MotoNews.pl

Nowe Renault Rafale wyrusza na podbój segmentu D

19 czerwca 2023

Marka, model | ,
renault-rafale-suv-coupe-2024

Po ponownym podboju segmentu C, stanowiącego jeden z priorytetów planu strategicznego Renaulution, który jest realizowany z powodzeniem głównie dzięki sukcesom modeli Megane
E-Tech 100% electric, Arkana i Austral, przyszedł czas na podbój segmentu D.

Marka Renault rozpoczęła od wprowadzenia na rynek rodzinnego Renault Espace i obecnie kontynuuje realizację planu, prezentując odważne i jedyne w swoim rodzaju Renault Rafale.

SUV Coupe Renault Rafale 2024

Po odnowieniu swojego arsenału technologicznego: hybrydowych zespołów napędowych, układów jezdnych i elektroniki pokładowej, nadeszła kolej na zaoferowanie klientom samochodu stworzonego dla zapewnienia przyjemności z jazdy, prawdziwego sztandarowego modelu w gamie. Jest nim właśnie nowe Renault Rafale. Nazwa Rafale kojarzy się z wiatrem. Budzi aeronautyczne skojarzenia, które zapisały się złotymi zgłoskami w historii marki Renault. Przypomina o rekordach Caudron Renault Rafale, który w 1934 roku osiągnął prędkość 445 km/h.

Nowe Renault Rafale jest pierwszym samochodem w całości zaprojektowanym zgodnie z nowym językiem stylistycznym marki, wprowadzonym przez Gillesa Vidala po objęciu kierownictwa działu designu Renault. Otwiera nową erę w designie Renault, odważnym i wizjonerskim, idealnie wpisującym się w potrzeby epoki, w której wszystko przyspiesza i jedynie awangardowe modele mogą pozostać atrakcyjne przez cały cykl życia.

Nowe Renault Rafale E-Tech full hybrid 200 KM zostanie wprowadzone do sprzedaży na wiosnę 2024 roku.

Renault Rafale Suv Coupe 2024 4

“Nowe Renault Rafale, kluczowy model w strategii Renaulution, symbolizuje coraz wyższy poziom naszych samochodów i pokazuje, że potrafimy zaoferować odpowiedni produkt każdej grupie klientów. To samochód o porywającej stylistyce SUV-a o linii coupe, za kierownicą którego poczujesz intensywną radość życia. Zapewnia niespotykaną przyjemność z jazdy dzięki hybrydowemu napędowi i flagowemu zawieszeniu, które jest owocem know-how i pasji konstruktorów Renault.” – Fabrice Cambolive, prezes marki Renault

“Nowy Rafale to mocna inauguracja nowej stylistyki marki Renault. Obszerne, precyzyjnie nakreślone krzywizny nadwozia w połączeniu z napiętą linią i wyrazistymi, wyrafinowanymi technicznymi detalami doskonale wpisują się w DNA marki. Nowe Renault Rafale pokazuje swoją moc i osobowość na drodze, zwraca uwagę oryginalnym stylem, jakością wykonania i proporcjami bryły.” – Gilles Vidal, dyrektor designu marki Renault

Design nadwozia – przebojowy i dynamiczny SUV Coupe

Nowe Renault Rafale, zbudowane na platformie Aliansu CMF-CD najnowszej generacji, może poszczycić się wyjątkowym, odważnym designem – jego oryginalne nadwozie zostało zaprojektowane całkowicie od podstaw. W ten sposób stworzono nowy język stylistyczny marki: niczym nieograniczony, spontaniczny i wyrazisty.

Renault Rafale Suv Coupe 2024 5

Prestiżowy SUV coupe

Lekko podwyższone nadwozie typu fastback w połączeniu z elementami ochronnymi nadwozia w błyszczącym czarnym kolorze plasują Renault Rafale w segmencie SUV-ów coupe. Samochód wyróżnia się dynamiczną, sportową sylwetką. Długa, pozioma maska nieodparcie kojarzy się z mocą i jest muskularnym zwieńczeniem przodu auta, podkreślonego nowym kształtem osłony chłodnicy i nową sygnaturą świetlną, wprowadzoną po raz pierwszy w Nowym Clio. Tworzy charakterystyczny układ między początkiem maski a mocną rzeźbą przedniego zderzaka.

Mocno poszerzone, masywne tylne nadkola kojarzą się z mocą i stwarzają wrażenie jakby samochód właśnie prężył się do skoku. Podobnie jak tylna osłona podwozia, zachodząca ku górze na zderzak, jakby wypychająca samochód do przodu. Natomiast dach, opadający ku tyłowi i zakończony spoilerem, wywołuje wrażenie prędkości.

“Udany design musi zachowywać siłę i wymowę niezależnie od tego, czy patrzymy na niego z odległości 50 m, 10 m czy 50 cm. Widziane z daleka Renault Rafale imponuje potężną sylwetką i proporcjami. Z bliższej odległości urzeka płynnością kształtów. Widziane z bliska wzbudza zainteresowanie starannością dopracowania szczegółów.” – Alexis Martot, dyrektor ds. designu nadwozi Renault

Renault Rafale Suv Coupe 2024 7

Idealne proporcje

Nowe Renault Rafale, mierzące 4,71 m długości i 1,86 m szerokości, śmiało mieści się w segmencie D, a wysokość 1,61 m plasuje go w samym centrum segmentu sportowych SUV-ów.

Dzięki dużemu rozstawowi osi (2,74 m, identycznemu jak w nowym Espace) Renault Rafale może poszczycić się wyprofilowaną, idealnie płynną linią dachu, która zapewnia dostateczną ilość miejsca nad głowami pasażerów w drugim rzędzie bez konieczności załamywania jego kształtu przy tylnej szybie. Kąt nachylenia tylnej szyby wynosi 17°, co ma kluczowe znaczenie dla efektywności aerodynamicznej i eliminuje konieczność montażu wycieraczki tylnej szyby, by utrzymać ją w czystości.

Zwiększony rozstaw kół (+4 cm w porównaniu z nowym Renault Espace) zapewnia doskonałą stabilność auta i optymalny efekt wizualny, zarówno w pionie dzięki kołom umieszczonym w płaszczyźnie nadwozia, jak i w poziomie dzięki 20-calowym felgom, które idealnie wypełniają wnęki kół.

Renault Rafale Suv Coupe 2024 6

“Dzięki prestiżowym wymiarom i dynamicznemu designowi, który nadaje autu silną osobowość, nowe Renault Rafale w naturalny sposób staje się nowym flagowym modelem marki Renault.” – Agneta Dahlgren, dyrektor ds. projektów i CMF-CD Renault

Nowy język stylistyczny

Design Renault Rafale jest poszerzeniem nowego języka stylistycznego marki, wprowadzonego przez Gillesa Vidala i zaprezentowanego w 2022 roku w modelu koncepcyjnym Scenic Vision, który został po raz pierwszy zastosowany w modelu produkcyjnym w 2023 roku w nowym Renault Clio. Jest zgodny z DNA modeli Renault, wyrażającym się poprzez muskularne kształty i zaokrąglone linie nadwozia. Wprowadza również nowe techniczne szczegóły i charakterystyczne linie auta, wywołujące efekt napiętej powierzchni nadwozia. Tworzy wrażenie dynamicznych załamań fal pojawiających się, rozchodzących i znikających w płaszczyznach nadwozia.

W nowym Renault Rafale płynne kształty powierzchni w kolorze nadwozia tworzą interesujący kontrast z partiami w kolorze czarnym, na których znajdują się wielopłaszczyznowe, geometryczne motywy graficzne. Obecność geometrycznych linii i krawędzi pośrodku krzywizn nadwozia pozwala uzyskać w pełni kontrolowane efekty świetlne, przekładające się na bardzo wysoką jakość wizualną samochodu, która podkreśla jego klasę.

Renault Rafale Suv Coupe 2024 8

“Chcieliśmy uzyskać efekt zaskoczenia wszędzie tam, gdzie było to możliwe. Niezależnie od tego, pod jakim kątem patrzymy na karoserię, zawsze coś się dzieje. Gdziekolwiek spojrzymy, wszędzie natrafimy na coś, co przykuwa uwagę.” – Alexis Martot, dyrektor ds. designu nadwozi Renault

Osłona chłodnicy stwarzająca wrażenie ruchu

Oryginalna osłona chłodnicy Renault Rafale, zaprojektowana w oparciu o charakterystyczny dla Renault motyw, składa się z wielu małych rombów tworzących trójwymiarową przestrzeń wokół centralnie umieszczonego logo marki. Plejada czarnych, błyszczących rombów przywodzi na myśl osłony chłodnic najwyższych modeli marki sprzed lat.

Całość umieszczona jest (w zależności od wersji) na niebieskim lub szarym tle, które pojawia się lub znika w zależności od kąta patrzenia i przywodzi na myśl obrazy w stylu op-art z lat 70. To ukłon w stronę Victora Vasarely’ego, poważanego członka tego ruchu, którego nazwisko jest ściśle związane z historią Renault. Jego syn Yvaral Vasarely zaprojektował logo marki z 1972 roku. Nowe logo marki „Nouvel’R” stanowi hołd oddany jego projektowi.

“Osłona chłodnicy nowego Rafale, poruszająca się jak ubranie na ciele, ożywiona grą cieni, refleksów i kolorów, zdaje się być żywym organizmem.” – Alexis Martot, dyrektor ds. designu nadwozi Renault

Renault Rafale Suv Coupe 2024 9

Nowy, charakterystyczny układ świateł

Nowe Renault Rafale jest drugim – po nowym Renault Clio – modelem w gamie Renault, w którym zastosowano nowy układ świateł, który stanie się w najbliższych miesiącach charakterystyczny dla marki. Nowy układ z uwagi na nawiązujący do rombu rysunek wyraża siłę i solidność, a zarazem podkreśla wizualnie stabilność samochodu.

“Motyw rombu jest celebrowany z dość dużą swobodą we wszystkich elementach designu. W przypadku układu świateł grafika nawiązująca do logo marki występuje w postaci kombinacji ukośnych linii, kojarzącej się w naturalny sposób z marką.” – Agneta Dahlgren, dyrektor ds. projektów i CMF-CD Renault

Renault Rafale Suv Coupe 2024 10

Światła, które poszerzają optycznie nadwozie

W celu wizualnego powiększenia sylwetki auta oba tylne światła zostały od siebie wyraźnie oddzielone. Przypominają rzeźby umieszczone skrajnie po bokach nadwozia, aby wzmocnić efekt stabilności samochodu na drodze. Ich kształt jest inspirowany chińską grą planszową Tangram (kwadrat pocięty na 7 części: 5 trójkątów, 1 równoległobok i 1 kwadrat). Są animowane z wykorzystaniem technologii mikrooptycznej, gdy są włączone, a gdy są wyłączone, tworzą efekt „pływającej kostki lodu”.

Nowe kolory nadwozia

Nowe Renault Rafale będzie dostępne w pięciu kolorach nadwozia, w tym w dwóch dostępnych tylko dla tego modelu: nowa satynowa biała perła i nowy Niebieski Alpine. Pierwszy z nich idealnie eksponuje kształty nadwozia. Wykorzystano w nim innowacyjną technologię zastosowaną w Australu dla satynowego koloru szary schiste. Satynowy efekt uzyskano wyłącznie dzięki lakierowi bezbarwnemu, co sprawia, że jest odporny na promienie UV, szczotki w myjniach automatycznych i inne agresywne czynniki występujące w codziennym użytkowaniu.

Nowe Renault Rafale jest pierwszym modelem marki Renault oferowanym w nowym kolorze Niebieski Alpine. Jest to kolor, który w ciągu całej historii marki ewoluował i w nowym Renault Rafale został po raz kolejny lekko zmodyfikowany w kierunku nieco głębszego, ciemniejszego błękitu niż w przypadku Alpine A 110. Pozostałymi kolorami nadwozia dostępnymi w ofercie Rafale są czerwony flamme, czarny etoilé i szary schiste.

Renault Rafale Suv Coupe 2024 11

Platforma i silniki – źródło przyjemności z jazdy

Nowe Renault Rafale wykorzystuje modularną platformę CMF-CD Aliansu i prezentuje najwyższy stopień zaawansowania technologicznego w zakresie rozwiązań układu jezdnego, jednostek napędowych czy podzespołów elektronicznych. Nowy model plasuje się wśród samochodów o największym zasięgu i najniższej emisji CO2 w segmencie za sprawą napędu hybrydowego E-Tech full hybrid z silnikiem o mocy systemowej 200 KM w połączeniu z automatyczną wielotrybową skrzynią biegów. W niedługim czasie powstanie nowa jego odmiana, która będzie rozwijać moc 300 KM przenoszoną na 4 koła.

Układ jezdny – precyzja służąca przyjemności z jazdy

Przyjemność z jazdy, która jest głównym założeniem konstrukcyjnym układu jezdnego Renault Rafale, została zapewniona przez wielowahaczowe tylne zawieszenie pracujące w zespoleniu z systemem czterech kół skrętnych najnowszej generacji 4CONTROL Advanced. Wielowahaczowe zawieszenie pozwala na zastosowanie optymalnych ustawień zapewniających trzymanie się drogi bez uszczerbku dla komfortu jazdy. Wpływa też na lepsze tłumienie hałasów pracy układu jezdnego.

System czterech kół skrętnych 4CONTROL Advanced znacząco poprawia zwrotność pojazdu przy niewielkich prędkościach oraz precyzję i dynamikę prowadzenia przy średniej i dużej prędkości.
Podczas pokonywania zakrętów z prędkością powyżej 50 km/h minimalny skręt kół tylnych (do 1 stopnia) w tę samą stronę co skręt kół przednich poprawia stabilność samochodu i zmniejsza bezwładność tylnej osi. W przypadku jazdy z niską prędkością koła skręcają w kierunku przeciwnym, i to nawet o 5 stopni, co zapewnia niezrównaną zwrotność, tak ważną zwłaszcza podczas jazdy w mieście. Średnica nawracania wynosi 10,4 m – wynik godny małego samochodu miejskiego.

Renault Rafale Suv Coupe 2024 12

Nowe Renault Rafale posiada dodatkowo zmodyfikowany układ elektronicznego sterowania tylnym zawieszeniem Véhicle Motion Control (VMC 2). VMC 2 skuteczniej przewiduje utratę przyczepności i tym samym pozwala na pokonywanie zakrętów z większą prędkością oraz gwarantuje optymalne ustawienie czterech kół na drodze o niejednorodnej lub zniszczonej nawierzchni. Nowe Renault Rafale ma też szerszy rozstaw kół (+ 4 cm), szersze opony (245 mm) i specjalnie ustawione parametry sprężyn zawieszenia amortyzatorów i drążka stabilizatora poprzecznego. W ten sposób uzyskano optymalne zachowanie samochodu na drodze zarówno pod względem komfortu, jak i dynamiki jazdy.

Ponadto zwrotność układu jezdnego wyposażonego w system 4CONTROL Advanced lub bez niego uległa poprawie dzięki zastosowaniu bardziej bezpośredniego przełożenia w układzie kierowniczym (13), co zapewnia najwyższą przyjemność pokonywania zakrętów z krótkimi ruchami kierownicy, wykonywanymi z chirurgiczną precyzją.

“Nowe Renault Rafale to wręcz wzorcowe case study. Gdy Luca de Meo objął stanowisko generalnego dyrektora Renault, poprosił nas o maksymalne wykorzystywanie potencjału każdej platformy. Nowy Rafale jest efektem finalnym tego podejścia. Uzyskano w nim maksymalne parametry platformy CMF-CD pod względem wymiarów, technologii i ładunku emocjonalnego.” – Grégory Launay, Product Performance Leader Renault Rafale

Silnik – szczytowe osiągnięcie technologii hybrydowej

W chwili wprowadzenia do sprzedaży nowe Renault Rafale będzie oferowane, podobnie jak Espace, z hybrydową jednostką napędową E-Tech full hybrid o mocy systemowej 200 KM zespoloną z wielotrybową, automatyczną skrzynią ze sprzęgłem kłowym.

Renault Rafale Suv Coupe 2024 13

Mocna i oszczędna, automatyczna i samoładująca się jednostka napędowa prezentuje najlepszą na rynku relację osiągów do zużycia paliwa i emisji CO2 (4,7 litra/100 km i 105 g CO2/100km, w trakcie homologacji) jak również zasięg zachęcający do podróży (do 1100 km). Kierowca może cieszyć się optymalnym komfortem jazdy bez ograniczeń, dostosowując go do swoich życzeń w panelu personalizacji ustawień MULTI-SENSE.

“Nowe Renault Rafale sytuuje się u zbiegu dwóch historycznych generacji Renault. Z jednej strony nawiązuje do sportowego dziedzictwa modeli o wysokich osiągach, takich jak Renault 21 Turbo i Safrane Baccara Biturbo, a z drugiej strony do innowacji i nowych idei, takich jak nadwozie jednobryłowe, turbo czy napędy hybrydowe E-Tech.” – Grégory Launay, Product Performance Leader Renault Rafale

Mechanika high-tech

Napęd E-Tech full hybrid 200 KM to hybryda szeregowo-równoległa. Składa się z trzycylindrowego, turbodoładowanego silnika benzynowego o pojemności 1,2 l o mocy 130 KM (96 kW) i momencie obrotowym 205 Nm oraz dwóch silników elektrycznych. Już sam silnik benzynowy jest perełką technologiczną z procesem spalania mieszanki w cyklu Millera, recyrkulacją gazów spalinowych o niskim ciśnieniu, turbosprężarką o zmiennej geometrii łopat, nie zapominając o budowie podobnej do rozwiązań z silnika wysokoprężnego. Przyjęte rozwiązania zapewniają doskonałą sprawność silnika wynoszącą aż 41%.

Renault Rafale Suv Coupe 2024 14

W części elektrycznej napędu silnik główny rozwija moc 50 kW (70 KM) i moment obrotowy 205 Nm. Zasilanie jednostki z akumulatora litowo-jonowego o pojemności 2 kWh (400V) zapewnia możliwość jazdy w trybie wyłącznie napędu elektrycznego. Natomiast pomocniczy silnik elektryczny typu HSG (High-voltage Starter Generator) o mocy 25 kW i momencie obrotowym 50 Nm odpowiada za uruchamianie silnika spalinowego oraz zmianę biegów skrzyni wielotrybowej.

Wydajny i bez konieczności doładowywania

Dzięki ruszaniu zawsze w trybie elektrycznym i automatycznemu odzyskiwaniu energii podczas hamowania i zwalniania napęd E-Tech full hybrid umożliwia jazdę w trybie elektrycznym przez 80% czasu jazdy po mieście i zapewnia obniżenie zużycia paliwa nawet o 40%. Dostarcza przy tym doznań z jazdy typowych dla samochodów elektrycznych bez ograniczeń związanych z koniecznością ładowania. System automatycznego sterowania ładowaniem zapewnia doładowanie akumulatora trakcyjnego przez jeden z silników w zależności od trybu wybranego przez inteligentną skrzynię biegów. Kierowca ma jednak na to wpływ – może wybrać za pomocą łopatek przy kierownicy jeden z czterech poziomów hamowania rekuperacyjnego.

Skrzynia wielotrybowa

W nowym Renault Rafale zastosowano automatyczną wielotrybową skrzynię biegów ze sprzęgłem kłowym, przejętą z Formuły 1. Skrzynia oferuje kombinację przełożeń – dwóch dla głównego silnika elektrycznego i czterech dla silnika spalinowego. Możliwych jest 15 kombinacji z wykorzystaniem różnych silników (elektrycznych i spalinowego), które pozwalają maksymalnie zwiększyć przyjemność z jazdy, a jednocześnie redukują zużycie paliwa i emisję CO2.

Renault Rafale Suv Coupe 2024 15

Inteligentna skrzynia wielotrybowa wybiera automatycznie tryb działania jednostki napędowej:

  • w 100% napęd elektryczny,
  • w 100% napęd z silnika spalinowego,
  • dynamiczny napęd hybrydowy (koła napędzają wspólnie silnik spalinowy i silnik elektryczny),
  • e-drive (silnik elektryczny napędza koła, a silnik spalinowy doładowuje akumulator) lub odzyskiwanie energii (silnik elektryczny odzyskuje energię kinetyczną).

“Nasz nowy napęd E-Tech full hybrid 200 KM w maksymalnym stopniu wykorzystuje silniki elektryczne w celu zmniejszenia zużycia paliwa i to w każdym warunkach. Pozwala na jazdę po mieście w trybie elektrycznym nawet przez 80% czasu, co plasuje go na szczycie segmentu.” – Gwenaël Le Merrer, główny inżynier Renault Rafale

W przygotowaniu wersja E-Tech plug-in hybrid 4×4 300 KM

Hybrydowa jednostka napędowa Renault Rafale, zaprojektowanego, by dostarczać przyjemność z jazdy na poziomie dotychczas niespotykanym w gamie Renault, przejdzie w niedalekiej przyszłości istotną zmianę – wszystkie jej parametry zostaną zoptymalizowane, by osiągnąć moc 300 KM. Optymalizacje te mają duże znaczenie, lecz przede wszystkim wprowadzone zostaną dwie modyfikacje techniczne.

W tylnej osi zostanie zainstalowany dodatkowy silnik elektryczny, który będzie napędzać bezpośrednio tylne koła. W ten sposób Renault Rafale stanie się SUV-em coupe z napędem na cztery koła. Następnie zostanie wdrożony napęd hybrydowy doładowywany z gniazdka. Dzięki temu Renault Rafale będzie mogło pokonywać prawie wszystkie codzienne trasy w trybie wyłącznie napędu elektrycznego z zachowaniem dużego zasięgu, by móc wyjechać w dalszą trasę ze spokojem i nie tracić nic z przyjemności prowadzenia samochodu.

Oprócz napędu na cztery koła skrętne dzięki systemowi 4CONTROL Advanced, Rafale E-Tech 4×4 300 KM będzie miał specjalne ustawienia układu jezdnego z inteligentnym systemem sterowania nowej generacji.

Renault Rafale Suv Coupe 2024 16

Komfort w kabinie i wnętrze High-Tech

Kabinę Renault Rafale wieńczy nowatorski dach Solarbay ze szkła o regulowanej przezroczystości. Dwuczęściowy ekran systemu OpenR, królujący na desce rozdzielczej podkreśla ekskluzywny charakter auta dzięki interfejsom o całkowicie nowej grafice. Uwagę przykuwają także nietypowe siedzenia, zaawansowany technologicznie, ergonomiczny podłokietnik dla pasażerów z tyłu oraz liczne innowacje w doborze kolorów i materiałów. Wyposażony w kokpit poświęcony bez reszty przyjemności prowadzenia samochód pozostaje jednak wierny DNA marki i dba jednakowo o każdego z pasażerów.

Przeszklony, nowatorski dach Solarbay ze szkła o regulowanej przezroczystości

Innowacyjny panoramiczny szklany dach Solarbay imponujących rozmiarów (1470 x 1117 mm), zainaugurowany w Nowym Renault Rafale, został zaprojektowany przez firmę Saint-Gobain.

Renault Rafale Suv Coupe 2024 28

Dzięki technologii „AmpliSky” nie wymaga montażu żaluzji przeciwsłonecznej. Zastosowane rozwiązanie polega na zmianie ułożenia zawiesiny cząsteczek, zamkniętej w szkle, pod wpływem napięcia elektrycznego, w efekcie czego szkło staje się nieprzezroczyste w wybranej przez użytkownika części dachu. Zapewnia to natychmiastową, maksymalną ochronę przeciwsłoneczną, przy okazji gwarantuje efekt „wow” poprzez sekwencyjną utratę przezroczystości dziewięciu segmentów tworzących dach. Inteligentnym dachem można sterować głosowo za pomocą Asystenta Google lub ręcznie za pomocą umieszczonego przy lampce sufitowej przycisku.

Kierowca i pasażerowie mogą wybrać jedno z czterech następujących ustawień: dach całkowicie przezroczysty, dach całkowicie nieprzezroczysty, dach przezroczysty w przedniej części i nieprzezroczysty w tylnej i odwrotnie. Dach Solarbay jest bardziej praktyczny od standardowej żaluzji, ponieważ pozwala pasażerom podróżującym na tylnych siedzeniach decydować niezależnie od pasażerów z przodu, ile światła słonecznego chcą wpuścić do wnętrza, a zarazem zwiększa o 30 milimetrów wolną przestrzeń nad ich głowami, co w aucie typu coupe nie jest bez znaczenia, zwłaszcza dla osób podróżujących z tyłu. Minimalizuje on również „efekt szklarni” bądź „efekt chłodni” dzięki wielowarstwowej strukturze szkła opracowanej przez Saint-Gobain, która pozwala utrzymywać komfort cieplny w kabinie zarówno latem, jak i zimą równie skutecznie, co żaluzja mechaniczna. Co więcej, po opuszczeniu samochodu przez pasażerów automatycznie przełącza się do trybu nieprzezroczystego.

Renault Rafale Suv Coupe 2024 17

Inteligentny szklany dach Solarbay został opracowany z wykorzystaniem technologii dyspersji ciekłych kryształów PDLC (Polymer Dispersed Liquid Crystal), zaczerpniętej ze świata budownictwa i dostosowanej do potrzeb pasażerów w kabinach pojazdów. Technologia ta, będąca dotąd wyłączną domeną luksusowych marek aut, w nowym Renault Rafale została po raz pierwszy wykorzystana wraz z funkcją całkowitej lub częściowej utraty przezroczystości przez producenta samochodów marki popularnej.

“Szklany dach Solarbay jest wzorcowym przykładem użytecznej i łatwej w użyciu technologii, którą pragnęliśmy zastosować w Nowym Renault Rafale. Nie tylko przewyższa pod każdym względem standardowe żaluzje, ale jest też prostszy w użyciu. A w dodatku wywołuje efekt „wow”!” – Gwenaël Le Merrer, główny inżynier Renault Rafale

Siedzenia w sportowym stylu

Fotele Renault Rafale, wyprofilowano w taki sposób, aby zapewniały wyjątkowo skuteczne podparcie ciał pasażerów zarówno w osi poprzecznej jak i wzdłużnej. W szczególności pozwalają komfortowo korzystać z wyjątkowej przyczepności auta przy pokonywaniu zakrętów, jaką zapewnia układ jezdny Renault Rafale. Tapicerka z Alcantary zwiększa skuteczność przytrzymywania ciała kierowcy i współtworzy sportową atmosferę wnętrza, jest też ekologiczna, jako że jest to pierwsza Alcantara składająca się w 61% z surowców pochodzących z recyklingu.

Renault Rafale Suv Coupe 2024 19

“Dla podkreślenia efektu GT boczne podparcia foteli są ozdobione owalnymi elementami przypominającymi ochraniacze na kurtkach dla motocyklistów.” – François Farion, dyrektor ds. innowacji i technologii kolorów i materiałów Grupy Renault

Świetlne logo na oparciach siedzeń

W wersji esprit Alpine Renault Rafale tapicerka wykonana z Alcantary jest perforowana, widać więc niebieską tkaninową podszewkę, co daje opalizujący prążkowany efekt, która lekko się mieni i kojarzy z motywem na osłonie chłodnicy. Logo marki umieszczone w górnej części oparcia wywołuje zaskakujące wrażenie, gdy zapala się i gaśnie w rytmie bicia ludzkiego serca, niczym swoista alegoria motoryzacyjnej pasji, która ożywa w miarę zbliżania się do samochodu. Kolor podświetlenia zmienia się zgodne z kolorem wybranym w ustawieniach MULTI-SENSE. Po raz pierwszy na tym poziomie gamy, oświetlenie jest generowane przez idealnie miękką płytkę, która nie ma wpływu na miękkość oparcia. Jest wykonana w nowej technologii, zastosowanej tutaj po raz pierwszy na świecie.

“Nowe Renault Rafale rozpoznaje swojego kierowcę z chwilą, gdy zbliża się do samochodu i sygnalizuje głęboką więź, która ich łączy, za pomocą świetlnych „uderzeń serca” logo Alpine umieszczonego na oparciach siedzeń. Nigdy dotąd zaproszenie do czerpania przyjemności z jazdy nie było wyrażone z taką pasją.” – Agneta Dahlgren, dyrektor ds. projektów i CMF-CD Renault

Renault Rafale Suv Coupe 2024 18

Trójkolorowe przeszycia

Niebiesko-biało-czerwone trójkolorowe przeszycia ożywiające wnętrze wersji esprit Alpine Renault Rafale wymagały zaprojektowania nowej maszyny szwalniczej z trzema głowicami, zdolnej do jednoczesnego szycia nićmi w trzech różnych kolorach.

Kierownica zaskakująca w dotyku

W kierownicy Renault Rafale, ściśle wzorowanej na kierownicach Megane E-Tech 100% electric i Australa, ukośne linie tworzące logo Renault są wkomponowane bezpośrednio w jej środek zamiast standardowej błyszczącej czarnej wstawki. W wersji esprit Alpine dolną część obręczy kierownicy zdobi wstawka z Alcantary. Zastosowanie skóry syntetycznej, która jest przyjemniejsza w dotyku od naturalnej, pozwoliło Renault całkowicie zrezygnować ze stosowania materiałów pochodzenia zwierzęcego, bez uszczerbku dla przyjemności zmysłów kierowcy. W dodatku jej spodnia warstwa nadaje się w 34% do recyklingu. W ten sposób Renault potwierdza swój cel całkowitej rezygnacji ze stosowania skóry do 2024 roku.

Naturalne i innowacyjne materiały

Nowe Renault Rafale jest pierwszym na świecie samochodem, w którego kabinie pojawia się łupek i barwiony korek. W wersji esprit Alpine naturalny łupek w dosłowny sposób nawiązuje do alpejskiego świata. Pojawia się na desce rozdzielczej na wprost pasażera oraz na środkowym podłokietniku. Łupek w postaci bardzo cienkiego arkusza przestaje być kruchy i może być formowany z taką samą łatwością jak arkusz drewna. W wersji techno deskę rozdzielczą zdobi barwiona na czarno – co dodaje jej wykwintności – listwa ozdobna z naturalnego korka. Oprócz walorów dekoracyjnych jest to niezwykle lekki materiał, który nie generuje odbić światła.

Renault Rafale Suv Coupe 2024 20

Przestronne wnętrze

O ile przyjemność prowadzenia jest z natury skupiona na kierowcy, to podróżowanie lepiej „smakuje” z rodziną lub przyjaciółmi. Nowe Renault Rafale oferuje to pierwsze bez uszczerbku dla drugiego dzięki przestronności wnętrza, zarówno na przednich, jak i na tylnych siedzeniach. Dzięki dużemu rozstawowi osi (2,74 m) Rafale oferuje w drugim rzędzie komfortową ilość miejsca na nogi na wysokości kolan (302 mm).

Duży rozstaw osi wpływa również korzystnie na ilość miejsca nad głowami – daje więcej dowolności w kształtowaniu opadającej linii dachu i zapewnia pasażerom na tylnych siedzeniach aż 880 mm wolnej przestrzeni, prawie tyle samo co w Espace (892 mm), pomimo sylwetki coupe. Podróż nierozłącznie wiąże się z bagażami. Również w tej kwestii Rafale imponuje dzięki bagażnikowi o pojemności 647 litrów.

“Gdy ktoś wcześniej podróżował z rodziną SUV-em lub vanem, wybór Rafale będzie się wiązał dla niego przede wszystkim z przyjemnością z jazdy, niepozbawioną możliwości wygodnego przewożenia na tylnych siedzeniach dwójki dzieci, które obecnie stały się już młodymi ludźmi.: – Grégory Launay, Product Performance Leader Renault Rafale

Tylny podłokietnik w stylu high-tech

Nowe Renault Rafale, jako symbol dbałości o komfort i otwarcia na potrzeby pasażerów podróżujących z tyłu, w trosce o urozmaicenie im czasu podróży wprowadza innowację w postaci centralnego podłokietnika w całości przeznaczonego do obsługi multimediów. Ten podłokietnik high-tech dysponuje dwoma gniazdami USB, miejscem do przechowywania tabletów i smartfonów oraz dwoma rozkładanymi wspornikami do wygodnego obserwowana ich ekranów.

Renault Rafale Suv Coupe 2024 21

Nowy interfejs graficzny ekranów

Cyfrowy kokpit Renault Rafale, wprowadzony po raz pierwszy w Megane E-Tech 100% electric, a następnie w Australu i Nowym Espace, jest wyposażony w podwójny ekran OpenR składający się z dwóch części w układzie litery „L”: poziomego ekranu TFT o przekątnej 12,3” i powierzchni 321 cm² na zespole zegarów (1920 x 720 pikseli) oraz pionowego ekranu dotykowego o przekątnej 12” i powierzchni 453 cm² umieszczonego pośrodku konsoli (1250 x 1562 piksele).

Ekran OpenR, umieszczony w miejscu najdogodniejszym pod względem zasięgu ręki i wzroku, umożliwia kierowcy korzystanie z multimediów bez odrywania wzroku od drogi. Nawigacja wzbogacona o ekosystem Google doskonale sprawdziła się w praktyce i stała się nowym wzorcem w tej dziedzinie. System posiada całkowicie nowy interfejs graficzny, który idealnie współgra z oryginalnym i imponującym designem Rafale oraz podkreśla charakter i technologiczne zaawansowanie tego modelu.

Projektanci interfejsu użytkownika opracowali dla niego całkowicie nową grafikę. Podobnie jak w przypadku designu nadwozia i wnętrza samochodu, opiera się na graficznej sile nowego logo marki. Romb pojawia się tam podprogowo w postaci odcinka – przekątnej wznoszącej się pod kątem 28°. Ta wszechobecna linia przekątna porządkuje przestrzeń i wyznacza kolejność informacji wyświetlanych na zespole zegarów i na centralnym panelu tworzącym podwójny ekran OpenR.

Na ekranie zespołu zegarów, umieszczonym na wprost kierowcy, tradycyjna okrągła tarcza ustępuje miejsca przekątnej linii speed line, umieszczonej pod kątem 28°, która zmienia kolor w zależności od obrotów silnika lub prędkości samochodu. Pogrubiony i spłaszczony nowy krój pisma wybrany do wyświetlania informacji jest idealnie dopasowany do najnowocześniejszych cyfrowych światów telefonii i informatyki. Zastosowane kolory z palety „pop”, którą marka sobie szczególnie upodobała, wyróżniają się miękkimi gradacjami, możliwymi tylko dzięki doskonałej rozdzielczości ekranu OpenR.

Renault Rafale Suv Coupe 2024 22

Dzięki systemowi Google, zainstalowanemu na centralnym ekranie, nawigacja jest naturalna i intuicyjna. Użytkownik odnajdzie tu ten sam sposób obsługi co w przypadku smartfona. Każdy tryb ustawień MULTI-SENSE ma swój indywidualny układ ekranu z określonymi motywami i kolorami, a sylwetka samochodu jest wyświetlana w kolorze nadwozia prowadzonego modelu.

“System multimedialny OpenR Link, zainaugurowany w Megane E-Tech 100% electric, całkowicie zmienił świat doznań z jazdy i stał się nowym wzorcem w tej dziedzinie. W Renault Rafale wiele wysiłku włożyliśmy w stworzenie oprawy graficznej i dźwiękowej dopasowanej do silnej osobowości tego modelu. Subtelna gradacja kolorów jest na poziomie rzadko spotykanym w świecie interfejsów HMI (interfejs człowiek-maszyna). Pasażerów czeka doświadczenie z jazdy wykraczające daleko poza zwykłą podróż!” – Romain Mottier, główny designer ds. grafiki interfejsów HMI Grupy Renault

Udoskonalony wyświetlacz przezierny head-up

Nowe Renault Rafale jest w pełni zgodne ze swoją nazwą [rafale – podmuch] i światem lotnictwa – oferuje duży (9,3 cala), zaawansowany technologicznie wyświetlacz head-up. Prędkość samochodu, systemy wspomagania prowadzenia aktywne w danym momencie, ostrzeganie o nadmiernej prędkości i wskazówki systemu nawigacji są bezpośrednio wyświetlane na przedniej szybie i zapewniają optymalną widoczność w każdej sytuacji. Pozwala to kierowcy całkowicie skupić się na drodze i zapewnia mu jeszcze intensywniejsze doznania i przyjemność z jazdy.

Oświetlenie ambientowe z możliwością personalizacji

Dla uatrakcyjnienia wnętrza Renault Rafale oferuje liczne możliwości personalizacji poprzez różne ustawienia systemu MULTI-SENSE, pozwalające tworzyć ciepłą, przyjemną atmosferę. Można również wybrać kolor oświetlenia ambientowego „Living Lights”, generowanego przez listwy z diodami LED umieszczone na desce rozdzielczej i w płatach drzwi.

Aby zapewnić użytkownikom jeszcze więcej relaksu, dostępny jest również automatyczny tryb oświetlenia, w którym co 30 minut system dostosowuje barwę światła do dobowego cyklu biologicznego człowieka i pory dnia (zimne światło w dzień, ciepłe w nocy).

Renault Rafale Suv Coupe 2024 23

Zaawansowane technologicznie wyposażenie

Nowe Renault Rafale jest wyposażone we wszystkie technologicznie zaawansowane systemy związane z niezwykle nowoczesną platformą Aliansu CMF-CD, wcześniej wykorzystaną w Australu i Espace, od systemów wspomagania prowadzenia (ADAS) po najbardziej intuicyjny dostępny na rynku system multimedialny OpenR Link. Ten ostatni został wzbogacony o nowe funkcje, a system sztucznej inteligencji oferuje nowe rodzaje usług zarówno kierowcy, jak i pasażerom. Dzięki zastosowaniu otwartego, ewolucyjnego systemu samochód będzie stale w czołówce pod względem zaawansowanych technologii.

Płynna łączność w kabinie i poza kabiną

Nowe Renault Rafale z systemem multimedialnym OpenR Link z usługami Google znosi granice pomiędzy korzystaniem z urządzeń cyfrowych w kabinie i poza nią. Otwarty i połączony z Internetem, działający w chmurze, ewolucyjny system OpenR Link umożliwia automatyczne wykonywanie zalecanych aktualizacji z wykorzystaniem technologii FOTA (firmware over the air). Już nie trzeba jeździć do serwisu lub salonu, żeby zaktualizować system.

Użyteczna sztuczna inteligencja

Sztuczna inteligencja jest obecna w kabinie Nowego Renault Rafale na kilka sposobów i zawsze służy kierowcy i jego pasażerom. Obejmuje szereg nowych proaktywnych zaleceń systemu, sugerujących na przykład wyłączenie klimatyzacji, gdy któraś z szyb jest opuszczona, lub jej włączenie, gdy w kabinie jest zbyt gorąco. Ten system proaktywnych zaleceń działa w oparciu o „rutynowe” procedury, które są rejestrowane i analizowane w miarę pokonywania kolejnych tras.

Renault Rafale Suv Coupe 2024 24

Bezpieczeństwo bez ograniczania przyjemności jazdy

Dla zapewnienia optymalnej przyjemności jazdy i spokoju ducha Nowe Renault Rafale zostało wyposażone w 32 systemy wspomagania prowadzenia (ADAS), podzielone na trzy kategorie: prowadzenie, bezpieczeństwo i parkowanie. Obejmują one nową funkcję automatycznego ostrzegania o nadmiernej prędkości na podstawie odczytu znaków drogowych (ISA, Intelligent Speed Assist). Ponadto samochód jest także wyposażony w funkcje Safety Score i Safety Coach wspomagające kierowcę w utrzymaniu spokojniejszego stylu jazdy.

Skuteczne i inteligentne oświetlenie

Światła Nowego Rafale wykorzystują technologie zapewniające optymalne parametry wiązki światła w każdej sytuacji. Wszystkie wersje samochodu są wyposażone w technologię LED Adaptive vision, która dostosowuje światła mijania i uwzględnia warunki na drodze. Natomiast technologia LED Matrix vision, dostępna w wyższych wersjach, pozwala na stałą jazdę na światłach drogowych. Poprawia to komfort widzenia kierowcy, a jednocześnie nie oślepia kierowców innych samochodów.

Renault Rafale Suv Coupe 2024 25

System Active Driver Assist

Ta nowa generacja asystenta jazdy w mieście i na autostradzie umożliwia jazdę autonomiczną poziomu 2 na wszystkich rodzajach dróg, a nie tylko ekspresowych. Funkcja łączy w sobie aktywny regulator prędkości i system utrzymywania samochodu w osi pasa ruchu. Wykorzystuje dane geolokalizacyjne i specjalną mapę techniczną, która umożliwia pojazdowi dostosowywanie toru jazdy do przebiegu drogi.

System rozpoznawania znaków drogowych z ostrzeganiem o nadmiernej prędkości (OSP – Over Speed Prevention), wchodzący w skład Active Drive Assist, może być także wykorzystywany oddzielnie. Dla większego spokoju ducha kierowca może wybrać tryb podporządkowania ogranicznika i regulatora prędkości powyższemu systemowi rozpoznawania znaków drogowych.

Dla zapewnienia całkowitej kontroli nad działaniem systemu Active Driver Assist na zespole zegarów może być wyświetlana w czasie rzeczywistym dokładna lokalizacja samochodu i innych użytkowników drogi znajdujących się w jego pobliżu.

Renault Rafale Suv Coupe 2024 26

Pozostałe systemy ADAS:

  • Systemy wspomagające prowadzenie pojazdu: Regulator i ogranicznik prędkości / Aktywny regulator prędkości z funkcją Stop & Go (Adaptative Cruise Control – ACC). System kontroli bezpiecznej odległości (Distance Warning – DW) / System kamer 3D vision 360° (Around View monitor – AVM / Wspomaganie ruszania pod górę (Hill Start Assist – HSA)
  • Systemy wspomagające bezpieczeństwo: System wspomagania nagłego hamowania podczas jazdy do przodu, do tyłu oraz na skrzyżowaniu (Active Emergency Braking System czyli AEBS i Rear AEB) / System kontroli martwego pola (Blind Spot Warning – BSW) / system utrzymywania samochodu na pasie ruchu (Lane Keeping Assist – LKA) / System kontroli pasa ruchu (Lane Departure Warning – LDW) / System awaryjnego utrzymywania pasa ruchu (Emergency Lane Keeping Assist – ELKA) / System kontroli zmęczenia kierowcy (Driver Attention Alert – DAA) / System stabilizacji przyczepy (Trailer stability assist – TSA)
  • Systemy wspomagające parkowanie: Czujniki przednie, tylne i boczne, System wspomagania wyjeżdżania z miejsca parkingowego tyłem (Rear Cross Traffic Alert – RCTA) / Widok z góry (Bird’s eye view) / funkcja bezpiecznego wysiadania (Occupant Safe Exit – OSE).

Renault Rafale Suv Coupe 2024 27

Dane techniczne Renault Rafale

Wymiary

  • Długość: 4,71 m
  • Szerokość: 1,86 m
  • Wysokość: 1,61 m
  • Rozstaw osi: 2,74 m
  • Przedni zwis: 942 mm
  • Tylny zwis: 1029 mm
  • Prześwit: 180 mm
  • Masa: od 1653 kg
  • Pojemność bagażnika: 647 litrów

Silniki

E-Tech full hybrid 200 KM

  • Silnik spalinowy: 1.2 l 96 kW (130 KM) i 205 Nm
  • Silniki elektryczne: 50 kW i 205 Nm / 25 kW i 50 Nm
  • Akumulator: 2 kWh – 400 V
  • Skrzynia biegów: skrzynia automatyczna wielotrybowa

E-Tech 4×4 300 KM

  • Dostępny w późniejszym terminie
Źródło: Renault