Światowa premiera w 100% elektrycznego Alpine A110 E-ternite odbyła się podczas Grand Prix Francji Formuły 1. A110 E-ternite z otwieranym dachem jest prawdziwym w 100% elektrycznym mobilnym laboratorium. Zachowuje legendarną zwinność Alpine oraz lekkość samochodu elektrycznego, która nie ma sobie równych w tym segmencie.
Alpine A110 E-TERNITE
W 100% elektryczne A110 E-ternité, powstałe dla uczczenia 60. rocznicy A110 Berlinette, łączy prestiżową przeszłość modelu z w 100% elektryczną przyszłością i ukazuje zakres prowadzonych przez Alpine prac, zmierzających do stworzenia gamy nowych modeli marki.
Grupa Renault, zaangażowana od ponad dziesięciu lat w rozwój pojazdów elektrycznych, jest pionierem w elektryfikacji. Dysponuje bogatym i cennym doświadczeniem we wszystkich dziedzinach przemysłu motoryzacyjnego. Było więc rzeczą całkiem naturalną, że konstruktorzy marki Alpine bardzo wcześnie zaczęli myśleć o takim napędzie.
Pojawienie się Luki de Meo w firmie i ogłoszenie zamiaru stworzenia w 100% elektrycznej gamy modeli Alpine jasno wskazało konstruktorom kierunek działań, które stały się zarazem okazją do odkrywczego potraktowania prac nad napędem elektrycznym. Z punktu widzenia koncepcji „restomod” model A110 jest idealnym materiałem wyjściowym do prac badawczych, prawdziwym łącznikiem między prestiżową przeszłością a jeszcze bardziej ambitną przyszłością.
Od tego momentu cel był jasny – chodziło o zelektryfikowanie przyszłych modeli Alpine. Zaczęło się od Alpine A110, kultowego sportowego samochodu powszechnie cenionego za swoją lekkość i zwinność. Wszystko to w ramach rozsądnego budżetu. “Niemożliwa do pogodzenia sprzeczność” – jak uważali niektórzy – stała się dla konstruktorów-pasjonatów marki “wyzwaniem na miarę Alpine”.
Kluczowe założenia projektu – zaawansowane technologie i innowacyjność
Założenia techniczne były proste: zelektryfikować A110 z zachowaniem osiągów, stabilizacji nadwozia i zwinności wersji spalinowej z wykorzystaniem mocnych stron, bogatego doświadczenia
i zaawansowanych technologii Grupy Renault.
Aby dodatkowo „podkręcić” wyzwanie, marka Alpine uzupełniła przedstawione założenia techniczne i wzbogaciła je o cztery następujące innowacje:
- innowacyjny system multimedialny z wykorzystaniem osobistego tabletu kierowcy, zapewniający intuicyjną i naturalną łączność ze światem poprzez Google lub Android Auto, który umożliwia scentralizowanie w jednym urządzeniu wszystkich aplikacji użytkownika;
- najnowszej generacji system audio z 8 głośnikami umożliwiającymi uzyskanie efektu surround;
- innowacyjne materiały pozwalające łączyć wysokie osiągi ze zrównoważonym rozwojem;
- “otwarty dach” pozwalający cieszyć się idealnie cichą pracą silnika elektrycznego i spełniający marzenie podróżowania elektrycznym Alpine A110 w otwartej kabinie bez jakiegokolwiek hałasu.
Układ napędowy i moduły akumulatora trakcyjnego pochodzące z innych marek grupy
Jako że Alpine jest jedną z marek należących do Grupy Renault, całkiem oczywiste było sprawdzenie w pierwszej kolejności, co już było dostępne na potrzeby tego nowego projektu w banku podzespołów i technologii. Moduły akumulatora trakcyjnego są identyczne jak w Megane E-Tech w 100% elektrycznym. W celu uzyskania optymalnego rozkładu masy i znalezienia miejsca dla dwunastu modułów akumulatora konieczne było zaprojektowanie dla A110 specjalnych casingów (strukturalnych obudów) i odpowiednie zmodyfikowanie wewnętrznej konstrukcji. W rezultacie cztery moduły trafiły na przód samochodu, a osiem na tył. Aby sprostać temu wyzwaniu, zespół konstruktorów zdecydował się na ich rozmieszczenie w przestrzeni pojazdu w niekonwencjonalny sposób.
Pomimo dodania dwunastu modułów całkowita masa Alpine A110 E-ternité pozostaje wciąż bardzo mała – zwiększa się o zaledwie 258 kg dzięki niewielkiej łącznej masie wszystkich modułów (392 kg).
Specjalna skrzynia biegów opracowana przez Alpine
Aby uwolnić się od konieczności szukania kompromisu między przyspieszaniem od 0 do 100 km/h, a prędkością maksymalną, co normalnie wymagałoby zastosowania bardzo dużego akumulatora, do standardowego silnika Grupy dodano innowacyjną skrzynię biegów.
Żadna z dostępnych w ramach marki skrzyń biegów nie pozwalała konstruktorom z Alpine na spełnienie założeń technicznych projektu A110 E-ternité. Należało zatem stworzyć przyjemną i sprawną skrzynię biegów bez spadków momentu obrotowego, ale równie lekką i o niewielkich wymiarach.
Skrzynia została zaprojektowana przez Alpine we własnym zakresie, we współpracy z dotychczasowym dostawcą skrzyń biegów. Ma podwójne sprzęgło (DCT) i elektroniczny układ sterowania, jak
w spalinowej wersji A110, ale wymiary sprzęgieł zostały zwiększone, aby umożliwić przenoszenie dużego momentu obrotowego. Rozwiązanie w postaci podwójnego sprzęgła pozwala wyeliminować wahania momentu obrotowego przy zachowaniu kompaktowej budowy i lekkości całej konstrukcji.
Elektronika pokładowa – udany przeszczep dwóch technologii
Zespół konstruktorów z Alpine wykazał się również pomysłowością w zakresie elektroniki pokładowej – połączył ze sobą dwie architektury elektroniczne, pomimo dzielącej je 10-letniej różnicy. Ten przeszczep architektury E/E okazał się sukcesem, ponieważ pozwolił zachować funkcjonalności spalinowej wersji A110, uzupełnił je o szereg nowych funkcji, takich jak np. funkcja „overtake” czy możliwość zapewnienia przesyłu informacji między dwoma akumulatorami.
Za komunikację między obydwoma systemami odpowiada specjalnie opracowany moduł elektroniczny. Ta innowacja stworzyła nowe możliwości w zakresie uproszczenia architektury układu oraz ustawicznego jej udoskonalania przez cały cykl życia produktu.
Unikatowe elementy wyposażenia
A110 E-ternité oferuje ich jeszcze więcej, łącznie z nowymi elementami opracowanymi przez konstruktorów z Alpine.
Bardzo oczekiwany model z otwieranym dachem
Od szeregu lat napływały do firmy zapytania o A110 z otwieranym dachem. Dlatego marka podjęła decyzję o wyjściu naprzeciw również temu wyzwaniu. Trudność polegała przede wszystkim na znalezieniu rozwiązania pozwalającego na szybkie wprowadzenie otwieranego dachu w konstrukcji Alpine A110. Konstruktorom z Alpine udało się znaleźć proste i lekkie rozwiązanie bez naruszania sztywności nadwozia seryjnego A110 w postaci dwóch wtryskowo formowanych skorup z masy karbonowej pochodzącej z odzysku. Element został w całości zaprojektowany i wykonany
z wykorzystaniem zasobów własnych firmy.
Ekran centralny i system audio
Dział inżynierii Alpine postawił sobie za punkt honoru stworzenie samochodu równie pięknego co efektywnego. Wnętrze musiało to odzwierciedlać. Zespołowi konstruktorów udało się pogodzić wymagania stylistyczne z potrzebami w zakresie architektury elektroniki pokładowej. Rozwiązanie polegało na wykonaniu okablowania bezpośrednio razem z zespołem zegarów, co pozwoliło zachować ten sam moduł elektroniczny interfejsu. Efekt spełnia w całości oczekiwania i obejmuje:
- system audio najnowszej generacji z ośmioma głośnikami, w tym subwoofer dla zapewnienia efektu surround, a także głośnik centralny i dwa głośniki z tyłu;
- innowacyjny system multimedialny, w którym osobisty tablet kierowcy pełni rolę pokładowego ekranu multimedialnego ze wszystkimi ulubionymi funkcjami i aplikacjami użytkownika. Rozwiązanie to umożliwia korzystanie z najnowszej generacji wyświetlaczy i systemów operacyjnych, w miarę aktualizacji oprogramowania lub wymiany urządzenia przez użytkownika.
Innowacyjne materiały
Niektóre z kluczowych elementów samochodu zostały pokryte powłoką wykonaną z tworzywa na bazie lnu, które jest lekkie i bardziej przyjazne dla środowiska. Drugi prototyp w 100% elektrycznego A110
E-ternité, który powstał w tym samym czasie, posłużył jako poligon do przetestowania nowej technologii na niektórych elementach nadwozia i wnętrza, takich jak pokrywa silnika, dach, obramowanie tylnej szyby, korpusy siedzeń i tylny pas… Materiał użyty do wykończenia samochodu jest produkowany przez firmę Terre de Lin, która ma swoją siedzibę niedaleko Dieppe (Normandia, Francja). Len, równie wytrzymały co karbon, ale o lepszych parametrach akustycznych, jest materiałem bardzo dobrze rokującym.
To nowe doświadczenie pozwala również przygotować się na przyszłość. Kształty poszczególnych części są teraz kompatybilne z różnymi tworzywami kompozytowymi, co oznacza, że tej samej formy można użyć do produkcji danego elementu z tworzywa na bazie włókien węglowych, szklanych lub lnianych. Rysuje się bardzo obiecująca perspektywa dla kolejnych prac badawczych!
Dane techniczne ALPINE A110 (wersja spalinowa)
- Maksymalny moment obrotowy – 320 / 340 Nm
- Maksymalna moc – 215 / 221 kW
- Od 0 do 100 km/h – 4,4 / 4,2 s
- Maksymalna prędkość – 260 / 280 km/h
- 1000 m ze startu zatrzymanego – 22,8 / 22,4 s
- Masa własna – 1120 kg
- Rozkład masy – przód/tył 43 / 57
- Zasięg WLTP – 550
- Silnik – MR18 215 kW / 320 Nm
- Skrzynia biegów – DCT 7 Getrag DW30
- Liczba przełożeń skrzyni biegów – 7
- Obręcze kół z kutego aluminium – Przód: 7,5 J18 / Tył: 8,5 J18
- Opony – Przód: 215/40 R18 – Tył: 245/40 R18
- Przednie zawieszenie – z podwójnymi wahaczami
- Tylne zawieszenie – z podwójnymi wahaczami
- Sprężyny – Przód: 47 N/mm / Tył: 90 N/mm
- Stabilizator poprzeczny – Przód: 106 daNm/° / Tył: 29,8 daNm/°
- Amortyzatory – Mando
- Architektura elektroniczna/elektryczna (E/E) – T4VS
- Masa pojazdu gotowego do drogi – 1 120 kg
Dane techniczne A110 E-TERNITE
- Maksymalny moment obrotowy – 300 Nm
- Maksymalna moc – 178 kW
- Od 0 do 100 km/h – 4,5 s
- Maksymalna prędkość – do 250 km/h
- 1000 m ze startu zatrzymanego – 23,7 s
- Masa własna – 1378 kg (docelowo 1320 kg)
- Rozkład masy przód/tył – 42 / 58
- Zasięg WLTP (z akumulatorem 60 kWh) – 420 (Megane E-Tech LR/ 470)
- Silnik – 6AM 178 kW / 300 Nm
- Skrzynia biegów – Alpine DCT 2
- Liczba przełożeń skrzyni biegów – 2
- Obręcze kół z kutego aluminium – Przód: 7,5 J18 / Tył: 8,5 J18
- Opony – Przód: 215/40 R18 – Tył: 245/40 R18
- Przednie zawieszenie – jak w A110 ICE
- Tylne zawieszenie – jak w A110 ICE – ze wzmocnionym dolnym wahaczem
- Sprężyny – Przód: 50 N/mm / Tył: 130 N/mm
- Stabilizator poprzeczny – Przód: 106 daNm/° / Tył: 29 daNm/°
- Amortyzatory – Ohlins
- Architektura elektroniczna/elektryczna (E/E) – T4VS / Alpine interface / SWEET 200
- Akumulator trakcyjny – 60 kWh / 200 kW
- Masa pojazdu gotowego do drogi – 1 378 kg