Alpine A110 R jest od dawna oczekiwaną wersją, która uzupełnia gamę A110. Jest to ekstremalna, lżejsza, bardziej agresywna, najwyższa wersja w gamie A110, w jeszcze większym stopniu inspirowana światem wyścigów, jednym słowem – bardziej „radykalna”. Alpine A110 R to uosobienie lekkości i wysokich osiągów, zaprojektowane z myślą o zapewnieniu wyjątkowych doznań na torach wyścigowych, ale z homologacją do poruszania się po drogach publicznych.
Alpine A110 R
A110 R wyróżnia się przede wszystkim mniejszą masą samochodu. Dzięki intensywnym zabiegom obniżono jego masę do 1082 kilogramów. W porównaniu z A110 S to o 34 kg mniej. Udoskonalona została również aerodynamika samochodu, aby zwiększyć siłę docisku i zmniejszyć opór aerodynamiczny. Po raz pierwszy w gamie A110 niektóre elementy, takie jak maska, tylna szyba i dyfuzor, zostały zaprojektowane na nowo, specjalnie dla tej wersji. Na radykalny charakter nowego modelu wpływają także specjalne nastawy zawieszenia, 1,8-litrowy silnik o mocy 300 KM i wyścigowy wystrój wnętrza, zapewniające użytkownikom niespotykanie intensywne doznania z jazdy.
Z czasem przyspieszenia od 0 do 100 km/h wynoszącym zaledwie 3,9 sekundy, nowe Alpine A110 R przekracza kolejne granice sportowych osiągów. Dzięki zaangażowaniu w wyścigi marka dysponuje wiedzą i doświadczeniem najwyższej klasy, które wykorzystała w projektowaniu kolejnej wersji, i jest bardziej niż kiedykolwiek gotowa do bicia wszelkich rekordów okrążeń na torze. Samochód, produkowany we Francji w Dieppe w zakładzie Alpine im. Jeana Rédélé, otwiera nowy rozdział w zakresie know-how marki w produkcji samochodów sportowych.
“Istotą samochodu sportowego jest jego lekkość. W nowym Alpine A110 R przesunęliśmy granicę lekkości. Każdy zaoszczędzony gram procentuje wyjątkowymi wrażeniami z jazdy. Doświadczenie naszych inżynierów i projektantów w zakresie redukcji masy, aerodynamiki i rozwoju umożliwiło tej nowej wersji, najbardziej radykalnej w gamie, osiągnięcie przyspieszenia od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,9 sekund. Prezentacja Alpine A110 R dzisiaj w Japonii to dla nas zaszczyt i powód do dumy. Doskonale ucieleśnia naszą wizję sportów motorowych.” – Laurent Rossi, CEO d’Alpine
Zamówienia na nowe Alpine A110 R będzie można składać już od listopada 2022 r.
Aerodynamika – inspiracje zaczerpnięte ze świata wyścigów
Alpine A110 R jest radykalną formą ekspresji sportowych osiągów i sportowego ducha. Jego projektantom przyświecało dążenie do uzyskania doskonałej aerodynamiki nadwozia poprzez idealną równowagę między siłą docisku a oporem aerodynamicznym.
Do jazdy po torze
Aby zoptymalizować zachowanie nowego Alpine A110 R przy dużych prędkościach, wprowadzono lub zmodyfikowano szereg elementów pochodzących ze świata sportów motorowych. Wykorzystano do tych celów technologie i urządzenia stosowane w tunelu aerodynamicznym przy pracach badawczo-rozwojowych nad bolidami Formuły 1. Specyficzny tylny spojler typu „gęsia szyja”, przeprojektowana płaska podłoga i dyfuzor oraz w 100% karbonowe obręcze kół zapewniają większą stabilność w zakrętach i przy dużych prędkościach. A110 R w porównaniu z A110 S z zestawem Aero cechuje się znacznie większym dociskiem aerodynamicznym na tył ze zwiększonym o 29 kg obciążeniem przy maksymalnej prędkości, co zapewnia mu lepszą stabilizację w szybkich zakrętach. Jednocześnie o 5% zmniejszony został opór aerodynamiczny (w trybie jazdy Track), co pozwala na osiągnięcie rekordowej maksymalnej prędkości 285 km/h.
Zwiększony docisk na przód
Mając na uwadze poprawę stabilności przy dużych prędkościach oraz skuteczności na torze, w pracach nad nowym Alpine A110 R szczególnie duży nacisk położono na uzyskanie jak najkorzystniejszego stosunku między dociskiem a oporem aerodynamicznym, aby móc w pełni wykorzystać potencjał samochodu. Z przodu znajdziemy tę samą listwę aerodynamiczną co w A110 S, ale wyposażono ją w przepustnice wlotów powietrza wbudowane w zderzak. Przepustnice generują dodatkowe 14 kg docisku na przód i przyczyniają się do zmniejszenia oporów powietrza i zwiększenia możliwej do osiągnięcia prędkości maksymalnej.
Zoptymalizowany dyfuzor
Udane połączenie technologii i stylistyki: dyfuzor został zmodyfikowany w celu zapewnienia jeszcze intensywniejszych doznań z jazdy i podkreślenia silnej osobowości auta. Dla zmniejszenia masy został wykonany z włókna węglowego i szklanego i wyjątkowo starannie dopracowany pod względem aerodynamiki. Dzięki zwiększonym wymiarom oraz wysunięciu ku tyłowi generuje szybki przepływ powietrza pod nadwoziem, którego konsekwencją jest jeszcze większe podciśnienie. Umieszczone na jego bokach pionowe skrzydełka ograniczają zawirowania strug powietrza. Zamontowana dodatkowa nakładka pozwala skuteczniej izolować dyfuzor od zawirowań powodowanych obracaniem się kół. Żebra dyfuzora również zostały zaprojektowane na nowo: są teraz większe, niższe i ukształtowane tak, aby utrzymać kierunek strug powietrza do samego końca dyfuzora. Efektywność działania dyfuzora i płaskiej podłogi dodatkowo zwiększają osłonki aerodynamiczne zamontowane na wahaczach tylnego zawieszenia.
Wsporniki tylnego spojlera typu „gęsia szyja”
Tylny spojler zamocowany jest od góry na wspornikach typu „gęsia szyja”, które podkreślają jego sportowy charakter i znacząco wpływają na poprawę aerodynamiki. Pomimo iż ma taki sam kształt jak w Alpine A110 S, kilka szczegółów sprawia, że jest to unikatowe rozwiązanie. Jest mniej pochylony, bardziej cofnięty i ma mniejszy kącie natarcia, co czyni z niego kluczowy element maksymalizacji siły docisku i optymalizacji oporu aerodynamicznego.
Wsporniki typu „gęsia szyja” zwiększają skuteczność i stabilność działania spojlera i eliminują ryzyko odrywania się strug powietrza od jego dolnej powierzchni. Powstające w tej strefie podciśnienie sprawia, że jest bardzo wrażliwa – wszelkie zawirowania obniżają skuteczność działania spojlera. Zwiększony o 29 kg nacisk na tylną oś zapewnia stabilność samochodu podczas jazdy z maksymalną prędkością.
Nowe spojlery progowe
Nowe, karbonowe spojlery progowe montowane w nowym Alpine służą poszerzeniu płaskiej podłogi. Tak powiększona powierzchnia podłogi uspokaja przepływ powietrza pod samochodem i ogranicza ryzyko turbulencji. Tylne końce nakładek sięgają aż przed czołową powierzchnię tylnych kół, aby zapobiec powstawaniu zawirowań i osłaniać tylne koła przed strugami powietrza z otoczenia. Zwiększona stabilność gwarantowana! Jeśli chodzi o wygląd, nowe spojlery doskonale pasują do przedniej listwy aerodynamicznej i nowego tylnego dyfuzora i sprawiają wrażenie jeszcze większej stabilności samochodu.
Końcówka wydechu z podwójnymi ściankami
Konstruktorzy i specjaliści ds. termiki Alpine skupili się również nad udoskonaleniem układu wydechowego. Charakterystyczna dla A110 podwójna końcówka wydechu ma podwójne ścianki, drukowane na drukarce 3D, izolujące od spalin i chroniące sąsiednie elementy przed przegrzaniem. Zasada działania jest prosta: zewnętrzna ścianka pozostaje zimna pomimo temperatury spalin przepływających przez centralną kaniulę i przyczynia się do zapewnienia lepszej równowagi termicznej między wnętrzem a otoczeniem.
Lekkość o krok dalej z radykalnym odciążeniem
Pomimo iż lekkość jest nieodłączną cechą Alpine, konstruktorzy zdecydowali się pójść jeszcze dalej w tym kierunku, aby uzyskać jeszcze lepsze osiągi na torze i zapewnić użytkownikom jeszcze większą przyjemność z jazdy po drodze.
Efekty wykorzystania włókien węglowych…
Dzięki intensywnemu wykorzystaniu włókna węglowego – materiału szeroko stosowanego w Formule 1 zarówno na zewnątrz, jak i w kabinie – Nowe Alpine A110 R waży zaledwie 1082 kg, czyli o 34 kg mniej niż A110 S. Przy stosunku masy do mocy obniżonym do 3,6 kg/KM pokonuje 1000 m startu zatrzymanego w 21,9 sekundy, plasując się tym samym w ścisłej czołówce pod względem osiągów wśród samochodów tej klasy.
…do wykonania maski
Włókno węglowe zostało w szczególności wykorzystane do wykonania maski nowego Alpine A110 R. Jest w całości zrobiona z tego materiału, co nadaje samochodowi jeszcze bardziej agresywny, sportowy wygląd, Jest też o 2,9 kg lżejsza, co przyczynia się do poprawy osiągów i prędkości maksymalnej. Ponadto maska wyposażona jest w dwa kanały powietrzne, które poprawiają aerodynamikę samochodu. Maska stanowi kluczowy element designu A110 R, podkreślający radykalny charakter auta.
…obręczy kół
Unikatowe, wykonane na miarę obręcze kół, powstały we współpracy specjalistów Alpine z firmą Duqueine, która je produkuje. Obręcze kół nowego A110 R są również wykonane w całości z karbonu.
Zostały zaprojektowane w potrójnym celu: poprawy osiągów dzięki zmniejszeniu masy samochodu, optymalizacji aerodynamiki oraz zwiększenia skuteczności chłodzenia hamulców. Dzięki nim całkowita masa samochodu uległa obniżeniu o 12,5 kg w stosunku do A110 S. Dzięki unikatowemu designowi obręcze są bardziej otwarte dla powietrza od przodu i bardziej zamknięte od tyłu, a ich stworzona na miarę konstrukcja przyczynia się do zwiększenia maksymalnej prędkości, optymalizacji oporów aerodynamicznych i skuteczniejszego chłodzenia hamulców.
…panelu tylnej szyby
Techniczne parametry decydują o sportowym charakterze nowego A110 R, a design nadwozia świetnie wyraża jego żywiołowy temperament. Panel tylnej szyby wykonany w całości z karbonu jest centralnym elementem tyłu samochodu. Zastępuje klasyczną tylną szybę i stanowi osłonę komory silnika. Na panelu zamontowane jest centralnie trzecie światło stopu. Obok znajdują się dwa osłonięte kratką wloty powietrza do układu dolotowego silnika z widniejącym na nich graficznym motywem płatka śniegu charakterystycznym dla marki Alpine.
…siedzeń
Kubełkowe fotele Sabelt® Track Nowego A110 R są wykonane w całości z karbonu, co wpływa na zmniejszenie masy samochodu o 5 kg. Zarówno fotel kierowcy, jak i pasażera jest wyposażony
w sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa. Siedzenia symbolizują sportowy charakter samochodu, zapewniają najwyższy poziom komfortu oraz doskonałe podtrzymywanie ciała na zakrętach i przy dużych prędkościach.
Osiągi i pełna gotowość do bicia rekordów okrążeń
Dzięki wyjątkowemu połączeniu zwinności i wysokich osiągów Nowe Alpine A110 R jest prawdziwym torowym bolidem, dopuszczonym do jazdy po drogach, gotowym do bicia rekordów okrążeń.
Od 0 do 100 km/h w 3,9 s
Nowe Alpine A110 R napędzane 4-cyldrowym silnikiem 1,8 turbo współpracującym z automatyczną 7-stopniową skrzynią biegów z podwójnym mokrym sprzęgłem ma pod maską wszystko, czego trzeba do bicia rekordów. Maksymalny moment obrotowy 340 Nm jest dostępny od 2400 obr./min, a maksymalną moc 300 KM silnik osiąga przy 6300 obr./min. Dzięki funkcji automatycznego startu Launch Control, nowy sportowy bolid rozpędza się do 100 km/h w zaledwie 3,9 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 285 km/h. Takie wyniki zapewniają mu oczywiście „pole position”
w gamie A110.
Unikatowy układ jezdny
Indywidualne nastawy i tuning układu jezdnego Nowego Alpine A110 R znacząco poprawiają możliwości auta i zapewniają mu bezprecedensowe osiągi na torze. Nadwozie zostało obniżone o 10 mm w porównaniu z A110 S. Dzięki regulowanym amortyzatorom prześwit można zmniejszyć o dodatkowe 10 mm na potrzeby wyczynowej jazdy na torze. Większa jest sztywność stabilizatorów poprzecznych przewidzianych dla tej wersji: o 10% w przednim i o 25% w tylnym zawieszeniu w porównaniu z A110 S. Ponadto o 10% zwiększona została także sztywność przednich i tylnych sprężyn zawieszenia, co zapewnia doskonałą stabilizację nadwozia. Specjalnie opracowane dla A110 R amortyzatory hydrauliczne posiadają regulację, która umożliwia kierowcom personalizację doznań z jazdy. Dwudziestopołożeniowy pierścień pozwala regulować siłę tłumienia w zależności od prędkości w fazie ściskania i rozciągania. To aż nadto, by móc zapewnić pasjonatom intensywne doznania z jazdy, dodatkowo wzmocnione podczas jazdy na torze.
Wyczynowe opony
Nowe Alpine A110 R jest wyposażone w opony „semi-slick” Michelin Pilot Sport Cup 2 w rozmiarze 215/40 R18 z przodu i 245/40 R18 z tyłu. W połączeniu z unikatowym układem jezdnym wyczynowe opony równie świetnie nadają się do jazdy po drogach, jak i na torze wyścigowym. W porównaniu ze standardowymi oponami, opony typu semi-slick oferują większą stabilność i lepszą kontrolę na zakrętach (wzmocniona struktura, o 15% lepsza przyczepność, większa żywotność na torze, a także większe przyspieszenia poprzeczne). Efekt – krótsze o 0,5 sekundy czasy okrążeń na torze.
Wyjątkowo efektywny układ hamulcowy
Wyjątkowo efektywny układ hamulcowy Brembo montowany w Nowym Alpine A110 R jest wyposażony w dwuelementowe przednie i tylne tarcze hamulcowe o średnicy 320 mm. Aby spełnić oczekiwania dotyczące parametrów prędkości i zachowania na torze, konstruktorzy opracowali unikatowy system chłodzenia hamulców. Składają się na niego cztery elementy. Chwyty powietrza, zamontowane po obu stronach na górnych wahaczach przedniej osi, oraz przewody powietrzne, przymocowane do osłon na spodzie nadwozia, mają za zadanie kierować powietrze w stronę tarcz hamulcowych w celu ich skuteczniejszego chłodzenia. Dzięki tym elementom skuteczność i wytrzymałość systemu chłodzenia hamulców zostały zwiększone o 20%.
Spersonalizowana jazda
Podobnie jak pozostałe wersje w gamie A110, również Alpine A110 R oferuje trzy personalizowalne tryby jazdy dla zwiększenia przyjemności prowadzenia: Normal, Sport i Track. Czasy reakcji pedału gazu i silnika, sposób i czas reakcji układu wspomagania kierownicy, algorytmy zmiany przełożeń oraz parametry pracy systemu ESC zmieniają się w zależności od wybranego trybu jazdy. Kierowca ma do wyboru następujące tryby:
- Tryb „Normal” – elastyczny i oszczędny tryb, idealny do codziennych przejazdów.
- Tryb „Sport” – zapewnia zoptymalizowane sterowanie pracą silnika i skrzyni biegów w przypadku dynamicznej, sportowej jazdy: zwiększona czułość pedału przyspieszenia, specyficzny bieg jałowy, krótsze czasy zmiany biegów z możliwością przeskakiwania przełożeń i zwiększania obrotów silnika (inteligentne dodawanie gazu jak przy podwójnym wysprzęglaniu) pomiędzy każdą redukcją biegów.
- Tryb „Track” – został zoptymalizowany pod kątem jazdy na torze, z szybszą zmianą biegów wykonywaną wyłącznie za pomocą łopatek pod kierownicą. Tryb ten obejmuje również specjalne nastawy systemu ESC, które umożliwiają ekstremalną jazdę na torze. Najbardziej doświadczeni kierowcy mają też możliwość wyboru trybu „ESC Off”.
Sportowe brzmienie spod znaku ALPINE
Pomruk silnika jest bez trudu rozpoznawany – to brzmienie godne nazwy Alpine. Układ wydechowy Nowego A110 R z dodatkowym wtryskiem paliwa i końcówką wydechu z podwójnymi ściankami generuje bardziej rasowy efekt dźwiękowy. Idealną harmonię brzmienia uzyskano dzięki usunięciu zaworu wydechowego i optymalizacji geometrii końcówki wydechu. Szum przepływu spalin został w ten sposób ograniczony, aby zachować charakterystyczne brzmienie Alpine. W celu spotęgowania doznań z jazdy i lepszego wyczucia silnika dźwięk w kabinie został dodatkowo wzmocniony.
Osiągnięto to poprzez zwiększenie transparentności komory silnika dzięki zastąpieniu szyby w przegrodzie lżejszą aluminiową ścianką z przetłoczeniami, dodanie ściągów, usunięcie mat wygłuszających w komorze silnika oraz zachowanie rezonatora układu dolotowego. W efekcie uzyskano jeszcze bardziej imponujące brzmienie.
Wyjątkowa efektywność energetyczna
Nowe Alpine A110 R wyróżnia się niespotykaną efektywnością energetyczną. Ten zdecydowanie najlżejszy w swojej klasie nowy sportowy samochód o aerodynamice nadwozia, która łączy niski opór aerodynamiczny z dużą siłą docisku, zapewnia maksymalną efektywność energetyczną w każdych warunkach jazdy. Osiąga wyjątkowo niski poziom emisji CO2 (o 1/3 niższy w porównaniu z konkurencyjnymi modelami) i niższe zużycie paliwa.
Design inspirowany wyścigami samochodowymi
Wygląd zewnętrzny i wnętrze nowego Alpine A110 R doskonale odzwierciedlają jego radykalnie sportowy charakter. Wyścigowy wystrój wnętrza wprost zaprasza do zajęcia miejsca za kierownicą, by doznać wyjątkowych wrażeń, jakich dostarcza ten samochód.
Wyścigowy wystrój wnętrza
Wnętrze Alpine A110 R jest w całości wykończone elementami z mikrofibry, łącznie z pokryciem płatów drzwi. Wewnętrzne klamki zostały zastąpione czerwonymi taśmowymi uchwytami, które kojarzą się ze światem wyścigów. Mikrofibrą pokryta jest również kierownica ozdobiona szarymi przeszyciami. To połączenie estetyki, autentyczności i efektywności, składające się na atmosferę wnętrza w najlepszym sportowym stylu.
Karbonowe fotele rajdowe
Kubełkowe fotele Sabelt Track zamontowane w A110 R nawiązują do świata wyścigów samochodowych. Dzięki unikatowemu designowi i karbonowej konstrukcji z wkładkami z mikrofibry i szarymi przeszyciami są uosobieniem sportowego ducha. Sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa zapewniają optymalne podtrzymanie ciała kierowcy i pasażera. O konieczności ich zapięcia przypomina sygnał „Seat Belt Reminder”. Fotel kierowcy posiada regulację wzdłużną i regulację wysokości. Fotel pasażera jest nieruchomy, zamontowany w położeniu zapewniającym maksimum komfortu. Wyszywana litera „A” na zagłówkach przypomina o przynależności tego wyjątkowego modelu do rodziny Alpine.
Zestaw elementów karbonowych, dzięki którym auto zyskuje bardziej radykalny charakter
Wszystkie zmodyfikowane elementy, takie jak maska, pokrywa silnika, nowy dyfuzor oraz spojlery progowe współtworzą sportowy charakter nowego Alpine A110 R. Zdecydowane, przemyślane wybory, takie jak nieprzezroczysta pokrywa silnika, składają się na design w pełni oddający charakter tego auta i związane z nim emocje.
„R” dopracowane w najdrobniejszych szczegółach
Dla nowego modelu zaprojektowano specjalną płytkę z sylwetką samochodu i umieszczono ją na środkowej konsoli.
Kolor nadwozia przejęty z A522
Kolorem inauguracyjnym Nowego Alpine A110 R jest niebieski matowy „Racing”, który znamy z modelu A522 Formuły 1. Błękit, ale także czerwień, oraz karbon i mikrofibra: wszystkie kolory i materiały przypominają startową szachownicę wyścigów Grand Prix i unikatową atmosferę torów wyścigowych. W 100% karbonowy dach ma czarny błyszczący kolor.
Informacje o osiągach w czasie rzeczywistym
Dostępny w standardzie pokładowy system telemetryczny „Alpine Telemetrics” (dostępny w opcji z wyjątkiem A110 S) umożliwia wyświetlanie w czasie rzeczywistym w formie zegarów lub histogramów parametrów technicznych pracy samochodu, takich jak ciśnienie doładowania, temperatura skrzyni biegów, moment obrotowy, moc, kąt skrętu kierownicy i akcelerometr. Wbudowany chronograf mierzy i rejestruje osiągi, na przykład podczas jazdy na torze wyścigowym.
Dane techniczne Alpine A110 R
- Silnik 1,8 l 4-cylindrowy, 16-zaworowy
- Moc 300 KM
- Stosunek masy do mocy 3,6 kg/KM
- Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,9 s
- 340 Nm momentu obrotowego dostępnego w zakresie od 2400 do 6000 obr./min
- Maksymalna prędkość zwiększona do 285 km/h.
- Układ jezdny: sprężyny i stabilizatory poprzeczne o zmienionej charakterystyce, sztywniejsze o 10% sprężyny śrubowe, stabilizatory poprzeczne specjalnego typu, zespolone sprężyny-amortyzatory z możliwością regulacji, obniżone o 10 mm nadwozie z możliwością dodatkowego obniżenia o 10 mm do jazd na torze.
- Masa własna samochodu gotowego do jazdy: 1082 kg
- Sportowy układ wydechowy
- Wyjątkowo efektywny układ hamulcowy Brembo®, dwuelementowe przednie i tylne tarcze hamulcowe o średnicy 320 mm
- Karbonowe obręcze kół 18’’
- Opony „semi-slick” Michelin Pilot Sport Cup 2 w rozmiarze 215/40 R18 z przodu i 245/40 R18 z tyłu
- Fotele kubełkowe karbonowe Sabelt® Track, fotel kierowcy z regulacją w 2 płaszczyznach, obicia łączone mikrofibra + włókno węglowe w kolorze czarnym z szarymi przeszyciami