Ford Performance ujawnił dziś plany rywalizacji w sportach motorowych pojazdów z napędem elektrycznym, prezentując Mustanga Super Cobra Jet 1800, drapieżną przemianę Mustanga Cobra Jet 1400 – do którego należą wcześniejsze rekordy świata zawodów NHRA. Celem nowego pojazdu jest pobicie rekordu Cobry Jet 1400 w kategorii pojazdów elektrycznych na ćwierć mili, wynoszącego 8,128 sekundy przy prędkości 171,97 mil na godzinę (276,76 km/h).
Mustang Super Cobra Jet 1800 gotów do bicia rekordów świata NHRA w kategorii pojazdów elektrycznych
W czerwcu 2021 Cobrę Jet 1400 poprowadził do rekordu podczas zawodów w Norwalk w stanie Ohio Bob Tasca III. Pojazd, pierwotnie zbudowany we współpracy Ford Performance, MLe Racecars, AEM-EV, Cascadia Motion i Watson Engineering, był już wtedy gotowy na kolejne wyzwanie.
Zespół kierowany przez Forda Performance wrócił do deski kreślarskiej i włożył wiele wysiłku w korekty i ulepszenia podwozia, układu napędowego i systemów sterowania. Aby podkreślić rangę tego dzieła, Ford Performance przywrócił słynną nazwę Super Cobra Jet, po raz pierwszy wykorzystaną w Mustangach z roku modelowego 1969, gdzie sygnowano nią udoskonalenia standardowego pakietu Cobra Jet.
„Staramy się bezustannie wywierać presję w każdym aspekcie świata sportów motorowych” – powiedział Mark Rushbrook, dyrektor globalny, Ford Performance Motorsports. Wyścigi dragsterów pozostają ważnym poligonem doświadczalnym dla naszych produktów i technologii, dlatego cieszymy się, że nie tylko spróbujemy poprawić nasz własny rekord na ćwierć mili, ale także zaprezentujemy efekty naszego rozwoju, który odbywa się w całym spektrum pojazdów elektrycznych.”
Podobne źródło mocy, ale udoskonalone rozwiązania
Super Cobra Jet 1800 wykorzystuje te same cztery przetwornice PN-250-DZR, połączone z dwiema parami silników DS-250-115, jednak obecnie przekazują one moc za pośrednictwem nowej skrzyni biegów Liberty i zasilane są przez kompletnie przebudowany, lżejszy system akumulatorów, zaprojektowany przez Ford Performance i MLe Racecars. Moc jest przesyłana na zmodyfikowaną tylną oś MLe Racecars, w której poprawiono geometrię zawieszenia PMR i zastosowano większe opony Mickey Thompson, aby uzyskać lepszą przyczepność na starcie.
Nad stabilnością tańca za linią startową czuwa oprogramowanie sterujące Ford Performance, działające na podzespołach AEM-EV, z nowym systemem akwizycji danych, deską rozdzielczą i systemem dystrybucji energii – wszystko zostało zaprojektowane siłami własnymi zespołu inżynierskiego.
„Nasze zmiany wprowadziły znaczące udoskonalenia w samochodzie, pozbyliśmy się setek funtów masy i uzyskaliśmy zwiększenie mocy do 1800 koni mechanicznych” – wyjaśnił Rushbrook.
Mustang Super Cobra Jet 1800 ma do pobicia kilka rekordów
Poza atakiem na rekord świata w kategorii pojazdów elektrycznych, Super Cobra Jet 1800 będzie również próbował bić w tym sezonie rekordy NHRA w kategoriach: najszybszego pojazdu elektrycznego i najszybszego pojazdu elektrycznego z napędem na jedną oś w konkurencji na czas 0-60 mil na godzinę. Na miejscu kierowcy ma zasiąść współzałożyciel MLe Racecar i oficjalny kierowca testowy programu, Pat McCue.