Pierwsza w historii Corvette E-Ray z napędem na cztery koła wykorzystuje zaawansowany system napędu elektrycznego, który oprócz małego bloku V8 o pojemności 6,2 l LT2 zapewnia osiągi i stabilność w każdych warunkach i przyspieszenie od 0 do 60 km/h w 2,5 sekundy.
Chevrolet Corvette E-Ray 2023
Dokładnie 70 lat po debiucie modelu Corvette na targach Motorama w Nowym Jorku, Chevrolet przedstawia pierwszy w historii zelektryfikowany model Corvette z napędem na wszystkie koła i potężnym silnikiem 6.2L LT2 Small Block V8 – 2024 E-Ray.
“W 1953 roku entuzjastyczna reakcja na koncepcję Chevroleta Corvette zapoczątkowała siedem dekad pasji, wydajności i amerykańskiej pomysłowości” – powiedział Mark Reuss, prezes General Motors. “E-Ray, jako pierwsza zelektryfikowana, napędzana na wszystkie koła Corvette, idzie o krok dalej i rozszerza obietnicę tego, co może dostarczyć Corvette”.
Opracowany jako Corvette, którą właściciele mogą przyjechać wszędzie, bez względu na porę roku, nowy E-Ray – dostępny w modelach coupe ze zdejmowanym dachem i kabrioletach z twardym dachem – wykorzystuje elektryfikację, aby zwiększyć wrażenia z jazdy dzięki intensywnym osiągom na prostej linii, pewności siebie w każdej pogodzie i pewności siebie podczas grand touringu, które można osiągnąć tylko dzięki eAWD.
Corvette E-Ray jest również jedynym samochodem sportowym łączącym dwa oddzielne układy napędowe, zapewniające moc wolnossącego V8 z elektryczną reakcją napędzaną przez eAWD, co sprawia, że nie ma sobie równych.
“Corvette jest aureolą dla Chevroleta od 1953 roku” – powiedział Scott Bell, wiceprezes Chevroleta. “Niespotykane połączenie pewności siebie, luksusowych osiągów, wyrafinowania i stylu E-Ray’a daje nowy powód, aby więcej osób poznało Corvette”.
E-Ray jest najszybszą produkcyjną Corvette w historii, osiągając 2,5-sekundowy czas 0-60 mph i pokonując ćwierć mili w 10,5 sekundy.
“Corvette musi zapewniać porywające wrażenia z jazdy po bezdrożach i torach, a E-Ray to udaje” – powiedział Tadge Juechter, główny inżynier wykonawczy Corvette. “Technologia elektryfikacji zwiększa poczucie kontroli w każdych warunkach, dodając niespodziewany stopień opanowania”.
Niemal natychmiastowe uczucie pędu dzięki momentowi obrotowemu na niskich obrotach jest podstawą wrażeń z jazdy Corvette, a E-Ray ma go pod dostatkiem. Moc pochodzi z jednostki 6.2L LT2 Small Block V8, która przenosi na tylną oś 495 koni mechanicznych i 470 lb-ft momentu obrotowego. Uzupełnia ją silnik elektryczny, który przekazuje dodatkowe 160 KM i 125 lb-ft momentu obrotowego na przednie koła poprzez pakiet baterii o pojemności 1,9 kWh, który znajduje się między siedzeniami. W sumie E-Ray produkuje 655 KM zarówno z silnika elektrycznego, jak i Small Block V8.
Corvette E-Ray tworzy swój własny pas ruchu
Inteligentny system eAWD E-Ray nieustannie uczy się nawierzchni drogi, płynnie dostosowując się do warunków trakcyjnych i potrzeb kierowcy. Podczas szybkiej jazdy i w warunkach niskiej przyczepności, system eAWD E-Ray przekazuje dodatkową moc na przednie koła, pomagając zwiększyć stabilność pojazdu.
System akumulatorów w E-Ray nie wymaga ładowania przez sieć. Akumulator jest ładowany poprzez energię odzyskiwaną podczas hamowania, jak również podczas normalnej jazdy.
Dodatkowe funkcje i technologie całkowicie nowego E-Ray’a obejmują:
- Stealth Mode, tryb jazdy elektrycznej na ulicę, do 45 mph
- Nowy lekki akumulator litowo-jonowy 12 V, który wspomaga funkcję stop/start silnika LT2 V8
- Standardowy układ hamulcowy Brembo Carbon Ceramic zapewniający optymalną skuteczność hamowania
- Standardowy system Magnetic Ride Control 4.0 z trzema różnymi ustawieniami zawieszenia
- 20- i 21-calowe koła z oponami całorocznymi Michelin Pilot Sport. Opony letnie Michelin Pilot Sport 4S2 są dostępne z opcjonalnym pakietem wydajnościowym
- Niska, szeroka sylwetka z dopracowaną stylizacją nadwozia, która jest szersza o 3,6 cala od Stingraya
- Niepowtarzalne wrażenia dźwiękowe, które ucieleśniają dominującą obecność samochodu. Elektryczny silnik przedni współgra z silnikiem LT2, tworząc ożywczy dźwięk
- Ulepszony zestaw technologii wspomagających kierowcę (wspólny dla wszystkich modeli Corvette z 2024 roku), w tym Lane Keep Assist z funkcją Lane Departure Warning, Forward Collision Alert i Automatic Emergency Braking
Szczegóły dotyczące napędu elektrycznego
Zelektryfikowany układ napędowy Corvette E-Ray z 2024 roku zapewnia porywające przyspieszenie, które pozwala wyjść z zakrętów i bez wysiłku wykonać manewry wyprzedzania. Po uruchomieniu może również zapewnić ograniczony napęd całkowicie elektryczny według uznania kierowcy.
Standardowy system aktywnego zarządzania paliwem E-Ray wykorzystuje silnik elektryczny do przedłużenia pracy 4-cylindrowego silnika w różnych scenariuszach jazdy.
Ilość wspomagania elektrycznego jest dostosowana do każdego z sześciu trybów jazdy Corvette E-Ray, które kierowca może wybrać: Tour, Sport, Track, Weather, My Mode i Z-Mode. Kierowca może również wybrać funkcję Charge+, która maksymalizuje stan naładowania akumulatora.
Aplikacja E-Ray Performance App w systemie informacyjno-rozrywkowym dostarcza kierowcy technicznych informacji na temat działania układu napędowego. Istnieją trzy podstawowe układy wyświetlacza:
- Gauges (wyświetla dynamiczną moc wyjściową z silnika elektrycznego i silnika V8)
- Dyno (przedstawia wykres mocy/momentu obrotowego w wybranych przedziałach czasowych)
- Data (pokazuje wydajność i efektywność systemu elektrycznego).
Silnik elektryczny Corvette E-Ray umieszczony nad przednią osią jest kompaktowy, co pozwala zachować miejsce w przednim schowku.
Tryb Stealth i śledzenie E-Ray’a
Dwa tryby elektryczne Corvette E-Ray inicjowane przez kierowcę umożliwiają w określonych warunkach podróżowanie samochodu na napędzie elektrycznym, a silnik elektryczny optymalizuje również osiągi na torze.
Tryb Stealth Mode umożliwia jazdę z napędem całkowicie elektrycznym, po wybraniu go podczas rozruchu, przez pewien czas, zanim silnik włączy się do normalnej jazdy. Przeznaczony jest do cichego opuszczania okolicy, a jego maksymalna prędkość wynosi 45 mph. Silnik włącza się automatycznie, gdy prędkość pojazdu przekroczy limit, kierowca zażąda dodatkowego momentu obrotowego lub gdy akumulator E-Ray’a ulegnie wyczerpaniu.
Jeśli chodzi o wykorzystanie zelektryfikowanego układu napędowego do zwiększenia osiągów na torze, system kontroli eAWD w E-Ray’u przekazuje moment obrotowy na przednią oś w zależności od potrzeb. Funkcja Charge+ może być użyta do maksymalizacji stanu naładowania akumulatora w celu wydłużenia czasu okrążenia.
Specjalnie zaprojektowane tryby Performance Traction Management (PTM) są zoptymalizowane w zgodzie z systemem napędowym eAWD.
Wyróżniający się design
Wygląd E-Ray’a opiera się na wyrafinowanej, sportowej stylistyce i wyczynowym wzornictwie, które klienci Corvette znają i kochają.
Już na pierwszy rzut oka widać, że E-Ray ma te same proporcje nadwozia, co Z06, dzięki czemu mieści szerokie koła, które pomagają zarządzać większym momentem obrotowym samochodu. Lekkie felgi ze stopu mają zakręcony wzór pięcioramiennej gwiazdy, który jest ekskluzywny dla E-Ray.
“Nigdy nie było takiej Corvette jak E-Ray i jej wyrafinowany design to odzwierciedla” – powiedział Phil Zak, executive design director, Global Chevrolet. “Zaczyna się od wykończenia w kolorze nadwozia, które zwraca pełną uwagę na egzotyczne proporcje E-Ray. Wnętrze pozwala klientom odzwierciedlić ich indywidualną osobowość dzięki możliwości wyboru kolorystyki, która zapewnia wyrafinowany lub dynamiczny sportowy wygląd i odczucia.”
Do najważniejszych elementów designu E-Ray należą:
- Cztery wersje wykończenia felg aluminiowych
- Czternaście kolorów nadwozia – w tym nowe na rok 2024 Riptide Blue, Seawolf Gray i Cacti
- Ekskluzywny dla E-Ray pakiet pasów na długości nadwozia w kolorze Electric Blue
- Standardowe karbonowe listwy ozdobne
- Dostępne czarne końcówki układu wydechowego i jasne oznaczenia
- Opcjonalne felgi z włókna węglowego w wersji carbon flash, z widocznym wykończeniem z włókna węglowego lub z widocznym włóknem węglowym z czerwonym paskiem.
E-Ray wprowadza również całkowicie nowe wnętrze Artemis Dipped, które charakteryzuje się komplementarnymi, głębokimi odcieniami zieleni na niemal każdej powierzchni wnętrza i będzie dostępne tylko w Corvettach z rocznika 2024. Klienci mają do wyboru wiele opcji personalizacji wnętrza E-Ray’a, w tym dwa pakiety wykończeniowe z włókna węglowego, trzy warianty foteli, siedem kolorów wnętrza i wiele innych.
Co więcej, na konsoli znajdą się nowe przyciski Charge+ i Stop/Start, a także aktualizacje systemu infotainment i zestawu wskaźników, mające na celu zapewnienie bardziej zintegrowanego wyglądu.
Jeszcze w tym roku
Corvette E-Ray z 2024 roku wejdzie do sprzedaży w 2023 roku, z sugerowaną ceną detaliczną 104 2954 dolarów za coupe 1LZ i 111 2954 dolarów za model kabriolet 1LZ, a produkcja będzie miała miejsce w zakładach GM Bowling Green Assembly w Kentucky, z części pochodzących z USA i z całego świata.