MotoNews.pl

Zupełnie nowe BMW M2 – premiera prasowa w USA

04 kwietnia 2023

Kategoria | Premiery  Rynek Premium
Marka, model | ,
2023-BMW-M2

Debiut nowego BMW M2 jest kolejnym punktem ofensywy modelowej z okazji 50. jubileuszu firmy BMW M GmbH i umożliwia jeszcze bardziej atrakcyjne wejście w świat jej samochodów wyczynowych.

Przedstawiamy dodatkowe zdjęcia udostępnione przy okazji międzynarodowej premiery dla mediów w Scottsdale (USA).

Nowe BMW M2

Kompaktowe wymiary w połączeniu z rozwiązaniami układu napędowego i jezdnego zaczerpniętymi z BMW M3 / BMW M4 dają nowej edycji tego dwudrzwiowego modelu fascynującą zwinność i kontrolowane aż do limitu właściwości jezdne. Ta charakterystyka znajduje również odzwierciedlenie w ekspresyjnym wyglądzie zewnętrznym z atletycznymi proporcjami coupé. Ponadto nowoczesna koncepcja obsługi umożliwiająca indywidualizację ustawień pozwala na bardzo intensywne odczuwanie możliwości samochodu.

Dzięki tym cechom nowe BMW M2 jest kontynuacją tradycji wybitnie sportowych kompaktów zapoczątkowanej w 1973 roku przez BMW 2002 turbo. Ma być też dalszym ciągiem sukcesu rynkowego swojego poprzednika, który sprzedał się na całym świecie w liczbie niemal 60 000 egzemplarzy.

2023 BMW M2 4

Światowy debiut rynkowy nowego BMW M2 rozpocznie się w kwietniu 2023 roku. Samochód będzie produkowany wraz z nowym BMW serii 2 Coupé w zakładach BMW Group w San Luis Potosí w Meksyku.

Kompaktowe wymiary, ekstremalnie muskularne proporcje

Atletyczny wygląd nowego BMW M2 wynika z kompaktowych wymiarów, niezwykle muskularnych proporcji i typowych cech stylistycznych M. Rozstaw osi jest krótszy o 110 mm, a długość pojazdu mniejsza o 214 mm niż w modelach BMW M4 Coupé. Jednocześnie szerokość i rozstaw kół są znacznie większe niż w nowym BMW serii 2 Coupé.

Z przodu duża, bezramkowa atrapa chłodnicy BMW z poziomymi listwami i trzyczęściowy dolny wlot powietrza o niemal prostokątnych konturach tworzy typowy wygląd M. Stylistyka wynika z wymagań technicznych w zakresie doprowadzenia powietrza chłodzącego i równowagi aerodynamicznej. W widoku bocznym uwagę zwracają klarownie zaprojektowane powierzchnie, mocno wystające progi i muskularnie nadkola.

2023 BMW M2 11

Również tył nowego BMW M2 jest potężny i kompaktowy. Charakterystyczna krawędź aerodynamiczna na pokrywie bagażnika i pionowe światła odblaskowe tworzą oryginalne akcenty, podobnie jak purystyczna wstawka dyfuzora i dwie wąsko rozstawione pary końcówek rur wydechowych.

Pięć lakierów oferowanych w nowym BMW M2 obejmuje ekskluzywny wariant niemetalizowany w kolorze niebieskim Zandvoort i metalizowany w kolorze czerwonym Toronto. Opcjonalnie oferowany jest karbonowy dach M, który zmniejsza masę pojazdu o około 6 kg.

2023 BMW M2 18

6-cylindrowy silnik rzędowy o szybkim narastaniu mocy i wysokoobrotowym charakterze

Sześciocylindrowy silnik rzędowy tego kompaktowego wyczynowca wyróżnia się typową dla M charakterystyką mocy i wysokoobrotową koncepcją z technologią M TwinPower Turbo. Jednostka o pojemności 3,0 l różni się tylko w kilku szczegółach od silnika stosowanego w BMW M3 / BMW M4 i zachwyca spontaniczną reakcją, łatwym wchodzeniem na obroty i liniowym oddawaniem mocy aż do maksymalnych obciążeń.

Moc 338 kW (460 KM) nowego BMW M2 przewyższa podstawowy silnik poprzednika o 66 kW (90 KM). Maksymalny moment obrotowy wynoszący 550 Nm dostępny jest w zakresie od 2650 do 5870 obr/min. Nowy silnik osiąga moc maksymalną przy 6250 obr/min, a jego maksymalna prędkość obrotowa wynosi 7200 obr/min.

Dynamicznemu oddawaniu mocy towarzyszy emocjonujący dźwięk generowany przez układ wydechowy M z elektrycznie sterowanymi klapami. Podobnie jak układ chłodzenia, również układ smarowania opracowany został pod kątem dynamicznej jazdy na torze wyścigowym.

BMW M2 2023 8

8-stopniowa skrzynia M Steptronic z Drivelogic w standardzie, 6-biegowa skrzynia manualna jako opcja

Napęd przenoszony jest na tylne koła standardowo przez 8-stopniową skrzynię M Steptronic z Drivelogic. Wysoka dynamika przełączania biegów, bezpośrednie połączenie z silnikiem oraz możliwość redukcji o kilka biegów na raz do najniższego możliwego w danej sytuacji tworzą idealne warunki dla fascynujących przyspieszeń.

Skrzynię obsługuje się dźwignią biegów w aktualnej stylistyce M oraz łopatkami na kierownicy. Funkcja Drivelogic oferuje możliwość wyboru jednego z trzech programów zmiany biegów.

BMW M2 2023 9

Opcjonalnie oferowana jest 6-biegowa skrzynia manualna zapewniająca wrażenia z jazdy w klasycznym stylu i niezwykle intensywną interakcję między kierowcą a pojazdem. Sprzyja ona sportowemu stylowi jazdy nie tylko dzięki precyzyjnym skokom dźwigni, ale także dzięki asystentowi zmiany biegów, który podbija obroty przy redukcji, eliminując poślizg sprzęgła podczas redukowania biegów przed zakrętami. W razie potrzeby asystenta zmiany biegów można wyłączyć w menu M Setup.

Z 8-stopniową skrzynią M Steptronic nowe BMW M2 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,1 s; w połączeniu z 6-biegową skrzynią manualną w 4,3 s. Przyspieszenie od 0 do 200 km/h wynosi 13,5 s (skrzynia automatyczna) lub 14,3 s (skrzynia manualna). Prędkość maksymalną nowego BMW M2 można podnieść z 250 do 285 km/h, wybierając opcjonalny pakiet M Driver.

Napęd na tylne koła, system M Traction Control oraz aktywny mechanizm różnicowy M

Niezależnie od wyboru skrzyni biegów tradycyjną formę dynamiki jazdy zapewnia również napęd na tylne koła. Typowe dla M liniowe narastanie przeciążeń bocznych pomaga kierowcy np. w kontrolowanych poślizgach na zakrętach. Również seryjna funkcja M Traction Control ułatwia kontrolowaną jazdę na limicie. Pozwala kierowcy na indywidualne ustawienie progów interwencji ograniczenia poślizgu kół w dziesięciu poziomach.

BMW M2 2023 10

Aktywny mechanizm różnicowy M na tylnej osi będący również wyposażeniem standardowym zapewnia najwyższą radość z jazdy poprzez płynną, adaptacyjną blokadę do 100 procent. Optymalizuje na przykład trakcję na nawierzchniach o różnych przyczepnościach na prawym i lewym kole tylnej osi, jak również przenoszenie napędu na drogę podczas dynamicznego przyspieszania na zakrętach.

Zaawansowany układ jezdny i precyzyjne prowadzenie

Kompaktowe wymiary, krótki rozstaw osi, niemal idealnie wyważony rozkład masy na osie 50:50 i zaawansowany układ jezdny nowego BMW M2 sprzyjają łatwemu i precyzyjnemu prowadzeniu. Również duża sztywność skrętna karoserii i punktów mocowania zawieszenia zapewniają zwinność, dynamikę i precyzję prowadzenia.

BMW M2 2023 23

Zarówno oś przednia z dwuprzegubowymi kolumnami resorującymi, jak i pięciowahaczowa oś tylna mają kinematykę charakterystyczną dla M.

Wyposażenie standardowe nowego BMW M2 obejmuje adaptacyjny układ jezdny M z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami, układ kierowniczy M Servotronic o zmiennym przełożeniu, układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC) z trybem M Dynamic oraz wydajny układ hamulcowy M z pływającymi tarczami i sześciotłoczkowymi zaciskami stałymi z przodu i jednotłoczkowymi zaciskami pływającymi z tyłu.

Zintegrowany układ hamulcowy umożliwia dwie charakterystyki twardości pedału hamulca. Nowe BMW M2 wyposażone jest w 19‑calowe obręcze kół ze stopów lekkich w rozmiarze z przodu i 20‑calowe z tyłu. Są one więc o jeden cal większe niż w modelach BMW M3 i BMW M4 z wyposażeniem standardowym. Opcjonalnie oferowane są również opony torowe.

BMW M2 2023 11

Zaawansowany sportowy kokpit ze standardowym zakrzywionym wyświetlaczem BMW i opcjonalnymi karbonowymi fotelami kubełkowymi M

Nowe BMW M2 oferuje kokpit zorientowany na kierowcę z typowymi dla M wskazaniami, elementami obsługi i ustawieniami, a także zaawansowany zakrzywiony wyświetlacz BMW. Informacje istotne dla kierowcy, w tym wskaźnik zmiany biegu, są wyświetlane w nowej formie graficznej na wyświetlaczu informacyjnym o przekątnej 12,3 cala.

Wyświetlacz kontrolny o przekątnej 14,9 cala może pokazywać widżety M dotyczące między innymi ustawień pojazdu i stanu opon. Również opcjonalny wyświetlacz BMW Head-Up oferuje typowe wskazania M.

Podobnie jak inteligentny asystent osobisty BMW zakrzywiony wyświetlacz BMW jest częścią systemu BMW iDrive najnowszej generacji. Bazuje on na systemie operacyjnym BMW 8 i został konsekwentnie stworzony z myślą o intuicyjnej interakcji między kierowcą a pojazdem za pośrednictwem obsługi dotykowej i naturalnej mowy.

BMW M2 2023 12

Nowy system BMW iDrive umożliwia personalizację za pomocą profilu BMW ID i aplikacji My BMW oraz korzystanie z karty Personal eSIM w samochodzie. W wyposażeniu standardowym nowego BMW M2 oferowana jest również integracja smartfonów za pośrednictwem Apple CarPlay® i Android Auto™. Optymalną łączność zapewnia system antenowy obsługujący technologię 5G.

Standardowo kierowca i pasażer obok siedzą w charakterystycznych sportowych fotelach z tapicerką z Sensateku i Alcantary. Alternatywnie dostępne są fotele sportowe M ze zintegrowanymi zagłówkami i perforowaną tapicerką ze skóry Vernasca i Sensateku.

Karbonowe fotele kubełkowe M dostępne również jako opcja mają karbonowe elementy konstrukcyjne w siedzisku i oparciu, a także otwory w obszarze podparć bocznych i pod zagłówkiem. Fotele te zmniejszają masę pojazdu o około 10,8 kg.

3-strefowa klimatyzacja automatyczna, system nawigacyjny BMW Maps, przycisk Setup i M Drive Professional w standardzie

Standardowe wyposażenie BMW M2 obejmuje m.in. 3-strefową klimatyzację automatyczną, BMW Live Cockpit Plus z systemem nawigacyjnym BMW Maps, oświetlenie ambientowe i zestaw głośnikowy Hi-Fi. W zakresie systemów zautomatyzowanej jazdy i parkowania standardowo dostępne są: ostrzeganie przed kolizją czołową, wskazanie ograniczeń prędkości i zakazów wyprzedzania, ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu oraz Park Distance Control.

Opcjonalnie oferowany jest m.in. system asystujący kierowcy, aktywny regulator prędkości h funkcją Stop & Go oraz asystent parkowania z asystentem cofania.

Przycisk Setup na konsoli środkowej umożliwia bezpośredni dostęp do ustawień silnika, układu jezdnego, kierowniczego, hamulcowego i układ M Traction Control, a opcjonalnie asystent zmiany biegów. Można zapisać i aktywować przyciskami M na kierownicy dwie ogólne konfiguracje ustawień pojazdu.

BMW M2 2023 7

Standardowy system M Drive Professional oprócz systemu kontroli trakcji M obejmuje także funkcję M Drift Analyser i Laptimer M. Ponadto przycisk M Mode na konsoli środkowej pozwala zmieniać działanie systemów wspomagających kierowcę oraz na wskazania wyświetlacza informacyjnego i Head-Up. Do wyboru są ustawienia ROAD, SPORT i TRACK.

Opcjonalnie dostępny jest też pakiet M Race Track. Oprócz pakietu M Driver obejmuje on również karbonowy dach M, karbonowe fotele kubełkowe M, listwy ozdobne Carbon Fibre oraz opony torowe.

Zdjęcia: BMW