MotoNews.pl

Koncepcyjny Citroen Metropolis

20 kwietnia 2010

Marka, model |
Citroen Metropilis concept6

Citroen przedstawił swój nowy pojazd koncepcyjny – elegancki i muskularny model Metropolis, który jest swego rodzaju hołdem, jaki marka złożyła niezwykłemu rozwojowi Chin. Stworzył go międzynarodowy zespół projektantów pracujący w Szanghaju od 2008 roku, a od 1 maja do 31 października tego roku będzie go można oglądać w Pawilonie Francuskim na Światowych Targach Expo w tym samym mieście.

Odzwierciedlając awangardowy status Chin, ich majestatyczność i witalność elegancki koncept przedstawia w pełni koncepcję “Créative Technologie”, równoważąc odpowiedzialność za stan środowiska naturalnego z luksusowym komfortem i przyjemnością płynącą z jazdy. Dzięki zastosowaniu napędu hybrydowego typu plug-in i zawieszenia Hydractive Metropolis emituje zaledwie 70 g CO2 na km, mniej więcej jedną piątą tego, co w przypadku konwencjonalnego silnika o porównywalnych osiągach.

Wyrazista sylwetka konceptu ma wyobrażać wyrafinowany luksus, co przejawia się m.in. w imponujących wymiarach (5.3m długości, 2m szerokości i 1.4m wysokości). W ten sposób pojazd ma też odzwierciedlać dynamikę i ambicje Chin dwudziestego pierwszego wieku. Subtelny lakier nadwozia w kolorze „perłowego jedwabiu” zmienia odcień w zależności od warunków świetlnych, podkreślając kształty pojazdu i świetnie dopracowane detale.

Metropolis łączy dynamiczne linie z gładkimi powierzchniami, co widoczne jest zwłaszcza z przodu auta, gdzie wyraziste, ostro zarysowane błotniki i kratka chłodnicy w kształcie latawca przechodzą w harmonijne kontury maski silnika. Z tyłu projektanci starali się pogodzić odpowiednią szerokość pojazdu ze stabilnością i aerodynamicznymi liniami, włączając w to aktywny spojler i typowe dla Citroena elementy, takie jak wklęsła tylna szyba.

Hybrydowy napęd w Metropolis to zoptymalizowany, 2-litrowy silnik benzynowy V6, współpracujący z 7-biegową, elektroniczną skrzynią dwusprzęgłową. Przy niewielkich prędkościach Metropolis korzysta z trybu Zero Emission Vehicle (ZEV – pojazd o zerowej emisji) używając silnika elektrycznego o ciągłej mocy 55 KM (40 kW) i mocy maksymalnej 95 KM (70 kW). Przy stałej prędkości na głównych drogach jednostka benzynowa rozwija moc 272 KM (200 kW) i maksymalny moment obrotowy 375 Nm. Gdy wymagana jest dodatkowa moc, na przykład podczas wyprzedzania, samochód korzysta z obu silników i ma wtedy do dyspozycji 460 koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy 430 Nm, czyli tyle ile w przypadku benzynowej, 4-litrowej jednostki V8. Projektanci przewidzieli także tryb z napędem na wszystkie koła.

By zapewnić przyjemną jazdę Metropolis został także wyposażony w znane zawieszenie Citroena: Hydractive, które potrafi zamortyzować nawet największe nierówności na drodze i poprawia charakterystykę aerodynamiczną auta., co dodatkowo pomaga w redukcji emisji CO2.

Zdjęcia: Citroen