Volkswagen zapowiedział, iż pierwsze seryjne modele tej marki z napędem elektrycznym ujrzą światło dzienne w 2013 roku. Firma myśli przy tym nie tylko o mobilności indywidualnych osób, lecz również o możliwościach zastosowania jej pojazdów w komunikacji publicznej. W wyniku tych rozważań powstał nowy prototyp elektrycznej taksówki, który właśnie zadebiutował na hanowerskich targach. Studium o nazwie „Milano Taxi” to miejski van z wieloma rozwiązaniami ułatwiającymi życie pasażerom i kierowcy, np. przesuwnymi drzwiami i ekranem dotykowym do obsługi pojazdu itp.
Elektryczną taksówkę polakierowano w dwóch odcieniach: zieleni i czerni, co jest ukłonem Volkswagena w stronę metropolii mody: Mediolanu. Niegdyś po jego ulicach jeździły taksówki oznaczone takimi właśnie kolorami. Design nawiązuje także do legendarnego modelu Volkswagena: Samba Bus.
By maksymalnie ułatwić wsiadanie pasażerom zespół projektantów przewidział po prawej stronie samochodu tylko jedną parę drzwi, które przesuwają się ku przodowi. Taksówka ma wysokość 1,6 m, długość: 3,73 m i szerokość 1,66 m. Panoramiczny dach wykonano ze szkła, aby wnętrze było dobrze oświetlone, a pasażerowie mogli po drodze podziwiać architekturę miasta. Z przejrzystego materiału wykonano także szyld taksówki: jarzy się on na zielono, kiedy jest wolna, czerwono, gdy wiezie pasażerów lub wcale, gdy kierowca robi sobie przerwę.
We wnętrzu projektanci świadomie zrezygnowali z przedniego fotela pasażerskiego, zamiast niego w tym miejscu umieszczono przedział bagażowy na torby i bagaże pasażerów. Tradycyjny bagażnik za tylną kanapą wykorzystywany jest tylko do przechowywania niewielkich utensyliów, by jak najwięcej miejsca pozostało do dyspozycji pasażerów. Dzięki temu np. przestrzeń na nogi za fotelem kierowcy jest porównywalna z tą w luksusowych limuzynach (120 mm).
Obok oparcia fotela kierowcy znajduje się 8-calowy ekran dotykowy, na którym wyświetlana jest aktualna cena kursu, informacje o interesujących miejscach, które właśnie mija taksówka, dane dotyczące przebiegu trasy, odległości, jaka pozostała do celu i przewidywanego czasu przybycia na miejsce oraz prognoza pogody. Korzystając z tego ekranu pasażer może także uiścić należność kartą kredytową.
Kierowca także korzysta z dodatkowych wygód: wszystkie ważne informacje dotyczące pojazdu wyświetlane są na ekranie dotykowym umieszczonym w obrębie konsoli środkowej. Interfejs pełni funkcję m.in. taksometru, systemu otwierającego drzwi od strony pasażerów, systemu nawigacyjnego, wskaźnika stanu napędu elektrycznego, układu sterującego klimatyzacją, telefonu, zegarka i systemu połączeniowego z centralą. Kierowca może także zindywidualizować kolejność wyświetlania poszczególnych funkcji.
Milano Taxi napędza silnik elektryczny o maksymalnej mocy 85 kW. Energią zasila go umieszczona pod podłogą samochodu zintegrowana bateria litowo-jonowa o pojemności 45 kWh, dzięki której taksówka może przejechać do 300 km po jednokrotnym załadowaniu. Baterię w optymalnych warunkach można naładować w 80 procentach w ciągu zaledwie godziny.