Dzięki Joggerowi Dacia może pochwalić się jednym z najbardziej przystępnych cenowo i wszechstronnych 7-miejscowych samochodów rodzinnych. Łączy w sobie długość kombi, przestronność minivana i cechy SUV-a. Solidny i atletyczny Jogger oferuje doskonały poziom komfortu dla wszystkich pasażerów, nawet dla dorosłych siedzących w trzecim rzędzie.
Dacia Jogger HYBRID 140
Całkowicie nowy model hybrydowy może pochwalić się wszystkimi zaletami oryginalnego Joggera, nie tracąc przy tym ani miejsca na przechowywanie, ani przestronności. Jako dowód na to, że Dacia Jogger jest pojazdem wszechstronnym, od początku projektowano ją tak, aby pomieściła akumulator trakcyjny stosowany w silnikach hybrydowych. Jest on montowany pod panelem podłogowym w miejscu koła zapasowego, podobnie jak zbiornik LPG w modelach z silnikiem ECO-G 100.
Sprawdzona i przetestowana technologia w Grupie Renault
Dzięki opracowaniu prawdziwie multimodalnych silników hybrydowych, a nie tylko wyposażeniu tradycyjnych silników spalinowych w silniki elektryczne, Jogger HYBRID 140 gwarantuje:
- Start w 100% elektryczny
- Przyjemność z jazdy w każdych warunkach dzięki zwiększonej mocy napędu elektrycznego, nawet podczas przyspieszania.
- Doskonałą oszczędność paliwa, zwłaszcza dzięki funkcji automatycznej skrzyni biegów w połączeniu z bezsprzęgłową skrzynią biegów
Skuteczne hamowanie odzyskowe i wysoka zdolność do ładowania akumulatorów. Zwieńczenie wieloletnich doświadczeń Grupy Renault w Formule 1 i pojazdach elektrycznych.
Dzięki tym cechom Jogger HYBRID 140 może pracować w trybie całkowicie elektrycznym do 80% czasu na drogach miejskich, co zapewnia 40% oszczędność paliwa w porównaniu z analogicznym silnikiem benzynowym w cyklu miejskim przy podobnym stylu jazdy.
Energia kinetyczna może być odzyskiwana podczas zwalniania i hamowania, a następnie przekształcana w energię elektryczną do ładowania akumulatora. Akumulator może być również doładowywany przez silnik ICE przy użyciu zasad zarządzania energią zaprojektowanych w taki sposób, aby pracował z optymalną mocą (na przykład, gdy Jogger jest na autostradzie), aby uzyskać jak najwięcej mocy ze zużytego paliwa.
Oznacza to, że bateria ładuje się zawsze, gdy moc wyjściowa przekracza wymaganą moc. Nadmiar energii może być wtedy wykorzystany do odciążenia silnika spalinowego podczas ostrego przyspieszania lub do zapewnienia w pełni elektrycznej jazdy, gdy preferowana trasa przebiega przez strefy miejskie.
Doskonała reakcja dzięki innowacyjnej skrzyni biegów
W połączeniu z parą spalinowo-elektryczną, bezsprzęgłowa skrzynia biegów gwarantuje w pełni elektryczny start. Znacznie zmniejsza przerwy w przyspieszaniu przy zmianie biegów, zwiększając tym samym komfort jazdy i osiągi podczas przyspieszania.
Podwójny silnik łączący szybkość reakcji, przyjemność z jazdy i wydajność
Technologia hybrydowa zastosowana w Joggerze została szeroko przetestowana w Grupie Renault. Wykorzystuje prostą, inteligentną architekturę i unikalne procesy testowania. Dzięki temu jest szczególnie niezawodna i trwała.
Silnik 1.6 L jest sparowany z dwoma silnikami elektrycznymi – silnikiem o mocy 36 kW (49 KM) i generatorem HSG (High-Voltage Starter Generator) – oraz innowacyjną wielotrybową skrzynią bezsprzęgłową. Innowacyjne połączenie silników elektrycznych ze skrzynią biegów pomaga zoptymalizować zmiany biegów, czyniąc je bardziej płynnymi.
Szybkość reakcji i optymalizacja zużycia energii
Dzięki połączeniu dwóch silników elektrycznych, innowacyjnej wielotrybowej skrzyni biegów oraz silnika spalinowego, różnorodność trybów pracy jest bardzo duża.
- Start w pełni elektryczny: brak sprzęgła w innowacyjnej skrzyni biegów oznacza, że samochód może rozpocząć przyspieszanie w trybie w pełni elektrycznym bez konieczności wykorzystania silnika spalinowego. W ten sposób pojazdy hybrydowe za każdym razem wykorzystują do startu główny silnik elektryczny. Jest to miły dodatek, który zapewnia natychmiastowy dostęp do momentu obrotowego, co pozwala na wyjątkowo szybki start.
- Automatyczne dostosowanie do sytuacji na drodze: technologia opiera się na architekturze szeregowo-równoległej, łącząc najlepsze aspekty każdej formy silnika hybrydowego (szeregowego, równoległego i szeregowo-równoległego). Silniki pracują samodzielnie lub wspólnie, kierując swoją moc na koła lub do akumulatora. Układ napędowy zarządza mocą silnika w zależności od tego, czego samochód może potrzebować w zakresie przyspieszenia i mocy, a także w zakresie regeneracji akumulatora. Odbywa się to zgodnie z 15 różnymi trybami jazdy, które odzwierciedlają różne kombinacje silników i przekładni.
Podczas jazdy zmiany pomiędzy trybami są niemal niezauważalne i nie wymagają żadnej ingerencji ze strony kierowcy. System automatycznie wybiera tryb najlepszy w danej sytuacji, aby zmniejszyć emisję spalin, zoptymalizować zużycie paliwa i zagwarantować szybką i przyjemną jazdę.
Odzysk energii i hamowanie odzyskowe
Technologia ta pomaga również zoptymalizować zarządzanie energią podczas zwalniania i hamowania.
- Regeneracja akumulatora podczas zwalniania: kiedy pedał gazu jest uniesiony, a drążek zmiany biegów znajduje się w pozycji “Drive”, główny silnik elektryczny pracuje jako generator. Odzyskuje on energię kinetyczną wytwarzaną przez samochód podczas zwalniania i przetwarza ją na energię elektryczną, która jest wprowadzana z powrotem do akumulatora.
- Tryb ‘B’: w celu odzyskania większej ilości energii, drążek zmiany biegów można ustawić w pozycji hamulca (B). Zwiększa to wydajność regeneracji; w ramach maksymalnego naładowania akumulatora i prędkości zwalniania wynoszącej około 7 km/h.
- Hamowanie regeneracyjne: wciśnięcie pedału hamulca powoduje uruchomienie elektrycznego systemu wspomagania hamowania. W razie potrzeby, za pomocą klocków hamulcowych uruchamiane jest dalsze hamowanie “mechaniczne”. Również w tym przypadku silnik elektryczny zapewnia dodatkową siłę hamowania i może odzyskiwać nadmiar energii, która jest oddawana do akumulatora – bez przekraczania pojemności.
Tryb “B” jest szczególnie odpowiedni dla pojazdu takiego jak Jogger, który został zaprojektowany do użytku rodzinnego i rekreacyjnego. Gdy pojazd przewozi lub holuje dodatkowy ciężar, hamowanie regeneracyjne zapewnia zoptymalizowany hamulec silnikowy, którego w takich warunkach jest dużo.
Pierwszy silnik hybrydowy w Dacii
Silnik hybrydowy w modelu Jogger HYBRID 140 zapewnia maksymalną wydajność i niezrównaną dynamiczną reakcję na drodze, a w przypadku modelu 5-miejscowego może przyspieszyć od 80 do 120 km/h w zaledwie 8,7 sekundy (8,8 sekundy w modelu 7-miejscowym). Hamowanie regeneracyjne, w połączeniu z wysoką zdolnością do samoładowania akumulatorów o pojemności 1,2 kWh (230 V) oraz wydajnością układu, pomaga zoptymalizować zużycie energii. Oznacza to, że może spędzić do 80% czasu na drogach miejskich w trybie całkowicie elektrycznym, co równa się 40% oszczędności paliwa w porównaniu z silnikiem benzynowym w cyklu miejskim, a wszystko to bez zmiany sposobu jazdy. W trybie całkowicie elektrycznym Jogger HYBRID 140 może osiągnąć 65-70 km/h, a okazjonalnie prędkość maksymalną 160 km/h (w zależności od naładowania akumulatora i lokalnych przepisów).
W cyklu łączonym Jogger HYBRID 140 zużywa 4,8L/100 km i emituje 108g/km CO2. Na pojemność bagażnika nie ma wpływu umiejscowienie baterii, która została sprytnie umieszczona w miejscu koła zapasowego: 708 dm3 w 5-miejscowym i 160 do 595 dm3 w 7-miejscowym. A maksymalna pojemność bagażnika to nadal aż 1,819 dm3! W ten sposób Jogger pozostaje wierny swojemu powołaniu jako wszechstronny, przestronny samochód rodzinny.
Za kierownicą Joggera HYBRID 140
Jogger HYBRID 140 oferuje wyjątkowe wrażenia z jazdy, a wszystko to dzięki wrodzonej inteligencji systemu i zoptymalizowanym zasadom zarządzania energią. Preferowana kombinacja układu napędowego uwzględnia to, czego chce kierowca (zapotrzebowanie na moc), a optymalna moc jest stale obliczana. Wpływa to korzystnie zarówno na osiągi, jak i zużycie paliwa.
Kierowca nie musi się o nic martwić, Jogger robi to wszystko niezauważalnie. Dzięki połączeniu wydajnego silnika hybrydowego (140 KM, 205 Nm w trybie EV) ze zwinnym i czułym podwoziem, jazda staje się znacznie przyjemniejsza i bardziej relaksująca, bez uszczerbku dla radości z jazdy.