Citroen zaprezentował modele C4 X oraz e-C4 X z napędem elektrycznym. To elegancki samochód o unikatowej koncepcji, przeznaczony dla klientów, którzy szukają atrakcyjnej alternatywy dla kompaktowych sedanów i SUV-ów.
Stylistyka Citroena e-C4 X i C4 X
Stylistyka Citroena e-C4 X i C4 X nawiązuje do modelu Citroen C5 X. Wyłamuje się z tradycyjnych definicji kompaktowych wersji nadwozia i proponuje klientom innowacyjną alternatywę, która wyróżnia się na tle innych samochodów. Łączy elegancką sylwetkę fastbacka z nowoczesnym wyglądem SUV-a i ponadczasowym wyrafinowaniem i przestronnym wnętrzem sedana.
„Cieszą nas możliwości, jakie stwarza pojawienie się nowych modeli w naszej gamie. e-C4 X i C4 X przyczynią się w znaczący sposób do umocnienia Citroena i ekspansji sprzedaży na rynkach europejskich oraz w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki” – powiedział Vincent Cobée, dyrektor generalny marki. „Wielu klientów mówiło nam, że chciałoby mieć alternatywę dla hatchbacków i SUV-ów, licznie występujących w segmencie dużych samochodów kompaktowych, która byłaby przystępna cenowo, ekologiczna i elegancka. Dziś proponujemy im model, który jest naszą odpowiedzią na te oczekiwania. To koncepcja łącząca w pół drogi różne wersje nadwozia, wyróżniająca się i wybiegająca w przyszłość. A także zapewniająca pełen komfort, technologie, bezpieczeństwo i wartości, których klienci oczekują od Citroena, nie mówiąc o wyjątkowej ilości miejsca i dużej uniwersalności, a do tego z zaletami w pełni elektrycznego napędu, który nie emituje zanieczyszczeń.”
Użytkownicy Citroenów C4 X i e-C4 X z napędem w 100% elektrycznym będą również mieli do dyspozycji system informacyjno-rozrywkowy nowej generacji MyCitroen Drive Plus oraz pełny pakiet złączy i usług połączonych.
Citroen przyczynia się do transformacji energetycznej
Marka podjęła śmiałą decyzję oferowania na wielu rynkach europejskich, bardziej dojrzałych pod tym względem, wyłącznie modelu elektrycznego Citroen e-C4 X. Citroen e-C4 X wyposażony w silnik 100 kW z homologowanym zasięgiem WLTP 360 km to jedyny w pełni elektryczny samochód, który będzie oferował połączenie atrakcyjnej stylistyki, komfortu i dużej ilości miejsca na rynku popularnych samochodów średniej wielkości. Gdy dodamy duży bagażnik o pojemności 510 litrów, to otrzymujemy samochód, który będzie idealnym towarzyszem w aktywnym życiu klientów z rodzinami lub w służbowych trasach klientów biznesowych po mieście, np. w przypadku zawodowych kierowców.
Na rynkach pozaeuropejskich oraz w niektórych krajach Europy klienci, którzy wolą wydajny silnik termiczny będą mieli wybór między sprawdzonymi silnikami benzynowymi PureTech lub wysokoprężnymi BlueHDi o doskonałej sprawności.
Nowe Citroeny e-C4 X i C4 X będą produkowane wyłącznie w Europie w zakładach Stellantis w Villaverde, koło Madrytu w Hiszpanii i stamtąd trafią na rynki całego świata.
Sprzedaż obu modeli rozpocznie się stopniowo pod koniec 2022 roku.
Nowoczesne i efektywne energetycznie silniki dla nowego C4 X
Aby wyjść naprzeciw wszelkim potrzebom na niektórych rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki oraz na szeregu innych rynkach pozaeuropejskich C4 X będzie również sprzedawany ze sprawdzonymi, efektywnymi energetycznie i wysokowydajnymi silnikami benzynowymi Citroena.
W zależności od rynku dostępnych będzie do trzech różnych konfiguracji 3-cylindrowego, turbodoładowanego silnika Citroen PureTech z bezpośrednim wtryskiem paliwa i skrzyń biegów:
- PureTech 100 Stop & Start Euro 6.4 z mechaniczną, 6-stopniową skrzynią biegów,
- PureTech 130 Stop & Start Euro 6.4 z automatyczną skrzynią biegów EAT8,
- PureTech 130 Euro 6.1 z automatyczną skrzynią biegów EAT8 – wyłącznie na rynki Bliskiego Wschodu i Afryki oraz pozostałe rynki pozaeuropejskie.
Ponadto na niektórych rynkach dostępna będzie także wersja z silnikiem wysokoprężnym:
- BlueHDi 130 Stop & Start Euro 6.4 z automatyczną skrzynią biegów EAT8
Zaawansowane systemy wspomagania prowadzenia
Citroen C4 X i e-C4 X dołączają do modeli C4, C5 Aircross i Nowego C5X najnowszej generacji. Oferują klientom bardzo rozbudowaną, kompletną gamę najnowszych systemów wspomagania prowadzenia i zwiększania bezpieczeństwa. W ofercie dostępnych jest 20 zaawansowanych systemów wspomagania prowadzenia, które poprawiają bezpieczeństwo jazdy oraz obniżają poziom stresu kierowcy i pasażerów.
Gama technologii opracowanych przez Citroena, służących poprawie bezpieczeństwa jazdy, obejmuje w szczególności następujące systemy:
- Active Safety Brake: w przypadku wystąpienia ryzyka kolizji powoduje automatyczne wyhamowanie samochodu dzięki wykrywaniu i analizowaniu nieruchomych i ruchomych przeszkód, łącznie z pieszymi, rowerzystami i oczywiście innymi pojazdami, także w nocy.
- System ostrzegania o ryzyku kolizji Post Collision Safety Brake: ostrzega kierowcę o ryzyku kolizji z pojazdem poruszającym się z przodu przy prędkościach powyżej 30 km/h. System Post Collision Safety Brake włącza się automatycznie po kolizji w celu zapobieżenia wszelkiemu dodatkowemu przemieszczeniu się samochodu.
- Highway Driver Assist: system wspomagania jazdy półautonomicznej poziomu drugiego, który łączy działanie aktywnego regulatora prędkości z funkcją Stop & Go i systemu aktywnego monitorowania pasa ruchu. Kierowca może częściowo powierzyć prowadzenie samochodu pokładowym systemom wspomagania, ale pod warunkiem, że pozostanie skupiony na sytuacji na drodze i będzie trzymał obie ręce na kierownicy (tak jak wymagają tego obowiązujące przepisy). Kierowca może w każdej chwili ponownie przejąć pełną kontrolę nad samochodem.
- Aktywny regulator prędkości z funkcją Stop & Go: System dostosowuje się do prędkości poprzedzającego pojazdu poprzez automatyczne utrzymywanie bezpiecznej odległości uprzednio ustawionej przez kierowcę. W razie potrzeby system jest również w stanie automatycznie zatrzymać i ponownie uruchomić pojazd, bez konieczności wciśnięcia przez kierowcę pedału hamulca bądź gazu.
- Dostępnych jest także szereg innych technologii: system kontroli martwego pola, system aktywnego monitorowania pasa ruchu, Coffee Break Alert, system wykrywania zmęczenia kierowcy, automatyczne przełączanie świateł drogowych/mijania i rozszerzony system rozpoznawania znaków drogowych z wyświetlaniem zalecanej prędkości.
Gama technologii opracowanych przez Citroena, służących poprawie komfortu i obniżaniu stresu, obejmuje następujące systemy:
- Kolorowy wyświetlacz przezierny Head-Up: Najważniejsze informacje dotyczące prowadzenia samochodu (prędkość, nawigacja itd.) są wyświetlane w kolorze bezpośrednio w polu widzenia kierowcy, pozwalają mu skupić się bez reszty na sytuacji na drodze.
- Kamera cofania z funkcją Top Rear Vision: Z chwilą włączenia wstecznego biegu kamera przesyła na ekran dotykowy widok strefy z tyłu pojazdu, a kolorowe znaczniki informują go o zbliżaniu się do ewentualnych przeszkód. Domyślnie na ekranie wyświetlany jest obraz strefy za samochodem „z lotu ptaka” w polu widzenia 180 stopni.
- Kamera 360 stopni: Funkcja ta, aktywowana automatycznie z chwilą włączenia wstecznego biegu bądź też aktywowana ręcznie przez kierowcę, generuje obraz wideo samochodu i jego bezpośredniego otoczenia „z lotu ptaka” w polu widzenia 360 stopni podczas wszelkich manewrów przy małych prędkościach. Obraz jest systematycznie aktualizowany w miarę przemieszczania się samochodu.
- W ofercie dostępne są także następujące technologie: bezkluczykowy dostęp i uruchamianie samochodu Proximity, Park Assist, wspomaganie ruszania na wzniesieniu, statyczne doświetlanie zakrętów, elektryczny hamulec postojowy, wspomaganie parkowania równoległego oraz kontrola stabilności przyczepy (niedostępna dla wersji e-C4X).
Citroen C4 X – wstępne dane techniczne
Najważniejsze dane:
- Długość całkowita – 4 600 mm
- Wysokość całkowita – 1 525 mm
- Szerokość / z rozłożonymi / złożonymi lusterkami bocznymi – 1 800 mm / 2 032 mm / 1 834 mm
- Rozstaw osi – 2 670 mm
- Pojemność bagażnika – 510 litrów
- Przedni zwis – 880 mm
- Tylny zwis – 1 050 mm
- Średnica koła – 690 mm
- Promień skrętu – 10,9 m
- Prześwit – 156 mm
- Wysokość progu bagażnika – 745 mm
- Masa własna – 1 225 kg
Wymiary wnętrza:
- Promień na wysokości kolan z tyłu – 198 mm
- Maksymalna szerokość na wysokości ramion na tylnych miejscach – 1 366 mm
- Maksymalna szerokość nad podłokietnikami na tylnych miejscach – 1 440 mm
- Odległość od siedzenia do dachu na tylnych miejscach – 860 mm
- Wysokość, na której znajdują się oczy kierowcy – 1 218 mm
- Odległość od siedzenia do dachu na przednich miejscach – 900 mm
Nowy e-C4X w 100% elektryczny:
- Moc – 136 KM (100 kW)
- Akumulator – wysokonapięciowy 400 V litowo-jonowy o pojemności 50 kWh
- Zasięg w cyklu WLTP – 360 km
- Moment obrotowy – 260 Nm
- Prędkość maksymalna – 150 km/h
- Przyspieszanie 0-100 km/h – 9,7 s (w trybie Sport)
Czas ładowania:
- Szybkie ładowanie prądem stałym 100 kW – 10 km/min
- Naładowanie akumulatora do 80% – w 30 min
- Terminal Wall box 32 A – od 5 h (prąd trójfazowy + ładowarka 11 kW dostępna w opcji) do 7,5 h (prądem jednofazowym)
- Gniazdko domowe – możliwe ładowanie