Mercedes-Benz kontynuuje swoją długą tradycję sportowych, eleganckich samochodów marzeń, prezentując nową, niezależną serię modelową. CLE Coupe wykorzystuje koncepcyjne i techniczne innowacje Klasy C oraz Klasy E.
Wprowadzenie na rynek CLE Coupé rozpocznie się w Europie, w listopadzie 2023 roku. W przyszłym roku pojawi się wariant dla entuzjastów jazdy pod gołym niebem – CLE Kabriolet.
Mercedes-Benz CLE – najważniejsze informacje
Ikoniczny design
Długi rozstaw osi, mocno nachylony słupek A, krótki przedni i nieco dłuższy tylny zwis, a także muskularne nadkola oraz duże koła. W tych cechach zawsze tkwiła magia – i są one nierozerwalnie związane z marką Mercedes-Benz. CLE Coupé łączy sportowe, eleganckie proporcje z nowoczesnym językiem stylistycznym Mercedesa – filozofią projektowania zmysłowej wyrazistości. Efektem jest mocna, dynamiczna sylwetka, która z każdej perspektywy wyraża silne emocje.
Atletyczny wygląd
Charakterystycznie pochylony profil przedniego pasa (tzw. nos rekina) z nisko poprowadzoną linią maski, smukłe reflektory LED o unikalnym wzornictwie oraz na nowo zaprojektowana, trójwymiarowa osłona chłodnicy tworzą atletyczny, a jednocześnie niezwykle elegancki wygląd. Zdecydowanie wyprofilowane przetłoczenia na długiej pokrywie silnika nawiązują do mocnych silników – o nawet sześciu cylindrach. Profil boczny wyróżnia wyrazista linia poprowadzona od reflektora do lusterka bocznego i od klamki do tylnego światła. Muskularny tył charakteryzuje się opływowymi powierzchniami, płynnymi łączeniami oraz dwuczęściowymi lampami LED z trójwymiarowymi kloszami.
Przestronna kabina
Przy długości 4850 mm, szerokości 1860 mm i wysokości 1428 mm nowy dwudrzwiowy model jest największym coupé w segmencie pojazdów średniej wielkości. Dzięki swojej koncepcji wymiarowej CLE Coupé oferuje znacznie więcej miejsca niż Klasa C Coupé. W szczególności to zasługa większego o 25 mm rozstawu osi. Podróżujący z tyłu mają do dyspozycji dodatkowe 10 mm przestrzeni nad głową, o 19 mm więcej swobody na wysokości ramion i łokci oraz 72 mm dodatkowego miejsca na kolana. Pojemność bagażnika wzrosła o 60 litrów – kufer z łatwością mieści trzy torby golfowe.
Sportowy luksus
We wnętrzu wzrok przyciągają wolnostojący, w pełni cyfrowy wyświetlacz wskaźników o przekątnej 12,3”, zorientowany na kierowcę centralny ekran o przekątnej 11,9” w przyjaznym dla użytkownika pionowym formacie oraz dynamiczne nastrojowe oświetlenie w 64 kolorach do wyboru. Kolejną atrakcją są przednie fotele o zintegrowanej, sportowej formie, opracowane specjalnie dla CLE. W połączeniu z opcjonalnym systemem dźwięku przestrzennego Burmester® 3D każdy z nich wyposażono w dwa głośniki na wysokości zagłówków, co zapewnia wyjątkowo indywidualne i wciągające wrażenia muzyczne – również dzięki Dolby Atmos oraz Spatial Audio.
Specyficzna funkcja EASY-ENTRY
Po raz pierwszy w Mercedes-Benz przednie siedzenia nie są odblokowywane dźwignią, lecz za pomocą eleganckiej pętli ze skóry nappa, dogodnie umiejscowionej u góry oparcia.
Najnowsza generacja systemu MBUX
CLE Coupé przejmuje liczne cyfrowe innowacje z najnowszej Klasy E. Połączenie nowej architektury elektronicznej i trzeciej generacji systemu multimedialnego MBUX sprawia, że to najbardziej inteligentne coupé z gwiazdą. Dzięki aplikacjom zewnętrznych firm oferuje wyjątkowo interaktywną rozrywkę, a zautomatyzowane funkcje z zakresu komfortu zapewniają nowy poziom personalizacji samochodu.
Zelektryfikowane napędy
Systematyczna elektryfikacja i inteligentny downsizing sprawiają, że CLE Coupé wyznacza klasowe standardy efektywności. Wszystkie silniki to miękkie hybrydy z alternatorem zintegrowanym z rozrusznikiem i 48-woltową instalacją elektryczną. Do wyboru są jednostki czterocylindrowe i – jako najmocniejszy silnik – sześciocylindrowy rzędowy motor benzynowy o pojemności 3,0 l pod maską: CLE 450 4MATIC.
Sportowa i komfortowa przyjemność z jazdy
Zawieszenie jest standardowo obniżone o 15 mm. Szczególnie reaktywne prowadzenie w połączeniu z wysokim komfortem zapewnia opcjonalny układ DYNAMIC BODY CONTROL z bezstopniową regulacją tłumienia przedniej i tylnej osi w połączeniu ze skrętnymi tylnymi kołami (oba rozwiązania wchodzą w skład pakietu technologicznego). Kąt skrętu tylnych kół wynosi do 2,5 stopnia, co zmniejsza promień skrętu o 50 cm. Pomimo większych wymiarów zewnętrznych średnica zawracania tylnonapędowego CLE Coupé jest mniejsza niż Klasy C Coupé (10,7 zamiast 11,2 m).
Wszechstronne bezpieczeństwo
Liczne systemy wspomagające kierowcę, w tym udoskonalone rozwiązania, oferują wsparcie dostosowane do sytuacji. Bogate wyposażenie standardowe obejmuje monitorowanie uwagi ATTENTION ASSIST, Aktywnego asystenta hamowania, Aktywnego asystenta pasa ruchu, Asystenta ograniczeń prędkości oraz pakiet parkowania z kamerą cofania. W Europie Zachodniej seryjna specyfikacja zawiera również Aktywnego asystenta odległości DISTRONIC.
Klasyczny design coupé – sportowy, elegancki wygląd
- Atletyczne proporcje coupé z dynamicznym profilem
- Aerodynamiczny przód z tzw. nosem rekina oraz nowym wzornictwem reflektorów i osłony chłodnicy
- Okazały tył o harmonijnym wzornictwie i efektowne tylne lampy z estetycznym łącznikiem
Nowy CLE Coupé z każdej perspektywy wyraża silne emocje. Sportowe, a zarazem eleganckie nadwozie łączy typowe dla coupé proporcje z nowoczesnym językiem stylistycznym Mercedes-Benz, którego estetyczną duszę kształtuje filozofia zmysłowej wyrazistości. W rezultacie CLE Coupé zyskuje efektowny wygląd, scharakteryzowany przez opływowe powierzchnie oraz harmonijne łączenia.
Dynamizm sylwetki widać szczególne z profilu: połączenie niskiego nadwozia (1428 mm) z dużym rozstawem osi (2865 mm), krótkimi zwisami (888 mm z przodu i 1097 mm z tyłu) oraz muskularnymi nadkolami sprawia, że najnowsze coupé Mercedes-Benz daje wrażenie mocno osadzanego na drodze. Inne typowe cechy coupé to długa pokrywa silnika z dwoma pokaźnymi przetłoczeniami, płasko pochylona przednia szyba i długi, opadający ku tyłowi dach. Mocno cofnięta kabina pasażerska łączy się z krótkim, sportowym tyłem spłaszczoną tylną szybą.
Okazałą objętość bocznych profili CLE Coupé uwydatnia charakterystyczna linia biegnąca od reflektora do lusterka bocznego i od klamki drzwi do tylnego światła. Wraz z chromowanymi listwami wokół bocznych szyb podkreśla ona sportowe proporcje z zaakcentowanymi nadkolami, a także równowagę pomiędzy elegancją a dynamiką. Podstawowy wariant – linia AVANTGARDE – standardowo przemieszcza się na kołach z 18-calowymi obręczami z lekkich stopów. W przypadku linii AMG seryjne są felgi o średnicy 19 cali. Portfolio obejmujące szeroką gamę innych wzorów obręczy w rozmiarach od 18 do 20 cali oraz dziesięć odcieni nadwozia oferuje wysoki stopień indywidualizacji.
Wyrazisty przód: nowo zaprojektowana trójwymiarowa osłona chłodnicy
Pochylony przedni pas (tzw. nos rekina) z nisko poprowadzoną płaszczyzną maski, smukłe reflektory LED o unikalnym wzornictwie i charakterystyczna osłona chłodnicy zapewniają zdecydowanie atletyczny, a jednocześnie niezwykle elegancki wygląd. Mocno zarysowane przetłoczenia na długiej pokrywie silnika nawiązują do mocnych silników – nawet o sześciu cylindrach. Typowo dla coupé Mercedes-Benz osłona chłodnicy jest przedzielona pojedynczą listwą i ma wykończenie w kolorze błyszczącej czerni oraz chromu, a także centralnie umieszczoną gwiazdę.
Za nią lśni grill z trójwymiarowym chromowanym wypełnieniem ze wzorem Mercedes-Benz. Rozszerzający się ku dołowi kształt osłony chłodnicy (na wzór litery A) nawiązuje do mocnych napędów CLE Coupé. W połączeniu z chromowaną ramką wokół błyszczącego, czarnego wlotu powietrza w przednim zderzaku sprawia, że auto wygląda na niższe i zdaje się spoczywać bliżej asfaltu.
CLE Coupé jest standardowo wyposażone w reflektory LED o nowej trzyfunkcyjnej sygnaturze świateł do jazdy dziennej, świateł pozycyjnych i kierunkowskazów. Na życzenie dostępne są reflektory DIGITAL LIGHT z funkcją projekcji lub bez. Dwie elipsy świateł do jazdy dziennej i niebieskie podświetlenie podstawy reflektora zapewniają im niepowtarzalny wygląd, który dodatkowo akcentuje dynamiczne wzornictwo przedniego pasa.
Muskularny tył: charakterystyczne światła LED z trójwymiarowymi kloszami
Potężny tył charakteryzuje się opływowymi płaszczyznami z harmonijnymi łączeniami. Kolejną jego wizytówką są dwuczęściowe lampy LED o nowych konturach, z trójwymiarowymi kloszami. Opcjonalnie dostępny jest pokaz świetlny emitowany na powitanie i pożegnanie użytkownika. Tylne światła łączy ciemnoczerwony element stylistyczny, który – podobnie jak chromowana listwa na zderzaku – podkreśla optyczną szerokość tylnego pasa. W linii AVANTGARDE, niczym eleganckie zapięcia, chromowaną listwę otaczają elementy ozdobne w kształcie litery C.
Koncepcja wymiarów: największe coupé w swoim segmencie
Dzięki swojej koncepcji wymiarowej CLE Coupé jest klasą samą dla siebie. Przy długości 4850 mm, szerokości 1860 mm i wysokości 1428 mm nowy dwudrzwiowy model okazuje się znacznie większy od Klasy C Coupé, a jednocześnie o 2 mm niższy i o 15 mm dłuższy od Klasy E Coupé.
Z uwagi na gabaryty nadwozia wnętrze CLE Coupé oferuje znacznie więcej miejsca niż Klasa C Coupé. To w szczególności zasługa większego o 25 mm rozstawu osi. Korzystają na tym przede wszystkim pasażerowie z tyłu, gdzie mają o 10 mm więcej przestrzeni nad głową, dodatkowe 19 mm swobody na wysokości ramion i łokci oraz 72 mm więcej miejsca na kolana. Pojemność bagażnika wzrosła o 60 litrów.
Inteligentne i interaktywne jak żadne inne coupé Mercedes-Benz
- Najnowsza generacja systemu informacyjno-rozrywkowego MBUX
- Nowa architektura elektroniczna z szybką transmisją danych 5G
- Indywidualna rozrywka dzięki aplikacjom zewnętrznych firm
- Automatyczna personalizacja z wykorzystaniem sztucznej inteligencji
- ENERGIZING COMFORT z nowymi funkcjami
CLE Coupé przejmuje liczne cyfrowe innowacje z nowej Klasy E. To drugi model Mercedesa po tej biznesowej limuzynie, który korzysta z nowej architektury elektronicznej i trzeciej generacji systemu multimedialnego MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Sportowe coupé reprezentuje nowy wymiar personalizacji i interakcji z użytkownikiem.
System informacyjno-rozrywkowy MBUX, asystent językowy MBUX, zestaw wskaźników, centralny ekran oraz opcjonalny wyświetlacz head-up współdzielą bardzo wydajny centralny komputer. Taki rodzaj usieciowienia pozwala na zwiększenie wydajności – strumienie danych mogą być przesyłane jeszcze szybciej. W zależności od rynku do transmisji służy moduł komunikacyjny 5G, zapewniający znacznie wyższe szybkości transmisji danych niż w przypadku LTE/UMTS.
Zelektryfikowane silniki umożliwiają dynamiczną jazdę
- Mocny sześciocylindrowy silnik benzynowy jako topowy wariant
- Łagodna hybryda z dodatkową mocą 17 zamiast 15 kW
Dzięki konsekwentnej elektryfikacji i inteligentnemu downsizingowi CLE Coupé wyznacza klasowe standardy wydajności. Gama silnikowa obejmuje jednostki czterocylindrowe i sześciocylindrowy motor z aktualnej modułowej rodziny silników Mercedes-Benz FAME (Family of Modular Engines). Zarówno jednostki wysokoprężne, jak i benzynowe to tzw. miękkie (łagodne) hybrydy. Oprócz turbosprężarki korzystają one z drugiej generacji rozrusznika zintegrowanego z alternatorem (ISG), który oferuje wsparcie przy niskich prędkościach obrotowych, zapewniając doskonałe oddawanie mocy.
ISG obejmuje 48-woltową instalację elektryczną, która umożliwia realizację funkcji takich jak jazda wybiegiem, doładowanie (ang. boost) czy rekuperacja, a tym samym pozwala na znaczne ograniczenie zużycia paliwa. Kolejna zaleta: silnik uruchamia się bardzo szybko, dzięki czemu działanie funkcji start-stop oraz żeglowania jest niemal niezauważalne. Dzięki nowemu akumulatorowi moc silnika elektrycznego została zwiększona z 15 do 17 kW. Jego moment obrotowy, dostępny w ramach funkcji doładowania, wynosi 200 Nm.
Hybryda typu plug-in w fazie rozwoju
W późniejszym terminie Mercedes-Benz zaoferuje CLE Coupé również jako hybrydę typu plug-in. Samochód będzie oferował użyteczny zasięg w trybie czysto elektrycznym. Specjalny program jazdy zapewni poruszanie się wyłącznie z wykorzystaniem silnika elektrycznego na najbardziej sensownych odcinkach trasy, na przykład z priorytetem w obszarach miejskich.
Innowacyjne cztero- i sześciocylindrowe silniki benzynowe
Najmocniejszym silnikiem w gamie jest 3,0-litrowy rzędowy motor o sześciu cylindrach (M 256 M) w CLE 450 4MATIC. Połączenie turbosprężarki twin-scroll i ISG owocuje doskonałą charakterystyką bez efektu tzw. turbodziury. Technika twin-scroll umożliwia spontaniczny przyrost ciśnienia doładowania oraz momentu obrotowego, a także szybką reakcję silnika przy niskich prędkościach obrotowych. CLE 450 4MATIC rozwija moc 280 kW (381 KM) i 500 Nm momentu obrotowego.
Czterocylindrowy silnik benzynowy (M 254) w momencie wprowadzenia na rynek jest dostępny w dwóch wersjach mocy: 150 kW (204 KM) w CLE 200 i CLE 200 4MATIC oraz 190 kW (258 KM) w CLE 300 4MATIC. Jednostka ma pojemność 2,0 litrów i łączy wszystkie innowacje modułowej rodziny silników FAME. Należą do nich: powłoka cylindrów NANOSLIDE®, honowanie cylindrów CONICSHAPE® (tzw. honowanie trąbkowe), segmentowa turbosprężarka oraz układ oczyszczania spalin umieszczony bezpośrednio przy silniku.
Wariant M 254 o mocy 150 kW (204 KM) w celu dalszego zwiększenia efektywności pracuje w obiegu Millera. Zawór dolotowy (ssący) zamyka się tu dopiero podczas suwu sprężania. Zmniejsza to temperaturę gazu po sprężeniu, prowadząc do wyższej sprawności cieplnej, a tym samym do bardziej efektywnego wykorzystania paliwa. Ponadto powstaje mniej zanieczyszczeń, w szczególności niższy jest udział tlenków azotu. Z kolei wariant o mocy 190 kW (258 KM) zaopatrzono również w dwustopniowe przełączanie skoku zaworów CAMTRONIC.
Diesel: czterocylindrowy silnik z turbosprężarką o zmiennej geometrii
Pod maską CLE 220 d Coupé pracuje czterocylindrowy silnik wysokoprężny OM 654 M z jednostopniową turbosprężarką z turbiną o zmiennej geometrii turbiny i zoptymalizowanym pod kątem tarcia łożyskami kulkowymi. Turbosprężarka jest tak skonfigurowana, aby silnik legitymował się sprawnymi reakcjami i harmonijnie rozwijał moc. Elektryfikacja obejmuje również zastosowanie elektrycznej sprężarki czynnika chłodniczego do układu klimatyzacji. Układ oczyszczania spalin obejmuje umieszczony przy silniku katalizator akumulacyjny NOx, filtr cząstek stałych (DPF) ze specjalną powłoką, katalizator SCR oraz dodatkowy katalizator SCR umieszczony w podwoziu.
Przekładnia 9G-TRONIC, stosowana we wszystkich wariantach CLE, została udoskonalona z myślą o współpracy z ISG. Silnik elektryczny, energoelektronika oraz chłodnica skrzyni biegów zostały przeniesione do lub na przekładnię. Efekt: mniej przewodów, co zapewnia korzyści w zakresie przestrzeni montażowej i masy. Ponadto zwiększono efektywność przekładni. Przykład: zoptymalizowana współpraca z pomocniczą elektryczną pompą olejową umożliwiła między innymi zmniejszenie objętości tłoczenia mechanicznej pompy o 30%. Ponadto zastosowano nową generację w pełni zintegrowanego sterowania przekładnią z wielordzeniowym procesorem oraz nową technologię montażu i łączenia. Oprócz zwiększonej mocy obliczeniowej drastycznie zmniejszono liczbę interfejsów elektrycznych, a także zmniejszono wagę układu sterowania skrzynią – względem poprzedniego rozwiązania o 30%.
Udoskonalono również napęd na wszystkie koła 4MATIC. Układ napędowy przedniej osi pozwala na przenoszenie wyższych momentów obrotowych i uzyskanie idealnego rozkładu obciążenia osi w interesie dynamiki jazdy. Ponadto w porównaniu z odpowiednim rozwiązaniem z poprzedniej serii wyróżnia go niższa masa, która przyczynia się do redukcji emisji CO2.
Sportowe prowadzenie i komfort: zawieszenie nowego CLE Coupé
- Standardowo prześwit zmniejszony o 15 mm
- Zawieszenie z selektywnym systemem amortyzacji
- Pakiet technologiczny łączy DYNAMIC BODY CONTROL ze skrętną tylną osią
Zawieszenie nowego CLE Coupé pozwala połączyć wysoką stabilność podczas jazdy krętymi drogami
i wyjątkowy komfort jazdy na długich dystansach. Dużą rolę odgrywa tu precyzyjne prowadzenie przednich kół – każde oparte na czterech wahaczach. Konstrukcja wielowahaczowa tylnej osi z koncepcją pięciu wahaczy na stronę zapewnia staranną kontrolę nad kołami oraz niezachwianą stabilność na wprost. Do wyboru są trzy warianty podwozia. W porównaniu z Limuzyną są one standardowo obniżone o 15 mm – dla uzyskania bardziej dynamicznego wyglądu i obniżenia położenia środka ciężkości.
Standardowe wyposażenie obejmuje obniżone komfortowe zawieszenie, które zapewnia najwyższą wygodę tłumienia i sportowe, bezpośrednie reakcje. Zachowanie podczas toczenia, resorowanie oraz stabilizacja są tu automatycznie i w ciągły sposób dostosowywane do kondycji nawierzchni. Opcjonalnie dostępne jest sportowe zawieszenie z selektywnym systemem tłumienia, oferujące sztywniejsze nastawy. Uzupełnia je sportowy, bardziej bezpośredni układ kierowniczy. Efekt: mniejsze przechyły podczas dynamicznego pokonywania zakrętów lub wykonywania szybkich manewrów wymijania.
DYNAMIC BODY CONTROL z bezstopniową regulacją tłumienia indywidualnie dla każdego koła
Na życzenie CLE Coupé jest dostępny z pakietem technologicznym, obejmującym zawieszenie DYNAMIC BODY CONTROL z bezstopniową regulacją tłumienia dla przedniej i tylnej osi oraz skrętną tylną oś. Aktywne zawieszenie kontroluje charakterystykę tłumienia w połączeniu z właściwościami silnika, skrzyni biegów i układu kierowniczego dla każdego koła z osobna – w zależności od sytuacji na drodze oraz prędkości jazdy. Kierowca może wybrać za pomocą przełącznika DYNAMIC SELECT pomiędzy wygodnym a sportowym, bardziej napiętym ustawieniem. W połączeniu z DYNAMIC BODY CONTROL nowy CLE Coupé otrzymuje też sportowy, bardziej bezpośredni układ kierowniczy z przekładnią o zmiennym przełożeniu oraz elektromechanicznym wspomaganiem z siłą zależną od prędkości. Efekt: precyzyjne informacje zwrotne.
Skrętna tylna oś – dla jeszcze lepszej zwrotności
Skrętne tylne koła i związane z tym bardziej bezpośrednie przełożenie układu kierowniczego przedniej osi zapewniają CLE Coupé znakomitą zwrotność oraz imponującą stabilność. Kąt skrętu kół tylnej osi wynosi do 2,5 stopnia. Zmniejsza to średnicę zawracania o 50 cm. W wariantach z napędem 4MATIC wynosi ona 11,2 zamiast 11,7 m, a z napędem na tylne koła maleje z 11,2 do 10,7 m. W rezultacie, pomimo większych wymiarów zewnętrznych, CLE Coupé z napędem na tylne koła ma mniejszą średnicę zawracania niż Klasa C Coupé (11,2 m). A bardziej bezpośrednie przełożenie układu kierowniczego sprawia, że potrzeba tu mniejszej liczby obrotów kierownicą pomiędzy jej skrajnymi przełożeniami.
Przy prędkościach poniżej 60 km/h tylne koła skręcają w kierunku przeciwnym do przednich. Rozstaw osi jest więc wirtualnie skracany, dzięki czemu pojazd staje się zwrotniejszy. Od prędkości 60 km/h wzwyż tylne koła skręcają w tym samym kierunku, co przednie. Takie wirtualne wydłużenie rozstawu osi przynosi odczuwalne korzyści w postaci zwiększonej stabilności przy wysokich prędkościach, szybkich zmianach pasa ruchu czy nagłych manewrach omijania. Ponadto CLE Coupé bardziej spontanicznie reaguje na polecenia kierującego. Wspiera to odpowiednia konfiguracja zintegrowanej kontroli dynamiki jazdy ESP®.