Lancia zaprezentowała pierwszy samochód nowej ery marki. W 100% elektryczny, przedstawiający wizję przyszłości, jeśli chodzi o zasięg, czas ładowania i zużycie energii. Lancia Pu+Ra HPE to pierwszy samochód inspirowany wzornictwem ekskluzywnych włoskich mebli.
Lancia Pu+Ra HPE to wizja marki na najbliższe 10 lat
„Dzisiaj Lancia przedstawia Lancię Pu+Ra HPE, wizję marki na najbliższe 10 lat, model, który wprowadza markę w erę mobilności elektrycznej i podsumowuje sposób w jaki pojmujemy samochód i wrażenia z nim związane. Począwszy od nowego modelu Ypsilon, nasze auta przyszłości będą czerpać inspiracje z Lancii Pu+Ra HPE” – powiedział Luca Napolitano, dyrektor generalny marki Lancia.
Samochód w 100% elektryczny, prezentujący wizję marki w zakresie zasięgu wynoszącego ponad 700 km, którego czas ładowania wynosi niewiele ponad 10 minut, a zużycie energii jest mniejsze niż 10 kWh na 100 km. Lancia Pu+Ra HPE to pierwszy samochód inspirowany wystrojem wnętrza, dzięki współpracy z firmą Cassina, liderem w branży ekskluzywnych, luksusowych mebli, odwzorowujący typowo włoskie doświadczenie „home feeling”.
Lancia Pu+Ra HPE to również pierwszy samochód wyposażony w wirtualny interfejs S.A.L.A., który będzie dostępny w nowym modelu Ypsilon. A dzięki S.A.L.A, Lancia będzie pierwszą marką w grupie Stellantis, która wdroży technologie Chameleon i TAPE (Tailored Predictive Experience) centralizujące funkcje audio, sterowanie klimatyzacją i oświetleniem, umożliwiając dostosowanie atmosfery panującej w kabinie poprzez naciśnięcie jednego przycisku lub sterowanie głosem.
Nowy samochód koncepcyjny Lancii
Lancia Pu+Ra HPE jest naturalną ewolucją Lancii Pu+Ra Zero, trójwymiarowego manifestu stanowiącego istotę designu przyszłych modeli marki zaprezentowanego w listopadzie ubiegłego roku.
Nowy samochód koncepcyjny Lancii w pełni ucieleśnia zasady nowego języka designu marki, oddającego radykalizm i prostotę, w którym bryły nowych pojazdów są tworzone przez kolejne warstwy, poprzez dodawanie i przecinanie podstawowych i charakterystycznych kształtów, takich jak koło, prostokąt i trójkąt, oraz łączenie ich z eklektycznymi detalami. Nowy samochód koncepcyjny marki Lancia staje się zatem wyrazem włoskiego, ponadczasowego wzornictwa, o zrównoważonym i innowacyjnym podejściu, które wykracza poza język designu typowy dla branży motoryzacyjnej.
Ciągły dialog przeszłości z przyszłością wyraża się w liniach bocznych płynnie schodzących w kierunku tyłu auta, przywołujących na myśl Aurelię i Flaminię, oraz w opływowym kształcie, opartym na aerodynamice, zrównoważonym rozwoju i bryle zachwycającej płynnymi liniami.
Z boku umieszczono nowe logo Lancii, będące wyrazem nowej tożsamości wizualnej marki. Nowe logo nawiązuje do wszystkich charakterystycznych elementów legendarnej marki, takich jak kierownica, flaga, tarcza, włócznia i napis, reinterpretując je w nowej odsłonie, aby wyrazić innowacyjność, charakter premium, włoski styl i eklektyzm.
Dialog między przeszłością a przyszłością odnajdujemy również w tylnej części samochodu. Tył wyróżniają bowiem ikoniczne, okrągłe światła nawiązujące do najbardziej radykalnego ducha marki i legendarnej Lancii Stratos. Pomiędzy światłami umieszczono nowy, ikoniczny napis Lancia.
Przód to reinterpretacja historycznej osłony chłodnicy Lancii, przypominającej rozszerzający się ku górze „kielich”, dzisiaj zwrócony w przyszłość poprzez trzy promienie światła, podkreślające jego kultowy i niezwykły charakter, rozpoznawalne na pierwszy rzut oka. Nad kielichem znajduje się nowy napis Lancia, wykonany oryginalną czcionką, która czerpie inspirację ze świata mody.
Innowacyjny kolisty dach, który zapewnia panoramiczny widok jest wyraźnym nawiązaniem do elementów charakterystycznych dla nowego designu Lancii.
Tylna szyba również nawiązuje do Lancii z lat 70-tych, Beta HPE, z poziomymi listwami, które reinterpretują znaną strukturę osłony przeciwsłonecznej, z nowoczesnym akcentem. Duże okna maksymalnie wykorzystują naturalne światło słoneczne, nawiązując do koncepcji „home feeling”.
Wnętrze jak we włoskim domu
Wnętrze Lancii Pu+Ra HPE jest w pełni spójne z nowym, czystym i radykalnym językiem designu marki, dzięki zastosowaniu ikonicznych i prostych kształtów, które wymykają się językowi designu typowemu dla branży motoryzacyjnej. We wnętrzu samochodu koncepcyjnego powstała eklektyczna przestrzeń inspirowana wystrojem wnętrza i atmosferą włoskich domów, o płynnych liniach, z dużą dbałością o szczegóły w ogólnej kompozycji, którą wyróżniają czyste formy.
Chroniąca przed słońcem struktura inspirowana wenecką żaluzją nawiązuje do kultowej Lancii Beta HPE i świata architektury, tworząc w kabinie grę światła i cienia, natomiast w części centralnej staje się świetlistym elementem technologii, która współdziała z S.A.L.A. (Sound Air Light Augmentation) i jej funkcjami. S.A.L.A. to minimalistyczny i inteligentny wirtualny interfejs, łączący funkcje audio, obsługę klimatyzacji i oświetlenia. Kierowca i pasażerowie mogą więc dopasować do swoich upodobań otoczenie we wnętrzu samochodu, dotykając po prostu przycisku, lub używając swojego głosu.
Strategia elektryfikacji i wprowadzenie Lancii Ypsilon w 2024 roku
Zgodnie ze strategią elektryfikacji Stellantis, w 2024 roku Lancia wprowadzi na rynek nową Lancię Ypsilon, zarówno w wersji hybrydowej, jak i elektrycznej, ale już od 2026 roku na rynek trafiać będą wyłącznie samochody w 100% elektryczne, zaś od 2028 roku, wraz z pojawieniem się nowej Lancii Delty, marka będzie sprzedawać wyłącznie modele elektryczne.
Lancia Pu+Ra HPE, praktyczny, zwinny model z opływowym, wydajnym i aerodynamicznym nadwoziem, jest w 100% elektrycznym manifestem, reprezentującym wizję marki na najbliższe 10 lat, w zakresie zasięgu, czasu ładowania i wydajności, które zapewniają wiodące osiągi na rynku.
Od zawsze Lancia produkowała modele, które potrafiły na nowo zapisać karty historii trzech głównych klas pojazdów: samochodów miejskich, flagowych modeli i kompaktowych sedanów. Tak będzie również w przyszłości, gdy nowe samochody Lancii będą oferować to, co najdoskonalsze we wszystkich trzech segmentach, wykorzystując najlepsze cechy platform Stellantis. Kompaktowe, zwinne i dające radość z jazdy, nowe modele Lancii będą skierowane do europejskich klientów, tzw. progressive classic influencer, którzy poszukują ponadczasowej elegancji, włoskiego charakteru i innowacji, połączonych z wygodnym i przyjemnym doświadczeniem jazdy za kierownicą.
Złożony z technologicznych modułów (silnik, akumulator, zawieszenie, hamulce, itp.) zaczerpniętych z nowej Lancii Ypsilon, koncept Lancia Pu+Ra HPE jest manifestem na kolejne 10 lat marki i reprezentuje wizję samochodów przyszłości pod względem:
- zasięgu: ponad 700 km
- czasu ładowania wynoszącego nieco ponad 10 minut
- zużycia energii poniżej 10 kWh na 100 km
- aerodynamicznych elementów, takich jak obniżony dach, wąskie cyfrowe lusterka boczne, aerodynamiczne koła, trzy przednie, aerodynamiczne płyty osłonowe podwozia.
Nowa Lancia Ypsilon będzie pierwszym modelem Lancii wyposażonym w interfejs S.A.L.A. Aby stworzyć jeszcze pełniejsze i immersyjne doświadczenia, S.A.L.A. będzie podążać krok po kroku za ewolucją platform technologicznych Stellantis, dzięki czemu każda marka będzie mogła dostosować poszczególne funkcje dostępne w różnych modelach.