Audi RS 3 performance edition na rok 2023 to opracowana z myślą o maksymalnych osiągach specjalna seria limitowana, może pochwalić się mocą 299 kW (407 KM) i prędkością maksymalną 300 km/h. Oprócz znanych już, topowych rozwiązań technicznych marki rodem z Ingolstadt, takich jak RS torque splitter i ceramiczne hamulce, model ten ma kubełkowe fotele RS zapewniające optymalne podparcie boczne i całą masę ekskluzywnych elementów stylistycznych.
Audi RS 3 performance edition
Trzecia generacja Audi RS 3 Sportback i druga generacja RS 3 Limousine, to przełom jeśli chodzi o wysokie osiągi w segmencie aut kompaktowych. Teraz Audi Sport GmbH dodaje wisienkę na torcie: Audi RS 3 performance edition to limitowana edycja 300 egzemplarzy tego samochodu, będąca absolutnym topem swojej serii zarówno pod względem technicznym, jak i wizualnym. Dostępne w wariancie Sportback oraz w wariancie Limousine Audi RS 3 performance edition, gwarantuje ogromną radość z jazdy i najwyższe emocje.
Pięciocylindrowy, turbodoładowany silnik o podwyższonej wydajności
Audi RS 3 performance edition jest mocniejsze i szybsze niż którakolwiek z wcześniejszych wersji RS 3. To pierwszy pojazd w swoim segmencie, który osiąga prędkość maksymalną 300 km/h, a więc o 10 km/h więcej niż standardowa wersja z pakietem RS Dynamics Package plus. Ponadto, wielokrotnie nagradzany pięciocylindrowy silnik turbo o charakterystycznym brzmieniu, dostarcza teraz 299 kW (407 KM) o 100 obrotów później, w przedziale między 5700 a 7000 obrotów na minutę. Również sam szczyt momentu obrotowego jest szerszy: maksymalny moment obrotowy 500 Nm jest teraz dostępny o 100 obrotów dłużej, między 2250 a 5700 obrotów na minutę.
Osiąga się to dzięki wyższemu ciśnieniu doładowania: duża turbosprężarka generuje 1,6 bara ciśnienia względnego – więcej o 0,1 bara. Moc przekazywana jest przez siedmiobiegową, dwusprzęgłową skrzynię biegów S tronic. Krótkie czasy zmiany biegów bez uszczerbku dla przyczepności, sportowe przełożenia oraz funkcja launch control, zapewniają najwyższe osiągi podczas jazdy. RS 3 performance edition przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,8 sekundy.
W parze z mocą jednostki napędowej idzie niepowtarzalny i emocjonalny dźwięk, z charakterystyczną dla silnika pięciocylindrowego sekwencją odpalania: 1-2-4-5-3. Standardowy sportowy układ wydechowy RS ze zmodyfikowanym tłumikiem środkowym i czarnymi, błyszczącymi, owalnymi końcówkami rur wydechowych, emituje sportowy, solidny dźwięk.
W pełni zmienna regulacja klap wydechowych poszerzająca spektrum dźwięków, została z myślą o RS 3 performance edition nieco przekonstruowana. W trybach Audi drive select: Dynamic, RS Performance i RS Torque Rear, klapy wydechowe podczas postoju samochodu otwierają się bardziej, co sprawia, że dźwięk jest jeszcze bardziej słyszalny i rozpoznawalny.
Najlepsze rozwiązania techniczne podwozia w produkcji seryjnej
Ujemny kąt pochylenia kół, sztywniejsze wahacze, charakterystyczny dla modeli typu RS stabilizator rurowy z wyższym stopniem sprężynowania – wszystkie te rozwiązania już w standardowym RS 3 zapewniają wysoką dynamikę jazdy i stabilność. W RS 3 performance edition seryjnie montowane jest sportowe zawieszenie RS z adaptacyjną kontrolą stopnia tłumienia. W sposób ciągły i indywidualny dostosowuje ono każdy z amortyzatorów do warunków drogowych, sytuacji na drodze i trybu wybranego w Audi drive select. Tłumienie nacisku i odbicia w porównaniu z RS 3 poprzedniej generacji zostało zwiększone, co oznacza, że amortyzator przejmuje większą część siły przekazywanej z podwozia.
Efektem jest bardziej zwarte prowadzenie. Elektromagnetycznie uruchamiane zawory regulujące przepływ płynu hydraulicznego, w ciągu dziesięciu milisekund od precyzyjnie rozpoznanej sytuacji drogowej zapewniają niezbędną siłę tłumienia – niską na pofałdowanych nawierzchniach, wysoką na nierównościach. Aby tego dokonać, czujniki mierzą przyspieszenie pionowe nadwozia i ruch poszczególnych kół względem niego. Informacje te są przetwarzane jednocześnie w jednostce sterującej amortyzatorami i w modułowym sterowniku dynamiki pojazdu, dzięki czemu każde pojedyncze koło optymalnie przenosi moc samochodu na drogę. Obejmuje to także wspomaganie nadwozia podczas szybkiego pokonywania zakrętów oraz podczas hamowania i przyspieszania, na przykład za pomocą funkcji launch control.
Zastosowany w tej wyczynowej wersji RS 3 RS torque splitter, to rozwiązanie techniczne, które z jednej strony zwiększa stabilność – na przykład na mokrej nawierzchni – a z drugiej strony wpływa na zwinność i ogranicza podsterowność podczas dynamicznej jazdy. Jest to możliwe dzięki dwóm elektronicznie sterowanym sprzęgłom wielopłytkowym, które aktywnie i w pełni płynnie rozdzielają moment napędowy pomiędzy tylnymi kołami. Na tylną oś kierowane jest maksymalnie 50% mocy napędowej, a w trybie RS Torque Rear cały moment napędowy z tyłu przekazywany jest w sposób przerywany na koło znajdujące się po zewnętrznej stronie zakrętu. Daje to możliwość świetnego driftowania – oczywiście na zamkniętych torach.
W połączeniu z trybem RS Performance, torque splitter rozdziela moment obrotowy pomiędzy tylne koła w taki sposób, że uzyskuje się niemal neutralne prowadzenie z niewielką zarówno podsterownością jak i nadsterownością, co zapewnia optymalne osiągi na torze wyścigowym. Pozwala to na wcześniejsze przyspieszenie na wyjściu z zakrętu i zapewnia szybsze czasy okrążeń.
Audi RS 3 performance edition standardowo wyposażone jest w opony typu semi-slick Pirelli P Zero “Trofeo R”: 265/35 na przedniej osi, 245/35 na tylnej. Dzięki specyficznej mieszance gumy i asymetrycznemu bieżnikowi, te wyczynowe opony dają wyjątkowo wysoką przyczepność na suchej nawierzchni, zwiększając tym samym stabilność i trakcję boczną. Zgodnie ze swoją charakterystyką, semi-slicki są montowane na odlewanych, aluminiowych felgach o sportowej stylistyce. 19-calowe obręcze w kolorze tytanowo-antracytowym matowym, dostępne są wyłącznie w tej specjalnej, limitowanej wersji: mają efektowny design z dziesięcioma krzyżującymi się ramionami i eksponują branding RS.
Montowane standardowo, sześciotłoczkowe hamulce ceramiczne dopełniają charakterystycznego wyglądu kół. Ich tarcze na przedniej osi mają wymiary 380 x 38 mm. Wydajny układ hamulcowy ze specjalnie dopasowaną krzywą wspomagania hamowania, jest o dziesięć kilogramów lżejszy i bardziej odporny na ciepło niż hamulce stalowe. Zmniejszenie masy nieresorowanej przynosi korzyści w bardzo dynamicznych zastosowaniach. Na tylnej osi znajdują się pływające zaciski z jednoczęściowymi stalowymi tarczami o wymiarach 310 x 22 mm. Zaciski hamulcowe są pomalowane na niebiesko, tak by pasowały do specyficznego dla tego modelu wnętrza.
Ekskluzywność i dynamika w zasięgu wzroku
Dzięki szerokiej gamie nowych elementów stylistycznych i wyposażeniowych, RS 3 performance edition plasuje się na absolutnym topie gamy wersji RS 3. Oprócz zaprojektowanych w sportowym stylu felg i sportowego układu wydechowego RS z czarnymi końcówkami rur wydechowych, czarne są także pierścienie Audi oraz plakietka RS 3 z przodu i z tyłu. Doskonale współgra to z niepowtarzalnymi kolorami lakieru RS 3 performance edition: są to kolory z efektem perłowym Nogaro Blue, Arrow Gray i Daytona Gray, a także Sebring Black Crystal Effect i Glacier White Metallic.
Perfekcja w najdrobniejszych szczegółach widoczna jest również w oświetleniu tego samochodu. Standardowe reflektory Matrix LED z przyciemnionymi ramkami i tylne światła LED są wyposażone w dynamiczne kierunkowskazy i charakterystyczne dla modeli typu RS inscenizacje podczas odblokowywania i blokowania drzwi. Po otwarciu RS 3 performance edition cyfrowe światła do jazdy w dzień składające się z 15 segmentów LED, wyświetlają “flagę w szachownicę” po stronie pasażera i “3-0-0” po stronie kierowcy – to nawiązanie do limitowanej ilości egzemplarzy tej serii i prędkości maksymalną 300 km/h. Natomiast po jego zamknięciu, w polu pikselowym poniżej głównego reflektora zamiast “3-0-0” pojawia się napis “R-S-3”. Podczas jazdy flaga w szachownicę świeci po obu stronach jako światło do jazdy w dzień. Kolejnym elementem wyróżniającym jest dioda w przednich drzwiach, która na podłożu obok samochodu wyświetla napis “#RS performance”.
Limitowana seria podkreśla swoją ekskluzywność także we wnętrzu pojazdu. Po raz pierwszy w RS 3 w wyposażeniu standardowym dostępne są fotele kubełkowe, zapewniające doskonałe podparcie boczne podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Panel środkowy foteli z przodu oraz zewnętrzne siedziska tylnej kanapy, mają kontrastowe niebieskie przeszycia w kształcie plastra miodu. Materiałem, z którego je wykonano, jest tkanina z mikrofibry Dinamica, połączona z perłową skórą Nappa na bocznych bolsterach.
Poniżej zagłówka, czarny lejkowaty otwór ma duże napisy RS i podobnie jak karbonowy matowy tył oparcia fotela, podkreśla sportowy charakter modelu. Oprócz całych niebieskich pasów bezpieczeństwa, niebieskie są także kontrastowe przeszycia na środkowym podłokietniku, podłokietnikach w drzwiach i na kierownicy. To samo dotyczy dywaników podłogowych i maty bagażnika z czarnego weluru, na których widnieje napis RS. Dla lepszej orientacji podczas sportowej jazdy, spłaszczona u dołu kierownica z Alcantary posiada oznaczenie „godziny dwunastej” – również w kolorze niebieskim.
Jeszcze jeden charakterystyczny i niepowtarzalny element wnętrza samochodu: obraz tła na 10,1-calowym wyświetlaczu dotykowym ma wygląd karbonowy i pokazuje charakterystyczną dla 2,5 TFSI sekwencję odpalania 1-2-4-5-3. Na monitorze RS znajdują się również: wskazania temperatury płynu chłodzącego, oleju silnikowego i przekładniowego, siły g i ciśnienia w oponach. Jednocześnie Audi virtual cockpit plus informuje o danych związanych z osiągami, takich jak czasy okrążeń, siły g i przyspieszenia w sekundach od 0-100 km/h, 0-200 km/h, ćwierci mili i jednej ósmej mili.
Audi RS 3 performance edition jest krótką serią ograniczoną do 300 sztuk. Informuje o tym karbonowa nakładka dekoracyjna po stronie pasażera z plakietką “1 of 300”.
Model dostępny będzie w sprzedaży na początku roku 2023.