MotoNews.pl

Ford Focus RS500

31 marca 2010

Kategoria | Premiery
Marka, model | ,
Ford Focus RS500 8

Nowy Ford Focus RS, dysponujący silnikiem o potężnej mocy otrzymuje oznaczenie RS500 i trafia na rynek wyłącznie w mocno limitowanej edycji. To prawdziwy superszybki Ford, który poważnym entuzjastom rasowych aut zagwarantuje prawdziwie niepowtarzalne doznania za kierownicą.

Nowa wersja będzie miała swoją światową premierę 9 kwietnia 2010 roku podczas Targów Motoryzacyjnych 2010 w Lipsku. Najnowszy sportowy Ford otrzymał oznaczenie RS500, co wskazuje na ściśle limitowaną serię produkcyjną, liczącą dokładnie tylko 500 sztuk. Wszystkie 500 egzemplarzy, z których każdy otrzyma indywidualny numer, trafi na rynek i będzie dostępny w sprzedaży.

Źródłem napędu najnowszego Forda Focus RS500 jest niezwykle dynamiczny 5-cylindrowy silnik o pojemności 2,5 litra, dysponujący mocą 350 KM. Dzięki mocy o 15% wyższej niż w przypadku standardowego Forda Focus RS, ta specjalna, limitowana wersja uzyskuje osiągi godne samochodu wyczynowego.

Potężnej mocy silnika Forda Focus RS500 odpowiada równie drapieżna sylwetka. Limitowane wydanie Forda Focus RS ma nadwozie lakierowane w kolorze czarnym, z dodatkowym efektem zmatowienia uzyskanym dzięki pokryciu nadwozia powłoką ze specjalnej folii. Z tak wykończonym nadwoziem świetnie harmonizują aluminiowe obręcze kół. Całość prezentuje się niezwykle efektownie, tworząc zupełnie niepowtarzalne wrażenie, zupełnie odmienne od wszystkich innych modeli Forda znajdujących się w seryjnej produkcji.

– Zależało nam, aby zakończenie produkcji obecnej generacji Forda Focus RS uświetnić czymś jeszcze bardziej wyjątkowym – wyjaśnia Joe Bakaj, wiceprezes Ford of Europe odpowiedzialny za rozwój produktu. – Czy to ze względu na fantastyczny wygląd, czy nie mniej rewelacyjne osiągi, nie mamy wątpliwości, że koneserzy szybko docenią prawdziwą klasę nowego RS500 i że wszystkie egzemplarze rozejdą się błyskawicznie wśród prawdziwych entuzjastów szybkich aut.

– Prezentowane obecnie wcielenie Forda Focus RS to kolejny ważny model w długiej serii kultowych Fordów noszących znaczek RS. Myślimy, że jest godnym ich następcą i ze wszech miar zasłużył na słynny symbol RS, będący synonimem zarówno sukcesów na torze wyścigowym jak i sukcesu rynkowego, głównie dzięki legendarnemu Fordowi Sierra RS500 Cosworth, który zdominował wyścigi samochodów turystycznych pod koniec lat 80-tych – dodaje Joe Bakaj.

Produkcja ściśle ograniczona do 500 indywidualnie numerowanych egzemplarzy

Pojawienie się modelu RS500 oznacza zakończenie produkcji obecnej generacji Forda Focus RS. Ostatnie egzemplarze zjadą z taśmy produkcyjnej zakładów Forda w Saarlouis w Niemczech we wrześniu 2010 roku.

O ile ogromne powodzenie wśród nabywców sprawiło, że całkowita produkcja Forda Focus RS przekroczy 11 tysięcy egzemplarzy (co jest liczbą zdecydowanie przewyższającą początkowe prognozy oscylujące w granicach 7-8 tys. sztuk), to całkowita liczba wyprodukowanych egzemplarzy limitowanej wersji RS500 będzie ograniczona do zaledwie 500 sztuk. Produkcja rozpocznie się w maju w niemieckich zakładach Forda w Saarlouis, a limitowane wersje RS500 pojawią się w ofercie Forda w 20 krajach Europy.

Każdy egzemplarz RS500 otrzyma specjalną plakietkę, która zostanie umieszczona na centralnej konsoli i na której zostanie wygrawerowany unikalny numer identyfikacyjny od 001 do 500.

Mała liczba egzemplarzy przedprodukcyjnych, które Ford będzie wykorzystywał na własne wewnętrzne potrzeby, takie jak samochody do prób badawczych, czy egzemplarze pokazowe dla prasy, otrzymają swoją własną oddzielną numerację, aby w ten sposób zagwarantować klientom elitarny i ekskluzywny charakter oficjalnie nabywanych przez nich egzemplarzy z pięćsetki skierowanej do sprzedaży.

Popyt na najnowszego RS500 z pewnością wielokrotnie przekroczy liczbę dostępnych egzemplarzy. Z tego względu pełna liczba 500 wyprodukowanych sztuk zostanie rozdzielona pomiędzy 20 rynków europejskich, w proporcjonalnie do przewidywanego zainteresowania. W przypadku niektórych krajów, do których trafi tylko niewielka liczba samochodów, możliwość zakupu Forda Focus RS500 będzie rzeczywiście czymś bardzo rzadkim i niezwykle ekskluzywnym.

Powstała specjalna witryna internetowa – www.focusrs500.com – która dla potencjalnych nabywców i zwykłych entuzjastów motoryzacji jest źródłem cennych informacji o nowym modelu. Wśród nich znajdą się prognozy dotyczące prawdopodobnej liczby egzemplarzy przeznaczonych na poszczególne rynki, a także możliwość pobrania zdjęć i filmików video. Na stronie tej internauci znajdą oczywiście linki do stron internetowych Forda w poszczególnych krajach, na których z kolei można będzie uzyskać informacje o adresach dilerów i cenach.

Ford Focus RS „dorobił się” także swojej własnej strony na Facebooku – www.facebook.com/fordfocusrs – na której zarejestrowało się już ponad 13,5 tys. fanów z całego świata. Oczywiście informacje związane z premierą RS500 i wrażenia z jazd nowym modelem znajdą szeroki oddźwięk także na tej stronie.

Udoskonalony i podrasowany silnik o mocy 350 KM

– Bardziej rasowy odgłos pracy silnika, jak i potężna dynamika jednostki napędowej w średnim zakresie obrotów od razu zdradza kierowcy, że nie ma do czynienia za standardowym Fordem Focus RS – zapowiada Gunnar Herrmann, dyrektor pionu globalnych samochodów kompaktowych Forda. – Dzięki mocy silnika o wyższej 15% i tej samej sportowej dynamice, nowo przygotowany silnik dysponuje parametrami, które są godne auta tak bardzo wyjątkowego jak RS500.

Chcąc wyposażyć Forda RS500 w silnik o odpowiednich parametrach, ulepszono 305-konną turbodoładowaną jednostkę Duratec RS o pojemności 2,5 litra z Forda Focus RS, wydobywając z niej znacznie wyższą moc w najwyższym i średnim przedziale obrotów, zachowując przy tym wytrzymałość i świetną dynamikę wyjściowego silnika przy niższych obrotach.

Wartość mocy maksymalnej została zwiększona aż o 45 KM do 350 KM przy 6000 obr/min. Natomiast maksymalny moment obrotowy wzrósł z 440 to 460 Nm, przy czym maksymalne wartości momentu są dostępne w bardzo szerokim zakresie obrotów, od 2500 do 4500 obr/min.

Aby możliwe było uzyskanie odpowiedniej równowagi między dynamiką w średnich zakresach obrotów oraz wysokich prędkości maksymalnych, konieczne było wprowadzenie szeregu zmian konstrukcyjnych zmierzających do uzyskania lepszego przepływu powietrza w układzie dolotowym i poprawę efektywności spalania mieszanki.

Wśród wprowadzonych zmian należy wymienić zastosowanie wyraźnie większej chłodnicy powietrza doładowującego (działającej w systemie powietrze-powietrze), przez co do silnika trafia bardziej gęsty ładunek powietrza o niższej temperaturze, zastosowanie większego filtra powietrza gwarantującego lepszy dopływ powietrza; przewodów wydechowych o większej średnicy i pompy paliwa o wyższej wydajności. Wraz z tymi zmianami wprowadzono zmienione kalibracje oprogramowania sterującego pracą silnika, umożliwiające optymalizację pracy silnika o tak zmienionej konstrukcji.

– Zapewnienie silnikowi lepszego dopływu powietrza pozwoliło nam na zwiększenie mocy bez konieczności znaczącego podwyższania ciśnienia doładowania turbosprężarki. W ten sposób mogliśmy jeszcze bardziej poprawić szczytowe osiągi, zachowując przy tym wysoką elastyczność i świetne własności dynamiczne, niskie zużycie paliwa i niskie wskaźniki emisji spalin charakteryzujące standardowego Forda Focus RS – wyjaśnia Herrmann.

Wstępne badania osiągów Forda RS500 wskazują, że model ten rozpędza się od zera do 100 km/h w 5,6 sekundy, przy tej samej prędkości maksymalnej co w standardowym Fordzie Focus RS, wynoszącej 263 km/h.

Konstrukcja opracowana przez prawdziwych entuzjastów szybkich aut

Specjalnych modyfikacji i podrasowania silnika Forda Focus RS500 dokonała grupa inżynierów-entuzjastów z zespołu Ford TeamRS, we współpracy z firmą Revolve Technologies. Ta ostania firma specjalizuje się w przeróbkach i modyfikacjach samochodów dla wyczynu, które mają autoryzację Forda i są oferowane pod marką Mountune.

Zrealizowany wspólnymi siłami program prac konstrukcyjnych i badań umożliwił 350-konnemu silnikowi Duratec RS uzyskanie wyznaczonych celów pod względem osiągów, przy jednoczesnym uzyskaniu standardów trwałości, niezawodności i parametrów eksploatacyjnych, do których przyzwyczaili się nabywcy i użytkownicy samochodów z serii Ford RS.

Kompleksowe rozwiązania konstrukcyjne wdrożone w silniku seryjnego Forda Focus RS o mocy 305 KM – w tym zmieniona konstrukcja uszczelki głowicy, supertrwałe gładzie cylindrowe, pokrywane specjalną natryskiwaną powłoką metalu zwiększającego ich wytrzymałość, tłoki o zmienionej konstrukcji i nowe korbowody – okazały się praktycznie wystarczające do zastosowania w silniku modelu RS500 o mocy 350 KM. Dzięki nim poważniejsze przeróbki silnika okazały się zbędne, mimo wyższych osiągów jednostki 350-konnej.

Supernowoczesne podwozie i układ jezdny z przednim napędem

Czynnikiem mającym kluczowe znaczenie dla sukcesu ostatniej generacji Forda Focus RS była niezwykle udana i zaawansowana technologicznie konstrukcja układu jezdnego z przednim napędem. Najważniejszymi rozwiązaniami charakteryzującymi układ jezdny są przede wszystkim: większy rozstaw kół, innowacyjne przednie zawieszenie RevoKnuckle o lekko przesuniętej osi skrętu kół, oraz mechanizm różnicowy o podwyższonym tarciu firmy Quaife. Udane połączenie tych rozwiązań zaowocowało precyzyjnym sterowaniem, świetnym trzymaniem się drogi oraz minimalnym wpływem sił znoszących na utrzymanie zamierzonego toru jazdy.

Identyczna konstrukcja podwozia okazała się jak najbardziej skutecznym rozwiązaniem w Fordzie Focus RS500, którego układ jezdny – ze względu na wyższe osiągi ­– przenosi większe wartości momentu i jest poddawany działaniu znacznie większych sił. Konstrukcja i charakterystyka układu jezdnego pozostały nie zmienione, pozwalając zachować ten sam sportowy, dynamiczny charakter, który tak bardzo przyczynił się do popularności standardowej wersji Forda Focus RS.

Układ hamulcowy o zwiększonej skuteczności oraz 19-calowe koła z oponami o rozmiarze 235/35/R19 również zostały przejęte zasadniczo w niezmienionym kształcie ze standardowo produkowanego modelu. Wersję RS500 wyróżniają jedynie zaciski hamulców pomalowane na kolor czerwony oraz efektowne lakierowanie aluminiowych obręczy kół na metalizowany kolor czarny.

Testy osiągów samochodu na granicy wytrzymałości samochodu

Konstruktorzy mieli świadomość niebywałego potencjału Focus RS500 pod względem dynamiki i osiągów. Z tego względu nowa, limitowana edycja nowego modelu została poddana serii specjalnie opracowanych testów wytrzymałościowych, które miały na celu przede wszystkim sprawdzenie parametrów samochodu na torze.

Program testów i prób badawczych obejmował specjalnie opracowany test wytrzymałościowy na słynnej Północnej Pętli wyścigowego toru Nürburgring w Niemczech. Podczas tych prób zespół inżynierów zespołu Ford TeamRS został wzmocniony przez trzech kierowców wyścigowych, zatrudnionych specjalnie na tę okazję przez Forda. Zmieniając się, kierowcy ci przejechali non-stop w wyścigowym tempie dystans 10 tys. km, co jest równoznaczne z wzięciem udziału bez przerwy w dziesięciu 24-godzinnych wyścigach na torze Nürburgring.

– Chcieliśmy uzyskać absolutna pewność, że kierowcy bardzo serio traktujący swoje sportowe hobby mogliby bez obaw jeździć swoim Fordem Focus RS500 na granicy maksymalnych osiągów bez obaw dla wytrzymałości samochodu ­– tłumaczy Matthias Tonn, główny inżynier programu prac nad Fordem Focus RS500.  – A to oznaczało wyjście daleko poza nasze standardowe procedury testowania pojazdów i prowadzenie badań absolutnie na granicy jego osiągów. Po przejechaniu non-stop 500 okrążeń toru Nürburgring, nie mamy żadnych obaw co do wytrzymałości samochodu. Jesteśmy też bardzo zadowoleni z uzyskiwanych osiągów, bo okazało się, że samochód jest zdolny do pokonywania okrążeń słynnego toru w doskonałym czasie 8 minut.

Wyjątkowy, czarny lakier pokryty matową folią – uderzający efekt wizualny

Już standardowy Ford Focus RS wywołuje niezapomniane wrażenie wizualne dzięki pięknej linii drapieżnie wystylizowanego, lecz zarazem funkcjonalnego nadwozia. Jednak wyjątkowy, czarny lakier Forda Focus RS500, dodatkowo „zmatowiony” dzięki powłoce ze specjalnej folii, czyni tę limitowaną wersję RS jeszcze bardziej niepowtarzalną, dodając jej niezwykłej charyzmy.

Uderzający i efektowny czarny lakier nadwozia świetnie harmonizuje z aluminiowymi obręczami kół, wykończonymi czarnym, metalizowanym lakierem i z kratą wlotu powietrza w kształcie trapezu, również wykończoną w kolorze czarnym, lecz na połysk. Rasowy wygląd nadwozia podkreśla jeszcze dwupłatowy tylny spojler i charakterystycznie uformowana wnęka aerodynamiczna pod tylnym zderzakiem, ułatwiającą optymalne rozprowadzanie strumienia powietrza pod podwoziem samochodu.

Niewielkie jaskrawo kolorowe akcenty w różnych miejscach samochodu – jak czerwone zaciski hamulców, niebieskie znaczki RS oraz specjalny, niebiesko-czerwony znaczek RS500 na drzwiach tyłu nadwozia – dodatkowo podkreślają niepowtarzalny, efektowny wygląd samochodu.

– Specjalnie postawiliśmy sobie zadanie, zgodnie z którym Ford Focus RS500 ma wyglądać jak żaden inny samochód znajdujący się obecnie w produkcji – powiedział Tonn.  – Dzięki wykończeniu nadwozia matowym, czarnym lakierem i dzięki masywnej efektownej sylwetce, ten wóz prezentuje się naprawdę drapieżnie, posępnie, a przez to – wspaniale!

Matowo czarna folia tworząca powłokę lakieru Forda Focus RS500 została opracowana wspólnie z działem koncernu 3M, specjalizującym się w produkcji powłok i folii dla motoryzacji.

Wszystkie egzemplarze Forda Focus RS500 będą najpierw standardowo lakierowane w metalizowanym kolorze czarnym Panther Black, po czym zostaną przewiezione do wyspecjalizowanych zakładów firmy 3M koło Frankfurtu nad Menem, gdzie na nadwozie zostanie nałożona powłoka ze specjalnej folii w celu uzyskania efektu zmatowienia czarnego lakieru.

Powłoka z tak wykonanej folii jest niezwykle trwała i szczególnie odporna na zadrapania i inne drobne uszkodzenia normalne w czasie użytkowania samochodu. W przypadku uszkodzenia nadwozia, dilerzy Forda mogą liczyć na wsparcie obecnej w całej Europie sieci przedstawicieli firmy 3M, którzy będą w stanie wymienić folię na naprawianych elementach karoserii.

Specjalne detale wykończenia wnętrza Forda Focus RS500

Widoczna na zewnątrz nadwozia RS500 ogromna dbałość o najdrobniejsze detale, jest zachowana także we wnętrzu, które zaprojektowano wykorzystując wiele elementów wzorniczych, które pojawiają się jedynie w tej limitowanej wersji Forda Focus.

Na centralnej konsoli każdego z egzemplarzy znajdzie się specjalna metalowa plakietka ze wygrawerowanym indywidualnym numerem limitowanej serii. Obramowanie konsoli ma oryginalne ciemne wykończenie przypominające włókno węglowe, z charakterystycznym wzorem z literami RS.

W odróżnieniu od detali ozdobnych w kolorze niebieskim, które widzimy w standardowym Fordzie Focus RS, model RS500 ma specjalnie zaprojektowane akcenty wzornicze w kolorze czerwonym – są one najbardziej widoczne w czerwonych szwach i przeszyciach skórzanego pokrycia kierownicy, na wewnętrznych wykładzinach drzwi, na mieszku u podstawy dźwigni zmiany biegów oraz na wypustkach na dywanikach podłogowych.

Nabywca ma także możliwość zamówienia specjalnie zaprojektowanych przednich sportowych foteli Recaro w całości pokrytych tapicerką ze skóry w kolorze czerwonym, które gwarantują jeszcze bardziej rasowy i efektowny wygląd wnętrza.

Zdjęcia: Ford