, wyświetlacza HUD, a nawet systemu audio i klimatyzacji, dopasowując je do budowy fizycznej i osobistych preferencji użytkowników.

Układ napędowy Mazdy CX-60

Mazda CX-60 w wersji PHEV stanowi wiodącą propozycję w Europie wśród modeli typu plug-in z napędem hybrydowym i zewnętrznym ładowaniem akumulatora trakcyjnego. Napęd ten łączy czterocylindrowy silnik benzynowy Skyactiv-G o pojemności 2,5 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa z dużym silnikiem elektrycznym o mocy 100 kW i wydajnym akumulatorem o pojemności 17,8 kWh z napięciem 355 V.

Połączenie pracy silników benzynowego i elektrycznego składa się na łączną moc systemową 327 KM/241 kW i potężny maksymalny moment obrotowy 500 Nm, co czyni z tej wersji Mazdy CX-60 najmocniejszy samochód drogowy w historii marki. Mazda CX-60 PHEV zapewnia też imponujące osiągi: jest zdolna przyśpieszać od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,8 sekundy, a jej ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna wynosi 200 km/h.

Mazda CX 60 2022 9

Odnośnie wydajności, nowy napęd PHEV, szczególnie podczas pracy wyłącznie na silniku elektrycznym, uzyskuje doskonałe parametry ekologiczne. Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym, mierzone wg procedury WLTP, wynosi 1,5 l/100 km, a emisja CO₂ przy tym samym cyklu i metodzie pomiaru wynosi tylko 33 g/km. Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV umożliwia przejechanie dystansu 60 km w trybie napędu czysto elektrycznego, przy prędkościach do 100 km/h.

Dzięki umieszczeniu akumulatora wysokiego napięcia pomiędzy przednią a tylną osią i w miejscu możliwie najniższym, pod podłogą nadwozia, nowa Mazda CX-60 PHEV odznacza się szczególnie niskim położeniem środka ciężkości. Fakt ten, w połączeniu ze stałym napędem na cztery koła z przeniesieniem siły napędowej pomiędzy osiami poprzez wał pędny składa się na doskonałą charakterystykę prowadzenia tego auta, dorównującą najlepszym modelom segmentu premium.

Mazda CX 60 2022 11

 

W nowym modelu wprowadzone zostaną również dwa silniki nowej generacji, skonstruowane zgodnie z koncepcją „right sizing”, to znaczy odpowiedniego doboru pojemności skokowej dla poprawy łącznej wydajności (oszczędności paliwa i zarazem odpowiedniej mocy). Będą to silniki rzędowe, sześciocylindrowe: benzynowy e-Skyactiv X o pojemności 3,0 litrów oraz dieslowski Skyactiv-D o pojemności 3,3 litra z dwoma różnymi poziomami mocy. Wspierane opracowanym przez Mazdę systemem M Hybrid Boost – miękkiej hybrydy o napięciu 48V, jednostki te łączą wysoką moc z doskonałymi wynikami w zakresie oszczędności paliwa i emisji CO₂.

Ośmiobiegowy automat i napęd na 4 koła

Wszystkie trzy jednostki napędowe współpracują z nową ośmiobiegową, automatyczną skrzynią biegów i z systemem i-Activ All-Wheel Drive – napędu na cztery koła. Silnik Diesla e-Skyactiv D i silnik benzynowy e-Skyactiv X mogą również występować jedynie z napędem na tylne koła. System Mi-Drive (Mazda Intelligent Drive Select) umożliwia wybór spośród czterech trybów napędowych (plus czysto elektryczny tryb EV w wersji PHEV), aby zapewnić optymalną kontrolę nad pojazdem i przyjemność prowadzenia w każdej sytuacji drogowej.

Mazda CX 60 2022 12

Nowa Mazda CX-60 oparta jest na opracowanej przez producenta skalowanej, wielofunkcyjnej architekturze Skyactiv (Skyactiv Multi-Solution Scalable Architecture), która obejmuje liczne modyfikacje dla zapewnienia znakomitych własności dynamicznych. Ulepszenia te, zgodne z prezentowanym przez Mazdę podejściem skupienia technologii na człowieku, obejmują zwiększoną sztywność nadwozia, dzięki której kierowca jest w stanie odczuwać reakcje samochodu bez żadnych opóźnień; siedzenia, które jeszcze bardziej ułatwiają wszystkim osobom utrzymywanie naturalnej równowagi ciała podczas jazdy; zawieszenie, które stabilizuje zachowania kinetyczne samochodu, a także unikatowy, zastosowany przez Mazdę system kontroli zachowania kinematycznego pojazdu KPC (Kinematic Posture Control).

Szeroki zestaw zaawansowanych technologii wspomagania kierowcy i-Activsense zapewnia czołowy w tej klasie pojazdów poziom bezpieczeństwa czynnego i ma na celu uzyskanie najwyższych ocen bezpieczeństwa – 5 gwiazdek Euro NCAP.

Mazda CX 60 2022 13

Mazda CX-60 wyposażona jest w szereg nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Są to: funkcja nieograniczonej widoczności See-Through View, czyli nowa generacja systemu kamer 360 stopni, który poprawia widoczność podczas jazdy z niskimi prędkościami, układ kontroli zjazdu ze wzniesień (HDC), który pomaga w bezpiecznym pokonywaniu stromych zjazdów o śliskiej lub nierównej nawierzchni; tempomat (i-ACC), który może teraz uwzględniać ograniczenia prędkości na podstawie informacji uzyskanych z systemu rozpoznawania znaków drogowych oraz funkcja BSM – ostrzegania przed wysiadaniem z samochodu pod koła pojazdu nadjeżdżającego z tyłu.

Dostępność i ceny Mazdy CX-60

Bogato wyposażona Mazda CX-60 PHEV o mocy 327 KM, której standardowa specyfikacja Prime-Line obejmuje m.in. reflektory LED ze spryskiwaczami, fabryczną nawigację satelitarną, tempomat, felgi 18”, pakiet systemów bezpieczeństwa i-Activsense, bezprzewodowy interfejs Apple CarPlay i Android Auto oraz automatyczną przekładnię i napęd na wszystkie koła, będzie dostępna w atrakcyjnym leasingu Mazda Finance od 2050 zł netto miesięcznie przy 15% wpłaty własnej i finansowaniu na 36 miesięcy z rocznym przebiegiem 20 tys. km. Cennik Modelu CX-60 zaczyna się od kwoty 229 900 zł, a dealerzy rozpoczną przedsprzedaż już od 9 marca z dostawą pierwszych samochodów po wakacjach. Dla lojalnych klientów w ramach przedsprzedaży, Mazda Motor Poland przygotowała ofertę specjalną, a dodatkowo na pierwsze osoby, które do 21 marca zamówią nową Mazdę CX-60 czeka pula 60 samochodów z możliwością odbioru w pierwszej kolejności.

Mazda CX 60 2022 14

Wprowadzając na rynek CX-60 PHEV, Mazda robi ważny krok w kierunku realizacji swoich ambicji, aby do 2050 r. stać się firmą całkowicie neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla. W najbliższych latach Mazda będzie kontynuować rozwój elektryfikacji napędu w szerokiej gamie nowych modeli. Mazda MX-30 REV połączy w pełni elektryczny napęd z generatorem zasięgu, napędzanym silnikiem Wankla, co zapewni wydłużony zasięg. W 2023 r. firma wprowadzi na rynek nowy model, większy niż CX-60 i wyposażony w trzy rzędy siedzeń.

Elektryfikacja Mazdy

W ciągu najbliższych trzech lat Mazda wprowadzi na rynek w sumie pięć nowych produktów zelektryfikowanych, wykorzystujących architekturę platformy opartej na wieloformatowych rozwiązaniach. Po 2025 r. firma wprowadzi na rynek nową architekturę Skyactiv EV Scalable Architecture – unikatową technologię, która pozwoli Maździe na efektywne budowanie samochodów elektrycznych różnej wielkości przy użyciu jednej wspólnej platformy.

Zdjęcia: Mazda