BMW M GmbH konsekwentnie poszerza swój asortyment o niezwykle atrakcyjne modele specjalne również w 2023 roku. Nowe BMW M3 CS uosabia w jeszcze bardziej intensywnej formie motorsportowy charakter cieszących się dużą popularnością samochodów o wysokich osiągach z klasy średniej segmentu premium.
BMW M3 CS 2023
Inteligentna lekka konstrukcja z wieloma komponentami z karbonu, czyli tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym, większa moc silnika, zmodyfikowany układ jezdny, ekskluzywne elementy stylistyczne i wyposażenie zestawione pod kątem wyczynowej jazdy na torze wyścigowym łączą się tutaj z funkcjonalnością i przydatnością do codziennego użytkowania, jakie oferuje BMW M3 Limuzyna. Dzięki temu nowe BMW M3 CS zyskuje niezależny charakter, dostarczając także na każdym kilometrze purystycznych i fascynujących wrażeń z jazdy w stylu M.
Koncepcja napędu nowego BMW M3 CS obejmuje 6-cylindrowy silnik rzędowy o mocy 405 kW (550 KM), 8-stopniową skrzynię M Steptronic oraz inteligentny napęd na wszystkie koła M xDrive. Taka konfiguracja umożliwia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,4 s oraz imponujące właściwości jezdne, którymi cieszyć się mogą jednocześnie cztery osoby. Nowe BMW M3 CS będzie produkowane w limitowanej edycji w zakładach BMW Group w Monachium od marca 2023 roku. Na rynku pojawi się w tym samym miesiącu. Najważniejszymi rynkami tego nowego modelu specjalnego są USA, Niemcy, Wielka Brytania i Japonia.
Wyższa moc, niższa masa, fascynujące osiągi
Wyższa moc, niższa masa – taka formuła daje nowemu BMW M3 CS fascynujące właściwości jezdne i ekskluzywną charyzmę. Napęd zapewnia specjalnie zmodyfikowana wersja wysokoobrotowego 6-cylindrowego silnika rzędowego z technologią M TwinPower Turbo opracowanego do BMW M3 i BMW M4. Na bazie tego trzylitrowego silnika stworzono też jednostkę napędową BMW M4 GT3, które w sezonie 2022 od razu zdobyło zwycięstwo w mistrzostwach DTM.
Tak więc również silnik nowego BMW M3 CS ma liczne rozwiązania zaczerpnięte bezpośrednio z motorsportu. Beztulejowy blok silnika w zamkniętej konstrukcji charakteryzuje się niezwykle wysoką sztywnością i przystosowany jest do bardzo wysokich ciśnień spalania. Lekkie gładzie cylindrów z powłoką stalową wykonaną w technologii natryskiwania łukowego (LDS) zmniejszają straty mocy wynikające z tarcia. Bardzo wysoka sztywność skrętna lekkiego kutego wału korbowego sprzyja oddawaniu mocy i pracy silnika na wysokich obrotach. Rdzeń głowicy cylindrów wykonany jest w technologii druku 3D, co umożliwia ułożenie przebiegu kanałów chłodzenia w sposób, który nie byłby możliwy w przypadku konwencjonalnego odlewania metalu, a który zapewnia optymalne chłodzenie. Chłodzenie, podobnie jak układ smarowania, opracowane zostały z myślą o wyzwaniach związanych z jazdą na torze wyścigowym.
6-cylindrowy silnik rzędowy o mocy 405 kW (550 KM)
Dzięki tym specjalnym cechom silnik nowego BMW M3 CS jest konsekwentnie nastawiony na pracę z dużym obciążeniem i na maksymalne oddawanie mocy. Jego wysoki potencjał pozwolił na podniesienie mocy maksymalnej o 30 kW (40 KM) do 405 kW (550 KM) w porównaniu z jednostką napędową BMW M3 Competition Limuzyna z napędem M xDrive (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 10,1–10,0 l/ 100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 230–228 g/km). Wyższa moc idzie tu w parze z nieograniczonymi właściwościami w zakresie wytrzymałości i trwałości, które uzyskano poprzez odpowiednie adaptacje technologii M TwinPower Turbo. Główną modyfikacją jest przy tym zwiększenie maksymalnego ciśnienia doładowania z obu turbosprężarek mono scroll z 1,7 do 2,1 bara oraz specjalny program sterownika silnika.
Również charakterystyczne dla tego modelu jest twardsze mocowanie silnika, które zapewnia bardzo sztywne połączenie jednostki napędowej z konstrukcją pojazdu. Skutkiem tego jest jeszcze szybsza reakcja silnika i bezpośrednia transmisja napędu. Silnik nowego BMW M3 CS osiąga maksymalny moment obrotowy 650 Nm już od 2750 aż do 5950 obr/min. Maksymalną moc uzyskuje przy 6250 obr/min, a odcięcie obrotów następuje przy 7200 obr/min.
Ta wyjątkowa charakterystyka silnika wyróżnia się nieprzerwanym oddawaniem mocy aż do wysokich obrotów. Pracy jednostki napędowej towarzyszy fascynujące brzmienie podwójnego układu wydechowego z elektrycznie sterowanymi klapami, lekkim tłumikiem końcowym i typowymi dla M dwiema parami końcówek rur wydechowych w matowym kolorze czarnym. W trybach SPORT i SPORT+, które można wybrać w menu M Setup, brzmienie napędu staje się jeszcze bardziej intensywne, dostarczając wrażeń pozwalających poczuć atmosferę toru wyścigowego z efektownymi odgłosami zmiany biegów i skoków obrotów.
8-stopniowa skrzynia M Steptronic, M xDrive, aktywny mechanizm różnicowy M
Moc silnika nowego BMW M3 CS przenoszona jest przez 8-stopniową skrzynię M Steptronic z Drivelogic obsługiwaną charakterystyczną dla M dźwignią biegów na konsoli środkowej oraz karbonowymi łopatkami na kierownicy. Przycisk Drivelogic w dźwigni biegów pozwala na zmianę charakterystyki zmiany biegów. Do wyboru jest ustawienie komfortowe, sportowe oraz zoptymalizowane do jazdy na torze wyścigowym.
Napęd na wszystkie koła M xDrive daje nowemu BMW M3 CS doskonałą trakcję i zwinność. Elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe w przekładni rozdzielczej zapewnia stały i w pełni adaptacyjny rozdział napędu na przednie i tylne koła. Smarowanie sprzęgła wielopłytkowego umożliwia trwałą wydajność napędu na wszystkie koła nawet podczas agresywnej jazdy na torze. Układ M xDrive z przeniesieniem większej części napędu na tylną oś w połączeniu z aktywnym, również w pełni adaptacyjnym mechanizmem różnicowym M, zapewnia typowe dla M właściwości przyspieszania i dynamicznego pokonywania zakrętów.
W menu M Setup kierowca może oprócz podstawowego trybu 4WD wybrać tryb 4WD Sport, w którym na tylne koła przekazywana jest jeszcze większa część napędu. Po wyłączeniu układu DSC (Dynamic Stability Control) dostępny jest również tryb 2WD – napęd wyłącznie na tylne koła. Przekierowanie pełnej mocy silnika na tył i wyłączenie stabilizacji jazdy pozwala doświadczonym kierowcom cieszyć się niezwykle angażującymi wrażeniami z jazdy.
Interakcja silnika, skrzyni biegów i napędu M xDrive zapewnia imponujące przyspieszenie. BMW M3 CS przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,4 s, a od 0 do 200 km/h w 11,1 s. Przyspieszenie od 80 do 120 km/h wynosi 2,6 s (na 4. biegu) lub 3,3 s (na 5. biegu). Prędkość maksymalna BMW M3 CS wyposażonego standardowo w pakiet M Driver jest ograniczona elektronicznie do 302 km/h.
Specjalnie zmodyfikowany układ jezdny i kontrola stabilności, opony torowe w standardzie
Układ jezdny nowego BMW M3 CS jest precyzyjnie dostrojony do charakterystyki silnika, koncepcji pojazdu i jego rozkładu masy na osie. Również ustawienia dynamicznej kontroli stabilności DSC oraz trybu M Dynamic dostosowano w tym modelu do specjalnych wymagań dynamicznej jazdy na torze wyścigowym.
Specjalna kinematyka osi, a także dobrane do tego modelu wartości pochylenia kół, amortyzatory, dodatkowe sprężyny i stabilizatory optymalizują precyzję kierowania, przenoszenie sił bocznych, reakcję zawieszenia i amortyzacji oraz prowadzenie kół. Na potrzeby nowego BMW M3 CS zmodyfikowano też elektronicznie sterowane amortyzatory adaptacyjnego układu jezdnego M, elektromechaniczny układ kierowniczy M Servotronic o zmiennym przełożeniu oraz zintegrowany układ hamulcowy.
Wyposażenie standardowe tego modelu specjalnego obejmuje układ hamulcowy M z pływającymi tarczami do wyboru z czerwonymi lub czarnymi zaciskami hamulcowymi. Opcjonalnie oferowany jest karbonowo-ceramiczny układ hamulcowy M. Jego zaciski lakierowane są w matowym kolorze złotym lub czerwonym. Nowe BMW M3 CS jest również standardowo wyposażone w kute obręcze kół M ze stopów lekkich w ekskluzywnym wzorze V Spoke w kolorze złotobrązowym. Ta wersja obręczy kół M ze stopów lekkich jest też dostępna w matowym kolorze czarnym. Lekkie obręcze kół w rozmiarach 19 cali z przodu i 20 cali z tyłu są standardowo wyposażone w stworzone specjalnie do tego modelu specjalnego opony torowe w rozmiarze 275/35 ZR19 z przodu i 285/30 ZR20 z tyłu. Alternatywą dla opon torowych są oferowane bez dopłaty opony High Performance w tych samych rozmiarach.
Lekka konstrukcja z szerokim zastosowaniem karbonu, sztywniejsza karoseria
Wyczynowy i ekskluzywny charakter nowego BMW M3 CS to w znacznej mierze zasługa użytych w tym modelu licznych elementów obniżających masę pojazdu. Największą rolę odgrywa tu zastosowanie komponentów z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP) na zewnątrz i wewnątrz pojazdu. Oprócz karbonowego dachu model specjalny ma również maskę, splitter przedni, przednie wloty powietrza, lusterka zewnętrzne, dyfuzor tylny i spojler tylny wykonane z tego nowoczesnego lekkiego materiału. Także konsola środkowa, łopatki zmiany biegów na kierownicy i listwy ozdobne wykonane są z karbonu. Do redukcji masy we wnętrzu przyczyniają się także oferowane standardowo karbonowe fotele kubełkowe M. Również układ wydechowy nowego BMW M3 CS jest o ponad kilogram lżejszy dzięki tytanowemu tłumikowi końcowemu. W sumie lekkie elementy konstrukcyjne obniżyły masę o około 20 kg w porównaniu z BMW M3 Competition Limuzyna z napędem M xDrive.
W komorze silnika nowego BMW M3 CS sztywność karoserii zwiększa opcjonalny pakiet rozpórek kielichów zaprojektowany również pod kątem redukcji masy. Elementy odlewane z aluminium pomiędzy kielichami amortyzatorów a przodem karoserii mają lekką konstrukcję precyzyjnie obliczoną za pomocą modeli numerycznych na siły występujące w różnych sytuacjach podczas jazdy.
Ekskluzywne elementy stylistyczne wskazujące na fascynujące osiągi
Indywidualne elementy stylistyczne już na pierwszy rzut oka zdradzają drapieżny charakter nowego BMW M3 CS. Wyłącznie w najnowszym modelu specjalnym BMW M GmbH oferowany jest lakier metalizowany w kolorze mroźnej litej bieli. Widoczna struktura karbonu na dachu i w obszarze dwóch zagłębień na masce, na splitterze przednim, w przednich wlotach powietrza, na lusterkach zewnętrznych M, na spojlerze tylnym i pasie tylnym, jak również czarne progi i skrzela M stanowią atrakcyjny kontrast z nowym lakierem. Alternatywnie oferowane są lakiery w niemetalizowanym kolorze zieleni sygnałowej, metalizowanym szarym Brooklyn i metalizowanym szafirowoczarnym.
Z przodu uwagę zwraca lekka, bezramkowa atrapa chłodnicy BMW w szczególnie purystycznym i wyścigowym stylu. Charakterystyczną dla tego modelu stylistykę atrapy wyróżniają czerwone linie konturowe i napis „M3 CS” w górnej części dwóch poziomych listew grilla. Podobnie jak z przodu również oznaczenie modelu na klapie tylnej ma czarną powierzchnię i czerwone obramowanie.
Innym bardzo wyrazistym akcentem z przodu nowego BMW M3 CS są opcjonalne reflektory laserowe BMW. Nie świecą na biało, lecz na żółto zarówno przy powitaniu po odblokowaniu drzwi, jak i po włączeniu świateł mijania i drogowych, nawiązując w ten sposób do słynnych samochodów wyścigowych GT.
Karbonowe fotele kubełkowe M z ekskluzywnymi powierzchniami i wzorami szwów
Wnętrze nowego BMW M3 CS łączy kokpit samochodu sportowego pozwalający skupić się na jeździe i maksymalnych osiągach oraz zaawansowane rozwiązania cyfrowe i ekskluzywne elementy stylistyczne. Kierowca i pasażer mają standardowo do dyspozycji oferowane w tym modelu karbonowe fotele kubełkowe M. Mają pełną regulację i podgrzewanie elektryczne, zintegrowane zagłówki oraz podświetlane oznaczenie modelu. Dzięki temu w wyjątkowy sposób łączą wyścigowy charakter z komfortem na długich dystansach. Ich lekką konstrukcję uzyskano poprzez zastosowanie karbonu w elementach konstrukcyjnych siedzisk i oparć, a także charakterystycznych wycięć w obszarze podparć bocznych i pod zagłówkami.
Karbonowe fotele kubełkowe M w nowym BMW M3 CS mają tapicerkę ze skóry Merino i ekskluzywną czarno-czerwoną stylistykę z efektownym kontrastującym stebnowaniem. Dwukolorową stylistykę zastosowano również na obu tylnych fotelach limuzyny. Boczki zarówno przednich, jak i tylnych drzwi obite są czarną skórą. Na lekkiej konsoli środkowej umieszczony jest czerwony napis „CS”. Wyposażenie standardowe nowego BMW M3 CS obejmuje ponadto pasy bezpieczeństwa M z wplecionym wzorem pasków w kolorach BMW M GmbH, listwy progowe z napisem „M3 CS”, podsufitkę w kolorze antracytowym, listwy ozdobne Carbon Fibre oraz kierownicę M obitą Alcantarą z karbonowymi łopatkami i czerwonym oznaczeniem na godzinie 12:00.
Przycisk Setup do indywidualnej konfiguracji pojazdu
System obsługi M obejmuje przycisk Setup na konsoli środkowej. Umożliwia on bezpośredni dostęp do opcji ustawień silnika, układu jezdnego, kierowniczego i hamulcowego oraz napędu M xDrive. Możliwe jest zapisanie dwóch indywidualnych konfiguracji ustawień, wraz z preferowanymi ustawieniami brzmienia silnika, kontroli stabilności, funkcji Auto Start/Stop oraz charakterystyki zmiany biegów 8-stopniowej skrzyni M Steptronic, oraz aktywowanie tych ustawień przyciskami M na kierownicy.
W skład wyposażenia standardowego nowego BMW M3 CS wchodzi również system M Drive Professional. Dzięki temu model specjalny oferuje nie tylko funkcje M Drift Analyser i M Laptimer przydatne do analizy i dokumentowania umiejętności jazdy i osiągów na torze wyścigowym, ale również 10-stopniową kontrolę trakcji M idealną do ambitnej jazdy na zamkniętych torach.
Kolejnym elementem M Drive Professional jest przycisk M Mode na konsoli środkowej umożliwiający zmianę działania systemów wspomagających kierowcę oraz wskazania wyświetlacza informacyjnego i Head-Up. W BMW M3 CS do wyboru są ustawienia ROAD, SPORT i TRACK.
Zakrzywiony wyświetlacz BMW z typowymi wskazaniami M
System BMW iDrive najnowszej generacji oparty na systemie operacyjnym BMW 8 obejmuje zakrzywiony wyświetlacz BMW w kokpicie nowego BMW M3 CS. Składa się on z wyświetlacza informacyjnego o przekątnej 12,3 cala i wyświetlacza kontrolnego o przekątnej ekranu 14,9 cala umieszczonych pod wspólną zakrzywioną szybą. Jest on ergonomiczne skierowany do kierowcy, co ułatwia intuicyjną obsługę dotykową.
Układ graficzny wyświetlacza informacyjnego i wyświetlane na nim treści w typowym stylu M sprzyjają koncentracji podczas sportowej jazdy. Wszystkie parametry istotne podczas jazdy oraz informacje o stanie i ustawieniach pojazdu są przejrzyście uporządkowane. W górnej części wyświetlany jest typowy dla M wskaźnik zmiany biegu, natomiast w dolnej – tryby pracy systemów stabilizacji jazdy, układu M xDrive i kontroli trakcji. Na ekranie głównym wyświetlacza kontrolnego można też ustawić specjalne widżety z informacjami o aktualnie wybranej konfiguracji pojazdu oraz ciśnieniu i temperaturze opon.
Wysokiej jakości opcje zapewniające radość z jazdy i komfort na co dzień
Do zakresu funkcji standardowego systemu BMW Live Cockpit Professional należy również system nawigacyjny BMW Maps, inteligentny asystent osobisty BMW, a także integracja smartfonów, system telefoniczny z ładowaniem bezprzewodowym i Wi-Fi. Opcjonalnie oferowany jest wyświetlacz BMW Head-Up ze wskazaniami M oraz rejestrator jazdy BMW.
Oprócz tego nowe BMW M3 CS oferuje wybór funkcji komfortu i systemów wspomagających kierowcę nastawionych na purystyczną radość z jazdy. Wyposażenie standardowe zawiera najnowszą wersję dostępu komfortowego, 2-strefową klimatyzację automatyczną, system nagłośnienia Surround marki Harman Kardon, Park Distance Control, ostrzeganie przed kolizją czołową, ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu oraz wskazanie ograniczeń prędkości. Opcjonalnie oferowany jest system alarmowy, automatyczna obsługa klapy tylnej oraz system asystujący kierowcy i asystent parkowania.