A290, przyszły elektryczny samochód sportowy nowej ery Alpine, został zaprezentowany w imponującej, ultrasportowej edycji A290 beta. Pierwszy z trzech modeli przyszłego “Dream Garage” Alpine będzie modelem nowej generacji, w 100% sportowym i elektrycznym, który w każdym obudzi ducha rywalizacji. Ma stworzyć nową koncepcję sportowego auta.
Alpine A290_β
A290_β zapoczątkowuje nowy rozdział w pasjonującej historii Alpine. Marka, silna imponującą tradycją i sportowym DNA, wyrusza na podbój nowych segmentów rynku – zaczyna od sportowego samochodu miejskiego. Poprzez design, rodzaje użytych materiałów i technologie pokładowe, show car pokazuje nową koncepcję korzystania z samochodów elektrycznych i dostarcza wiele emocji zarówno kierowcy, jak i pasażerom. W czasach, gdy mobilność niskoemisyjna staje się priorytetem w przemyśle motoryzacyjnym, Alpine A290_β to już nie tylko show car, ale także ucieleśnienie ambicji i zaangażowania marki na rzecz zrównoważonych samochodów sportowych.
Nazwa kojarząca się z przyszłością
Wybór nazwy A290_β jest zgodny z ogólną strategią nazewnictwa marki Alpine – nazwy zaczynają się od litery „A”, po której następują trzy cyfry. Cyfra „2” odpowiada segmentowi B, a liczba „90” – przyszłej lifestylowej gamie modeli marki. Litera „beta”, zaczerpnięta z alfabetu greckiego, służy do oznaczenia pośredniego etapu w pracach nad nowym modelem, poprzedzającego oficjalną premierę wersji seryjnej.
“A290_β jest dla Alpine początkiem nowej ery – to pierwszy model z gamy w 100% elektrycznych samochodów „Dream Garage”, która ma trafić na rynek w 2024 roku. Ten miejski show car wprowadza całkowicie nową koncepcję sportowych aut elektrycznych.”
“Model A290_β, opierający się na bogatych tradycjach Alpine, przenosi markę w przyszłość i umożliwia przeżywanie na co dzień ducha rywalizacji, który jest jej siłą napędową od momentu powstania.” – Laurent Rossi, dyrektor generalny Alpine
Nowa wizja samochodów sportowych Alpine
Design nadwozia A290_β daje pojęcie o kształtach przyszłego modelu seryjnego, a znacznie bardziej koncepcyjne w swym charakterze wnętrze ma niespotykaną dotąd 3-miejscową konfigurację.
Nowy show car stawia bardzo wysoko poprzeczkę pod względem osiągów i zwrotności. A290_β, napędzane dwoma silnikami elektrycznymi umieszczonymi z przodu, jest ultrasportowym samochodem pokazowym i ilustracją technologicznych wyzwań, jakich podjęli się konstruktorzy i kierowcy testowi Alpine. Udało im się połączyć wiele oryginalnych rozwiązań w zakresie zawieszenia, układu jezdnego, sterowania momentem obrotowym itd. z bardzo precyzyjnymi nastawami w celu uzyskania sportowego i efektywnego energetycznie zachowania na drodze.
Show car A290_β, homologowany do jazdy po torze przez FFSA (Francuską Federację Sportów Samochodowych), został poddany zaawansowanemu tuningowi. Samochód kryje w sobie szereg niespodzianek gwarantujących niezapomniane doznania z jazdy. Podobnie jak w zaprezentowanym w 2022 roku modelu koncepcyjnym Alpenglow, również tutaj mamy do czynienia z centralnie usytuowanym miejscem kierowcy, które pozwala doświadczać poczucia jedności z pojazdem. A290_β ma dodatkowo dwa miejsca dla pasażerów, umieszczone po bokach i cofnięte względem fotela kierowcy, co pozwala cieszyć się doznaniami z jazdy, jakie oferuje wyjątkowy układ trzech miejsc, na równi z osobą prowadzącą pojazd.
A290_β, dysponujące kierownicą sprzężoną z systemem telemetrycznym, kubełkowymi fotelami, aerodynamicznym nadwoziem, wlotami powietrza optymalizującymi chłodzenie, centralnie umieszczonym fotelem kierowcy i hydraulicznym hamulcem ręcznym, jest godnym spadkobiercą wyścigowych modeli Alpine. Tu wszystko jest gotowe do akcji!
Wszystkie trzy unikatowe i innowacyjne modele składające się na „Dream Garage” Alpine – mały samochód sportowy, crossover GT i następca A110 – będą w 100% elektryczne. A290_β stanowi zapowiedź przyszłego seryjnego sportowego auta miejskiego, które będzie produkowane od 2024 roku w zakładzie w Douai, wchodzącym w skład kompleksu produkcyjnego ElectriCity, na platformie Aliansu CMF-B EV skonstruowanej specjalnie dla modeli elektrycznych segmentu B. Jego silnik elektryczny będzie również produkowany we Francji, w zakładach Megafactory w Cléon.
“Model A290_β łączy ducha wyścigów z cechami auta miejskiego. Jest skierowany do nowego pokolenia entuzjastów samochodów sportowych. Swymi proporcjami i technicznymi parametrami zaprasza już od pierwszego spojrzenia do świata całkiem nowych sportowych doznań. Wykorzystaliśmy bogate doświadczenie Alpine w zakresie prowadzenia sportowych aut i umieściliśmy fotel kierowcy centralnie w kabinie.”
“Zarówno nadwozie, jak i wnętrze A290_β zostało zaprojektowane zgodnie z tą koncepcją. W czasach przechodzenia na napędy elektryczne jest to sposób na pokazanie naszego przywiązania do DNA Alpine i ducha przyświecającego nam przy projektowaniu przyszłych modeli Alpine.” – Antony Villain, dyrektor ds. designu Alpine
Design i materiały wykończeniowe
Alpine A290_β zostało zaprojektowane w tym samym duchu co model koncepcyjny Alpenglow i jest zgodne z kanonami stylistycznymi przyszłych modeli z gamy „Dream Garage”. Show car ma również wiele innych charakterystycznych dla marki elementów, takich jak kultowe obręcze kół Alpine, kokpit inspirowany światem wyścigów czy innowacyjne, najwyższej klasy materiały wykończeniowe.
Show car Alpine A290_β został zaprojektowany zgodnie z ideą zespolenia kierowcy z pojazdem w efekcie połączenia legendarnego zamiłowania marki do rywalizacji z niezrównanym uczuciem przebywania w kabinie Alpine. Przez całe nadwozie przebiega centralny wzdłużny pas w kolorze magenty, podkreślający moc, szybkość i technologiczne zaawansowanie samochodu oraz symbolizujący zjednoczenie człowieka z maszyną. Natomiast poprzeczna niebieska oś symbolizuje zjednoczenie i dzielenie się doznaniami przez kierowcę i jego pasażerów. Kolor niebieski przechodzący w magentę obecny na całym samochodzie podkreśla ścisłą więź między obydwoma doznaniami.
“Stworzyliśmy produkt zdecydowanie zwrócony ku przyszłości, chcieliśmy uczynić go prawdziwie nowoczesnym pod każdym względem – wykończenia powierzchni, stylistycznych detali i użytych materiałów. Samochód spełniający wszystkie kryteria prawdziwego Alpine, ekscytujący i pasjonujący w prowadzeniu.” – Raphael Linari, główny projektant Alpine
Design nadwozia – osiągi ponad wszystko
A290_β łączy w sobie wszystkie cechy marki Alpine, aby zapewnić użytkownikom całkiem nowy rodzaj doznań z jazdy i wynieść elektryczne auta sportowe na najwyższy poziom. Dynamiczne i na wskroś nowoczesne nadwozie jest połączeniem muskularnych kształtów z ostro zarysowanymi detalami technicznymi, które odzwierciedlają jego nastawienie na wysokie osiągi.
Show car, mierzący 4,05 m długości, 1,85 m szerokości i 1,48 m wysokości, stanowi zapowiedź dynamicznej i zwrotnej wersji produkcyjnej z krótkim rozstawem osi i zwiększonym rozstawem kół, gwarantującym sportowe doznania z jazdy z zachowaniem świetnej stabilności przy dużych prędkościach.
- Aerodynamiczne kształty, które zapewniają maksimum przyjemności prowadzenia
- Sygnatura świetlna w kształcie litery „X”
- Trójkolorowe felgi
- Opony stworzone na miarę – owoc współpracy dwóch kultowych francuskich marek
- Kolor nadwozia inspirowany górami
Design wnętrza – jedność kierowcy z maszyną i zamiłowanie do sportowej jazdy
O ile nadwozie Alpine A290_β pozwala domyślić się kształtów wersji seryjnej, wnętrze – z innowacyjnym centralnym usytuowaniem miejsca kierowcy – ma znacznie bardziej koncepcyjny charakter. Nowa aranżacja wnętrza jest dodatkowo podkreślona dwiema świetlnymi osiami w kolorze magenty i niebieskim.
Ścisły związek między wnętrzem i nadwoziem samochodu jest podkreślony przednią szybą zachodzącą daleko do przodu na maskę, co w pełni eksponuje centralne usytuowanie fotela kierowcy. Zapewnia też wyjątkowy widok na deskę rozdzielczą w kształcie strzały, inspirowaną przodem bolidów Formuły 1. Deska rozdzielcza, zajmująca całą szerokość kabiny, ma swoje przedłużenie na zewnątrz w linii bocznych lusterek.
Linia strzały biegnie również poziomo przez samochód od podstawy maski aż do tyłu, gdzie spojler stanowi przedłużenie „kręgosłupa” nadwozia. Wzdłuż tej osi rozmieszczone są elementy sterowania wszystkimi funkcjami związanymi z prowadzeniem samochodu. Taki układ podkreśla harmonijne zespolenie wnętrza z nadwoziem i eksponuje znaczenie centralnego umieszczenia fotela kierowcy w całej koncepcji A290_β.
Wnętrze – z minimalistycznym, sportowym kokpitem nastawionym na wydajność i efektywność – inspirowane jest bolidami wyścigowymi. Dobrym tego przykładem jest kierownica z licznymi funkcjami przejętymi ze świata wyścigów samochodowych, podobnie jak kubełkowe fotele i szelkowe pasy bezpieczeństwa.
- Centralnie usytuowany fotel kierowcy
- Karbonowe fotele kubełkowe
- Deska rozdzielcza w kształcie strzały
- Minimalistyczny i bardzo funkcjonalny kokpit
- Przycisk „overtake” jak w kierownicach samochodów wyścigowych
Kontrastowe materiały wykończeniowe high-tech
Wnętrze A290_β jest wyjątkowe nie tylko pod względem koncepcji, lecz także użytych w nim wyrafinowanych, szlachetnych, nowoczesnych i zaawansowanych technologicznie materiałów wykończeniowych.
- Skórzana tapicerka garbowana ekologicznie
- Trójkąt – mocny akcent identyfikacyjny marki
- Piaskowane aluminium
- Odblaskowe materiały
Sportowy charakter i perfekcyjnie dopracowane ustawienia
Liczne sesje dostrajania ustawień A290_β pozwoliły maksymalnie udoskonalić osiągi i właściwości jezdne. Kierowcy testowi wraz z zespołami konstruktorów i designerów marki spędzili dziesiątki godzin na torze, aby zoptymalizować każde ustawienie w celu zintensyfikowania doznań z jazdy. Chodziło o to, aby zapewnić unikatowe wrażenia zarówno kierowcy, jak i pasażerom.
Bogate doświadczenie i wiedza zespołu konstruktorskiego w zakresie projektowania samochodów elektrycznych, które z powodzeniem sprawdziły się w przypadku prototypowego A110 E-ternité, zyskały teraz namacalne potwierdzenie w postaci A290_β. Model ten jest najlepszym świadectwem mobilizacji zespołu konstruktorów w zakresie projektowania przyszłych elektrycznych modeli w gamie marki oraz tworzenia podwalin pod nowe kanony w dziedzinie sportów samochodowych.
Niezrównana moc
W celu zwiększenia skuteczności napędu zespół badawczo-rozwojowy Alpine postawił na technologię Torque Vectoring, która pozwala sterować oddzielnie momentem obrotowym przekazywanym na poszczególne koła. To kwestia równowagi zapewniającej najlepsze możliwe osiągi zarówno na prostych odcinkach, jak i na zakrętach z korzyścią dla niezapomnianych wrażeń z jazdy. Wersja seryjna również będzie wyposażona w system sterowania momentem obrotowym dostosowanym do jej parametrów konstrukcyjnych.
Kolejną dużą niespodzianką w najnowszym sportowym modelu Alpine będzie obecność nowego wielowahaczowego tylnego zawieszenia. Zapewnia ono lepszy kompromis między dynamiką i komfortem jazdy, stanowiąc rzadki wyjątek w samochodach tej klasy.
Wyjątkowo staranne dopracowanie ustawień
Układ jezdny Alpine A290_β został zaprojektowany na miarę, dzięki czemu show car zachowuje się bardzo ciekawie przy niskich i średnich prędkościach i zapewnia maksymalne doznania z jazdy. Przy dużych prędkościach samochód staje się bardzo stabilny i umożliwia bardzo dynamiczną jazdę, która daje zarazem poczucie bezpieczeństwa. Amortyzatory, sprężyny zawieszenia oraz przednie i tylne stabilizatory poprzeczne zostały zoptymalizowane pod kątem stworzenia samochodu przyjemnego w prowadzeniu na każdej drodze. Układ hamulcowy i układ chłodzenia również zostały poddane bardzo starannemu dostrojeniu, by zapewnić im optymalną skuteczność.
Mały sportowy elektryk Alpine będzie również wyposażony w wysokowydajny układ hamulcowy Brembo z czterotłoczkowymi zaciskami, identyczny jak w modelu A110.
Idąc w ślady swojego poprzednika, będzie także wyposażony w hydrauliczne odbojniki dobicia, które zapewniają skuteczniejsze tłumienie wstrząsów, doskonałe wyczucie drogi oraz optymalną stabilizację nadwozia w każdych warunkach drogowych. Dzięki tej technologii możliwe jest takie dostrojenie amortyzatorów, które zapewni najwyższy poziom komfortu i dynamiki jazdy.
Trzy tryby jazdy na każde warunki drogowe
Kierowca ma bezpośredni dostęp do regulacji kilku różnych funkcji dzięki przyciskom umieszczonym na kierownicy, by optymalizować zachowanie samochodu w czasie rzeczywistym. System regulacji ABS-u posiada 11 położeń pozwalających uzyskać różne reakcje w zależności od stopnia przyczepności nawierzchni.
Dostępne są też trzy tryby jazdy przeznaczone do jazdy torowej: „wet”, „dry” i „full”. Te trzy strategie zostały zoptymalizowane i sparametrowane tak, aby zachowanie pojazdu było dostosowane do napotkanych warunków pogodowych. Na mokrym torze samochód reaguje znacznie płynniej w trybie „wet”, który zapewniają większą skuteczność napędu i stabilność. W trybie „dry” zachowanie pojazdu jest zupełnie inne: jest możliwość większego uślizgu kół i bardziej agresywnej jazdy. Tryb „full”, podobnie jak w przypadku wciśnięcia przycisku „overtake”, umożliwia chwilowe, dodatkowe zwiększenie mocy silników elektrycznych.
Od realu do wirtualu czyli cyfrowy klon
Zaprojektowanie A290_β nie sprowadza się jedynie do jego fizycznej wersji. Zespół designerów Alpine pod kierownictwem Antony’ego Villaina, dyrektora ds. designu marki, wziął na warsztat kwintesencję założeń marki i przeniósł je do świata wirtualnego. Cyfrowy klon samochodu został zaprojektowany z wykorzystaniem nowych rodzajów materiałów, niemożliwych do wykonania w świecie fizycznym. Cały bagaż doświadczeń został przełożony na język cyfrowy. A290_β będzie mogło dzięki temu pojawiać się już nie tylko na fizycznych torach wyścigowych, ale także w symulatorach i grach wideo.