Kilka tygodni po światowej premierze Mitsubishi ASX nowej generacji, 1 grudnia odbyła się polska premiera nowej odmiany tego modelu, który trafi do salonów już w marcu 2023 roku. Model będzie na polskim rynku dostępny w 8 wersjach dostosowanych do preferencji klientów pod względem mocy i rodzaju układu napędowego oraz wyposażenia, z uwzględnieniem pakietów dodatków bardzo cenionych w naszym klimacie.
Mitsubishi ASX 2023
Nowa generacja modelu Mitsubishi ASX, sprzedającego się dotychczas na pięciu kontynentach, została opracowana specjalnie z myślą o europejskich kierowcach i ich specyficznych potrzebach, co znalazło wyraz w liniach stylistycznych, obszernym wnętrzu z przemyślanymi rozwiązaniami, pozwalającymi na elastyczne kształtowanie przestrzeni pasażerskiej i bagażowej, z przesuwaną kanapą oraz w oszczędnych, przyjaznych środowisku układach napędowych i zaawansowanych systemach wspierających kierowcę podczas podróży. Samochód dba nie tylko o bezpieczeństwo, ale również o dobry nastrój pasażerów dzięki supernowoczesnym systemom komunikacji i rozrywki.
Mitsubishi ASX reprezentuje popularny w Europie segment B SUV, w którym rywalizował z sukcesem od debiutu w roku 2010, trafiając na naszym kontynencie do blisko 380 000 klientów. Druga generacja idzie o krok dalej pod względem zaawansowania układów napędowych, ich oszczędności i walorów ekologicznych, najnowszych rozwiązań z dziedziny dynamiki podwozia, bezpieczeństwa biernego oraz aktywnego i funkcjonalności.
Nowa platforma – większe możliwości
Nowy ASX oparty jest na platformie CMF-B Aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi, dzięki której możliwe było wprowadzenie dynamicznej kontroli podwozia (Dynamic Chassis Control), analizującej dane z sensorów, w chwilach przeciążeń na zakrętach i ograniczającej moment obrotowy odpowiedniego koła w celu korygowania toru jazdy. Nowa platforma Aliansu pozwala również na poszerzenie gamy układów napędowych. Wersję podstawową napędza turbodoładowana jednostka benzynowa o pojemności 1,0 litra i mocy 90 KM, połączona z 6-biegową przekładnią manualną, zadbano jednak o szeroki wybór dostępnej mocy i różnorodny charakter napędów w ofercie nowego ASX.
Pozostałe, zelektryfikowane napędy benzynowe oferują nie tylko wyższe osiągi, ale i wyższe wyrafinowanie techniczne oraz dynamikę. Dwa warianty mocy turbodoładowanej jednostki z bezpośrednim wtryskiem paliwa, o pojemności 1,3-litra (140 KM i 160 KM) wspiera instalacja miękkiej hybrydy (MHEV), która podnosi oszczędność oraz responsywność poprzez wspomaganie momentu obrotowego w chwilach, kiedy jest on potrzebny, na przykład podczas przyspieszania. Układ, obejmujący napędzany paskiem klinowym dwufunkcyjny alternator-rozrusznik oraz 12-woltowy akumulator, pozwala na odzyskiwanie energii zarówno w fazie zwalniania, jak i hamowania. Wersji 140-konnej towarzyszy w ofercie 6-biegowa przekładnia manualna, dla wersji 160-konnej przewidziano 7-biegową dwusprzęgłową przekładnię automatyczną DCT.
Na polskim rynku pojawia się również, po raz pierwszy w tym modelu, wersja z tradycyjną hybrydą (HEV), łączącą jednostkę benzynową o pojemności 1,6 litra z dwoma silnikami elektrycznymi i automatyczną przekładnią z kilkoma trybami pracy.
Uzupełnieniem oferty będzie w dalszej kolejności elektryczna hybryda ładowana z zewnętrznego źródła prądu, napędzana układem PHEV, będącym znakiem rozpoznawczym Mitsubishi. Zespół napędowy oparty jest na podobnej jak w tradycyjnej hybrydzie konfiguracji – połączeniu silnika benzynowego o pojemności 1,6 litra z dwoma silnikami elektrycznymi zasilanymi z większego akumulatora o pojemności 10,5 kWh, który pozwala na pokonywanie codziennych dystansów w wyłącznie bezemisyjnym trybie elektrycznym. Nowy Mitsubishi ASX dołączy więc w gamie Mitsubishi do modeli Outlander PHEV i Eclipse Cross PHEV, łączących system PHEV i konstrukcję SUV-a.
Nowoczesny family look SUV-a Mitsubishi
Silnym atutem nowej generacji ASX jest wzornictwo, z rzucającym się w oczy frontem nadwozia w stylu dynamicznej tarczy („Dynamic Shield”), który łączy wszystkie SUV-y Mitsubishi, nadając im atrybuty solidności i dynamiki. ASX zyskał też optycznie na wielkości, dzięki wysokim nadkolom, 17- lub 18-calowym kołom i sportowej posturze. Tył modelu zwraca uwagę bardzo silnym elementem wyróżniającym, którym jest nowo zaprojektowany logotyp modelu i trójwymiarowy napis Mitsubishi, rozciągający się na całą szerokość samochodu, pomiędzy pięknie wkomponowanymi kloszami zintegrowanych tylnych świateł LED. Dla wszystkich wersji wyposażenia dostępnych jest sześć kolorów nadwozia: jednolity Charcoal Blue oraz metaliczne Onyx Black, Royal Blue, Steel Grey Crystal White oraz Sunrise Red. Bogatsze wersje Intense+ oraz Instyle będą dostępne także z czarnym dachem.
Wnętrze SUV-a stawia projektantom szczególne wymagania, poza przestronnością i ciekawym wzornictwem, samochód musi zachęcać trwałością materiałów, dobrą widocznością, przemyślanymi rozwiązaniami pozwalającymi elastycznie kształtować przestrzeń. ASX reprezentuje wszystkie te walory – wysoka pozycja kierowcy i łatwość wsiadania, funkcja odsuwania tylnej kanapy, umożliwiająca pełne wykorzystanie przestrzeni pasażerskiej lub bagażnika o pojemności do 467 litrów, trwałe, łatwe w utrzymaniu tapicerki z tkaniny lub skóry – ucieszą użytkowników prowadzących aktywny tryb życia.
Bezpieczeństwo i cyfrowa personalizacja
Poza nowoczesną platformą podwoziową, zaawansowanymi układami napędowymi i atrakcyjnym, obszernym nadwoziem, wraz z nową generacją model ASX wchodzi na wyższy poziom nowoczesnych technologii cyfrowych i personalizacji. Każda z ośmiu wersji jest wyposażona standardowo w pełen zestaw przednich i bocznych poduszek powietrznych kierowcy i pasażera, kurtyny boczne po każdej stronie, pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami naciągu, zagłówki z ochroną kręgów szyjnych oraz punkty mocowania fotelików ISOFix. Model otrzymuje również bardzo szeroki zakres aktywnej ochrony pasażerów poprzez pomagające kierowcy nowe rozwiązania techniczne, noszące wspólną nazwę ADAS (Advanced Driver Assistance System). Tak zwane systemy asystenckie nie tylko podnoszą pewność i redukują stres oraz zmęczenie kierowcy, dbają przede wszystkim o dostarczanie dodatkowych informacji tam, gdzie nie sięga percepcja człowieka i starają się uprzedzać jego reakcje, eliminując sytuacje grożące wypadkiem lub minimalizując skutki nieuchronnej kolizji.
ASX po raz pierwszy we wszystkich wersjach oferuje w standardzie system ograniczający skutki kolizji czołowych (Forward Collision Mitigation) z funkcją ochrony pieszych i systemem monitorowania dystansu do pojazdu poprzedzającego (Distance Warning). Bez dopłat każda wersja otrzymuje system ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (Lane Departure Warning), system utrzymywania na pasie ruchu (Lane Keeping Assist) i system rozpoznawania znaków drogowych (Traffic Sign Recognition). Przed kolizjami chronią także standardowe czujniki parkowania przód, tył oraz kamera cofania i adaptacyjny tempomat. Najwyższa wersja wyposażenia dysponuje funkcją MI-PILOT, która zapewnia jazdę autonomiczną poziomu 1, łącząc adaptacyjny tempomat (ACC) i system centrowania na pasie ruchu (LCA).
Personalizacja funkcji obejmuje zarówno możliwość dostosowania do własnych preferencji ustawienia interfejsów wyświetlaczy, jak i poszczególnych funkcji systemów informacji i rozrywki. W ASX dostępne są trzy rodzaje zestawów zegarów – podstawowy zestaw analogowy z wbudowanym ekranem o przekątnej 4,2 cala, kolejnym jest konfigurowalny zestaw cyfrowy z ekranem o przekątnej 7 cali, najbardziej zaawansowanym jest w pełni personalizowany cyfrowy wyświetlacz kierowcy o przekątnej 10,25 cala, który umożliwia również wyświetlanie instrukcji systemu nawigacyjnego.
W wyższych wersjach personalizacji podlega także charakterystyka pracy najważniejszych układów, wprowadzona za pośrednictwem systemu Multi-Sense. Kierowca może więc zmienić reakcje układu kierowniczego, układu stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji oraz reakcje na pedał przyspieszenia, korzystając z predefiniowanych trzech trybów jazdy oraz trybu dającego mu prawo wprowadzenia własnych parametrów:
- ECO*: tryb, którego priorytetem jest maksymalna sprawność energetyczna.
- PURE**: służący wyłącznie do jazdy z napędem elektrycznym.
- SPORT: maksymalna moc przenoszona na koła, odpowiednie ustawienia stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji, zmiana sposobu reakcji układu kierowniczego z naciskiem na większą przyjemność podczas dynamicznej jazdy.
- MY SENSE: umożliwia kierowcy personalizację ustawień samochodu, a także zmianę koloru oświetlenia wnętrza diodami LED (8 kolorów)
*wersje z silnikiem spalinowym, miękka hybryda i pełna hybryda HEV.
** wersje PHEV.
8 wersji ASX 2023
Polscy klienci, którzy zdecydują się na zakup nowego Mitsubishi ASX, będą mieli do wyboru aż osiem wersji modelu, zróżnicowanych zarówno pod względem mocy napędu, rodzaju przekładni, jak i specyfikacji wyposażenia.
1. INVITE + STYLE
Bazową wersją specyfikacji jest INVITE dostępna z silnikiem 1.0 Turbo o mocy 90 KM, współpracującym z 6-biegową przekładnią manualną. W Polsce oferowana jest wraz z pakietem STYLE. W standardzie klient otrzyma: reflektory w technologii Full LED, system nagłośnienia z ekranem dotykowym o przekątnej 7 cali, umożliwiający współpracę ze smartfonami poprzez interfejs Android Auto i Apple Car Play, elektrycznie sterowane szyby, a także elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, tempomat i kierownicę obszytą skórą ekologiczną.
Już w bazowej wersji kierowca wspierany jest przez systemy asystenckie: system ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z funkcją utrzymania w pasie ruchu i system rozpoznawania znaków drogowych, a także system ograniczający skutki kolizji czołowych z funkcją ochrony pieszych i systemem monitorowania dystansu do pojazdu poprzedzającego. W standardzie znalazły się przednie i tylne czujniki parkowania oraz kamera cofania. Rzadkością w wersjach bazowych są zwykle elementy, które właściciel nowego ASX otrzymuje bez dopłat – są to: system dostępu bezkluczykowego, automatyczna klimatyzacja, elektrycznie składane i podgrzewane lusterka oraz automatyczne wycieraczki przednie z czujnikiem deszczu. Pakiet STYLE dodaje do tej specyfikacji elementy wnoszące walory praktyczne i wizerunkowe: relingi dachowe oraz przyciemniane tylne szyby.
2. INVITE + STYLE + COLD
Wersję INVITE z pakietem STYLE, wzbogaconą dodatkami pakietu COLD przewidziano z większym turbodoładowanym 1,3-litrowym silnikiem o mocy 140 KM, współpracującym z 6-biegową przekładnią manualną oraz układem Mild Hybrid. W pakiecie COLD znalazły się elementy użyteczne w naszym klimacie – podgrzewane fotele oraz podgrzewana, obszyta skórą kierownica.
3. INFORM
Ten sam układ napędowy – turbodoładowany 1,3-litrowy silnik o mocy 140 KM, sprzężony z 6-biegową przekładnią manualną, wspierany przez układ Mild Hybrid – napędza wersję INFORM dysponującą nieco uboższym wyposażeniem od wersji INVITE + STYLE. Nie ma w niej elementów pakietu STYLE – relingów i przyciemnionych szyb z tyłu, klimatyzację automatyczną zastępuje manualna, w standardzie nie znalazł się także dostęp bezkluczykowy.
4. INTENSE + STYLE + COLD – 1,3 (MHEV) 140 KM 6MT
5. INTENSE + STYLE + COLD – 1,3 (MHEV) 160 KM 7DCT
Bogatsza względem INVITE i INFORM wersja INTENSE dostępna jest z dwoma wariantami napędu: 140-konnym, turbodoładowanym silnikiem 1,3 z 6-biegową przekładnią manualną oraz z jego wersją 160-konną, współpracującą z 7-biegową przekładnią DCT. W obu układach zastosowano system Mild Hybrid. Oba warianty silnikowe w tej wersji wzbogacono w ofercie pakietami STYLE (relingi dachowe, przyciemniane tylne szyby i 18-calowe felgi aluminiowe) oraz COLD (podgrzewane przednie fotele i pokryta skórą podgrzewana kierownica).
Wariant INTENSE poznamy natychmiast po antenie w kształcie płetwy rekina i chromowanych wykończeniach dolnych listew drzwi. ASX w tej wersji oferuje dodatkowo między innymi: tempomat adaptacyjny (dla egzemplarzy z automatyczną skrzynią biegów z funkcją STOP&GO), system monitorowania martwego pola, fotochromatyczne lusterko wsteczne, 7-calowy wyświetlacz tablicy zegarów, automatyczne światła drogowe, tapicerkę ze skóry ekologicznej oraz regulację wysokości fotela pasażera.
6. INTENSE + STYLE + COLD + NAVI – 1,3 (MHEV) 160 KM 7DCT
7. INTENSE + STYLE + COLD + NAVI – (HEV) Hybryda 1.6 145 KM AT
Wersja INTENSE, wzbogacona w stosunku do powyższych wariantów INTENSE o pakiet NAVI, pozostawia klientom wybór pomiędzy dwoma układami napędowymi – 160 konnym silnikiem spalinowym, wspomaganym instalacją Mild Hybrid z dwusprzęgłową przekładnią automatyczną lub klasyczną hybrydą, oferującą 145 KM mocy zespołu napędowego, składającego się z silnika benzynowego o pojemności 1,6 litra oraz dwóch sprawnych silników elektrycznych, zasilanych z akumulatora o pojemności 1,26 kWh. Wraz z pakietem NAVI na pokładzie samochodu pojawia się wbudowana nawigacja, stacja multimedialna z ekranem dotykowym o przekątnej 9,3 cala, cyfrowy wyświetlacz zegarów o przekątnej 10,25 cala i – jako dodatek, korzystający z danych nawigacji – system ostrzegania o przekroczeniu dozwolonej prędkości.
8. INSTYLE
W najwyższej specyfikacji INSTYLE, napędzanej silnikiem o mocy 160 KM, z 7-biegową przekładnią automatyczną DCT, klient otrzyma, poza elementami i funkcjami niższych wersji elektrycznie sterowane okno dachowe, funkcję automatycznej jazdy poziomu 1 MI-PILOT, a także: cyfrowy wyświetlacz zegarów o przekątnej 10,25 cala, 9-głośnikowy system nagłośnienia premium BOSE z subwooferem i z radioodtwarzaczem dysponującym ekranem dotykowym o przekątnej 9,3 cala. We wnętrzu znalazły się: fotele pokryte skórzaną, czarną tapicerką – z czego fotel kierowcy dysponuje elektryczną regulacją pozycji z funkcją zmiany podparcia odcinka lędźwiowego – a także indukcyjna ładowarka do telefonu.
Poza ośmioma zróżnicowanymi poziomami wyposażenia, dla klientów przygotowano również oryginalne dodatki z szerokiej gamy akcesoriów, połączonych w przemyślane pakiety. Zestawy odpowiadają potrzebom różnych grup klientów i ułatwiają dostosowanie samochodu do odmiennych stylów życia.
Przedsprzedaż ASX 2023
Astara Poland otworzyła listy zamówień na nowy model, wprowadzając atrakcyjny Program Przedsprzedaży Mitsubishi ASX, do którego można zgłosić się na stronie: https://www.mitsubishi.pl/asx-2023-premiera.