Premiera nowego Civica Type R następuje w momencie, gdy Honda świętuje 25 lat swojego kultowego, wyczynowego hatchbacka i w 50 rocznicę debiutu pierwszego Civica. Model nowej generacji został zaprojektowany tak, by był najszybszym (jak dotąd) wcieleniem Civica Type R, bazującym na długiej tradycji samochodów wyczynowych, inspirowanych duchem wyścigów.
Nowa Honda Civic Type R
Inżynierowie Hondy, opierając się na, skoncentrowanym na człowieku, podejściu do dynamiki, designu i użyteczności, zastosowanym podczas opracowywania 11. generacji Civica, doszlifowali każdy jego szczegół, aby stworzyć jeszcze bardziej ekstremalnego Civica Type R. Wprowadzono modyfikacje konstrukcyjne, między innymi wlot powietrza na masce i nowy tylny dyfuzor, które poprawiają właściwości aerodynamiczne, jednocześnie uzupełniając sportową sylwetkę. Type R jest również niższy i szerszy od standardowego Civica, a nowy projekt tylnego spojlera podkreśla smukłą linię dachu, poprawia aerodynamikę i wzmacnia muskularny wygląd samochodu.
Lekkie komponenty i wzrost mocy 2-litrowego, czterocylindrowego silnika benzynowego, pozwoliły uzyskać stosunek mocy do masy należący do najlepszych w tej klasie samochodów. Zmieniony układ kontroli prędkości obrotowych silnika z funkcją auto blip gwarantuje, że zmiana biegów w sześciostopniowej skrzyni manualnej będzie prawdziwą przyjemnością dla kierowcy.
Wnętrze Civica Type R zdominowała sportowa czerwień, lekkie sportowe fotele i elementy sterowania skoncentrowane na kierowcy, które tradycyjnie już wyróżniają wszystkie wyczynowe modele Hondy. Oprócz wstępnie zaprogramowanych trybów jazdy (Comfort / Sport / +R), nowy, indywidualny tryb umożliwia dotychczas niedostępny poziom dostosowania samochodu do potrzeb i upodobań kierowcy, pozwalając mu na personalizację charakterystyki takich parametrów, jak reakcje przepustnicy i reakcje układu kierowniczego. Pokładowy rejestrator danych Honda Log R posiada ulepszone monitorowanie oraz innowacyjną funkcję punktacji, która pomaga kierowcy w poprawianiu swoich wyników na torze.
Podobnie, jak wszystkie modele Type R Hondy, Civic Type R otrzymał ikoniczny karmazynowo-czerwony znaczek “H”, który nawiązuje do ducha wyścigów obecnego w Hondzie od powstania firmy. Sukcesy wyścigowe samochodów Hondy sięgają 1965 roku, kiedy podczas Grand Prix Meksyku zwycięstwo odniósł Richie Ginther i jego bolid RA272 Formuły 1™, wyróżniający się białym malowaniem z czerwonym, wschodzącym słońcem, umieszczonym między miejscem kierowcy, a numerem startowym. Honda nadal przekracza granice osiągów w sportach motorowych, a najnowsza generacja Type R ustanowiła niedawno nowy rekord okrążenia samochodu z napędem na przednią oś na słynnym z wyścigów F1 torze Suzuka w Japonii.
Aerodynamiczne, wyrażające moc, wzornictwo nadwozia
- Korekty w wyglądzie zewnętrznym poprawiają aerodynamikę samochodu
- Powiększony rozstaw kół i poszerzone nadkola tworzą muskularną sylwetkę
- Nowy projekt smukłego tylnego spojlera pozwolił na uzyskanie aerodynamicznego docisku nadwozia do nawierzchni
- Samochód będzie oferowany w różnych wariantach kolorystycznych: Championship White, Rallye Red, Racing Blue Pearl, Crystal Black Pearl i Sonic Grey Pearl.
Wszystkie rozwiązania techniczne nowego Civica Type R, tworzonego zgodnie z koncepcją stworzenia “Ultimate Sports 2.0”, zostały dopracowane z myślą o zwiększeniu poczucia radości z jazdy poprzez poprawę osiągów aerodynamicznych i zwiększenie siły docisku do nawierzchni. Bazując na eleganckich i stylowych liniach nowej Hondy Civic e:HEV, Type R prezentuje bardziej agresywną sylwetkę, wyróżniającą się na tle innych pojazdów. Doskonale odzwierciedla to sportowy, dynamiczny i wzbudzający uzależniające emocje charakter samochodu.
Civic Type R jest o 7 mm niższy i 880 mm szerszy niż Civic e:HEV oraz o 33 mm niższy i 13 mm szerszy niż Civic Type R poprzedniej generacji. Niski, muskularny wygląd osiągnięto dzięki nadaniu mucnej formy nadkolom, które rozszerzają się nad nowymi, wysuniętymi na zewnątrz, 19-calowymi, lekkimi i bardzo sztywnymi obręczami kół, wykończonymi w matowej czerni. Na wyjątkowe obręcze Type R założono opony, wykonane ze specjalnej mieszanki Michelin Pilot Sport 4S 265/30 ZR/19.
Aby wspomóc zarządzanie temperaturą 2-litrowej jednostki VTEC Turbo, na aluminiowej masce oraz przednim pasie pojawiły się wloty, które pozwolą zoptymalizować przepływ powietrza przez komorę silnika i zapewnić docisk przedniej osi do nawierzchni. Z tyłu nowy dyfuzor współpracuje ze spojlerem, aby powiększyć siłę docisku tylnej osi, jednocześnie pomagając w redukowaniu oporów powietrza.
Konstrukcja nowych, lekkich, 19-calowych obręczy kół została również zoptymalizowana pod kątem maksymalnego wykorzystania osiągów opon Michelin o profilu 265/30 ZR19.
Wszystkie funkcjonalne części pojazdu wykończone są w kolorze czarnym o wysokim połysku. Obejmuje to przedni wlot powietrza, tylny dyfuzor i centralną część tylnego spojlera, podkreślając wyczynowe aspiracje samochodu.
Kokpit zorientowany na kierowcę
- Wnętrze, zaprojektowane pod kątem wysokich osiągów, sprzyja emocjom i koncentracji kierowcy
- Lekkie, nisko posadowione, sportowe fotele zapewniają wyjątkowe wsparcie i komfort
- Czerwone wykończenie dywaników i przednich foteli nawiązuje do tradycji Type R
- Nietypowo zaprojektowany graficzny wyświetlacz zespołu wskaźników przekazuje dane, dotyczące efektywności jazdy
Wnętrze nowego Civica Type R ma za zadanie wzbudzić emocje związane z jazdą jeszcze przed jej rozpoczęciem, już od momentu otwarcia drzwi przez kierowcę. Pomimo charakteru samochodu, nadającego się na tor wyścigowy, nowy Civic Type R zachowuje wysoki poziom komfortu, praktyczności i codziennej użyteczności, który jest znakiem rozpoznawczym standardowego Civica e:HEV. Pozycję kierowcy obniżono o 8 mm w stosunku do poprzedniego Civica Type R i najnowszej 11 generacji cywilnego Civica, co wzmacnia odczucia związane z jazdą sportowym samochodem.
Wrażenie drapieżności samochodu podnosi ikoniczne czerwone wykończenie wnętrza, które w przeszłości dominowało w wielu ekstremalnych maszynach Hondy. Przednie fotele są wykończone nową, bardziej wyrazistą tapicerką zamszową o wysokiej przyczepności, natomiast tylne siedzenia są wykończone tym samym materiałem, ale w kontrastowym zestawieniu – czarnym kolorze z czerwonymi szwami. Pasażerowie z tyłu otrzymali więc lepsze wsparcie podczas szybkiej jazdy. Dywaniki podłogowe są wykończone w dopasowanej do całości czerwieni, która budzi emocje, tak jak w poprzednich generacjach Type R.
W Type R udoskonalono również w pełni cyfrowy wyświetlacz zestawu wskaźników, zachowując czystą i prostą formę dwóch zegarów dla trybów jazdy Comfort i Sport. Przełączenie w tryb +R powoduje aktywację specjalnie przygotowanej kompozycji graficznej, która przekazuje tylko kluczowe informacje, by zapobiec dekoncentracji kierowcy w czasie jazdy na torze wyścigowym. Cyfrowy obrotomierz, zajmujący całą szerokość ekranu, znajduje się na samej górze. Poniżej go wyświetlane są dane, mające istotne znaczenie na torze wyścigowym, takie jak najważniejsze poziomy temperatury, czasy okrążeń i miernik przeciążeń, wyskalowany w odniesieniu do przyspieszenia mierzonego siłą grawitacji G. Wprowadzony nowy tryb Individual pozwala użytkownikom dostosować preferowany układ wyświetlacza.
Opracowanie najbardziej zaawansowanego Civica Type R
- Zwiększona moc dzięki najmocniejszemu silnikowi VTEC Turbo w historii Type R
- Zoptymalizowana sześciobiegowa skrzynia manualna z udoskonalonym systemem rev-match
- Dopracowane szczegóły podwozia zapewniające lepsze prowadzenie i wyższy komfort jazdy
- Wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego przeniesiony z modelu Civic e:HEV
Całkowicie nowy Civic Type R wpisuje się na długą listę kultowych modeli Type R, z których każdy, z wyjątkiem NSX Type R, podnosił poprzeczkę dla osiągów samochodów sportowych z napędem na przednią oś. W samochodzie najnowszej generacji, korzystającym z możliwości poprzedniego modelu, zastosowano nowe, lekkie materiały, zwiększono osiągi silnika i poprawiono dynamikę jazdy, czego efektem jest najszybszy, najbardziej dynamiczny i wywołujący uzależniające emocje Civic Type R w historii modelu.
Najmocniejszy VTEC Turbo w historii
Od premiery pierwszego Civica Type R w 1997 roku, samochód ten zasłynął ze swoich mocnych, bardzo dynamicznych, wysokoobrotowych silników. Najnowsza generacja kontynuuje przywiązanie do doskonałości osiągów, które sprawiło, że Civic Type R od 25 lat cieszy się popularnością wśród fanów ostrej jazdy.
Nowy Civic Type R jest napędzany usprawnionym, czterocylindrowym turbodoładowanym silnikiem VTEC o pojemności 2 litrów, w którym zastosowano kilka technologii, wywodzących się ze sportów motorowych. Rozwiązania te jeszcze skuteczniej podwyższają moc i moment obrotowy oraz poprawiają reakcje silnika, wykraczając nawet poza możliwości odchudzonej wersji Limited Edition poprzedniej generacji modelu. Konstruktorzy przeprojektowali turbosprężarkę, aby poprawić jej sprawność. Dzięki zmniejszeniu liczby łopatek turbiny oraz optymalizacji ich kształtu i średnicy, zmniejszono bezwładność wewnętrzną jednostki. Przeprojektowany korpus jest mniejszy i bardziej kompaktowy niż w poprzedniej generacji modelu. Przyczynia się on przy tym większej mocy i szybkości reakcji turbosprężarki.
Wszystkim zarządza zmieniony elektroniczny moduł kontroli silnika, który został udoskonalony poprzez dalsze zwiększenie precyzji kontroli czasów zapłonu i dostrojenie zmiennych faz rozrządu VTC, w celu poprawy ogólnej reakcji na otwarcie przepustnicy przy przyspieszaniu.
W ujęciu całościowym efektem zmian, wprowadzonych w silniku, są lepsze osiągi przy wysokich obrotach i niższe zużycie paliwa przy niskich obrotach oraz najlepszy w tej klasie stosunek mocy do masy. Silnik wytwarza 329 KM przy 6500 obr./min, podczas gdy maksymalny moment obrotowy 420 Nm jest dostępny już przy 2600 obr./min i pozostaje na tym poziomie do 4500 obr./min, a silnik swobodnie rozkręca się aż do 7000 obr./min. Dzięki temu Civic Type R może rozpędzić się od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,4 sekundy, a następnie osiągnąć prędkość maksymalną 275 km/h.
W uzyskiwaniu takich osiągów pomaga zmodernizowana sześciobiegowa przekładnia manualna, która posiada szereg nowych elementów, zaprojektowanych wyłącznie dla najnowszej generacji Civica Type R i poprawiających płynność i łatwość zmiany biegów elementów. Nowe koło zamachowe jest o 18% lżejsze niż w poprzednich generacjach, co zmniejsza jego bezwładność o 25%, czyniąc reakcje silnika VTEC Turbo jeszcze dynamiczniejszymi.
Pomimo, że jest to najmocniejszy Civic Type R w historii, inżynierowie Hondy obniżyli emisję spalin i zużycie paliwa. Efektem wprowadzenia wielu zaawansowanych rozwiązań jest zaledwie 186 g/km emisji CO2, przy zużyciu paliwa na poziomie 8,2 l/100 km (WLTP).
Wspaniałe wyczucie układu kierowniczego
Podczas opracowywania układu kierowniczego Type R, inżynierowie chcieli zapewnić płynność jazdy przy minimalnej ilości korekt, wymaganych ze strony kierowcy. Cel osiągnięto, wprowadzając szereg zmian w najważniejszych komponentach układu. Kolumna kierownicy ma obecnie ułożyskowanie, które dla zwiększenia sztywności i trwałości jest poddawane honowaniu. Końcówki drążków są wykonane z materiału o wysokiej sztywności, co zwiększa wyczucie reakcji na kierownicy. Część ślizgowa wałka pośredniego posiada teraz uzębienie w celu uzyskania precyzyjniejszego połączenia.
Zwiększone bezpieczeństwo konstrukcji
Civic Type R korzysta również z nowych elementów konstrukcyjnych, opracowanych dla standardowego Civica, które poprawiają ochronę przy kolizjach przednich, tylnych i bocznych, zwiększając ogólne bezpieczeństwo bierne. W nowym Civicu Type R zastosowano 11 poduszek powietrznych, w tym nowe kolanowe poduszki powietrzne dla obu przednich foteli, które zmniejszają obrażenia podczas zderzeń czołowych oraz boczne poduszki powietrzne, które pomagają chronić pasażerów na tylnym siedzeniu.
Elektroniczne systemy bezpieczeństwa
Nowy Civic Type R korzysta z zaawansowanego pakietu, wiodących w klasie, systemów bezpieczeństwa, w tym najnowszych udoskonaleń Honda SENSING, wprowadzonych w standardowym Civicu. Najnowsze funkcje bezpieczeństwa stanowią kolejny krok w realizacji śmiałych ambicji Hondy, aby do 2050 roku doprowadzić do zerowej liczby śmiertelnych ofiar kolizji drogowych z udziałem samochodów i motocykli marki Honda.
Pakiet technologii bezpieczeństwa Honda SENSING obejmuje:
- System ostrzegania przed kolizją
- System ograniczający skutki kolizji z system autonomicznego hamowania
- System monitorowania ruchu poprzecznego
- System monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach
- System utrzymywania na pasie ruchu
- System utrzymywania na pasie ruchu
- Inteligentny tempomat adaptacyjny
- System rozpoznawania znaków drogowych
- Automatyczne światła drogowe
Honda Log R 2.0: Dane dotyczące osiągów w czasie rzeczywistym
- Dane i unikalny system punktacji zapewniają natychmiastową analizę jazdy na torze i na drodze
- Parametry jazdy oceniane są za pomocą algorytmu, opracowanego przez dział badawczo-rozwojowy Hondy
- Informacje dostępne są w samochodzie lub zdalnie za pośrednictwem aplikacji na smartfony Honda Log R
- Aplikacja na smartfony umożliwia kierowcom przeglądanie danych i dzielenie się nimi z innymi właścicielami Type R
Gruntownie zaktualizowana aplikacja, opracowana dla nowej generacji Type R, jest teraz wbudowana w system informacyjno-rozrywkowy i nie wymaga już hostingu za pośrednictwem połączonego przewodowo smartfona, oferując użytkownikom lepsze i bardziej stabilne połączenie. Aplikacja zyskała również szereg ulepszonych okien i graficznych prezentacji danych, zarówno do wyświetlania na ekranie smartfona, jak i danych przekazywanych przez nowy 9-calowy ekran dotykowy systemu informacji i rozrywki Honda Connect.
Wszystko to jest możliwe dzięki potężnemu systemowi analizy danych, który wykorzystuje wiele punktów pomiarowych, przechwyconych przez wewnętrzne czujniki samochodu. W ten sposób aplikacja Honda Log R 2.0 zapewnia kierowcy dwie rozbudowane funkcje: funkcję “Performance Monitor” oraz funkcję “Scoring”. Korzystając z funkcji Performance Monitor można wybrać przekazywanie 12 oddzielnych informacji o pojeździe, w tym temperatury silnika, cieczy chłodzącej i oleju, a także kąta skrętu kierownicy, ciśnienia w układzie hamulcowym, kąta nachylenia pedału przyspieszenia i stopnia znoszenia bocznego. Na wyświetlaczu widać również działania kierowcy i to, jak zachowywał się pojazd.
Indywidualizacja wrażeń jakich dostarcza Type R
- Tryb „Individual” po raz pierwszy w modelu Civic Type R
- Możliwość dostosowania reakcji silnika, układu kierowniczego, zawieszenia i dźwięku docierającego do wnętrza
- Zdefiniowane fabrycznie, zoptymalizowane tryby jazdy Comfort, Sport i +R
- Przeznaczony na tor tryb +R zapewniający najbardziej ekstremalne osiągi
Aby każdy kierowca mógł cieszyć się najlepszymi wrażeniami z jazdy Type R, Honda rozszerzyła zakres dostępnej kontroli nad charakterystyką osiągów samochodu. Za pomocą specjalnego przełącznika trybu jazdy, umieszczonego obok dźwigni zmiany biegów, użytkownik może wybrać jedno z trzech zaprogramowanych ustawień – Comfort, Sport i Individual, które zmieniają charakterystykę silnika, układu kierowniczego, zawieszenia, dźwięk silnika, poziom dopasowania obrotów i miernik osiągów. Specjalny przycisk trybu +R znajduje się tuż nad tym przełącznikiem.
Każdy z dostępnych trybów zmienia parametry różnych systemów samochodu, w tym adaptacyjnych amortyzatorów, oporu kierownicy, dopasowania obrotów i reakcji na wciśnięcie pedału przyspieszenia. Po uruchomieniu silnika samochód domyślnie rozpocznie pracę w ostatnio używanym trybie. Najnowsza generacja Type R zyskała także nowy tryb „Individual”, po raz pierwszy wprowadzony do Civica Type R, umożliwiający szeroką indywidualizację wrażeń z jazdy. W tym trybie kierowca może indywidualnie skonfigurować reakcję przepustnicy, opór układu kierowniczego, zawieszenie, dźwięk silnika, licznik osiągów i system dopasowania obrotów oraz zapisać swoje ustawienia do wykorzystania w przyszłości.
Dane techniczne Hondy Civic Type R 2023
Silnik i napęd
- Typ silnika – 2-litrowy, czterocylindrowy, rzędowy, benzynowy z turbodoładowaniem
- Koła napędzane – Przednie
- Typ skrzyni biegów – 6-biegowa skrzynia manualna
- Rodzaj napędu – K20C1
- Pojemność skokowa (cm3) – 1996
- Średnica cylindra x skok tłoka (mm) – Średnica: 86 Skok: 85,9
- Stopień sprężania – 9,8:1
- Układ rozrządu – DOHC, 4 zawory na cylinder, VTEC
- Norma emisji spalin – Euro 6D-Final-ISC-FCM
- Rodzaj paliwa – Benzyna bezołowiowa (98)
- Zbiornik paliwa (litry) – 47
Osiągi
- Moc maksymalna (KM przy obr./min) – 329 przy 6500
- Maksymalny moment obrotowy(Nm/obr./min.) – 420 przy 2600 – 4500
- 0-100 km/h (s) – 5,4
- Prędkość maksymalna (km/h) – 275
Zużycie paliwa i emisja CO2 (WLTC*)
- Prędkość niska CO2 g/km – 260
- Prędkość średnia CO2 g/km – 182
- Prędkość wysoka CO2 g/km – 161
- Prędkość bardzo wysoka CO2 g/km – 182
- Uśredniona emisja CO2 g/km – 186
- Prędkość niska l/100 km – 11,4
- Prędkość średnia l/100 km – 8,0
- Prędkość wysoka l/100 km – 7,1
- Prędkość bardzo wysoka l/100 km – 8,0
- Uśrednione zużycie l/100 km – 8,2
- Tlenek węgla CO (mg/km) – 355,8
- Węglowodory niemetanowe NMHC (mg/km) – 9,2
- Tlenki azotu NOx (mg/km) – 15,4
* Obowiązujące rozporządzenie = Emisja z układu wydechowego: Numer podstawowego aktu prawnego i najnowszego, mającego zastosowanie zmieniającego aktu prawnego: EC 715/2007, EU 2017/1347
Wymiary
- Długość (mm) – 4 594
- Szerokość (mm) – 1 890
- Wysokość (mm) – 1 401
- Rozstaw osi (mm) – 2 734
- Rozstaw kół przednich (mm) – 1 625
- Rozstaw kół tylnych (mm) – 1 623
- Prześwit (z kierowcą) (mm) – 121
- Średnica zawracania (m) – 12,1
- Promień skrętu (m) – 6,2
- Obroty kierownicy (od oporu do oporu) – 2,1
Przestrzeń
- Ilość miejsc – 4
- Pojemność bagażnika – tylne siedzenia podniesione (litry, metoda VDA) – 410
- Pojemność bagażnika – opuszczone tylne siedzenia, do dachu (litry, VDA) – 1 212
- Pojemność bagażnika – opuszczone tylne siedzenia, do linii okien (litry, VDA) – 904
Masy
- Masa własna (kg) – 1,429
- Maksymalna masa całkowita (kg) – 1,800
- Dopuszczalna nacisk na oś – przód/tył (kg) – Przód:1010, Tył: 800
- Maksymalny nacisk na dach (kg) – 50
Przełożenia skrzyni biegów (6-biegowa skrzynia manualna)
- Przełożenie na biegu 1 – 3,625
- Przełożenie na biegu 2 – 2,115
- Przełożenie na biegu 3 – 1,529
- Przełożenie na biegu 4 – 1,125
- Przełożenie na biegu 5 – 0,911
- Przełożenie na biegu 6 – 0,735
- Przełożenie końcowe – 3,842
Koła i opony
- Utrata ciśnienia w oponie – zestaw naprawczy do opon
- Opony z przodu i z tyłu – 265/30 ZR19 Michelin Pilot Sport 4S
- Rozmiar i wzór felg – aluminiowe, 19-calowe czarne matowe