Trzydzieści lat po prezentacji koncepcyjnego modelu Boxster producent samochodów sportowych ze Stuttgartu-Zuffenhausen wprowadza na rynek najmocniejszą jak dotąd odmianę swojego popularnego roadstera z centralnie umieszczoną jednostką napędową: nowe Porsche 718 Spyder RS. Po raz pierwszy w centralnosilnikowym samochodzie sportowym ze składanym dachem zastosowano wysokoobrotowy, wolnossący motor z 911 GT3.
Najszybsze i najmocniejsze 718 Roadster wszech czasów
Porsche wieńczy linię modelową 718 z centralnie umieszczonym silnikiem wariantem zaprojektowanym z myślą o maksymalnej przyjemności z jazdy: nowe 718 Spyder RS jest otwartym odpowiednikiem 718 Cayman GT4 RS. Centralnosilnikowy samochód sportowy ze składanym dachem po raz pierwszy otrzymał wolnossącego, sześciocylindrowego boksera z 911 GT3 o mocy 368 kW (500 KM). Ta sama lekka jednostka o wysokoobrotowej charakterystyce napędza wyścigowe Porsche 911 GT3 Cup.
Wyjątkowo lekki i purystyczny, ręcznie obsługiwany miękki dach 718 Spyder RS sprawia, że ekspresyjny dźwięk silnika staje się jeszcze bardziej fascynujący. Efekt ten dodatkowo wzmacniają standardowy lekki sportowy układ wydechowy ze stali nierdzewnej oraz charakterystyczne wloty powietrza procesowego po bokach, za zagłówkami foteli.
Wysokoobrotowy wolnossący silnik i konsekwentnie lekka konstrukcja
Zespół napędowy nowego 718 Spyder RS jest identyczny z tym w coupé 718 Cayman GT4 RS. Sześciocylindrowy bokser o pojemności skokowej 4,0 l osiąga prędkość obrotową do 9000 obr./min i generuje moc 368 kW (500 KM) oraz maksymalny moment obrotowy 450 Nm. W połączeniu z siedmiobiegową przekładnią PDK o skróconych przełożeniach motor katapultuje dwumiejscowego roadstera od 0 do 100 km/h w 3,4 sekundy. Do 200 km/h samochód rozpędza się w zaledwie 10,9 sekundy.
W porównaniu z 718 Spyder bez przydomka „RS” nowy topowy wariant nie tylko zyskuje dodatkowe 59 kW (80 KM), ale także przyspiesza do 100 km/h o pół sekundy szybciej. Maksymalna prędkość wynosi teraz 308 km/h zamiast 300 km/h. Jak każdy nowoczesny model RS, nowe 718 Spyder RS jest dostępne wyłącznie z dwusprzęgłową skrzynią biegów Porsche PDK. Ta siedmiostopniowa przekładnia zmienia przełożenia w tempie błyskawicy i jest gwarantem wysokich osiągów. Łopatki do zmiany biegów pozwalają kierowcy trzymać ręce na kierownicy nawet podczas ręcznego wyboru przełożeń. Alternatywnie można korzystać w tym celu z ergonomicznie zaprojektowanej dźwigni przekładni w konsoli środkowej.
Oprócz mocniejszego silnika do lepszych osiągów przyczynia się niższa masa własna nowego wariantu: ważąc 1410 kg, Spyder RS jest o 40 kg lżejszy od 718 Spyder z PDK, a przy tym o 5 kg lżejszy od 718 Cayman GT4 RS z zamkniętym nadwoziem. Spyder RS to najnowszy topowy reprezentant linii modelowej zapoczątkowanej w 2016 r.
Zbalansowana aerodynamika
Przód nowego Porsche 718 Spyder RS jest prawie identyczny z 718 Cayman GT4 RS. Przednia pokrywa, standardowo wykonana z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP), ma szeroki wylot powietrza nad zderzakiem. Dwa kanały NACA poprawiają chłodzenie hamulców bez negatywnego wpływu na wartość współczynnika powietrza (Cd). Łopatki po bokach zderzaka zwiększają siłę docisku. Przedni spojler jest nieco krótszy niż ten w 718 Cayman GT4 RS; uzyskanie balansu aerodynamicznego w coupé wymaga dłuższego spojlera, który w połączeniu z dużym tylnym skrzydłem zapewnia większy całkowity docisk.
Zamiast skrzydła 718 Spyder RS ma efektowną krawędź oderwania strumienia powietrza wyprofilowaną na kształt „kaczego ogona”. Wszystkie elementy aerodynamiki zostały skrupulatnie skoordynowane – zapewniają balans aerodynamiczny i maksymalną stabilność przy wysokich prędkościach.
Purystyczna konstrukcja miękkiego dachu
Nowe 718 Spyder RS otrzymuje ręcznie obsługiwany, jednowarstwowy, miękki dach. Jego konstrukcja jest niezwykle lekka i kompaktowa. Składa się z dwóch części: żagla przeciwsłonecznego oraz owiewki przeciwdeszczowej. Obie są całkowicie demontowalne i można je przechowywać w samochodzie razem lub pojedynczo. Sam żagiel przeciwsłoneczny może być również używany jako dach „bimini”, chroniąc kierowcę i pasażera przed intensywnym nasłonecznieniem.
W tym przypadku kabina pasażerska pozostaje w dużej mierze odsłonięta – po bokach i za podróżującymi. Razem z owiewką przeciwdeszczową żagiel tworzy kompletny dach, który przy podniesionych bocznych oknach zapewnia skuteczną ochronę przed deszczem. Całość, łącznie z częściami mechanicznymi, waży zaledwie 18,3 kg. To o 7,6 kg mniej niż w 718 Spyder i o 16,5 kg mniej niż w 718 Boxster. Kierowcy, którzy chcą dodatkowo „odchudzić” samochód o 8 kg, mogą – jeśli tylko pozwala pogoda – zostawić elementy poszycia w domu.
Sportowe zawieszenie – najwyższa precyzja i zwinność
Podwozie 718 Spyder RS wykorzystuje komponenty z 718 Cayman GT4 RS oraz 718 Spyder i zostało zaprojektowane z myślą o maksymalnej satysfakcji z jazdy krętymi drogami. Standardowo korzysta z Porsche Active Suspension Management (PASM) o sportowej konfiguracji. Prześwit zmniejszono o 30 mm. Nowe 718 Spyder RS zaopatrzono również w Porsche Torque Vectoring (PTV) z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu, łożyska sferyczne w zawieszeniu oraz 20-calowe obręcze z kutego aluminium.
Efekt: ostra jak brzytwa precyzja reakcji na skręt, ekstremalna zwinność i wyjątkowo neutralne prowadzenie. Prześwit, pochylenie kół, zbieżność oraz stabilizatory można indywidualnie regulować. W porównaniu z 718 Cayman GT4 RS zestrojenie sprężyn i amortyzatorów zostały złagodzone, tak aby uzyskać bardziej zrelaksowaną konfigurację, pasującą do samochodu z otwartym nadwoziem.
Wnętrze zorientowane na osiągi
Sportowy charakter definiuje również wnętrze samochodu, zredukowane do niezbędnych elementów funkcjonalnych i ergonomicznych. „Chwytliwa” kierownica sportowa RS jest obszyta materiałem Race-Tex i ma żółte oznaczenie na godzinie 12. Standardowe w pełni kubełkowe fotele, wykonane z lekkiego materiału CFRP z widocznym wykończeniem z włókna węglowego, zapewniają imponujące podparcie boczne. Ich tapicerka łączy czarną skórę z perforowanymi środkowymi panelami z materiału Race-Tex w kontrastowym kolorze (Arctic Grey lub Carmine Red), z czarnym podkładem.
Na zagłówkach wyhaftowano logo „Spyder RS” w odpowiednim odcieniu. Deska rozdzielcza i elementy wykończenia są pokryte skórą. Lista dostępnych lakierów obejmuje cztery kolory standardowe i trzy metalizowane, w tym nowy odcień Vanadium Grey Metallic, a także kolory specjalne: Arctic Grey, Shark Blue oraz Ruby Star Neo.
Opcjonalny pakiet Weissach i dopasowany zegarek
Opcjonalnie 718 Spyder RS jest dostępne z ukierunkowanym na szczególnie wysokie osiągi pakietem Weissach, do którego można jeszcze zamówić wyjątkowo lekkie, kute obręcze z magnezu. W ramach pakietu Weissach sportowe końcówki układu wydechowego są wykonane z tytanu. Ich wygląd nawiązuje do limitowanej edycji 935 z 2018 r. Wizualną atrakcję we wnętrzu stanowi górna sekcja deski rozdzielczej pokryta antyodblaskowym materiałem Race-Tex.
Wyłącznie dla nabywców Porsche 718 Spyder RS zarezerwowano ręcznie wykańczany chronograf Porsche Design Timepieces – najwyższej jakości zegarek z własnej pracowni zegarmistrzowskiej Porsche w Solurze w Szwajcarii. Jego wyjątkowo lekka obudowa, zaprojektowana zgodnie z konfiguracją samochodu, jest wykonana z tytanu, tarcza – z karbonu, a pasek – z samochodowej skóry. Design rotora nawiązuje do odpowiedniego wzoru obręczy kół 718 Spyder RS.
„718 Spyder RS winduje przyjemność z jazdy samochodem z otwartym nadwoziem na nowy poziom” – powiedział Andreas Preuninger, szef działu samochodów GT. „Połączenie naszego niepowtarzalnego silnika GT3, przekładni o skróconych przełożeniach, kompaktowych wymiarów, niskiej masy własnej, zoptymalizowanego pod kątem otwartych dróg wyścigowego zawieszenia oraz maksymalnej otwartości zapewnia niezwykle fascynujące, purystyczne wrażenia z jazdy”.
Nowe Porsche 718 Spyder RS będzie świętować swój publiczny debiut w czerwcu 2023 r., podczas obchodów 75-lecia samochodów sportowych Porsche w Stuttgarcie-Zuffenhausen. Wkrótce potem model pojawi się na Festiwalu Prędkości w Goodwood. Ceny nowego Porsche 718 Spyder RS zaczynają się od 807 tys. zł.