Nowe BMW X5 M Competition i nowe BMW X6 M Competition mogą pochwalić się nowym silnikiem V8 z technologią 48-woltową oferującym maksymalną moc 460 kW (625 KM), odświeżonym wyglądem zewnętrznym oraz systemem operacyjnym iDrive najnowszej generacji, który obejmuje zakrzywiony wyświetlacz BMW i system operacyjny BMW 8.
BMW X5 M Competition i BMW X6 M Competition
Dalszy rozwój i elektryfikacja napędu umożliwiły jeszcze bardziej spontaniczne oddawanie mocy. Świeże akcenty stylistyczne podkreślają dynamiczny i ekstrawagancki wygląd obu modeli. Technologia cyfrowa zapewnia nie tylko optymalną obsługę, ale także postęp w dziedzinie systemów automatyzacji jazdy i parkowania.
Pierwsze wyczynowe modele BMW M GmbH z technologią 48 V
W silnikach nowego BMW X5 M Competition i nowego BMW X6 M Competition najnowszej generacji, po raz pierwszy w wyczynowych samochodach marki, zastosowano technologię 48-woltową. Silnik elektryczny zintegrowany z kompaktową obudową 8-stopniowej skrzyni M Steptronic pełni jednocześnie funkcję alternatora odwracalnego na wale korbowym oraz zapewnia do 9 kW (12 KM) dodatkowej mocy i 200 Nm momentu obrotowego. Potrzebną do tego energię dostarcza 48-woltowy akumulator umieszczony w komorze silnika. Jest on ładowany w szczególnie wydajny sposób dzięki adaptacyjnej rekuperacji w fazach hamowania silnikiem i hamulcami.
Technologia 48-woltowa oferowana jest w połączeniu z nowym silnikiem V8 M TwinPower Turbo. Oprócz międzyrzędowego kolektora wydechowego silnik o pojemności 4,4 l ma teraz również wzmocniony zespół korbowy, zmodernizowane turbodoładowanie, nowy dolot powietrza oraz zoptymalizowane smarowanie i separację oleju. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 750 Nm dostępny jest w zakresie od 1800 do 5800 obr/min. Moc maksymalną 460 kW (625 KM) silnik uzyskuje przy 6000 obr/min.
Zoptymalizowana reakcja i wysokoobrotowa koncepcja silnika V8 oraz wspomaganie przez silnik elektryczny wynoszą typową dla M charakterystykę mocy na jeszcze bardziej fascynujący poziom. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje nowemu BMW X5 M Competition i nowemu BMW X6 M Competition 3,9 s. Większy temperament układu napędowego jest wyraźnie odczuwalny także podczas dynamicznego przyspieszania. Standardowy sportowy układ wydechowy M z elektrycznie sterowanymi klapami wzbogaca wrażenia z jazdy o niezwykle emocjonujące brzmienie. Nowe katalizatory przyczyniają się do optymalizacji emisji silnika spalinowego.
Precyzyjne przeniesienie napędu: 8-stopniowa skrzynia Steptronic M z Drivelogic, nowe zastosowanie M xDrive, aktywny mechanizm różnicowy M
Silnik przekazuje napęd do nowej wersji 8-stopniowej skrzyni M Steptronic z układem Drivelogic, która w trybie automatycznym oraz ręcznym oferuje do wyboru trzy programy zmiany przełożeń. Innowacje obejmują m.in. zmodyfikowane zestrojenie skrzyni biegów i większą dynamikę przełączania biegów.
Charakterystyczne wrażenia z jazdy w nowym BMW X5 M Competition i nowym BMW X6 M Competition potęguje także nowo zastosowaną wersję napędu na wszystkie koła M xDrive, który połączony jest z aktywnym mechanizmem różnicowym M na tylnej osi. W menu M Setup kierowca może oprócz podstawowego trybu 4WD wybrać tryb 4WD Sport z przeniesieniem większej części momentu napędowego na tylne koła.
Precyzyjne zestrojenie układu jezdnego zapewniające doskonałe osiągi
Zarówno struktura karoserii, jak i punktów mocowania zawieszenia są bardzo sztywne, co zapewnia typowe dla M połączenie dynamiki, zwinności i precyzji prowadzenia. Ponadto systemy układu jezdnego i amortyzacji pozwalają uzyskać maksymalny zakres od bezkompromisowo sportowego charakteru do komfortu na długich dystansach. Zmieniona zbieżność na tylnej osi zapewnia jeszcze większą stabilność jazdy przy dużych prędkościach.
Wyposażenie standardowe obejmuje adaptacyjny układ jezdny M Professional z nowo skonfigurowanymi elektronicznie regulowanymi amortyzatorami i aktywną stabilizacją przechyłów bocznych. Zmienione działanie przekładni kierowniczej sprawia, że przełożenie układu kierowniczego M Servotronic jest jeszcze bardziej przystosowane do wysokiej dynamiki jazdy. Hamulce M Compound z pływającymi tarczami połączone są z najnowszą generacją zintegrowanego układu hamulcowego, którego specyficzna dla M wersja umożliwia dwie charakterystyki wyczucia pedału hamulca.
W nowym BMW X5 M Competition i nowym BMW X6 M Competition napęd na wszystkie koła M xDrive i aktywny mechanizm różnicowy M są już nie tylko powiązanie z DSC (dynamiczna kontrola stabilności), ale po raz pierwszy także z ograniczeniem poślizgu kół w pobliżu aktuatora. Zapewnia to jeszcze szybsze i bardziej precyzyjne reakcje na zmieniające się sytuacje na drodze oraz lepszą trakcję.
Oba modele są wyposażone są standardowo w obręcze kół M ze stopów lekkich w rozmiarze 21 cali na przedniej osi i 22 cali na tylnej osi. Opcjonalnie dostępne są kute obręcze kół M ze stopów lekkich w tych samych rozmiarach, w tym nowy wariant w niemetalizowanym kolorze Jet Black.
Ekskluzywny wygląd z jeszcze mocniejszą prezencją
Wygląd zewnętrzny nowego BMW X5 M Competition i nowego BMW X6 M Competition wyróżnia wybitnie sportowy i ekstrawertyczny charakter. Jeszcze mocniejsza prezencja to przede wszystkim zasługa nowej stylistyki przodu. Oba modele wyposażone są teraz w nowe diodowe reflektory matrycowe ze światłami skrętnymi i nieoślepiającymi światłami drogowymi (BMW Selective Beam). Lampy są teraz o 35 mm bardziej płaskie niż w poprzednim modelu. Opcjonalnie są również dostępne w wersji M Shadow Line. Atrapa chłodnicy BMW wykonana jest teraz w całości w kolorze czarnym. Poziome listwy grilla i większe oznaczenie modelu stanowią efektowne akcenty. Ponadto atrapa chłodnicy BMW i centralny dolny wlot powietrza tworzą teraz wspólny obszar w kształcie litery X w kolorze czarnym.
Widok z boku wyraża klarowny język stylistyczny i charakterystyczne proporcje obu modeli. Lusterka zewnętrzne i spojler tylny w BMW X6 M Competition dostępne są opcjonalnie w wersji karbonowej. W obu modelach pas tylny zamyka od dołu efektowna wstawka dyfuzora. Okala ona również dwie pary charakterystycznych podwójnych końcówek rur wydechowych. Dodatkowym elementem przyciągającym wzrok z tyłu nowego BMW X5 M Competition są teraz elementy świetlne świateł pozycyjnych i świateł stop w kształcie litery X.
Nowoczesna, cyfrowa, ekskluzywna: deska rozdzielcza M z zakrzywionym wyświetlaczem BMW
Esencją zmian stylistyki wnętrza nowego BMW X5 M Competition i nowego BMW X6 M Competition jest zakrzywiony wyświetlacz BMW, który nadaje typowemu kokpitowi M nowoczesny, a zarazem ekskluzywny wygląd. Obejmuje on wyświetlacz informacyjny o przekątnej 12,3 cala za kierownicą i wyświetlacz kontrolny o przekątnej ekranu 14,9 cala umieszczone pod wspólną zakrzywioną szybą. Obsługa dotykowa wyświetlacza kontrolnego umożliwia znaczną redukcję przycisków i pokręteł na rzecz cyfrowego sterowania wieloma funkcjami.
Inne nowe elementy to duże listwy ozdobne z czarnego szlachetnego drewna Fineline z błyszczącym metalicznym efektem, spektakularnie podświetlana listwa oświetlenia ambientowego, której wzór graficzny uzupełnia logo M, oraz kierownica skórzana M z nowymi karbonowymi łopatkami zmiany biegów. Wyposażenie standardowe obejmuje również fotele wielofunkcyjne M i podparcia kolan, pełną tapicerkę BMW Individual ze skóry Merino o delikatnej fakturze oraz system nagłośnienia Surround marki Harman Kardon. W wyposażeniu dodatkowym oferowany jest szklany dach panoramiczny Sky Lounge, system nagłośnienia Diamond Surround marki Bowers & Wilkins oraz nowy system Travel & Comfort. Ponadto oferta oryginalnych akcesoriów BMW obejmuje szeroki wybór dedykowanych do danego modelu zewnętrznych i wewnętrznych akcesoriów BMW M Performance Parts.
Znacznie rozszerzony wybór systemów wspomagających kierowcę
Znacząco rozszerzona oferta systemów automatyzacji jazdy i parkowania dodatkowo zwiększają komfort i bezpieczeństwo w nowym BMW X5 M Competition i nowym BMW X6 M Competition. Rozszerzono zakres funkcji standardowego ostrzegania przed kolizją czołową, które teraz zmniejsza ryzyko kolizji z rowerzystami, pieszymi oraz pojazdami nadjeżdżającymi z naprzeciwka również podczas skręcania. Ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu uzupełnia funkcja naprowadzania na pas z asystą kierowania. Opcjonalnie oferowany jest teraz również automatyczny asystent ograniczeń prędkości, ostrzeganie przy wysiadaniu, aktywna nawigacja, regulacja zgodnie z przebiegiem trasy, rozpoznawanie sygnalizacji świetlnej (zależne od rynku), asystent nagłego hamowania oraz asystent zmiany pasa ruchu i włączania się do ruchu.
Nowy opcjonalny asystent parkowania Professional umożliwia zautomatyzowane parkowanie i wyparkowywanie, a także manewry z dystansu do 200 m za pośrednictwem aplikacji My BMW przy użyciu Apple iPhone. Kierowca ma możliwość sterowania danym manewrem w pojeździe lub z zewnątrz, monitorując przy tym otoczenie.
Typowa dla M koncepcja obsługi, nowe usługi cyfrowe
Koncepcja obsługi M obejmuje przycisk Setup dający bezpośredni dostęp do ustawień silnika, układu jezdnego, kierowniczego, hamulcowego oraz M xDrive. Indywidualnie konfigurować można również zakres wskazań oraz systemów wspomagających kierowcę. Przycisk M Mode na konsoli środkowej daje kierowcy do wyboru ustawienia ROAD, SPORT i TRACK.
BMW iDrive najnowszej generacji oparty na systemie operacyjnym BMW 8 wprowadza do BMW X5 M Competition i BMW X6 M Competition obok zakrzywionego wyświetlacza BMW nowe usługi cyfrowe. Dostępny w standardzie BMW Live Cockpit Professional obejmuje także wyświetlacz BMW Head-Up oraz oparty na chmurze system nawigacji BMW Maps wraz z funkcją Augmented View. Podczas postoju kierowca i pasażer obok mogą oglądać na wyświetlaczu kontrolnym filmy streamowane z YouTube i aplikacji Bundesliga In-Car.
Opcjonalny kluczyk cyfrowy BMW Digital Key Plus oferuje możliwość zamykania i otwierania zamków za pośrednictwem szerokopasmowej technologii radiowej (UWB) i smartfona z systemem iOS lub Android. Ponadto można korzystać z ulepszonej funkcji integracji smartfonów, spersonalizowanego profilu BMW ID oraz zgodnej z nowym standardem telefonii mobilnej 5G technologii Personal eSIM.
- BMW X5 M Competition (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 13,1 – 12,9 l/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 295 – 291 g/km)
- BMW X6 M Competition (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 12,9 – 12,7 l/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 292 – 287 g/km)
Wszystkie osiągi, wartości zużycia paliwa i emisji spalin to dane tymczasowe.